Twin Peaks (Definitive Gold Box Edition)

11-12-2007

7.7

Twin Peaks (Definitive Gold Box Edition) (DVD)

Wanneer Pete Martell op een dag het levenloze, in plastic gewikkelde lichaam van de jonge Laura Palmer (Sheryl Lee) vindt, is iedereen in het dorpje Twin Peaks geschokt. Laura was de onschuld zelve, dus wie zou het in zijn hoofd halen om haar te vermoorden? Om dit uit te zoeken wordt de hulp van de FBI ingeroepen. De talentvolle FBI agent Dale Cooper (Kyle McLachlan) wordt op de zaak gezet en komt aan in Twin Peaks. Bij zijn onderzoek krijgt hij hulp van de plaatselijke sheriff Harry Truman (Michael Ontkean). Al gauw raken beide verstrikt in een web van geheimen, list, bedrog en verboden relaties. In Twin Peaks is namelijk niemand wie hij / zij lijkt te zijn. Misschien wel dankzij de lekkere koffie (“Damn good coffee”) en de kersentaart in het Double R restaurant,is Cooper vastberaden het mysterie op te lossen. Ook al stuit hij hierbij op soms levensbedreigende situaties. Niets weerhoudt Cooper er echter van de donkere geheimen van Twin Peaks te ontrafelen ….

Op zondagavond 8 april 1990 startte Twin Peaks op het Amerikaanse ABC netwerkstation met een 1½ uur durende pilot aflevering. In deze proefaflevering en deze zeven afleveringen die erna volgden, maakten de kijkers kennis met het dorpje Twin Peaks, haar bijzondere bewoners en de excentrieke jonge FBI agent Dale Cooper. Cooper is een eigentijdse versie van Sherlock Holmes, vol speurdersintuïtie en analyserend vermogen. Samen met de moderne tegenhanger van Dr. Watson, Sheriff Truman, gaat Cooper achter de moordenaar op Laura Palmer aan. Daarbij krijgen ze te maken met de vele bizarre bewoners van Twin Peaks. En ieder van hen blijkt iets te verbergen te hebben. Deze opzet leidt tot verschillende met elkaar verweven verhaallijnen, die met een uitermate geslaagde combinatie van zwarte humor, drama en mysterie gebracht worden. De veelvoud aan personages en verhaallijnen dwingen je als kijker goed bij de les te blijven en geen moment de aandacht te laten verslappen. De boeiende complexiteit en bijzondere sfeer zorgen vanzelf wel dat je maximaal betrokken blijft. De complexiteit van de serie is geen verrassing, als je weet dat de veelgeprezen filmregisseur David Lynch samen met Tv-regisseur Mark Frost, de drijvende kracht achter Twin Peaks is. Het liefst wilde Lynch alle afleveringen zelf regisseren. Omdat hij gelijktijdig bezig was met Wild at Heart was dat niet mogelijk. Dus regisseerde hij zelf slechts enkele aflevering en koos hij voor de overige episodes andere capabele regisseurs. Deze regisseurs kregen van Lynch de ruimte om het script naar eigen inzicht te verfilmen. Desondanks vormt de serie één geheel met een unieke stijl en sfeer. Het eerste seizoen sloot na zeven afleveringen af met ijzersterke cliffhangers. Gevolg was dat het de zomer van 1990 gonsde van geruchten over het vervolg. In september verscheen een soort twee uur durende documentaire met Lynch, waarin hij inging op openstaande vragen aan het slot van seizoen één. En heel handig gaf Lynch niets prijs. antwoorden gaf op de vragen Dat vervolg kwam er met maar liefst 22 afleveringen, die in Amerika gedurende september 1990 tot en met juni 1991 werden uitgezonden. Maar gaandeweg deze 22 aflevering verloor de serie aan kracht. De moord op Laura Palmer wordt in aflevering 15 en 16 opgelost. Misschien had het dan moeten eindigen. Hoe knap ook gemaakt, met de laatste zes afleveringen verloor de serie aan kracht en kwaliteit. Na de serie was David Lynch nog niet klaar met Twin Peaks. In 1992 verscheen de speelfilm Twin Peaks: Fire Walks with Me, wat te beschouwen is als een prequel (voorloper) op de tv-serie. Een bijzondere serie als Twin Peaks kreeg natuurlijk ook de nodige nominaties en prijzen. Zo werden hoofdrolspeler Kyle MacLachlan en Piper Laurie onderscheiden met een Golden Globe en kreeg actrice Sherrilyn Fenn een nominatie voor een Golden Globe. De serie kreeg ook diverse nominaties voor de Emmy Award. Muziekschrijver Angelo Badalamenti, die de prachtige sfeervolle muziek voor de serie componeerde, werd genonimeerd voor een Grammy Award.

