Air Force One

20-01-2008

7.3

Air Force One (Blu-ray)

In het Russische Kazachstan wordt ‘generaal’ Radek (Jürgen Prochnow), een terroristische extremist, opgepakt dankzij inzet van Amerikaanse commando’s. Enkele weken later wordt de Amerikaanse president James Marshall (Harrison Ford) geëerd tijdens een banket. In een toespraak benadrukt Marshall dat Amerika nooit zal zwichten voor de druk van terroristen. Onderhandelen is geen optie! De president, vergezeld van zijn vrouw en dochter en een groot aantal andere stafleden van het Witte Huis, vliegen met de presidentiële Boeing – de Air Force One – terug naar Amerika. Kort na het opstijgen wordt het vliegtuig gekaapt door Russische extremisten, die onder leiding staan van de harde extremist Ivan Korshunov (Gary Oldman). Tijdens de beschietingen in het vliegtuig wordt de president in veiligheid gebracht met een speciale vluchtcapsule. Er vallen vele doden, de rest wordt gevangen genomen. Korshunov neemt contact op met vice-president Kathryn Bennet (Glenn Close) en eist dat Radek onmiddellijk wordt vrijgelaten. Hij heeft weliswaar niet de president, maar wel zijn vrouw en kind. Korshunov geeft aan dat hij elk half uur een gijzelaar zal doden. Ondertussen blijkt Marshall nog aan boord te zijn, zonder dat de kapers dit weten. Marshall weet via een GSM contact te leggen met Bennet in het Witte Huis. Als oud Vietnam strijder zorgt hij voor de nodige problemen voor de kapers. In zijn strijd tegen Korshunov komt Marshall komt zowel als president en als echtgenoot en als vader voor een hele moeilijke keuze te staan.

Air Force One is een voorspelbare actiefilm, waarin de hoofdrolspeler de grote held is en het goede natuurlijk van het kwade wint. Al kost dat wel de nodige levens. De sterk heroïsche muziek van Jerry Goldsmith onderstreept de heroïsche thematiek nog eens. Maar Air Force One is daarbij wel een goed gemaakte, spannende en onderhoudende actiefilm, waarin je geen moment met rust wordt gelaten. Onder druk van een constante crisis, voorzien van enkele plotwendingen, vindt een aaneenschakeling van lekkere acties en stunts plaats. De hoofdrol schijnt oorspronkelijk bedoeld te zijn voor Kevin Costner, maar omdat die bezig was met de film The Postman suggereerde hij Harrison Ford voor deze rol. Regisseur Wolfgang Petersen leverde meerdere uitstekende films af als Das Boot, In the Line of Fire, Outbreak en The Perfect Storm. Air Force One kreeg in 1998 een Oscar nominatie voor het geluid en de film editing. Daarnaast ontvingen cast en crew nog diverse andere prijzen, waaronder een ASCAP Award en twee Bambi’s.

Air Force One is eerder door Buena Vista op DVD uitgegeven als een ‘Special Edition’ uitgave. Buena Vista heeft nu de film in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc uitgegeven. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave en vergelijken die met de eerdere ‘Special Edition’ uitgave. Je kunt hier onze recensie van de ‘Special Edition’ nog eens teruglezen.

Genre: Actie
Jaar: 1997
Speelduur: 124 min
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418140922

• Featurette
  • Bioscooptrailer
  • Vluchtinformatie

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat in 1080/24p op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en is progressief opgebouwd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De film heeft op deze Blu-ray de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Je hebt dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 124 minuten tegenover 119 minuten op de PAL DVD uitgave.

