Lord of War

18-12-2007

6.4

Lord of War (Blu-ray)

Yuri Orlov (Nicolas Cage) is de zoon van arme immigranten uit de Oekraïne. Op een dag is hij getuige van een schietpartij en dit verandert zijn leven voor altijd. Hij voelt zich ineens aangetrokken tot wapens en hij besluit de wapenhandel in te gaan. Samen met zijn broer Vitaly (Jared Leto) begint hij met het leveren van wapens aan iedereen die maar wil betalen. Over de gehele wereld bezoekt hij de meest gevaarlijke gebieden op zoek naar klanten, maar Yuri is helemaal in zijn element. Niet omdat de wapenhandel zo lekker verdient, maar omdat hij er gewoon erg goed in is. Uiteraard blijft dit alles niet onopgemerkt en al snel heeft hij een agent van Interpol achter zich aan. Deze Jack Valentine (Ethan Hawke) doet er alles aan Yuri te pakken te krijgen. In de tussentijd moet Yuri ook nog eens zien om te gaan met het feit dat zijn concurrenten achter hem aanzitten en zelfs sommige van zijn klanten. Ook gaat het met zijn broer niet echt lekker die verslaafd is aan drugs. Genoeg problemen dus voor Yuri.

De in Nieuw-Zeeland geboren schrijver en regisseur Andrew Niccol is eigenlijk nog relatief nieuw in de filmwereld. Hij schreef en regisseerde zijn eerste film, Gattaca, in 1997 en sindsdien heeft slechts twee andere films geregisseerd en vier anderen geschreven. Zijn werk is wel steevast van hoog niveau en met films als S1m0ne, The Truman Show en The Terminal sla je geen gek figuur in Hollywood. Lord of War is zijn laatste project, een film die hij schreef en regisseerde. Ook deze prent is weer van hoog niveau en vooral ook een genot voor het oog.
De film vertelt het verhaal van Yuri Orlov, een wapenhandelaar zonder enige vorm van berouw. Over de jaren zijn er duizenden films gemaakt over de drugshandel, maar de wapenhandel is nog vrij onbekend terrein voor de filmmakers. Lord of War is ook een duidelijke boodschap tegen deze handel in wapens. Regisseur Andrew Niccol laat duidelijk zien wat voor ellende de wapenhandel voor gevolgen heeft en aan het einde van de film komt hij zelfs met een terechtwijzend vingertje, iets dat maar half overkomt. Toch is het verhaal erg goed geschreven en zit het script vol gevatte dialogen en momenten. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt verteld door middel van een voice-over van Yuri Orlov. Een regel in Hollywood geldt dat als je het verhaal moet vertellen door middel van een voice-over je script niet goed in elkaar zit. Volgens veel kenners moeten de beelden het verhaal vertellen, maar hier werkt het goed en het geeft de kijker een goed beeld in de psyche van de hoofdpersoon. Een andere reden wat deze film speciaal maakt is het optreden van hoofdrolspeler Nicolas Cage. Hij zet een uitstekende rol neer en dankzij hem komt Yuri Orlov nog enigszins menselijk over. Hiermee zijn we ook gelijk aangekomen bij misschien wel het enige minpunt en dat is dat de hoofdpersoon zo'n verwerpelijk persoon is dat je gewoon niet met hem mee kan voelen. Ondanks het feit dat Orlov voor zichzelf zijn werk helemaal goed gepraat heeft, is het als kijker toch moeilijk met hem te sympathiseren. Dit wordt nog eens versterkt door enkele intense scènes waarin hij bijvoorbeeld kijkt naar mensen die worden neergeschoten met zijn wapens en hem dit ogenschijnlijk niks doet. Zoals gezegd is het te danken aan Cage dat je als kijker niet helemaal afknapt op dit personage en de film uitzet voordat hij is afgelopen. Zelfs als zijn karakter enkele zware dingen krijgt te verduren voel je als kijker niet echt met hem mee. Ook Orlov zelf lijkt het allemaal maar weinig te doen dus waarom zouden wij ons er dan druk om maken? Het is soms dan ook moeilijk te geloven dat er echt zulke mensen bestaan op deze aarde. De overige rollen worden ook goed neergezet hoewel ze duidelijk van ondergeschikt belang zijn. De hoofdpersoon is duidelijk Yuri Orlov en hij is in vrijwel elke scène te zien.
Lord of War is een film die zeker geslaagd genoemd kan worden vanuit het oogpunt dat de film moet vermaken. Als kritische noot ten opzichte van de wapenhandel komt de film wat minder goed uit de verf, maar het goed geschreven script en de goede acteerprestatie van Nicolas Cage zorgen ervoor dat deze film voor een ieder aan te raden is.