Twin Peaks is geen gemakkelijk serie om te volgen. De Definitive Gold Box Edition DVD release, waarin Paramount nu de complete serie heeft opgenomen, geeft je de gelegenheid de serie nogmaals te volgen, waarbij je geen onderbrekingen hebt door reclameblokken of een week moet wachten op de volgende aflevering. De Definitive Gold Box Edition bevat de complete twee seizoenen met volledig gerestaureerd en in High Definition geremasterd beeld en geluid. De set van 10 DVD’s bevat daarnaast nog een grote verzameling aan niet eerder verschenen scènes en wetenswaardigheden over de serie. Kortom, dit lijkt dé uitgave voor de liefhebbers van deze legendarische tv-serie. We gaan het hieronder eens bekijken.

Genre: Drama, Fantasy, TV
Jaar: 1990
Speelduur: 1448 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865553220

• verwijderde scenes
  • Secrets from another place
  • A slice of Lynch
  • Return to Twin Peaks
  • Interactieve kaart
  • Introducties van de Log Lady
  • Fragmenten uit Saturday Nigh Live
  • Muziekvideo Falling
  • Twaalf unieke ansichtkaarten

Het beeldformaat van deze voor televisie geproduceerde serie is 1.33:1 full frame. De serie is op 35 mm film gefilmd. Men heeft de originele negatieven gebruikt voor het gerestaureerde en nieuw geremasterde beeld. De kwaliteit van het beeld is bijzonder goed. Het beeld ziet er mooi natuurlijk uit met een goede kleurverzadiging. Het beeld heeft een warme uitstraling, omdat opzettelijk voor een warme, roodachtige kleurbalans is gekozen. De huidtinten zien er natuurlijk uit. De scherpte en mate van detaillering van het beeld is erg goed. Het contrast van het beeld is prima. De vele donkere scènes zien er mooi donker uit, waarbij het schaduwdetail meer dan voldoende is. In lichte mate is filmgrain in het beeld aanwezig. Edge enhancement is niet zichtbaar. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Kortom, de serie heeft er nog nooit zo goed uitgezien als nu en heeft een zeer fraaie beeldkwaliteit.
De pilotaflevering staat op de eerste DVD. De 29 afleveringen van seizoen 1 & 2 zijn verspreid over negen DVD’s. Elke aflevering is opgedeeld in zes chapterstops. De ondertiteling is wit, heeft een net klein lettertype en staat netjes in het beeld geplaatst.

De van origine Dolby Stereo soundtrack is te beluisteren als een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s) of in een opnieuw gemixte Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Een van de meest opvallende dingen aan Twin Peaks is de bijzondere muziek van Angelo Badalamenti. De rustige begintune van de serie is voor de meesten wel direct herkenbaar. De muziek heeft een mysterieus, jazzy ondertoontje. De muziek heeft een mooi breed stereobeeld en klinkt ruimtelijk dankzij de surroundspeakers. Twin Peaks is vooral een dialoogfilm, waarin de sfeer door subtiele geluiden en de muziek van Badalamenti wordt versterkt. De dailogen komen meestentijds goed te volgen uit de centerspeaker, maar komen ook vaak uit de linker- of rechter voorspeaker. Agressieve geluidseffecten heeft de serie niet. De sfeer wordt met subtiele omgevingsgeluiden, vooral vogel- en krekelgeluiden, via de surroundspeakers ondersteund. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt en wordt alleen gebruikt voor het laag in de muziek. Evenals het beeld ook bij de soundtrack een hoge kwaliteit.

De Definitive Gold Box Edition bestaat uit tien DVD’s. Elke DVD begint met een geanimeerd menuscherm ondersteund met muziek uit de serie. De set is rijkelijk voorzien van extra’s, alles is Nederlands ondertiteld. We geven een (samengevat) overzicht.

Log Lady Introductions
Optioneel kun je voorafgaand aan elke aflevering de bijzondere introductie van de ‘Log Lady’ (Catherine Coulson) bekijken, waarna de aflevering direct start.

DVD-1
Op de eerste disc heb je keuze uit de Original Version (90 min) en de International Version (86 min). Advies is om de originele Amerikaanse pilot te bekijken. De past naadloos bij de serie. De Internationale pilot aflevering heeft een ander einde en was bedoeld voor bioscooprelease. Want, let op (!), bij de Internationale pilotaflevering weet je aan het einde al wie de moordenaar van Laura Palmer is. De Internationale versie kun je ook een Alternate Ending (21 min) bekijken.

DVD-9

Lost and Found
Met twee opties:

Deleted Scenes (6 min)
Een viertal niet gebruikte scènes, de scènes zijn nog in ruwe vorm. De scènes zijn los te selecteren of aaneengesloten te bekijken.

Production Documents
Hier zie je de kopieën van scriptpagina’s en productie aantekeningen.

