Pittige Tijden – Deel 1

16-11-2007

5.8

Pittige Tijden – Deel 1 (DVD)

Wie kent ze niet? Arnie, Jeff, Robert, Laura, Jessica, Rik en de vele andere personages uit de soap Goede Tijden, Slechte Tijden. De karakters waren ook te zien in het programma Telekids en wel in het onderdeel genaamd, Pittige Tijden. Deze persiflage op de best bekeken soap van Nederland was lange tijd erg succesvol en voor veel mensen en kinderen het hoogtepunt van een ochtend Telekids. Nu zijn de eerste reeks afleveringen te koop op DVD en is iedereen in staat de show nog eens terug te zien.

In 1989 werd op RTL4 begonnen met het uitzenden van een nieuw kinderprogramma, genaamd Telekids. In het begin werd het programma gepresenteerd door Irene Moors, maar in 1993 werd Carlo Boszhard hier aan toegevoegd. Het programma was nu ook op zaterdagochtend te zien in plaats van iedere weekdag om half zeven. Pittige Tijden was een onderdeel van Telekids en was zoals wel duidelijk een persiflage op de soap Goede Tijden, Slechte Tijden. Veel karakters uit die soap maakte ook in Pittige Tijden hun opwachting zoals Arnie, Laura, Jeff, Jessica, Meta en Rik. De show was een groot succes en jarenlang de favoriet van vele kijkers. Vrijwel alle rollen werden neergezet door Carlo Boszhard en Irene Moors, maar elke week was er een gast in de studio die een rolletje meespeelde. Vaak als zichzelf maar soms ook als één van de vaste karakters uit de show. In dit eerste deel van Pittige Tijden op DVD zijn negen afleveringen te vinden, overigens niet in chronologische volgorde. Gastrollen bij deze afleveringen zijn onder andere Willeke Alberti, Nance, Jantje Smit, Guus Meeuwis, Paul de Leeuw en Hennie Huisman. Ook acteurs uit Goede Tijden, Slechte Tijden waren soms te gast en hier is onder andere Ferry Somogyi te zien in een aflevering.
Veel mensen waren ten tijde van deze show nog kind en de vraag blijft dan ook of het nu nog leuk is om naar Pittige Tijden te kijken. Die vraag kan beantwoord met deels ja en deels nee. Ja omdat vele onder ons leuke herinneringen hebben aan de show en tijdens het kijken naar de DVD komen veel hiervan weer naar boven. Maar ook nee omdat de humor soms wat gedateerd aandoet en de meeste van de kijkers nu toch een stukje ouder geworden zijn. Uit puur nostalgisch oogpunt is de serie dan ook nog leuk om te zien en de typetjes zijn nog altijd leuk neergezet. Ook het feit dat alles live werd uitgezonden en er veel dingen fout gingen blijft leuk, maar verwacht niet dat dit een DVD is die wekelijks in de speler te vinden zal zijn.
Warner heeft een fout gemaakt op de hoes van deze uitgave. De informatie op de hoes, zoals extra’s en mensen die meespelen in de afleveringen, zijn afkomstig van het tweede deel. Op de hoes van die uitgave is de informatie van het eerste deel te vinden.

Regisseur

Diversen

Acteurs

Genre: Komedie/Humor, TV
Speelduur: 119 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
EAN: 7321932027020

• Audiocommentaren (2x)
  • Pittige Extra Aflevering Met Bart de Graaff
  • Pittige Liedjes
  • Pittige Muziek
  • Pittige Preview

Zoals gezegd zijn enkele afleveringen van de serie alweer meer dan tien jaar oud, een tijd waarin alles nog gewoon in het formaat 1.33:1 uitgezonden werd. Met dit formaat staan de afleveringen dan ook op de DVD en we moeten zeggen, de kwaliteit is nog vrij goed. De transfers zijn een duidelijke verbetering ten opzichte van de televisie-uitzendingen en dit is vooral te merken aan de scherpte. Deze is prima en ook de kleuren ogen mooi fel en goed verzadigd. Echt donkere momenten komen niet voor, maar ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn voldoende te noemen. Beeldruis is aanwezig maar niet in storende mate. Verder zijn er geen artefacten aanwezig.
De afleveringen duren gemiddeld 9 minuten en daarom is er geen hoofdstukverdeling aanwezig. Er is geen ondertiteling aanwezig.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kb/s), uiteraard in de originele Nederlandse taal. De show bestaat vrijwel alleen uit dialoog en daarom maken de tracks weinig indruk qua dynamiek. Voor een show zoals deze voldoet het echter allemaal prima en de dialogen zijn goed te volgen. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig en de tracks klinken mooi helder. Veel meer valt er eigenlijk niet te vertellen en de tracks doen wat ze moeten doen, geluid leveren bij de beelden.

De menu’s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Twee afleveringen op de schijf zijn te bekijken met commentaar van Irene Moors en Carlo Boszhard. Het gaat om de afleveringen met 4 Fun en Guus Meeuwis als gasten en de Moors en Boszhard halen herinneringen op aan het maken van de show. Er viel veel te lachen tijdens de opnames en de twee kijken duidelijk met plezier terug aan het maken van de serie.

Pittige Extra Aflevering Met Bart de Graaff (12 min.)
Een extra aflevering met als gast Bart de Graaff. De aflevering is waarschijnlijk apart op de DVD gezet omdat een gedeelte van de opbrengst naar de Bart Foundation gaat.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Pittige Liedjes (3 min.)
In sommige afleveringen werd liedjes opgevoerd door de karakters en enkele van deze zijn hier te bekijken. We zien onder andere Carlo en Ron Boszhard voorbij komen als Arnie en Robert en Carlo Boszhard en Irene Moors als Rik en Jessica.

Pittige Muziek
Hier zijn twee wat langere nummers te bekijken die gemaakt werden door de personages uit de serie. Het nummer Soap, Soap, wij willen Soap is in zijn normale uitvoering te bekijken en als live-uitvoering op het Pittig Popconcert. Als laatste zien we ook nog Rik en Jessica met Motor Rijden.

Pittige Preview (30 sec.)
Een kort filmpje dat dienst moet doen als trailer voor komende Pittige Tijden uitgaven.

Pittige Tijden is een persiflage op de bekende soap Goede Tijden, Slechte Tijden. Het was jarenlang een onderdeel van het programma Telekids en vrijwel alle rollen werden dan ook gespeeld door Carlo Boszhard en Irene Moors. Arnie, Laura, Robert, Jeff, Meta en Rik, ze komen allemaal voorbij en bovendien is er elke aflevering een gastacteur die vaak zichzelf speelt maar soms ook een andere rol. De serie is nog altijd leuk om naar te kijken, maar veelal uit nostalgisch oogpunt. Het feit dat alles live werd uitgezonden en er veel zaken fout gingen draagt ook bij aan de humor van de show. De DVD’s van Pittige Tijden zullen misschien niet al te vaak hun weg vinden naar je speler, maar mensen die het leuk vinden herinneringen op te halen zullen ze zeker vermaken. Beeld en geluid zijn in orde, zeker voor een uitgave zoals deze. Er zijn enkele korte extra’s aanwezig en vooral de aanwezigheid van twee audiocommentaren is erg leuk aangezien we nu Carlo en Irene aan het woord krijgen.