Catch & Release

26-12-2007

5.7

Catch & Release (DVD)

Gray Wheeler (Jennifer Garner) krijgt een zware klap te verwerken wanneer haar verloofde Grady sterft tijdens zijn vrijgezellenweekend. Wat haar bruiloft moest zijn, verandert in de begrafenis van haar geliefde. Sam (Kevin Smith) en Dennis (Sam Jaeger), twee goede vrienden van Grady, nemen haar in huis en doen hun best om Gray op te vangen en op te vrolijken. Fritz (Timothy Olyphant), de beste vriend van haar verloofde, houdt zich daarentegen een beetje afzijdig. Tussen Gray en Fritz botert het niet, omdat zij niet snapt waarom haar verloofde, die heel anders was dan Fritz, met hem bevriend was. Dan ontdekt Gray dat haar verloofde haar niet alles verteld heeft. Als de masseuse Maureen (Juliette Lewis) met haar zoontje opeens voor de deur staat, komt Gray voor een onaangename verrassing te staan.

Catch & Release is getypeerd als een romantische komedie. Een beetje een vreemde typering als je beseft dat de film begint met een begrafenis. En waarin vervolgens een aantal mensen het plotselinge overlijden (als gevolg van een ongeluk) van een goede vriend probeert te verwerken. Zo goed en zo kwaad als het kan, proberen ze het leven van alledag weer op te pakken. Naast het zware gevoel van verlies, speelt dan ook de humor op. Enerzijds door snedige opmerkingen, anderzijds door stuntelig gedrag. Ook de onderlinge verhoudingen tussen de vrienden ontwikkelt zich verder. En dat er dan ook nog romantische gevoelens ontstaan, is natuurlijk niet zo vreemd. Je kunt zeggen, daar is het een film voor. Maar dat zijn natuurlijk zaken die ook in het gewone leven na het verlies van een dierbare mogelijk blijven. We zijn mensen en het leven gaat verder. Dat het in de film elkaar allemaal wat sneller opvolgt, ja.. dat is natuurlijk inherent dat een verhaal in ruim 1½ kijktijd verteld moet worden. De wijze waarop het verhaal zich in deze film ontwikkeld, gaat als van nature, het heeft iets ongedwongens. Dat is onder andere te danken aan schrijfster en regisseur Susannah Grant. Grant heeft eerder ook het verhaal van Erin Brokovich geschreven, dus je weet wat je ongeveer verwachten kunt. Catch & Release is tevens aan debuut als regisseur. De ongedwonge uitstraling van de film is ook te danken aan de cast. De hoofdrolspeler Jennifer Garner, Kevin Smith, Sam Jaeger en Timothy Olyphant zetten goed gespeelde rollen geheel. Daarnaast zie je nog Fiona Shaw als de moeder van de overleden vriend en Juliette Lewis die een soort new age masseuse speelt. Catch & Release kun je misschien ook wel een romantische tragikomedie noemen. Een ongedwongen verhaal over het verwerken van het verlies van een dierbare en doorgaan met het leven.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 8712609686838

• verwijderde scenes
  • Twee audiocommentaren
  • Audities
  • From Concept to Completion

Het filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.40:1 en staat anamorf op de DVD. Je krijgt een mooi natuurlijk ogend beeld voorgeschoteld. Het beeld ziet er kleurrijk en contrastrijk uit, met natuurlijk en goed verzadigde kleuren. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide prima in orde. Het is nog een nieuwe film, dus het verrast niet dat je in het beeld geen ongerechtigheden tegenkomt. Filmgrain is nauwelijks te zien. De film is verdeeld in 28 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 Kb/s) op de DVD gezet. Een prima klinkende soundtrack die evenals het beeld erg natuurlijk overkomt. De film is vooral een dialoogfilm met muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. In enkele scènes zijn de surroundspeakers zeer nadrukkelijk aanwezig. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt. Een uitstekend klinkende soundtrack met een goed gedoseerd en strak laag en uitstekend gedefinieerd hoog.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondmuziek. Op de DVD staat een prima aantal leuke extra’s. Alle extra’s hebben DD2.0 (192 kb/s) geluid en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, uitstekend! Een overzicht: