Reaping, The

09-11-2007

6.9

Reaping, The (Blu-ray)

Professor Katherine Winter (Hilary Swank) is wetenschapper, gespecialiseerd in het ontmaskeren van moderne ‘wonderen’. Samen met collega Ben (Idris Elba) reist ze de wereld over om raadselachtige gebeurtenissen te voorzien van een logische, wetenschappelijke verklaring. Dan wordt ze benaderd door Doug Blackwell (David Morrissey). Hij woont in het klein Zuid Amerikaanse dorpje Haven, Louisiana. Het dorp wordt geteisterd door een raadselachtig voorval. Een nabijgelegen rivier is veranderd in bloed en alle vissen zijn overleden. Katherine is natuurlijk sceptisch en zoekt ook nu met Ben naar een wetenschappelijke verklaring. Terwijl Katherine en Ben hun onderzoek naar de rode rivier uitvoeren, gebeurt er weer wat vreemds. Er vallen dode kikkers uit de lucht en ’s avonds blijkt het vee van een van de inwoners zich vreemd te gedragen en dood neer te vallen. De gelovige bevolking van Haven is er vast van overtuigd dat hun dorp de Tien Plagen uit de Bijbel ondergaat. Het is de toorn van God op het 12-jarige meisje Loren McConnell (AnnaSophia Robb), die volgens de inwoners in het nabijgelegen moeras haar broer heeft vermoord. Volgens geestelijke Michael Costigan (Stephen Rea) is Katherine in groot gevaar. Hoe meer Katherine naar antwoorden zoekt, hoe meer vraagtekens ze bij haar eigen wetenschappelijke overtuiging zet. Katherine moet de waarheid ontdekken, want de plagen volgen elkaar sneller op. Er is bijna geen tijd meer.

De Bijbel, geloof en occulte zaken zijn regelmatig onderwerp van verfilming. Niet zo verwonderlijk, want het geloof raakt ons allemaal. Het is een niet weg te denken en belangrijk aspect van ons bestaan. Geloof en wetenschap leven op gespannen voet met elkaar. Geloof is vanuit een overtuiging, terwijl wetenschappers alles willen onderbouwen met bewijs. Een mooi voorbeeld van deze spanning is de film Contact (1997) met Jodie Foster en Matthew McConaughey. In Contact wordt het onderwerp vanuit een positief gevoel belicht. Anders wordt het als geloof benaderd wordt vanuit een donkerder perspectief. Een invalshoek waarin het occulte naar voren komt. The Reaping is een film waarin de donkere kant van het geloof als onderwerp is genomen. De toorn van God en de tien plagen zijn het onderwerp van deze film. Het verhaal begint goed met een Bijbels mysterie in een klein, warm Zuidelijk plaatsje. De gelovige bevolking heeft haar oordeel al klaar, de wetenschap zoekt naarstig naar een verklaring. Bij de gebeurtenissen die volgen, blijven oorzaak en gevolg een mysterie en kan de wetenschap nog geen antwoord geven. Langzaam verandert de toon van het verhaal en krijgt het occulte de overhand. De spanning wordt goed opgebouwd, maar ervaren thriller kijkers zien het verdere verloop van het verhaal al aankomen. Verrassend is de film dan ook niet echt. Ook het label ‘horror’ is geen juiste typering. Of de rode rivier moet hier debet aan zijn. De film is het beste te typeren als thriller. Of je de film als een spannende thriller ervaart, is sterk afhankelijk van je kijkervaring van dit soort films. Regisseur Stephen Hopkins heeft wel zijn best gedaan om alles mooi in beeld te brengen. Het visuele element wordt goed gebruikt om de sfeer te benadrukken. Vooral de warme, zweterige Zuid Amerikaanse moerassen in Louisiana dragen hieraan bij. De film is grotendeels op locatie in Louisiana opgenomen. Het filmen in Louisiana is als gevolg van de orkaan Katrina vertraagd. De special effects, met het visualiseren van de plagen, zien er overtuigend uit. Het spel van de spelers is goed te noemen. Hillary Swank zet een overtuigende kritische wetenschapper neer. AnnaSophia Robb zagen we eerder al in Bridge To Terabithia. Zij heeft in deze film erg weinig tekst. Stephen Rea heeft een kleine rol als geestelijke. The Reaping is visueel mooi gemaakte film met een voorspelbaar verhaal en een kleine beetje spanning.

Warner heeft The Reaping in High Definition uitgebracht op een Blu-ray Disc (BD) en een HD DVD uitgave. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321931829731

• The Characters
  • A Place Called Haven
  • Science of the Ten Plagues
  • The Reaping: The Seventh Plague
  • AnnaSophia Robb’s Scary Story

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 99 minuten tegenover 96 minuten op de PAL DVD uitgave.

