Harry Potter and the Order of the Phoenix

15-11-2007

8.3

Harry Potter and the Order of the Phoenix (Blu-ray)

Wanneer Harry Potter (Daniel Radcliffe) op een avond in aanwezigheid van Dreuzels zijn toverstok gebruikt om twee gevaarlijke Dementors te verjagen, hangt hem een zware straf boven het hoofd. Harry’s verwijdering van school is door schoolhoofd en mentor Perkamentus (Michael Gambon) omgezet in een hoorzitting. Harry wordt weliswaar vrijgepleit, maar zijn handelen heeft wel tot gevolg dat minister Droebel (Robert Hardy) orde op zaken wil stellen op Zweinstein. Daarvoor wordt Dorothea Omber (Imelda Staunton) aangesteld voor het vak ‘Verweer tegen Duistere Kunsten’. Vanuit het ministerie wordt ontkend dat ‘Hij-die-niet-genoemd-mag-worden’ Voldemort (Ralph Fienes) weer terug zou zijn. Harry wordt steeds meer geplaagd door nachtmerries en duistere gedachten, iets dat ook zijn vrienden zorgen baart. Ondertussen legt strenge Dorothea Omber de studenten op school de ene regel na de andere op. De lesstof wordt beperkt tot theorie, het toveren in praktijk brengen is niet meer toegestaan. Maar zo is niemand goed voorbereid op een eventuele strijd tegen Voldemort. Op aandringen van zijn vrienden begint Harry in het geheim toverles te geven aan een groep studiegenoten. De tijd dringt. Niet alleen ontsnappen tien gevangenen, waaronder Bellatrix van Detta (Helena Bonham Carter) uit de gevangenis van Azkaban, maar ook ziet Harry in zijn nachtmerrie iets verschrikkelijks.

Harry Potter and the Order of the Phoenix, in het Nederlands vertaald als Harry Potter en de Orde van de Feniks is alweer de vijfde verfilming van een Harry Potter boek. In 2001 begon regisseur Chris Columbus de verfilming van het eerste Harry Potter boek, Hary Potter and the Philosopher’s Stone / Harry Potter en de Steen der Wijzen. En wat ooit als een klein idee begon op een treinreis tussen Londen en Manchester, is ondertussen uitgegroeid tot een business van wereldformaat. Met het ondertussen verschenen zevende en tevens laatste Harry Potter boek, genaamd Harry Potter and the Deathly Hallows / Harry Potter en de Relieken van de Dood komt een einde aan de avonturen van tovenaarsleerling Harry Potter en zijn vrienden Hermelien en Ron op de Zweinstein toverschool. Regisseur David Yates is de vierde regisseur die zich aan de verfilming van een Harry Potter verhaal waagt. Geen gemakkelijke opgave, gezien de successen van de voorgaande vier speelfilms. Wat begon als een spannend en magisch toververhaal, is ondertussen gegroeid naar een meer volwassen, spannender en qua sfeer donkerder film. De hiermee gepaarde verhoging van de adviesleeftijd naar 12 jaar werd door regisseur Mike Newell met de vierde Harry Potter verfilming Harry Potter and the Goblet of Fire / Harry Potter en de Vuurbeker al ingezet. Evenals Newell moest ook regisseur David Yates flink snijden in het lijvige honderden pagina’s tellende boek van schrijfster J.K. Rowling. Iets weglaten is natuurlijk altijd erg lastig, want je wilt niet het verhaal teveel aantasten. Schrijfster Rowling kijkt daar ook persoonlijk op toe. Toch is in deze vijfde Harry Potter verfilming het nodige van de subplots verdwenen. Wat tot gevolg heeft dat ondanks het dikkere boek, de film met ruim 2 uur speeltijd tot één van de kortere Harry Potter films behoort. Gevolg van dit weglaten is dat de film niet altijd de spanning weet vast te houden en de verhaalontwikkeling iets te oppervlakkig op het einddoel afgaat. Het einde van de film voelt iets teveel afgeraffeld. Desondanks is deze vijfde Harry Potter wel weer een mooie verfilming geworden met fraaie sfeervolle beelden en overtuigende special effects. Qua casting geen verrassingen. Alle belangrijke hoofdrolspelers van de eerste film zijn weer terug te vinden. Ondanks dat hoofdrolspeler Daniel Radcliffe en zijn leeftijdsgenoten Emma Watson en Rupert Grint fysiek een stuk groter en meer volwassen zijn geworden, spelen ze nog steeds met overtuiging de drie tovervrienden. In 2008 zal de zesde Harry Potter film Harry Potter and the Half-Blood Prince / Harry Potter en de Halfbloed Prins in de bioscopen verschijnen. Voor 2010 is de laatste Harry Potterfilm Harry Potter and the Deathly Hallows / Harry Potter en de Relieken van de Dood aangekondigd. Allemaal met dezelfde hoofdrolspeler als in de eerste vijf films. Voor nu is het eerst ruim 2 uur genieten met deze DVD uitvoering van Harry Potter en de Orde van de Feniks.

