Scooby Doo

23-12-2007

4.1

Scooby Doo (Blu-ray)

De speurders van Mystery Inc, Fred, Velma, Daphne, Shaggy en hun hond Scooby Doo, staan er bekend om dat ze ieder mysterie kunnen ontrafelen. Nadat ze de zoveelste schurk ontmaskerd hebben, hebben Fred, Velma en Daphne er echter genoeg van, en wordt Mystery Inc opgedoekt. Er gaat een tijd voorbij waarin ieder zijn eigen weg inslaat. De Scooby Gang wordt echter verenigd als elk van de leden door de excentrieke Emile Mondavarious (Rowan Atkinson) uitgenodigd wordt op zijn pretpark-eiland Spooky Island, om een aantal mysterieuze zaken op te lossen. De pretparkbezoekers komen op het eiland aan als levendige tieners, maar als ze het eiland verlaten gedragen ze zich als levenloze zombies. Wie of wat kan hierachter zitten?

Er zal vrijwel niemand zijn die nog nooit van Scooby Doo heeft gehoord. De trouwe viervoeter uit de wereldberoemde tekenfilmserie is tegenwoordig vrijwel net zo populair als toen hij zo’n dertig jaar geleden voor het eerst te zien was. Het valt niet mee om een dergelijke succesvolle serie met een waardige verfilming te vereren, maar regisseur Raja Gosnell probeerde het toch. Een groot probleem daarbij was het converteren van de tekenfilmhond naar de ‘werkelijke wereld’. Men is daarin echter prima geslaagd; met behulp van de computer werd een Scooby Doo gecreëerd die de belangrijke kenmerken van zijn cartoonrepresentatie heeft behouden, maar desondanks genoeg realistische trekjes bevat om binnen de opzet te passen. Naast Scooby is uiteraard ook de rest van de ‘Scooby Gang’ van de partij. Freddie Prinze Jr., Linda Cardellini en Sarah Michelle Gellar geven aardige vertolkingen van respectievelijk Fred, Velma en Daphne, maar helemaal overtuigen kunnen ze niet. Dat is wel anders bij Matthew Lillard, die de rol van Norville ‘Shaggy’ Rogers op zich neemt. Lillard weet namelijk op perfecte wijze gestalte te geven aan het meest populaire lid van de Scooby-gang. De acteur ziet er uit als Shaggy en beweegt als Shaggy. Maar, en dat is misschien wel net zo belangrijk, Lillard klinkt ook als Shaggy. Een welgemeend “Zoinks!” voor deze perfecte casting! Een andere man die complimenten verdient is Bill Boes, die verantwoordelijk was voor het visuele ontwerp. Boes ontwierp een aantal prachtige sets, die perfect de sfeer van de tekenfilm uitademen. Tot zover lijkt er weinig te klagen, maar verhalenderwijs laat de film toch een paar steekjes vallen. Een aantal zaken wijkt namelijk onnodig af van de conventies uit de serie (zo hebben zowel Shaggy als Velma een overbodige ‘love interest’) en sommige grappen zijn tamelijk misplaatst (bijv. de scheetwedstrijd). Ook is de identiteit van de slechterik nogal vergezocht en zal deze de kenners van het Scooby Doo-universum erg vreemd overkomen. Perfect is de film dus niet, maar desondanks zal het luchtige, onderhoudende Scooby Doo de jonge en oude liefhebbers van de serie zeker kunnen bekoren.

Warner heeft Scooby Doo in High Definition beeld en geluid uitgebracht op Blu-ray Disc en op HD DVD. Onze recensie van de DVD uitgave uit 2002 kun je hier nog eens nalezen. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave.

Genre: Avontuur, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 86 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Frans, En vele andere
EAN: 7321906115319

• Bioscooptrailer
  • Muziekvideo
  • Extra scènes
  • Twee audiocommentaren
  • Onthul het mysterie van Scooby Doo
  • Vier korte featurettes

