Thin Lizzy - Live and Dangerous

Wilbert Rietman
28-11-2007

8.4

Thin Lizzy - Live and Dangerous (DVD)

We schrijven 1977 als de Ierse hardrockformatie een optreden geeft in The Rainbow Theatre te Londen. De opnames van het concert dat de band deze avond geeft zullen later verschijnen onder de titel Live and Dangerous. Door velen wordt dit optreden, dat zowel verscheen als album en als video, gezien als één van de betere optredens ooit door een band gegeven. De energie en de muziek van de band is goed vastgelegd op dit document. Nu is er ook de hier besproken DVD met daarop het concert en vele extra’s. De tracklist van het concert ziet er als volgt uit:

1. Introduction / Rosalie
2. The Boys Are Back in Town
3. Emerald
4. Dancing in the Moonlight
5. Massacre
6. Call on Me
7. Don’t Believe a Word
8. Are You Ready
9. Sha La La
10. Baby Drives Me Crazy
11. Finale / Me and the Boys

In de jaren ’70 namen vele rockbands een live-album op. Dit had ermee te maken dat de techniek indertijd nog niet zo ver was dat het livegeluid van een band in de studio vastgelegd kon worden. Nu legendarische albums verschenen in die tijd om deze reden. Denk hierbij aan Unleashed in the East van Judas Priest, Made in Japan van Deep Purple en Alive van Kiss. In dit rijtje hoort ook Live and Dangerous van Thin Lizzy zeker thuis. De Ierse band Thin Lizzy timmert al sinds 1970 aan de weg en breekt in 1973 door met hun versie van Whiskey in the Jar. Tijdens hun tournees tussen 1976 en 1977 laten ze een aantal van concerten vastleggen op de geluidsband. De bedoeling is om uit deze opnames de beste te kiezen. Het resultaat hiervan werd het dubbellive-album Live and Dangerous. Tegelijkertijd lieten de mannen een camera meelopen tijdens hun show in The Rainbow Theatre te Londen. De beelden die bewaard zijn gebleven van dat concert zijn terug te vinden als hoofdmoot op deze DVD. Iedereen kan nu dus met eigen ogen zien en met eigen oren horen waarom de band anno nu nog steeds gezien wordt als één van de meest invloedrijke bands binnen het hardrockgenre. De gedrevenheid spat van het scherm. De heren zijn duidelijk in goede vorm. De dubbele gitaarsolo’s, het beukende drumwerk en de stem tezamen met het basgeluid van de charismatische frontman Lynott zorgen voor een geluid dat nog steeds staat als een huis.
De samenstelling van de formatie heeft nogal wat wisselingen gekend. Tijdens deze show treden de heren aan in een bezetting met, behalve Lynott, verder Brian Downey op de drums en Scott Gorham en Brian Robertson op de gitaren. Andere bekende leden van de band waren Gary Moore (met wie Lynott nog een solonummer opname), Midge Ure en Snowy White. De band brak in Nederland door met hun bewerking van Whiskey in the Jar en had verder succes met songs als Jailbreak en The Boys Are Back in Town. In 1983 hield de groep op te bestaan. Lynott probeerde het eerst nog met een andere band, genaamd Grand Slam, maar ging al snel op de solotour. Hiermee had hij succes met songs als Old Town (nog gecoverd door The Corrs), Parisienne Walkways en Out in the Fields beiden met Gary Moore en Kings’ Call met Mark Knopfler. In 1986 overleed Lynott aan hartfalen en longontsteking. Zijn overmatige heroïne gebruik had hem de das omgedaan. Tot op de dag van vandaag vindt in Dublin The Vibe for Philo plaats op zijn sterfdag. Vele Lizzy coverbands (waaronder ook Nederlandse) hebben hier inmiddels acte de présence gegeven. In 2005 werd nog een levensgroot standbeeld van Lynott onthuld in Dublin. Tegenwoordig treedt Thin Lizzy weer op met als aanvoerders John Sykes (die nu ook de zang doet) en Scott Gorham. De echte gloriedagen heeft deze nieuwe band nog niet doen herleven.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1977
Speelduur: 51 min
Verpakking: Digipack
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • DTS 5.1 - Muziek
Uitgever: Universal Music
EAN: 602517468207

• Interviews
  • Sight and Sound in Concert
  • Top of the Pops
  • Bonus CD Live from Derby

Het concert staat in de verhouding 1.33:1 op de schijf. De kwaliteit van de opnames is niet echt top, maar dit is ook niet raar aangezien de beelden alweer 30 jaar oud zijn. Beschadigingen in de vorm van krasjes en spatjes zijn aanwezig. Wat ook in hoge mate aanwezig is, is filmgrain. Ook kenmerkt het beeld zich door een lage scherpte. Het beeld is vaak zo wazig dat het kijkplezier bedorven kan worden. Toch moet in gedachten worden gehouden dat dit komt door het conserveren van het oude bronmateriaal. Het contrast is nogal aan de hoge kant net als de kleurverzadiging. Ook worden er vaak nogal ouderwetse effecten toegepast op de concertbeelden (zie screenshot 2). Dit geeft wel de klassieke look aan het beeld, maar zal velen wellicht tegenstaan. Ondertiteling schittert door afwezigheid. De show is verdeeld in 11 hoofdstukken, voor elke song één.

