Con Air

07-01-2008

7

Con Air (Blu-ray)

Bij een vechtpartij met een paar dronkelappen, slaat de militair Cameron Poe (Nicolas Cage) één van hen dood. Poe krijgt hiervoor tien jaar gevangenisstraf. Tijdens zijn straf bevalt zijn vrouw van hun dochtertje. Al die jaren houdt Poe via brieven contact met hen. Na acht jaar krijgt Poe vervroegde invrijheidsstelling. Hij wordt samen met andere zeer zware criminelen in een maximaal beveiligd transportvliegtuig gezet. Onder leiding van de beruchte moordenaar Cyrus ‘The Virus’ Grissom (John Malkovich) overmeesteren de gevangenen het transportvliegtuig. Cameron ziet zijn reis naar huis in gevaar komen, en doet er alles aan om een bloedbad aan boord van het vliegtuig te voorkomen. Tegelijkertijd doet US Marshall Larkin (John Cusack) zijn best te voorkomen dat de DEA het vliegtuig in de lucht gaat opblazen.

Con Air is één groot popcorn actiespektakel, met veel geweld en een groep mensen die een duidelijke minachting heeft voor alles wat naar normen en waarden ruikt en ook maar enigszins menselijke warmte toont. Vanwege de ‘minachting voor mensen en openbaar bezit’ heeft de film in 1998 dan ook een Razzie Award gewonnen. Deze actiefilm uit de koker van producent Jerry Bruckheimer en debuterend regisseur Simon West moet je met ‘het verstand op nul’ gaan kijken. Want geloofwaardigheid is in deze film ver te zoeken. Die geloofwaardigheid, of juist het gebrek eraan, heeft ook zijn invloed gehad op de instanties die films onderscheiden. Want de film kreeg voor één bepaald onderdeel zowel een Oscar nominatie als een Razzie Award nominatie. Groter kan het contrast niet zijn. Het bewuste onderdeel is trouwens de filmsong “How Do I Live” van Diane Warren. Deze song kreeg ook een nominatie voor een Grammy Award. Producent Jerry Bruckheimer en de kreet ‘blockbuster’ zijn sterk aan elkaar gekoppeld. In de afgelopen jaren leverde Jerry Bruckheimer heel wat la lawaaiige ‘blockbusters’ af; denk hierbij aan films als Bad Boys, The Rock,Armageddon en Gone in Sixty Seconds. En zoals bij al zijn films, met een cast bestaande uit vele bekende sterren zoals Nicolas Cage, John Malkovich, Steve Buscemi en John Cussack. Met tal van special effects en luidruchtige actiescènes komt de film tot een climax in gokstad Las Vegas. Aldaar is handig gebruik gemaakt van de sloop van het bekende Sands Hotel eind 1996. Het script van Con Air is gebaseerd op een kort krantenartikeltje. En dat is hoe de film zich laat samenvatten. Een verhaal gelijk een kort krantenartikel, doorspekt met special effects en luidruchtige actie, dat met veel bravoure op het witte doek is gebracht. Veel kijkplezier!

Con Air is eerder door Buena Vista op DVD uitgegeven als een ‘Special Edition’ uitgave. Later is ook een verlengde versie van Con Air Tide uitgebracht, die een kleine zes minuten extra beeldmateriaal bevat. Buena Vista heeft nu de bioscoopversie van Con Air in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc uitgegeven. We bekijken in deze recensie de Blu-ray Disc uitgave en maken een vergelijking met de eerdere ‘Special Edition’ uitgave van deze film. Je kunt hier onze recensie van de ‘Special Edition’ nog eens teruglezen.

Genre: Actie
Jaar: 1997
Speelduur: 115 min
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418141530

• Bioscooptrailer
  • Uitgelichte scènes
  • Een kijkje van bovenaf
  • De ondergang van Las Vegas

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat in 1080/24p op de Blu-ray Disc. Het beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en is progressief opgebouwd. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De film heeft op deze Blu-ray de originele filmsnelheid van 24 beelden per seconde. Je hebt dus geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 115 minuten tegenover 111 minuten op de PAL DVD uitgave.

