Shakira – Oral Fixation Tour

29-12-2007

5.7

Shakira – Oral Fixation Tour (DVD)

De Colombiaanse Shakira gaf op 9 december 2006 een concert in Miami, als onderdeel van haar Oral Fixation Tour. Zij zingt natuurlijk de hitnummers van haar laatste albums Fijacion Oral Vol. 1 en Oral Fixation Vol. 2. Ook oudere Spaanstalige nummers staan op het programma, zoals Pies Descalzos. De complete songlist van dit concert is als volgt:

1. Estoy Aquí
2. Te Dejo Madrid
3. Don't Bother
4. Antologia
5. Hey You
6. Inevitable
7. Si Te Vas
8. La Tortura (featuring Alejandro Sanz)
9. No
10. Whenever, Wherever
11. La Pared
12. Underneath Your Clothes
13. Pies Descalzos
14. Ciega, Sordomuda
15. Ojos Así
16. Hips Don't Lie (featuring Wyclef Jean)

Shakira Isabel Mebarak Ripoll, geboren 2 februari 1977 in Barranquilla, Colombia, is als artiest bekend als Shakira. De Colombiaanse heeft vele artistieke gaven. Zij is niet alleen zangeres, muzikant, danseres en muziekschrijver, maar ook producer en actrice. Al op jonge leeftijd was zij bekend in de Latijns Amerikaanse popmuziek. In 2001 brak zij wereldwijd door met het album Laundry Service. Shakira heeft wereldwijd al meer 50 miljoen albums verkocht en is daarmee de beste verkopende Colombiaanse artiest aller tijden. Met haar muziek heeft ze twee Grammy Awards gewonnen en zeven Latin Grammy Awards. Met het geld dat zij verdient initieert en ondersteunt ze projecten in Colombia gericht op het verbeteren van de toekomstkansen voor arme Colombiaanse kinderen. Zo was zij in 1997 de medeoprichtster van Pies Descalzos Foundation, dat speciaal onderwijs geeft aan arme Colombiaanse kinderen. scholen . De naam van de stichting is genomen van haar derde studioalbum Pies Descalzos.

In 2005 verschenen twee albums van Shakira, genaamd Fijacion Oral Vol. 1 en Oral Fixation Vol. 2, met een compilatie album in 2006 genaamd Oral Fixation Vol. 1 & 2. In juni 2006 startte zij een wereldtournee om deze albums te promoten. Het concert bevat veel nummers van deze albums maar natuurlijk ook andere hits. Op het toneel blijkt Shakira niet alleen een verdienstelijk zangers, maar ook een uitstekende danseres. Op verleidelijke wijze weet zij haar lichaam op het podium te bewegen, waarbij ze veelal schaars gekleed gaat. Zij kan ook goed buikdansen en beweegt regelmatig uitdagend langs de paal van de microfoonstandaard. De choreografie van de dansen is van Shakira zelf. Het podiumontwerp heeft zij samen met de ontwerper Jaume de Laiguana gemaakt. Haar kledij heeft ze samen met ontwerper Roberto Cavalli ontworpen. Naast zang en dans is Shakira ook een goed instrumentalist. Zij speelt zelf gitaar bij de nummers Don't Bother en Inevitable en speelt de harmonica bij het nummer Te Dejo Madrid. De meeste liedjes die op het programma staan, zingt Shakira in de Spaanse taal. Met Alejandro Sanz zingt ze haar 2005 hit La Tortura en met Wyclef Jean zingt zij afsluitend op het concert haar 2006 hit Hips Don’t Lie.

De concertregistratie is door Sony / BMG op zowel DVD als Blu-ray Disc uitgebracht. Bij beide zit een CD met een compilatie van het concert. Deze recensie gaat over de DVD uitgave van het concert.

Regisseur

Nick Wickham

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 93 min
Verpakking: Duo Keep Case
Resolutie: 480i (NTSC)
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 886970582599

• Photogallery
  • Documentaire Around The World in 397 Days
  • Documentaire Barefoot
  • Videoclip Las De La Intuición
  • Live: Obtener Un Si
  • Live: La Pared

Het concert is in breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. De beeldresolutie is NTSC! De registratie geeft de energieke sfeer van het concert prima weer, waarbij de regisseur uiteraard regelmatig inzoomt op Shakira. Ook het uitzinnig enthousiaste publiek komt geregeld in beeld. Het concert is in High Definition vastgelegd. De beeldkwaliteit laat dit zeker zien. Alleen toch jammer dat de beeldresolutie in NTSC is, en dus een lager aantal beeldlijnen heeft dan een PAL uitgave. Dit heeft invloed op de scherpte en detaillering van het beeld. Desondanks oogt het beeld voldoende scherp met voldoende detaillering. Het toneel met gedempte verlichting wordt dankzij goed contrast en zwartniveau met behoud van details weergegeven. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Soms is aliasing te zien (door de lagere resolutie) en af en toe wat kleine compressiefoutjes. Het concert is zodanig verdeeld in tracks dat elke song een aparte track is. Er is geen ondertiteling aanwezig.

Bij het beluisteren heb je keuze uit twee goed klinkende geluidstracks; een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack (24 bit, 48 kHz - bitrate 2304 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Om met de laatste te beginnen, dit is een goed klinkende surroundtrack. Bij de weergave van de muziek worden alle kanalen goed gebruikt, wat een ruimtelijk en sfeervol geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt daarbij natuurlijk op de voorkanalen, al is de muziek ook in de achterkanalen gemixt. Dit is zodanig gedaan, dat het een goed klinkend surroundgeluid geeft. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. Het geluid van het enthousiaste publiek komt uit zowel de voorste als de achterste kanalen. Het LFE kanaal wordt veelvuldig gebruikt voor het diepe laag in de muziek. Het geluid heeft een goed gedetailleerd hoog. Optioneel kun je het concert ook beluisteren in gewoon stereo dankzij de ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack. Een zeer fraaie stereotrack, die de hoge 24 bits resolutie heeft. Hierbij klinkt het concert in zeer mooi breed klinkend stereogeluid met een goed gedefinieerd hoog, fraai klinkend middengebied en strak gecontroleerd laag. Beide geluidstracks klinken zeer goed.

De DVD heeft geanimeerde menuschermen met LPCM 2.0 stereogeluid als achtergrond. De menuschermen zijn naar keuze in het Engels of Spaans. De DVD heeft een aantal extra’s. De extra’s zijn niet Nederlands ondertiteld.

Around the World in 397 Days (11½ min)
Korte featurette over de tournee van Shakira. Je krijgt een overzicht waar Shakira wereldwijd heeft opgetreden en wat kengetallen inzake dit tournee. Je ziet hierbij beelden voor en tijdens het concert die gemaakt zijn op enkele lokaties waar opgetreden is.

Barefoot (22 min)
Een korte documentaire over Shakira’s Pies Descalzos Foundation. Leuke documentaire waaruit blijkt dat Shakira zeer betrokken is bij het creëren van betere kansen voor de kinderen in Colombia.

Videoclip: Las De La Intuición (4 min)
De videoclip van dit nummer.

Live: Obtener Un Sí
Extra livenummer. Evenals het concert met LPCM stereogeluid (24 bit, 48 kHz – bitrate 2304 kb/s) en DD5.1 (bitrate 448 kb/s)

Live: La Pared
Nog een livenummer. Ook dit nummer met LPCM stereogeluid (24 bit, 48 kHz – bitrate 2304 kb/s) en DD5.1 (bitrate 448 kb/s)

Photogallery
Met 14 concertfoto’s.

Bonus CD
CD met enkele tracks van het concert.

1. Intro
2. Estoy Aquí
3. Don't Bother
4. Inevitable
5. La Pared
6. Hips Don't Lie

Op een bijgesloten inlay staat de volledige tracklisting en een overzicht van alle betrokkenen. Dit alles wel in een zeer klein lettertype.

De Colombiaanse Shakira gaf op 9 december 2006 een concert in Miami, als onderdeel van haar Oral Fixation Tour. Zij zingt natuurlijk met name de hitnummers van haar laatste albums Fijacion Oral Vol. 1 en Oral Fixation Vol. 2. De meeste liedjes die op het programma staan, zingt Shakira in de Spaanse taal. Met Alejandro Sanz zingt ze haar 2005 hit La Tortura en met Wyclef Jean zingt zij afsluitend op het concert haar 2006 hit Hips Don’t Lie.
Sony/BMG heeft de registratie van dit concert uitgebracht op DVD. De beeldkwaliteit is goed. Het beeld is in NTSC resolutie. Bij het geluid heb je keuze uit een 24 bit ongecomprimeerde stereotrack en een Dolby Digital 5.1 surroundtrack, die beide zeer goed klinken. Een paar korte documentaires en enkele extra nummers vormen de extra’s. Als bonus is tevens een compilatie CD van het concert bijgevoegd.