Roost, The

22-01-2008

3.6

Roost, The (DVD)

Vier jongeren rijden midden in de nacht van Halloween dwars door niemandsland. Ze zijn op weg naar de bruiloft van een vijfde makker en hebben voor een kortere, toeristische route gekozen. Onderweg raken ze iets en hierdoor belandt de auto in een greppel. De jongeren zitten vast en hebben geen idee waar ze zijn. Er wordt besloten hulp te gaan halen bij een boerderij. Deze boerderij blijkt het huis te zijn van een grote groep bloeddorstige vleermuizen. Het viertal gaat in de aanval, maar al gauw blijkt dat de slachtoffers veranderen in zombies. Zullen zij weten te ontsnappen en de nacht weten te overleven?

Ti West is één van de vele nieuwe regietalenten in horrorland. Zijn korte debuut The Wicked werd al redelijk ontvangen, maar met zijn eerste lange film The Roost zette hij zijn naam op de kaart. Niet dat dat komt doordat deze horror een ongelooflijk spannend en origineel verhaal kent, maar meer door het gegeven dat West met een laag budget een redelijke film kan maken. Zijn The Roost dient dan ook niet als een gewone horrorfilm bekeken te worden, maar meer als hommage met het hart op de goede plaats aan klassiekers als Hitchcock’s Marnie, Night of the Living Dead en vooral The Evil Dead. Sowieso steekt West zijn voorliefde voor oude horrorfilms, zoals ze vaak te zien waren in Amerikaanse drive-in bioscopen in de jaren ‘70/’80, niet onder stoelen of banken. Bijna elk shot lijkt uit een andere film te komen. Hier wringt de schoen dan ook. West is zo druk bezig geweest met zijn horrorhommage, dat hij vergeten is spanning in zijn prent te stoppen. De vertelling begint goed, maar vanaf het moment dat de jongelui in de boerderij zitten, gebeurt er eigenlijk weinig. De vleermuizen zijn op zichzelf niet angstaanjagend genoeg of dreigend aanwezig om de kar te trekken. Hierop worden schijnbaar uit het niets een aantal zombies erbij gehaald. Dit, tezamen met de hersenloze dialogen, zorgen ervoor dat de prent alleen interessant is voor diegene die zelf goedkoop een horrorfilm willen maken (als inspiratiebron) of voor de echte horrorverslaafden. Wat dan wel weer een aardige vondst is (alhoewel ook vaker gedaan), is door de film aan en af te laten kondigen door een horrorhost (Tom Noonan) in het kader van een horroravond op een Amerikaanse televisiezender. Ook tijdens de film komt deze presentator nog even terug.
The Roost is de eerste titel verschenen op het nieuwe horror label Mr. Horror Presents van Living Colour Entertainment. Mr. Horror is het pseudoniem van Jan Doense. Doense was heel lang de man achter het Amsterdam Fantastic Film Festival en ook (mede-) verantwoordelijk voor De Nacht van de Wansmaak, The All-Night Horror Show en het fanzine Schokkend Nieuws. Op dit nieuwe label zal hij verantwoordelijk zijn voor het promoten van een aantal onbekende horrorfilms die je gezien moet hebben. Wellicht dat er over ruim tien jaar anders wordt aangekeken tegen The Roost, maar een klassieker is het zeker niet. Dat dit nieuwe label een mooie toekomst in het verschiet heeft, bewijzen de reeds uitgekomen andere titels die stuk voor stuk de moeite (soms meer dan) waard zijn.

Genre: Horror
Jaar: 2005
Speelduur: 77 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
Uitgever: Living Colour Entertainment
EAN: 8717774230534

• Outtakes
  • Promotionele trailers
  • Radio Slideshow
  • The Truth about Bats
  • Studentfilm

De verhouding van het beeld op deze DVD is 1.66:1 niet anamorf, daar waar IMDB meldt dat de originele verhouding 1.85:1 moet zijn. Als de host zijn aankondigingen doet, is het beeld zwart/wit en er is een kader aanwezig (zie screenshot 1). Er is voor gekozen om het beeld net als de film een authentiek sfeertje mee te geven. Dit houdt in dat er beschadigingen in de vorm van krasjes te zien zijn, maar ook dat het beeld vrij veel filmgrain bevat. Dit maakt het beeld er niet helderder op. De maker had dan ook, gezien zijn budget, niet de beschikking over eersteklas apparatuur. Ook de belichting had beter gekund, maar ook hier lijkt het te gaan om een bewuste keuze om de prent een realistisch tintje te geven. Het zal dan ook niet verbazen dat de visuele effecten ver achter blijven bij het tegenwoordige (zie screenshot 3), maar ook dit zorgt voor authenticiteit. Zaken als contrast en schaduwdetail verdienen zeker geen schoonheidsprijs. Al met al heeft dit wel te maken met het lage budget van de film, maar verdient het vertoonde geen voldoende. De film is verdeeld in 8 hoofdstukken en kent een optionele Nederlandse ondertiteling die op de juiste hoogte in het beeld staat.

Bij het bekijken van de film is er de keuze uit twee geluidssporen. Er is zowel een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) als een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) aanwezig. Ook hier weerklinkt het karakter van een film met een laag budget. Zo lijkt er een continue zachte ruis aanwezig in beide tracks. De 2.0 track geeft de film bij het bekijken wellicht meer het juiste karakter wat een horror als deze hoort te hebben. Toch focussen we ons meer op de 5.1 track. Deze track klinkt degelijk, maar knalt niet echt de huiskamer in. De dialogen zijn gelukkig altijd goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker zij het iets te hard ten opzichte van het overige geluid. Deze filmgeluiden worden weergegeven door de frontspeakers, hierbij zo nu en dan ondersteund door de achterste kanalen. Het LFE kanaal doet slechts heel sporadisch van zich spreken met een diep laag. Geen spectaculaire track die wel goed bij een productie als deze past.

Het menuscherm staat in de verhouding 1.33:1 zonder achtergrondmuziek op de schijf en geeft toegang tot de volgende, niet ondertitelde extra’s:

Making of (30 min.)
Op een luchtige manier wordt ons een blik achter de schermen gegund. Het plezier en de lol die de cast en crew hadden bij het filmen wordt hierin erg duidelijk. De makers valt een hoop te verwijten, maar The Roost is een prent die met een hoop liefde, gezelligheid, vindingrijkheid en vrolijkheid is gemaakt.

Outtakes (3 min.)
Een aantal bloopers waarbij het opvalt hoe vaak Tom Noonan de mist inging in zijn rol als aankondiger.

Radio Slideshow (7 min.)
Onder het genot van een griezelhoorspel zijn er diverse foto’s te bekijken van de makers zelf achter de schermen en een hoop voorbeelden van posters van de film. Een originele aanpak van deze feature.

The Truth about Bats (9 min.)
Aan de hand van een geleerde (Merlin Tuttle) leren we een hoop over vleermuizen. Diverse weetjes passeren de revue en enkele vooroordelen worden ontkracht. Dit soort features worden normaal gesproken zomaar op een schijf als extra geplaatst, maar deze keer zat de maker Ti West zelf achter dit stukje film.

Studentfilm (10 min.)
Onder dit kopje vinden we de korte film Prey. Dit is een horrorfilm die Ti West in zijn studententijd maakte. Altijd leuk om de vroege stapjes op het filmpad van een regisseur te zien.

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film helemaal in stijl alsof het hier echt om een oudere horrorflick gaat voor de drive-in bioscopen.

Promotionele Trailers
Hier zijn 2 trailers te vinden van andere uitgaven op het Mr. Horror Presents label. Het gaat hier om de trailers van Zombie Honeymoon en Possessed.

Verder is er nog een dun boekje aanwezig met meer informatie over deze film, geschreven door Jan Doense zelf. Ook is er info over andere titels te vinden.

The Roost is de eerste titel op het nieuwe horror label Mr. Horror Presents van Living Colour Entertainment. De eerste is hier zeker niet de beste, maar een blik op de overige titels doet een hoop goeds beloven. De hier besproken prent is echter alleen het bekijken waard in het kader van ‘herken de film’. Maker Ti West citeert zoveel uit zijn favoriete horrorfilms dat hij vergeten is spanning toe te voegen. Zowel het beeld als het geluid verraden dat het budget niet al te hoog was bij het maken van deze productie, waarbij de kwaliteit van het beeld wel erg achterblijft. Qua extra’s zit het wel goed bij The Roost. Als het hoge niveau hiervan wordt vastgehouden, kan dit label nog wel eens hele mooie worden voor de liefhebber. Alleen jammer dat de Nederlandse ondertiteling ontbreekt.