Warner heeft Harry Potter en de Orde van de Feniks in High Definition uitgebracht op zowel Blu-ray Disc (BD) als HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de 2-DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Fantasy
Speelduur: 138 min
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
  • PCM 5.1 - Engels
EAN: 7321906156947

• Weggelaten scènes
  • De verborgen geheimen van Harry Potter
  • Een dagje met Tops
  • Harry Potter: De magie van film montage
  • Focus Points

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 138 minuten tegenover 133 minuten op de PAL DVD uitgave.

De kwaliteit van het High Definition beeld is buitengewoon mooi en laat een uitstekend beeld zien. De mate van detaillering is bijzonder hoog, wat resulteert in een scherp beeld met veel dieptewerking. Edge enhancement is totaal afwezig. Het filmbeeld heeft een donkere sfeer met een kleurenpalet met grauwe, blauwe tinten. Dit benadrukt de donkere sfeer van het verhaal. Het beeld heeft een uitstekend contrast met evenzo uitstekende zwartwaarde. Alle nuanceringen in de donkere beelden worden uiterst gedetailleerd weergegeven. Kort gezegd, een hoge kwaliteit beeld. In vergelijking met de DVD uitgave, waarvan het beeld een goede kwaliteit had, scoort deze high definition uitgave met betere detaillering, meer diepte in het beeld en meer nuancering en detaillering in de donkere scènes. Kortom, een overtuigende HD beeldpresentatie. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld. De Nederlandse ondertiteling volgt de Nederlandse vertaling qua naamgeving, wat soms verwarrend werkt omdat de Engelse naam wordt uitgesproken.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op geluidsgebied biedt deze Blu-ray Disc een zeer goed geluid, dankzij de ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack (48 kHz/ 16 bit - 4.6 Mb/s). Tevens is de Engelse soundtrack te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 640 kb/s). Ook de Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties zijn in Dolby Digital 5.1 (bitrate 640 kb/s). Daarnaast nog zeven buitenlandse nasynchronisaties, allen in Dolby Digital 5.1 kwaliteit.

Bij de gewone DVD kon de soundtrack, ondanks de lage bitrate van 384 kb/s, overtuigen met een goed klinkende soundtrack die past bij een moderne film. Alle kanalen worden optimaal gebruikt resulterend in een ruimtelijk klinkende soundtrack. Het hoog van de soundtrack klinkt mooi gedefinieerd. Het laag is goed gedoseerd aanwezig. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, maar de achterkanalen worden goed gebruikt om de sfeervolle filmmuziek een fraaie ruimtelijkheid te geven. Verder worden de achterkanalen in split-surround gebruikt voor de nodige sfeergeluiden en enkele bijzonder effecten. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De ongecomprimeerde PCM 5.1 audio presentatie op deze Blu-ray Disc klinkt veel indrukwekkender dan het geluid van de gewone DVD. De veel hogere bitrate doet de actierijke soundtrack veel goed. Het totale surroundgevoel is beter, mede als gevolg van een veel betere detaillering in de soundtrack. De dynamiek is groter en vooral het diepe laag via het LFE-kanaal klinkt voller, strakker en nog dieper, waardoor de soundtrack aan impact toeneemt. Ook de Dolby Digital 5.1 soundtrack klinkt dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup fraaier en homogener dan op de DVD. De Nederlandse en Vlaamse nasynchronisatie profiteren hiervan. Gezien de leeftijdsindicatie van 12 jaar zou een nasynchronisatie voor deze leeftijdscategorie niet nodig zijn. De nasynchronisatie klinkt redelijk, maar mist de emotie van de film. Voor kleinere kinderen voldoende, maar daarvoor is de film dan weer te beangstigend.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De Blu-ray Disc uitgave biedt op het vlak van de extra’s meer als de 2-disc Special Edition DVD uitgave van de film. Alle extra’s heeft op deze Blu-ray Disc een 1080p HD resolutie. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Focus Points (63 min)
Dit onderdeel is niet aanwezig op de DVD uitgave. Het bestaat uit een 28-tal korte ‘making of’ featurettes met een totale speelduur van ruim één uur. De featurettes behandelen aan de hand van een specifieke scène diverse onderwerpen die met de filmproductie te maken hebben. Alle featurettes zijn los te bekijken of aaneengesloten af te spelen. Een andere optie is om de ‘focus points’ tijdens het kijken naar de film te bekijken. Tijdens de film verschijnt dan op gezette momenten een gouden disc symbool in beeld. Druk je dan op enter, dan wordt de bewuste featurette afgespeeld, waarna de film weer verder gaat.