De kwaliteit van het beeld is bijzonder goed. De film heeft een warm kleurenpalet die past bij de warme sfeer van Zuidelijk Louisiana. Scherpte en detaillering van het beeld zijn prima. De af en toe licht softe aanblik van de film past bij het filmische aspect en is geenszins storend. Het beeld ziet er zuiver en zeer kleurrijk uit. Kleuren ogen goed verzadigd. De beeldartefacten die zichtbaar zijn bij de DVD uitgave, zij nu nagenoeg volledig afwezig. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Af en toe is een lichte beeldruis te zien, maar ook dit stoort geenszins. Het High Definition beeld van deze Blu-ray Disc is duidelijk scherper en meer gedetailleerd dan de DVD uitgave, waardoor het beeld meer diepte bevat. Ook de zuiverheid van het beeld en de grotere kleurintensiteit van het beeld valt in positieve zin ten opzichte van de DVD uitgave op. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een lossless gecomprimeerde Dolbu TrueHD 5.1 soundtrack (max. bitrate 3 Mb/s). De vier aanwezige nasynchronisaties zijn in Dolby Digital 5.1 (bitrate 640 kb/s).
Bij de gewone DVD is de toegepaste bitrate 384 kb/s. De hogere bitrate doet de soundtrack zeker goed. Vooral bij de Dolby TrueHD track is het totale surroundgevoel veel beter, is de dynamiek hoorbaar groter en klinkt het diepe laag via het LFE-kanaal voller, strakker en dieper. De soundtrack klinkt erg mooi en heeft een wijds surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De spanningsverhogende film- en omgevingsgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een zeer goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Detaillering van het geluid is prima, waardoor ook de subtiele geluiden goed hoorbaar zijn. Het LFE kanaal wordt goed gebruikt voor het extra diepe laag. Dialogen komen netjes via de centerspeakers en zijn goed te volgen.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt één klein extraatje meer dan de DVD uitgave. De extra’s zijn allemaal in NTSC 480i/p of 480p resolutie op de schijf gezet en hebben 1.78:1 beeldformaat. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Science Of The Ten Plagues (16 min)
Enkele wetenschappers nemen ons mee op reis langs de tien originele Bijbelse Plagen en proberen hier een wetenschappelijke verklaring voor te zoeken. De Plagen dus puur bekeken vanuit wetenschappelijk oogpunt in plaats van de Bijbelse.

The Characters (7 min)
De naam zegt het eigenlijk al, deze featurette gaat over de karakters in de film. De acteurs bespreken hun rol en het karakter dat ze spelen.

A Place Called Haven (5 min)
De film speelt zich af in het fictieve plaatsje Haven in de staat Louisiana. We krijgen te zien hoe de makers gebruik maken van de natuur en kenmerkende omgeving van deze staat, aangezien de film wel op locatie is opgenomen. Verder vertellen ze hoe het was om hier te werken en voor welke uitdagingen ze kwamen te staan

The Reaping: The Seventh Plague (1 min)
In de film worden grote hoeveelheden sprinkhanen gebruikt om de zevende plaag goed weer te kunnen geven. In deze zeer korte featurette is te zien hoe het was om met deze beesten te werken en hoe dit gedaan werd.

AnnaSophia Robb’s Scary Story (3 min)
De jonge actrice die de rol van het meisje Loren McConnell speelt vertelt het zelf geschreven verhaal ‘Back Seat Swamp’.

In The Reaping is de rivier nabij het plaatsje Haven in Zuidelijk Louisiana bloedrood gekleurd. Wetenschappelijk onderzoekster Katherine, een rol van Hilary Swank, wordt gevraagd te onderzoeken wat de oorzaak hiervan is. Volgens de gelovige inwoners is de rivier een van de tien plagen en het gevolg van de toorn van God. Als meer plagen zich lijken te voltrekken, wordt de wetenschappelijke overtuiging van de sceptische Katherine danig op de proef gesteld. The Reaping is een redelijke thriller. Door het te voorspelbare verhaal is de film nergens spannend of eng. Visueel is het verhaal fraai in beeld gebracht. Beeld en geluid van deze Warner Blu-ray Disc uitgave zijn prima in orde en een duidelijke verbetering ten opzichte van de DVD release. De extra’s zijn erg kort uitgevallen en nagenoeg gelijk aan de DVD uitgave.

HD DVD
The Reaping is ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD heeft hetzelfde VC-1 gecodeerde beeld en met Dolby TrueHD 5.1 ook dezelfde geluidsopties . Ook qua extra’s biedt de HD DVD hetzelfde als deze Blu-ray Disc.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.