Cruel Intentions

23-01-2008

8.2

Cruel Intentions (Blu-ray)

De rijke Kathryn Merteuil (Sarah Michelle Gellar) en haar stiefbroer Sebastian Valmont (Ryan Phillippe) hebben de techniek van het verleiden en vernederen van hun leeftijdsgenoten tot een kunst verheven. Kathryn geniet ervan hoe ze het doen en laten van haar naïeve klasgenoten kan manipuleren. Dan sluiten de twee een weddenschap af: Sebastian zal Annette Hargrove (Reese Witherspoon), die gezworen heeft kuis te blijven tot aan het huwelijk, ontmaagden vóór het nieuwe schooljaar begint. Het versieren van meisjes is voor Sebastian haast een tweede natuur, dus hij heeft er alle vertrouwen in dat hij de dochter van het nieuwe schoolhoofd ook snel in bed krijgt. Omdat de ‘klus’ eenvoudig lijkt is de inzet hoog. Als Sebastiaan verliest, raakt hij zijn nieuwe Jaguar kwijt. Als hij wint, zal Kathryn met hem naar bed gaan. Maar het kat en muis spel tussen Kathryn en Sebastian is niet berekend op échte liefde...

Cruel Intentions is een soort moderne versie van Dangerous Liasons, dat zich afspeelt in het rijke milieu van Manhattan in New York in de jaren ’90 van de vorige eeuw. Een erotisch getinte film met prikkelende dialogen en licht uitdagende scènes. De cast bestaat uit relatief jonge acteurs, die toentertijd nog nauwelijks bekend waren. Duidelijk uitgekozen om hun mooie uiterlijk en fotogenieke voorkomen. Maar dat wil niet zeggen dat Cruel Intentions geen goede film is. Ryan Phillippe en Sarah Michelle Gellar spelen beide een prima rol. Ryan Phillippe als de ogenschijnlijk gevoelloze Don Juan, die niets om de gevoelens van anderen geeft en alleen maar uit is op persoonlijk gewin. Dat laatste dan voornamelijk in de vorm van vrouwelijk schoon. En zijn stiefzuster als de harteloze manipulerende bitch die geen middel onbenut laat om haar vrouwelijke leeftijdsgenootjes gemeen te vernederen. Tussen beide zit leeft een vorm van seksuele spanning, omdat de stiefbroer niets liever wil dan zijn stiefzuster aan zijn lijstje van veroveringen toe te voegen. De weddenschap met de dochter van het nieuwe schoolhoofd als lijdend voorwerp, heeft voor beide verstrekkende gevolgen. De dochter wordt gespeeld door Reese Witherspoon. Het einde van de film staat een beetje in contrast met de rest van het verhaal. Regisseur Roger Kumble, die het script voor de film in 12 dagen schreef, heeft ook een heel ander einde van de film beschreven, maar die is niet gefilmd. Producer Neal H. Moritz had in een contract met Sony Pictures laten vastleggen dat de film een “R-rating” (restricted acces, vergelijkbaar met onze 16 jaar en ouder advies) zou krijgen. Alhoewel Cruel Intentions vooral een tienerfilm is, hebben ook veel volwassenen de film in de bioscoop bekeken. De film kreeg in 1999 de Teen Choice Award, waarbij de hoofdrolspelers ook nog genomineerd zijn voor een Teen Choice Award. De kus tussen hoofdrolspeelster Sarah Michelle Gellar en Selma Blair, in de film leert de een de ander een tongzoen geven, won een MTV Movie Award. En Reese Witherspoon kreeg voor haar rol de Blockbuster Entertainment Award. Cruel Intentions is een intrigerend film over manipulerende tieners, waarbij het verhaal ook een duidelijk moraal overweging meegeeft.