Dutch Filmworks heeft Lord of War in High Definition uitgebracht op zowel Blu-ray Disc als HD DVD. De specificaties voor beide HD formaten zijn gelijk. Wij bespreken hier de Blu-ray Disc uitgave en vergelijken deze uiteraard met de eerdere Special Edition DVD uitgave. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij kun je de (SD) screenshots nog eens bekijken.

Genre: Actie, Drama
Regio: 0
Jaar: 2005
Speelduur: 117 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664049815

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Photo Gallery
  • Liner Notes

De Blu-ray Disc uitgave heeft niet het correcte beeldformaat. Evenals bij de DVD release krijgen wij een aangepast beeldformaat gepresenteerd. De bioscooprelease had het brede 2.40:1 beeldformaat. Op deze schijf is het beeld bijgesneden tot het 1.85:1 beeldformaat, dat op een breedbeeld weergever beeldvullend wordt weergegeven. De eerste (Amerikaanse) DVD release had ook dit bijgesneden beeldformaat, volgens een persstatement met instemming van de regisseur. Desalniettemin werd na veel protest van filmenthousiastelingen de film in Amerika opnieuw uitgebracht op DVD en toen met het juiste en volledige brede beeldformaat. In Nederland is de film op DVD alleen verschenen met het bijgesneden formaat. En net als de DVD uitgave, is ook het beeld van deze Blu-ray Disc bijgesneden. Dit betekent dat links en rechts beeld mist (en boven en onder soms wat bijkomt), wat bij sommige scènes te merken is aan de te krappe framing (zie ook screenshot 2 bij de recensie van de DVD uitgave).

Het High Definition (HD) beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld is dus niet 1080p, zoals voor op de cover staat. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is dus net als bij de PAL DVD uitgave 117 minuten. De toegepaste versnelling heeft geen gevolgen voor de beeldkwaliteit, maar is wel merkbaar bij het geluid. Zie hiervoor onder Geluidskwaliteit. De toepassing van het interlaced beeld heeft wel gevolgen voor de beeldkwaliteit. Dit betekent vooral bij bewegende beelden een verminderde beeldscherpte. Wanneer de de-interlacer van je weergever (televisie of HD speler), die de halve beeldjes weer samenvoegt tot één heel beeld, van mindere kwaliteit is, kun je last hebben van het kameffect.

Bij de beeldkwaliteit van het High Defintion beeld hebben we wat gemengde gevoelens. Enerzijds is wel te zien dat het om een HD uitgave gaat. Er is zonder meer sprake van een beeld dat meer beeldlijnen en derhalve meer detaillering heeft dat een standaard definitie (ge-upscaled) DVD beeld. Maar tegelijkertijd valt de detaillering voor een HD uitgave tegen. Een oorzaak ligt in de ruim aanwezige filmgrain in het beeld. Dit grove korrelige aanzien van de film is trouwens opzettelijk gedaan en geeft de film een soort documentaireachtige aanblik. Het beeld is verder goed kleurrijk en oogt redelijk helder. De kleuren komen wat koud over maar zijn met opzet bewerkt om een bepaalde sfeer op te roepen. Contrast van het beeld is prima. In een paar scènes is een lichte vorm van edge enhancement te zien. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 18 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) heeft een klein lettertype dat zich goed laat lezen. De ondertiteling is netjes onder in het beeld geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Deze Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack en een DTS HD Master Audio 5.1 soundtrack. De DTS HD MA track wordt door de BD spelers en/of AV decoders (nog) niet op het hoogste kwaliteitsniveau gedecodeerd en afgespeeldr als een DTS HD audiotrack (bitrate 2 Mb/s) afgespeeld.