De beeldkwaliteit van deze HD uitgave is erg goed. Het beeld ziet er zeer kleurrijk uit, waarbij de huidtinten natuurlijk ogen. In het algemeen is het zwartniveau prima met een mooi diep zwart. Ook het contrast is goed met voldoende schaduwdetail in de donkere delen van het beeld. De scherpte van het beeld is goed met een zeer goede detaillering. Hier valt op dat vooral de achtergronden aan detail winnen ten opzicht van de DVD uitgave. Het beeld oogt goed schoon en zuiver, waarbij filmgrain nagenoeg geheel afwezig is. Het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Als geheel een fraai beeld dat mooi filmisch aandoet. Vergeleken bij de DVD oogt het beeld gedetailleerder, vooral in de achtergronden, en kleurrijker. De diepte werking van het beeld is hierdoor ook beter dan op de DVD. De Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een mooi klein, goed leesbaar lettertype. Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven staat de ondertiteling volledig in het zichtbare filmbeeld.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde LPCM 5.1 (24 bit / 48kHz – 6.9 Mb/s) soundtrack.
De soundtrack van Con Air klinkt mooi ruimtelijk. De nadruk ligt op de voorste kanalen. De surroundspeakers worden intensief in split-surround gebruikt voor de vele geluidseffecten (zoals opstijgende vliegtuigen en rondvliegende kogels) en omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft hierdoor een fraai klinkend driedimensionaal geluidsbeeld. De opzwepende muziek van Mark Mancina en Trevor Rabib komt vol en ruimtelijk uit de speakers. Het LFE kanaal doet zeer nadrukkelijk mee om de actiescènes een stevige impact te geven. De dialogen komen via het centerkanaal en blijven altijd goed te volgen ondanks het vele actiegeweld. Het beste klinkt deze actiefilm bij beluistering van de ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack. Deze actiegerichte soundtrack heeft baat bij de grote(re) dynamiek van de LPCM track. Ook het laag klinkt beter gecontroleerd en integreert daardoor beter in de soundtrack. Bij de incidentele rustigere scènes beperkt het geluid zich meer tot de voorste kanalen, met subtiele achtergrondgeluiden uit de surrounds. Deze ongecomprimeerde PCM 5.1 overtuigt dankzij een grote dynamiek, een stevige impact en goed gedetailleerd geluid.

De Blu-ray Disc start met enkele promotietrailers voor andere Buena Vista Blu-ray Disc uitgaven. De Blu-ray Disc heeft een nieuw vormgegeven menu. Tijdens de film kun je de menu opties ook oproepen. Deze worden dan getoond zonder dat de film wordt onderbroken. Nadat je een extra hebt bekeken, vervolgt de film weer. Op deze Blu-ray Disc uitgave zijn de extra’s van de eerdere Special Edition uitgave overgenomen, al stellen deze eigenlijk niet veel voor. De extra’s hebben 480i (NTSC) resolutie.

Uitgelicht scènes
Een extra dat op (bijna) elke Buena Vista Blu-ray Disc uitgave voorkomt. Je kunt direct naar een paar vooraf geselecteerde scènes in de film gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc. Dit onderdeel is in 1080p HD resolutie.

De Vernietiging van Las Vegas (2½ min)
Een extreem korte featurette over het gebruik van miniatuurmodellen en CGI voor de spectaculaire slotscène van de film.

Kijkje van bovenaf (4½ min)
Promotionele making of van de film met interviews, beelden op de set en filmfragmenten.

Bioscooptrailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Con Air is een lawaaierig actiespektakel van producent Jerry Bruckheimer en regisseur Simon West. Nicolas Cage speelt een militair wiens gevangenisstraf er bijna opzit, als hij terecht komt tussen zeer gewelddadige criminelen die proberen te ontsnappen met een gekaapt transportvliegtuig. Het verhaal stelt weinig voor, wat gecompenseerd wordt met veel actie, veel special effects en veel lawaai.
De Blu-ray Disc uitgave van Buena Vista heeft zeer goede HD beeldkwaliteit en een uitstekend klinkende PCM 5.1 surround geluidstrack. De extra’s zijn overgenomen van een eerdere DVD Special Edition release.

HD DVD
Con Air is niet op HD DVD uitgebracht.