Er zijn 2 tracks aanwezig om het geluid van Live and Dangerous weer te geven. Een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s). De DTS track is duidelijk superieur ten opzichte van de Dolby Digital track. Het DTS spoor is een geremasterde versie van het origineel. Deze opnames klinken mooi en helder en geven goed recht aan de muziek van Lizzy. Het geluid richt zich op de voorste kanalen. De achterste kanalen worden gebruikt voor het weergeven van echo. Het LFE kanaal wordt gebruikt voor het aanwezige laag. Een fijne track die een mooi effect geeft aan de muziek. De 2.0 track wordt compleet ondergesneeuwd door deze. Het Dolby Digital 2.0 audiospoor klinkt een beetje dof. Deze track geeft wel een nostalgischer gevoel bij het concert, maar de DTS track verdient duidelijk de voorkeur.

Het geanimeerde menu wordt weergegeven in 1.33:1 met The Boys Are Back in Town als achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De volgende extra’s zijn terug te vinden in deze set:

Sight and Sound in Concert (46 min.)
Een compleet concert opgenomen door de BBC tijdens de afscheidstour in 1983 (zie screenshot 5). Ten opzichte van Live and Dangerous is John Sykes nu de gitarist in plaats van Brian Robertson. Ook dit concert is te bewonderen in de beeldverhouding 1.33:1. Qua geluid hebben we de keuze uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) of een DTS 5.1 track (754 kbit/s). Tijdens dit concert brengen de heren de volgende nummers ten gehore:
1) Jailbreak 2) This is the One 3) Cold Sweat 4) The Sun Goes Down 5) Holy War 6) The Boys Are Back in Town 7) Rosalie 8) Baby Please Don’t Go

Top of the Pops (16 min.)
Onder dit kopje zijn een vijftal nummers te vinden die de band heeft opgevoerd voor het programma Top of the Pops. Sommigen van deze opnames waren ook al te vinden op de Greatest Hits DVD van de band. Ook hier geldt dat alles gepresenteerd wordt in 1.33:1 en dat we de keuze hebben uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s) en DTS 5.1 track (754 kbit/s) De vijf songs zijn:
1) Whiskey in the Jar 2) Jailbreak 3) Don’t Believe a Word 4) Dancing in the Moonlight 5) Waiting for an Alibi

Interviews (45 min.)
Een serie diepgaande interviews met Brian Downey, Scott Gorham en Brian Robertson. Uiteraard wordt er gesproken over Thin Lizzy en Phil Lynott. Er wordt bij enkele songs, die terug te vinden zijn in het concert, lang stil gestaan. Zo komt de ontstaansgeschiedenis en dergelijke van zo’n song extra in de belangstelling. De heren praten vlot en weten qua anekdotes goed te putten uit hun verleden. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) (zie screenshot 6).

Bonus CD Live from Derby 1975 (45 min.)
Ook te vinden in deze set is een audio-CD met daarop een compleet optreden van de band in Derby in 1975. Via de CD speler kunnen we genieten van de volgende liedjes:
1) Fighting 2) Wild One 3) Still In Love With You 4) Suicide 5) Sha La La 6) Baby Drives Me Crazy 7) Me and the Boys

Verder vinden we in deze prachtig vorm gegeven set een Engelstalig boekje terug met daarin informatie over de DVD en CD. Ook staat er in dit 24 pagina’s tellende boekje een heel artikel over de band geschreven door de journalist en kunstenaar Neil Jeffries.

Het goede nieuws voor de fans van hardrock en Thin Lizzy in het bijzonder is dat Live and Dangrous in een leuke set op DVD is verschenen. Het concert toont de band in topvorm en vele mooie songs passeren de revue. Verder vinden we op deze schijf nog een concert uit 1983 en enkele opnames bedoeld voor Top of the Pops. Ook een diepgaand interview met de nog in leven zijnde leden ontbreekt niet. Een bonus CD en een boekje maken de mooi verpakte set af. De beeldkwaliteit is niet om naar huis te schrijven, maar dit is ook niet gek aangezien de beelden alweer 30 jaar oud zijn. Op het gebied van geluid is het wel mooi genieten van het concert met een mooi opgepoetste DTS track. Een aardig document voor de liefhebbers en een ware must voor de fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Music.