Sony Pictures heeft Cruel Intentions in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Onze bespreking van de eerdere DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Jaar: 1999
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Engels
EAN: 8712609598896

• The making of
  • Muziekvideo's

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Deze High Definition uitgave ziet er wat beeldkwaliteit betreft redelijk goed uit. Het beeld ziet er kleurrijk uit met natuurlijk ogende heldere kleuren en een prima contrast. De kleurverzadiging is goed, waarbij het kleurenpalet een vrij warme aanblik heeft. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn redelijk maar niet super. In het algemeen heeft een beeld een licht softe aanblik. Wel is de detaillering in het algemeen voldoende en zien close-ups er voldoende scherp uit. Maar vergeleken met andere recente film oogt het beeld niet zo gestoken scherp. Het beeld is niet helemaal vrij van ongerechtigheden, incidenteel is een spettertje te zien. Filmgrain is in lichte mate in het beeld aanwezig, dit geeft het beeld wel een filmische aanblik. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit / 48kHz) soundtrack. Het merendeel van de film heeft een ingetogen, rustige soundtrack met fraaie sfeervolle muziek van Edward Shearmur. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers. De muziek heeft een mooi breed stereobeeld, waarbij de surrounds de muziek een ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De soundtrack klinkt goed gedetailleerd, waarbij ook de subtiele omgevingsgeluiden te onderscheiden zijn. De dialogen klinken helder en goed verstaanbaar. De surrounds worden heel beperkt gebruikt, evenals het LFE kanaal. Het verschil tussen de ongecomprimeerde PCM 5.1 track en de Dolby Digital track is niet zo heel groot. De PCM 5.1 track klinkt dankzij een iets rustiger, gedetailleerder en voller surroundgeluid wel de voorkeur.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s hetzelfde als de eerdere DVD uitgave. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Beeldformaat is 1.33:1 met 480i resolutie.

Audiocommentary
Commentaartrack met vele participanten. Schrijver/regisseur Roger Kumble, producers Neal H. Moritz en Heather Zegan, cameraman Theo Van De Sande, productieontwerper Jon Gary Steele, kostuumontwerper Denise Wingate en componist Edward Shearmur geven een levendig, onderhoudend en informatief commentaar. In het commentaar veel nadruk voor het feit dat deze film het regiedebuut was voor Roger Kumble.

Deleted Scenes (20 min)
Een zestal niet gebruikte scènes, die ingeleid worden door regisseur Roger Kumble.

Music Video Every You, Every Me by Placebo (3 min)
Muziekvideo van een gebruikte song in de film.

Music Video Coming Up From Behind by Marcy Playground (3 min)
En nog een muziekvideo van een gebruikte song in de film.

Creative Intentions: Finding A Visual Style (21 min)
Een goede ‘making of’ over de film waarin diverse aspecten van de filmproductie aan bod komen.

The Making of Cruel Intentions (8 min)
Een promotioneel getinte achter de schermen documentaire bedoeld als reclame voor de film. Voegt niets toe aan bovengenoemde making of documentaire.

Met de Blu-ray Disc promotietrailer van Sony en de HD trailer van andere Sony Pictures Blu-ray Disc uitgaven.

Cruel Intentions is een moderne tienerversie van Dangerous Liasons, dat zich afspeelt in het rijke milieu van Manhattan in New York in de jaren ’90 van de vorige eeuw. Een erotisch getinte film met prikkelende dialogen en licht uitdagende scènes. In het verhaal gaat over een weddenschap tussen een stiefbroer en stiefzuster, waarbij de eerste de dochter van het nieuwe schoolhoofd in bed moet zien te krijgen voor het nieuwe schooljaar begint. Inzet, een sportauto. Als dan echte gevoelens ontstaan verloopt alles heel anders. De cast bestaat uit relatief jonge acteurs, die toentertijd nog nauwelijks bekend waren. De Blu-ray Disc heeft een redelijke HD beeldkwaliteit, waarbij het beeld een enigszins softe aanblik heeft. De PCM 5.1 geluidskwaliteit is voldoende. De extra’s vormen een goede aanvulling op de film.

HD DVD
Cruel Intentions is in High Definition alleen uitgebracht op Blu-ray Disc en is dus niet verkrijgbaar op HD DVD.