Zoals bij het onderdeel Beeldkwaliteit al opgemerkt, is dit een HD release waarbij WEL een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft met name invloed op de geluidskwaliteit. Vergeleken met andere HD uitgaven waar geen beeldversnelling is toegepast, klinkt de soundtrack nu iets minder vol en mist toch wat haar impact.. Neemt niet weg dat de lossless gecomprimeerde DTS HD MA track op deze Blu-ray Disc zeer fraai klinkt en nog weer beter klinkt dan de DTS track bij de DVD uitgave.
Net als bij de DVD release geeft de surround soundtrack je een goed surround gevoel. Bij de actiescènes worden alle speakers goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Niet alleen rondvliegende kogels maar ook omgevingsgeluiden hoor je overal om je heen. Een groot gedeelte van de film is vooral dialoog geörienteerd, waarbij de soundtrack de nadruk heeft liggen op de voorste speaker. De surrounds geven dan de omgevingsgeluiden weer. De filmmuziek heeft een mooi breed stereogeluid. Het LFE kanaal is vooral actief tijdens de actiescènes en wordt effectief gebruikt om deze scènes meer impact te geven. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen.
Er is een duidelijk verschil hoorbaar tussen de Dolby Digital en de DTS HD MA track. Bij de DTS track klinkt als geheel voller en gedetailleerd en geeft daardoor een betere surroundbeleving.

De Blu-ray Disc start net als bij een gewone DVD met een menuscherm. Bij deze Blu-ray Disc uitgave maakt Dutch Filmworks deels gebruik van pop-up menuschermen en deels van het traditionele menuscherm. Tijdens het film kijken wordt het menu als een overlay menu weergegeven, waarbij je zonder filmonderbreking de scènes kunt selecteren. Wanneer je echter voor de extra’s kiest, wordt de film onderbroken en wordt een volledig menuscherm getoond. De menukeuzes van de extra’s worden weer als een overlay over dit menuscherm getoond.

Alle extra’s van de 2-DVD release zijn overgenomen op deze Blu-ray Disc. De geboden extra’s hebben een 576i SD resolutie. De extra’s zijn optioneel Nederlands ondertiteld.

Deleted Scenes (9 min)
Tien verwijderde scènes die achter elkaar te bekijken zijn of los van elkaar. Er is geen commentaar aanwezig waarom de scènes gesneuveld zijn.

Behind The Scenes (6 min)
Een korte blik achter de schermen tijdens de opnames van de film. Er wordt geen tekst en uitleg gegeven, we kunnen als kijker alleen meekijken via een andere camera naar de opnames.

Interviews Cast & Crew (22 min)
Interviews met leden van de cast en crew. Onder andere Nicolas Cage, Jared Leto en Ethan Hawke komen aan het woord. Allen vertellen hoe het was om de film te maken en hoe het was om met elkaar samen te werken.

Liner Notes
Negen Nederlandstalige tekstschermen waarin te lezen hoe de film tot stand is gekomen en wat de makers ermee wilden bereiken.

Trailers & TV Commercials (5½ min)
Een bioscooptrailer en acht korte trailers gemaakt voor televisie.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen die rechtstreeks uit de film komen.

Lord of War vertelt het verhaal van Yuri Orlov, een wapenhandelaar zonder berouw. Hij verkoopt wapens aan iedereen die maar wil betalen en hij interesseert zich niet wat er met de wapens gedaan wordt. Al snel heeft hij Interpol achter zich aan en ook zijn huwelijk moet lijden onder zijn werk. Hier laat hij zich echter niet door afschrikken, want hij vindt het veel te leuk wat hij doet en hij is er bovendien ook nog eens erg goed in. De film laat goed zien wat voor effect de wapenhandel heeft in sommige delen van de wereld. Als kritieke noot komt de prent iets te kort, maar vermaken doet het verhaal zeker. Het script is goed geschreven en hoofdrolspeler Nicolas Cage zet een prima rol neer.
Deze HD presentatie van Dutch Filmworks is niet optimaal. Het beeld heeft, net als bij de DVD release, niet de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding. Verder heeft de film een onnodige 4% beeldversnelling en is het beeld interlaced. De algehele beeldkwaliteit is matig en oogt nauwelijks beter dan het DVD beeld. De hoog resolutie DTS HD MA track klinkt weliswaar goed, maar mist de impact en de volheid die we kennen van andere HD releases. De DTS HD MA klinkt wel iets beter dan de DTS track op de DVD release. Hetzelfde geldt voor de ook aanwezige Dolby Digital track. De aanwezige extra’s zijn overgenomen van de eerdere 2-DVD release. Al met al een HD release die niet de volle potentie van het HD medium gebruikt.

HD DVD
Lord of War is door Dutch Filmworks ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD is qua specificaties en extra’s identiek aan de hier besproken Blu-ray Disc uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.