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. De beeldresolutie is 1080/24p, wat betekent dat het beeld 1920*1080 beeldpunten heeft - vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD – en uit hele beelden (progressief) bestaat. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. De film heeft op deze Blu-ray Disc een beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Daardoor heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 86 minuten tegenover 83 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het High Definition beeld van Scooby Doo ziet er bijzonder fraai uit. Wat direct opvalt is het bijzonder kleurrijke beeld. De kleurverzadiging is zeer goed met een grote intensiteit van de felle kleuren. Hierdoor komt de tekenfilmachtige opzet van de film goed tot uiting. Ondanks de felle kleuren oogt het beeld wel natuurlijk, met ook natuurlijk ogende huidkleuren. Contrast en zwartniveau zijn beide ook uitstekend. Scherpte en detaillering van het beeld zijn eveneens erg goed. Hierdoor is elk klein detail te zien. Zowel scherpte als detaillering zijn veel beter dan bij de DVD uitgave, waardoor het beeld ook aan diepte wint. Bij de DVD transfer zagen we nog een lichte edge enhancement, maar dat is bij deze High Defintion transfer volledig afwezig. Evenals op de DVD heeft ook het HD beeld in lichte mate filmgrain in het beeld. Verder is het beeld volledig vrij van ongerechtigheden. Het HD beeld is zonder meer een grote verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) heeft een duidelijk leesbaar klein lettertype, maar staat netjes onder in het beeld geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De originele Engelstalige soundtrack op deze Blu-ray Disc uitgave is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s). De eerdere DVD uitgave heeft een Dolby Digital 5.1 soundtrack met de lage 384 kb/s bitrate.
De film heeft een uitstekende klinkende surround soundtrack, waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft een natuurlijke nadruk op de voorste drie voorkanalen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een zeer fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden daarbij effectief gebruikt om de filmmuziek een zeer ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en alle actierijke geluidseffecten. Bij al dit actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal actief mee.De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn bij al dit actiegeweld prima te volgen. De actierijke soundtrack op deze Blu-ray Disc heeft het voordeel van een hogere bitrate en afwezigheid van de PAL speedup. Daardoor heeft de soundtrack een betere dynamiek en wint daarmee aan impact wint. Het laag klinkt strakker en het detail in het geluid is hoger, waardoor de soundtrack meer ruimtelijk klinkt. Toch jammer dat Warner bij deze actierijke soundtrack op deze Blu-ray Disc uitgave niet een lossless gecodeerde Dolby True HD soundtrack heeft gebruikt, of beter nog een ongecomprimeerde PCM 5.1 track. Al klinkt de hier gepresenteerde Dolby Digital soundtrack al bijzonder goed!

De DVD release heeft ook nog een Nederlandse nasynchronisatie audiotrack. Die ontbreekt op deze Blu-ray Disc uitgave.

Na de keuze voor de menutaal, start de film automatisch. Tijdens de film kun je het optiemenu oproepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op deze Blu-ray Disc staan dezelfde extra’s als op de DVD uitgave. De extra’s hebben NTSC 480i/p resolutie en zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar met regisseur Raja Gosnell en producers Richard Suckle en Chuck Roven. Ondanks een aantal stiltes leveren de heren een goed, informatief commentaar over onder andere de sets, de personages, de acteurs en de opbouw en evolutie van de film. Uiteraard komt men ook met een aantal aardige anekdotes voor de dag.

Audiocommentaar met acteurs Freddie Prinze Jr., Sarah Michelle Gellar, Matthew Lillard en Linda Cardellini
Het is duidelijk te merken dat de acteurs en actrices het goed met elkaar kunnen vinden. Het commentaar maakt een gezellige indruk, maar is niet zo erg informatief.

Extra scènes (14 min)
Vier scènes die niet in de film gebruikt zijn en een alternatief begin van de film. Optioneel met toelichting van regisseur Raja Gosnell.

Onthul het mysterie achter Scooby Doo (22 min)
Een korte blik achter de schermen, gecombineerd met interviews met cast en crew. Daarin komt onder meer aan bod hoe moeilijk het is om te acteren indien je tegenspeler, in dit geval Scooby Doo, een creatie van de computer is. Het geheel is duidelijk promotioneel van aard, maar desondanks toch aardig om een keer te bekijken.

Het mysterieuze busje (1 min)
Behandelt het favoriete vervoersmiddel van de Scooby-gang,

Enge plaatsen (4½min)
Hier krijg je een rondleiding over de prachtige sets.

Gevechtscène met Daphne (2½ min)
Korte aandacht voor de vechtscène, waarbij de hulp van een team kung-fu-specialisten uit Hong Kong werd ingeroepen.

Regen op de set (1 min)
Was een verborgen extra (easter egg) op de DVD release.

Muziekvideo Land of a Million Drums (4½ min)
Videoclip met Outkast.

Bioscooptrailer (2 min)

Scooby Doo is een aardige verfilming van de gelijknamige tekenfilmserie. De film neemt zichzelf niet al te serieus, waardoor er genoeg plaats is voor cartoonachtige humor en taferelen. Scooby Doo en zijn vrienden moeten in deze film nepspoken en valse monsters te lijf gaan.
Deze Blu-ray Disc uitgave van Warner heeft uitstekende High Definition beeld- en geluidskwaliteit. Jammer dat voor het geluid geen hoog resolutie audiotrack is gebruikt, al klinkt de Dolby Digital track ook zeer goed. De Nederlandse nasynchronisatie staat niet op deze Blu-ray Disc. Deze Blu-ray Disc heeft dezelfde extra’s als de eerdere DVD uitgave.

HD DVD
Scooby Doo is in High Definition ook uitgebracht op HD DVD. De specificaties zijn nagenoeg identiek. Enig verschil is dat de audiotrack op de HD DVD een Dolby Digital Plus track is. Behoudens een iets andere werking van het menuscherm, zijn er verder geen verschillen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.