Micropolis - De Belegerde Citadel

29-12-2007

5.5

Micropolis - De Belegerde Citadel (DVD)

Een grote kolonie termieten heeft een enorme burcht gebouwd, waarin de koningin zorgt voor het nageslacht, de soldaten de burcht bewaken en de werkers de burcht onderhouden en waar nodig repareren. Natuurlijke elementen als onweer, regen en wind spelen de termieten regelmatig parten, wat het voortbestaan van het termietenvolk onder druk zet. Op de droge vlaktes leven de Magnanen, een vleesetend mierenvolk. Ze zitten al meer dan een maand zonder eten en drinken en men moet op zoek naar een andere plek om te kunnen overleven. Een lange trektocht van de miljoenen mieren begint, onderweg alles opetend wat ze tegen komen. Eenmaal in de grasvelden aangekomen zien ze de grote termietenburcht. Die veroveren zou hen voor lange tijd voorzien van eten. Er ontstaat een gewelddadige, meedogenloze strijd.

Micropolis – De Belegerde Citadel (originele titel La Citadelle Assiéggée) lijkt een beetje op een natuurdocumentaire van de BBC, met prachtige opnames midden in een termietenheuvel en met close-ups van mieren. Er is echter één groot verschil: bij Micropolis is alles van te voren bedacht. Het is een ‘speelfilm’, waarbij de termieten en de mieren de hoofdrollen vertolken en een slang en gier voor de bijrollen zorgen. Het is een met zorg, geduld en vakmanschap gemaakte film. De buitenscènes zijn opgenomen in het Afrikaanse Burkina Faso, de ‘binnen’- scènes in een studio met maquettes. Het verhaal wordt verteld door middel van een voice-over. Die voice-over is ook nodig, want zonder begeleidend commentaar zou er van het verhaal niet veel te begrijpen zijn. Daarvoor is het te oppervlakkig. De beelden spreken te weinig voor zich om het verhaal zelfstandig te vertellen. Het ziet er allemaal wel prachtig uit en je vraagt je soms af hoe het allemaal gemaakt is. Als je na het bekijken van de film de making of op de DVD bekijkt wordt veel duidelijk, maar gaat ook direct de magie van de film verloren. “Ah, op deze manier”, denk je dan. Dan blijkt dat alles gemanipuleerd is en er niets is wat niet van te voren bedacht is. Zelfs de natuur wordt verbouwd om het verhaal beter te kunnen vertellen. En de insecten worden met een pincet op de juiste plaats binnen het shot gezet. Dit neemt niet weg dat Micropolis een interessante film is en vooral een origineel idee om op zo’n manier een verhaal te vertellen. Het zou makkelijk zijn geweest om een animatiefilm te maken (maar die is er eigenlijk al in de vorm van Antz). Regisseur Philippe Calderon neemt de moeilijke weg en dat gaat hem goed af. Hij heeft ruime ervaring als het gaat om het filmen van natuurfilms. Zijn vader was reeds documentairemaker van natuur- en wetenschapsfilms en zo werd het filmmaken er bij Philippe met de paplepel ingegoten. Hij filmde vooral korte documentaires voor televisie, maar met zijn Micropolis – De Belegerde Citadel maakte hij z’n eerste grote bioscoopfilm, die het echter in Nederland niet tot de bioscoopzalen heeft gebracht. Het is een “rechtstreeks naar DVD” release. Waarbij voor onbekende reden de naam “Micropolis” is toegevoegd. Deze komt in geen enkele andere titel van de film voor. De film is een interessant en geslaagd experiment, wat Calderon er toe aangezet heeft om dit proces ook op zijn volgende film toe te passen.

Regisseur

Philippe Calderon

Acteurs

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Speelduur: 82 min
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 9789058493699

Het beeldformaat van de DVD is 1.85:1 anamorf. De film is in z’n geheel in HD opgenomen met een zogenaamde boroscoop-camera met hoogwaardige lenzen en de transfer naar de DVD is uitermate goed geslaagd. Het beeld is haarscherp en heeft prachtige kleuren, een uitstekend contrast en zwartniveau. De details van de kleine insecten en de structuur van het zand blijven goed zichtbaar. Een enkele keer is er bewegingsonscherpte waar te nemen, maar voor de rest valt er weinig op aan te merken. Typisch een film die er helemaal prachtig uit zou zien in HD-formaat.
Er is gebruik gemaakt van een dubbellaagse DVD-schijf. Opvallend vanwege de korte speelduur van de film. Maar daardoor is de compressie slechts beperkt, wat de kwaliteit ten goede komt. De laagwisseling is licht merkbaar. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is van een duidelijk lettertype en goed geplaatst in beeld, maar regels worden soms heel kort getoond, amper lang genoeg om ze te kunnen lezen.

Op de DVD staat een Franse Dolby Digital 5.1 als een Dolby Digital 2.0 track. De taal slaat alleen op de voice-over, de rest van de film heeft geen dialoog. Het geluid is vanaf het begin volledig kunstmatig gecreëerd. Alles is nagemaakt en soms is dat ook te horen. Een aantal geluidseffecten liggen er te dik bovenop en klinken niet echt natuurlijk. Veel van de sfeer wordt gecreëerd door de sfeervolle muziek. Bij buitenscènes zijn mooie atmosferen aangebracht, die ook in de surroundkanalen te horen zijn. Een enkel onweereffect en delen van de muziek zijn ook in het LFE kanaal aanwezig.

De DVD heeft een mooi geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat en met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid.

Making Of (51 min)
De making of is een uitgebreide documentaire die duidelijk maakt hoe de film is gemaakt. En ergens is dat ook weer jammer, want zo gaat een groot deel van de magie van de film verloren. Alles blijkt van tevoren bedacht te zijn. Het is geen ‘werkelijkheid’, zoals je van zo’n film zou verwachten. Het is dan ook ten zeerste af te raden om de making of te bekijken voordat je de film hebt gezien. Deze documentaire is geheel Frans gesproken en in tegenstelling tot wat het menu aangeeft zijn er geen Nederlandse ondertitels voorhanden. Voor wie de Franse taal niet machtig is (zoals ik), is het lastig te volgen, maar de beelden spreken gelukkig voor een groot gedeelte voor zich. Je krijgt in ieder geval een redelijke indruk hoe de film is gemaakt. Achtergrondinformatie blijft echter onduidelijk.

Een kolonie termieten leeft in de binnenlanden van Afrika in een grote termietenburcht. Ze doorstaan de elementen van de natuur, maar als er een groep hongerige mieren de burcht aanvalt, ontwikkelt zich een harde en meedogenloze strijd.
Micropolis – De Belegerde Citadel is een knap gemaakte ‘speelfilm’ met alleen termieten en mieren in de hoofdrol en andere dieren in een bijrol. Het verhaal is aan de magere kant, maar de beelden zijn prachtig. Die komen ook uitstekend over op DVD. Een making of maakt duidelijk hoe de film uiteindelijk is gemaakt, maar daar ontbreekt de Nederlandse ondertiteling.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Filmfreak Distributie.