Trailing Tonks (20 min)
Actrice Natalia Tena, alias het filmkarakter Nymphadora Tonks neemt je mee op een persoonlijke en verrassende rondleiding op de set van Harry Potter.

The Hidden Secrets of Harry Potter (44 min)
Een uitgebreide terugblik op alle Harry Potter verfilmingen tot nu toe, met interviews, blik op de set tijdens de opnames en veel filmfragmenten.

Additional Scenes (11 min)
Een aantal scènes die niet of korter in de film gebruikt zijn. Te bekijken met originele Engelse soundtrack of in nagesynchroniseerde versie.

Harry Potter: The Magic of Editing (5½ min)
Korte featurette waarin regisseur David Yates en editor Mark Day meer vertellen over de kunst van het weglaten. Tevens vertellen ze iets over het belang van special effects en filmgeluiden. Uiteindelijk mag je zelf ook proberen drie scènes te editen.

De vijfde verfilming van de Harry Potter verhalen, genaamd Harry Potter and the Order of the Phoenix / Harry Potter en de Orde van de Feniks is net als de vierde film een film met een donkere sfeer. Zweinstein krijgt te maken met de bemoeienissen van het ministerie van de toverkunst, waarbij het praktiserend toveren verboden wordt. Omdat Voldemort weer terug is en achter Harry aan zit, gaat Harry samen met zijn vrienden Hermelien en Ron een geheim studentengenootschap opleiden in de kunst van het toveren. Of dat zal helpen? Regisseur David Yates heeft de verfilming van het dikke boek aardig ingedikt, waardoor een wat meer oppervlakkige maar wel spannende film met actie en special effects is gecreëerd. Natuurlijk met behoud van de nog steeds specifieke Harry Potter sfeer.
De High Definition beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave zijn dik in orde en een verhoging van het kijkgenot ten opzichte van de DVD. Op het gebied van extra’s krijg je ruim één uur meer ‘making of’ materiaal dan de 2-DVD uitgave te bieden heeft. Een nette HD uitgave van de vijfde Harry Potter film.

HD DVD
Harry Potter and the Order of the Phoenix / Harry Potter en de Orde van de Feniks is ook op HD DVD uitgebracht, die uit 2 HD DVD schijven bestaat. De film heeft hetzelfde VC-1 gecodeerde beeld. Qua geluid mist de HD DVD de ongecomprimeerde PCM5.1 track, maar heeft dan de hoog resolutie Dolby TrueHD 5.1 audiotrack. De Engelse soundtrack en de Nederlandse en Vlaamse nasynchronisaties zijn te beluisteren als een Dolby Digital 5.1+ audiotrack. De vele buitenlandse nasynchronisaties ontbreken op deze HD DVD. Op het gebied van de extra’s biedt de HD DVD meer dan de BD versie. Op de eerste HD DVD kun je de film bekijken met een In Movie Experience. Vergelijkbaar met de Focus Points van de BD, maar dan wat geavanceerder qua presentatie en meer te bekijken achter de schermen materiaal. Verder op de eerste schijf nog Online Extra’s, waarvoor je HD DVD speler met internet verbonden moet zijn. Een optie hierbij is dat je zelfgekozen favoriete scènes uit de film met anderen kunt delen via internet. De tweede HD DVD biedt verder dezelfde extra’s als de 2-DVD uitgave, maar dan in 1080p HD beeldkwaliteit.