DVD-10

A Slyce of Lynch (30 min)
Een interessant gesprek, waarin David Lynch, geheel in de stijl van de serie al pratend een stukje kersentaart eet, terugkijkt op de serie met hoofdrolspeler Kyle MacLachlan (die door Lynch trouwens Kale wordt genoemd) en acteurs John Wentworth (Lynch: JW) en Mädchen Amick (Lynch: Madge-kin). Beeldformaat is 1.78:1 anamorf.

Secrets From Another Place: Creating Twin Peaks (106 minuten).
Bijzonder interessante retrospectieve documentaire waarin een groot aantal mensen die betrokken waren bij de serie, terugkijken op de periode. De vele interviews met mensen als Mark Frost, Kyle MacLachlan, Mädchen Amick, Joan Chen, Sherilyn Fenn, Sheryl Lee, Piper Laurie en Angelo Badalamenti worden afgewisseld met fotomateriaal van de set en de opnames. Dit historische overzicht van de filmproductie is opgedeeld in vier hoofdstukken, met aandacht voor de pilot, het eerste seizoen, de muziek en het tweede seizoen. De hoofdstukken zijn apart te bekijken of je bekijkt alles aaneengesloten. Beeldformaat is 1.78:1

Saturday Night Live (13 min)
Met twee fragmenten uit de Saturday Night Live show van 29 september 1990, waarin Kyle MacLachlan gast was. Keuze uit een monoloog van Kyle MacLachlan en een sketch waarin Phil Hartman het karakter Leland Palmer nadoet.

Twin Peaks Festival

Return To Twin Peaks (20 min)
Waarin je een groep toegewijde fans volgt tijdens een bezoek aan het Twin Peaks festival in 2006 in het plaatsje Snoqualmie, Washington. In dit plaatsje is de pilotaflevering opgenomen. Beeldformaat is 1.78:1 anamorf.

Interactive Map
Een kaart met daarop de belangrijkste Twin Peaks locaties.

The Black Lodge Archive
Met keuze uit:

”Falling” Music Video (4 min)
Uitgevoerd door Julee Cruise, met fragmenten uit de serie op de achtergrond.

Georgia Coffee Commercials (3½ min)
Dit zijn vijf Japanse televisie reclame spotjes uit 1993.

Image Galleries
Met een grote verzameling foto’s en ander beeldmateriaal, waaronder Twin Peaks Trading Cards

On Air Promo/Spots (5½ min)
Met keuze uit 13 ‘preview’ televisie reclame spotjes.

1-900 Hotline (23 min)
Met de ‘Twin Peaks Sheriff’s Hotline 1-900-860-xxx’, de eerste minuut voor 3 dollar, elke minuut daarna 1 dollar per minuut. Eerst een promospot, daarna acht ‘messages’ van Lucy. Geinig.

Lucy Bumpers (35 min)
Zes korte stukjes waarin Lucy aangeeft dat ‘Twin Peaks will be right back’.

De 10 DVD’s zitten verpakt in een goudgekleurde boxset. Volgens de cover zitten bij de DVD’s ook nog twaalf unieke Twin Peaks ansichtkaarten. Omdat wij gebruik maken van kale preview discs, moeten we maar even afgaan op de juistheid van de informatie op de cover.

De uitspraak ‘definitive collection’ is voor deze uitgave niet helemaal juist. Want helaas zijn de extra’s van de eerdere Twin Peaks seizoensuitgaven niet meegenomen. De zeven audiocommentaren die de uitgave van het eerste seizoen zo waardevol maakten, ontbreken nu. Dit schijnt met rechten te maken te hebben. Ook de interviews met de cast moeten we missen evenals een kort telefonisch interview met Mark Frost en nog enkel andere korte featurettes.

Toen de door Mark Frost en David Lynch gecreëerde serie Twin Peaks voor het eerst op TV verscheen, sloeg deze enorm aan. De kracht van de serie zit in een zeer geslaagde combinatie van een boeiend, maar complex verhaal vol drama, mysterie en humor, bijzondere sfeer, prachtige sets en camerawerk en last but not least, bijzondere karakters die met prima acteerwerk worden gespeeld. Twin Peaks is geen gemakkelijk serie om te volgen. De Definitive Gold Box Edition DVD release van Paramount geeft je de gelegenheid de serie in zijn geheel in bezit te krijgen. De Definitive Gold Box Edition bevat de pilotaflevering en de complete twee seizoenen met volledig gerestaureerd en in High Definition geremasterd beeld en geluid. De set van 10 DVD’s bevat daarnaast nog een grote verzameling aan niet eerder verschenen scènes en wetenswaardigheden over de serie. Jammer dat de extra’s van de eerdere uitgave niet overgenomen zijn. Anders was dit een topper geweest. Maar dankzij het gerestaureerde beeld en geluid is deze boxset wel dé uitgave voor de liefhebbers van deze legendarische tv-serie.