De beeldkwaliteit van deze HD uitgave is goed maar niet spectaculair. Het beeld ziet er kleurrijk uit, waarbij de huidtinten natuurlijk ogen. In het algemeen is het zwartniveau prima en is ook het contrast goed met voldoende schaduwdetail in de donkere delen van het beeld. Bij sommige scènes is het zwartniveau iets minder met een beetje grijzige aanblik. De scherpte van het beeld is goed met een goede detaillering. Vooral bij de close-ups valt de grote mate van detaillering op. Ook de achtergronden winnen aan detail ten opzicht van de DVD uitgave. Het beeld oogt goed schoon en zuiver, waarbij filmgrain nog in geringe mate aanwezig is. Behoudens dat de begintitels duidelijk last van telecine wobble (wiebelen in het beeld) hebben, is het beeld verder vrij van ongerechtigheden. Als geheel oogt het beeld wel mooi filmisch. Vergeleken met de DVD oogt het beeld gedetailleerder, vooral in de achtergronden, en kleurrijker. De diepte werking van het beeld is beter dan op de DVD. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een mooi klein, goed leesbaar lettertype. Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven staat de ondertiteling volledig in het zichtbare filmbeeld.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde LPCM 5.1 (16 bit / 48kHz – 4.6 Mb/s) soundtrack.
De soundtrack is van zeer goede kwaliteit en heeft een mooi en zeer ruimtelijk klankbeeld. De heroïsche muziek van Jerry Goldsmith komt vol en ruimtelijk uit de speakers. Voor de grote trom in de muziek wordt goed gebruik gemaakt van het LFE kanaal. De nadruk ligt op de voorste kanalen. De surroundspeakers worden frequent in split-surround gebruikt voor de vele geluidseffecten (zoals overvliegende straaljagers en rondvliegende kogels) en omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft hierdoor een fraai klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. Het LFE kanaal doet bij sommige actiescènes goed mee om de actie een stevige impact te geven. De dialogen komen via het centerkanaal en blijven altijd goed te volgen ondanks het vele actiegeweld. Het beste klinkt deze actiefilm bij beluistering van de ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack. Deze actiegerichte soundtrack heeft baat bij de grote(re) dynamiek van de LPCM track. Ook het laag klinkt beter gecontroleerd en integreert daardoor beter in de soundtrack. Bij de incidentele rustigere scènes beperkt het geluid zich meer tot de voorste kanalen, met subtiele achtergrondgeluiden uit de surrounds. Deze ongecomprimeerde PCM 5.1 overtuigt dankzij een grote dynamiek, een stevige impact en goed gedetailleerd geluid.

De Blu-ray Disc start met enkele promotietrailers voor andere Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven. De Blu-ray Disc heeft een nieuw vormgegeven menu. Tijdens de film kun je de menu opties ook oproepen. Deze worden dan getoond zonder dat de film wordt onderbroken. Nadat je een extra hebt bekeken, vervolgt de film weer. Op deze Blu-ray Disc uitgave zijn de meeste, maar niet alle, extra’s van de eerdere Special Edition uitgave overgenomen. De extra’s hebben 480i (NTSC) resolutie.

Uitgelicht scènes
Een extra dat op (bijna) elke Buena Vista Blu-ray Disc uitgave voorkomt. Je kunt direct naar een paar vooraf geselecteerde scènes in de film gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc. Dit onderdeel is in 1080p HD resolutie.

Bioscooptrailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Featurette (6½ min)
Promotionele Making Of van de film met veel filmfragmenten afgewisseld met korte interviewfragmenten met regisseur, acteurs en producent en enkele beelden gemaakt tijdens het filmen.

Vlucht Informatie
Is een alternatieve (Nederlandse) ondertiteling tijdens de film die op sommige momenten in de film allerhande informatie geeft over onderwerpen die enigszins te relateren zijn aan gebeurtenissen in de film. Soms wel erg ver gezochte informatie, wel origineel maar niet zo interessant.

Het begeleidende audiocommentaar van regisseur Wolfgang Petersen en Micheal Coleman, dat ook als extra op de DVD uitgave staat, is niet te overgenomen op deze Blu-ray Disc. Jammer.

In Air Force One moet Harrison Ford als Amerikaanse president het hoofd bieden aan terroristen die de presidentiële vliegtuig Air Force One tijdens een terugreis vanuit Moskou in de lucht kapen. Natuurlijk maakt hij het de terroristen persoonlijk erg lastig, al komt hij voor de nodige moeilijke keuzes te staan. In de vaardige handen van regisseur Wolfgang Petersen is Air Force One ondanks zijn voorspelbare verloop een onderhoudende actiefilm geworden. De Blu-ray Disc uitgave van Buena Vista heeft goede HD beeldkwaliteit en een zeer goed klinkende PCM 5.1 surround geluidstrack. De extra’s zijn overgenomen van een eerdere DVD Special Edition release.

HD DVD
Air Force One is niet op HD DVD uitgebracht.