High School Musical – The Concert

26-10-2007

4.5

High School Musical – The Concert (DVD)

In 2006 keken in Amerika 7,7 miljoen kijkers naar de eerste televisie-uitzending van High School Musical. Het is daarmee op dit moment één van Disney’s meest succesvolle televisieproducties. De film is een Walt Disney productie, gemaakt voor het Disney Channel televisie betaalkanaal. High School Musical is een moderne feel good dans- en muziekfilm veel makkelijk in het gehoor liggende liedjes en lekkere dansnummers. Het succes betekent niet alleen dat er binnenkort een High School Musical 2 film uitkomt, maar ook dat de sterren van de film de liedjes in een concertuitvoering ten gehore brachten. High School Musical – The Concert is de concertregistratie van de concerten die de High School Musical sterren in 41 Amerikaanse steden gaven. De registratie op de DVD is opgenomen in Houston. Alle bekende hits uit High School Musical worden live vertolkt door de High School Musical idolen Vanessa Hudgens, Ashley Tisdale, Corbin Bleu, Monique Coleman, Lucas Grabell en Drew Seeley. Zac Efron ontbreekt op het concert. Na High School Musical kreeg hij een grote rol in de musicalfilm Hairspray en kon dus niet deelnemen aan de concerten. De nummers op het concert zijn:

1. Proloog
2. The Start Of Something New
3. Stick To The Status Quo
4. I Can’t Take My Eyes Off Of You
5. When There Was Me And You
6. We’ll Be Together
7. Get’ cha Head In The Game
8. Push It To The Limit
9. Marchin’
10. What I’ve Been Lookin’ For (versie A)
11. What I’ve Been Lookin’ For (versie B)
12. Say OK
13. Bop To The Top
14. Breaking Free
15. We’re All In This Together

Het concert is een concert met jonge artiesten die enthousiast zingend over het podium rond huppelen en springen. Sommige van hen laten hun acrobatische toeren maar al te graag zien. Wat iets te nadrukkelijk naar voren komt is hun blijdschap en dankbaarheid aan het publiek. Want zonder het publiek, dat in grote getallen is gekomen, hadden deze artiesten daar tenslotte niet gestaan. De dankbaarheid wordt nog eens dunnetjes overgedaan tijdens de aftiteling. Het stadion is met ruim 15.000 jonge toeschouwers en hun ouders afgeladen vol. Ook de jonge concertgangers laten zich niet onbetuigd en joelen van blijdschap en zingen alle liedjes uit volle borst mee. Omdat de liedjes uit de film afkomstig zijn, is de opzet van kleding en podium natuurlijk gerelateerd aan de film. De liedjes uit de film worden onder andere ondersteund door beelden uit de film. Enkele van de jonge artiesten hebben ondertussen een solo album gemaakt en laten op dit concert een nummer van hun album horen. Voor de jonge fans van High School Musical is de concertregistratie High School Musical: The Concert op deze DVD een mooie gelegenheid om alle liedjes uit volle borst mee te zingen.

Genre: Muziek, Muziekfilm
Speelduur: 56 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418134952

• Jordan Pruitt
  • High School Musical Onderweg
  • Vooruitblike High School Musical 2
  • Regie

Het concert staat in 1.78:1 breedbeeld formaat op DVD. Het beeld is (helaas) NIET anamorf. Dat is jammer, want hierdoor mist het beeld de extra beeldlijnen. Het beeld oogt hierdoor ook soft en mist detaillering. Wat ook opvalt is dat het beeld last heeft van bewegingonscherpte. De jonge artiesten zijn zeer bewegelijk en juist die bewegingen ogen niet echt scherp. Het beeld is zeer kleurrijk, waarbij felle kleuren zijn gebruikt. Vooral de kleur rood is nadrukkelijk aanwezig. Het beeld ziet er in het algemeen helder en goed verzadigd uit. Natuurlijk is de helder afhankelijk van de toneelbelichting. Ook bij de minder belichte passage zien de kleuren er goed uit en is het zwartniveau voldoende. Als gevolg van het lager aantal beeldlijnen valt aliasing in het beeld ook op. In het algemeen is de beeldkwaliteit redelijk. Het concert is zodanig opgedeeld in chaperstops, dat elk liedje apart te selecteren is. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare beeld, wat in dit geval geen nadeel is. Je kunt het beeld zonder verlies van ondertitels beeldvullend maken.

De Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s). De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De muziek heeft een goed stereobeeld. De zangstemmen komen uit de centerspeaker, maar ook uit beide frontspeakers. De nadruk ligt hierbij op het centrum van het geluidsbeeld. De surround worden nauwelijks gebruikt, het ruimtelijke geluidsbeeld is minimaal. In algemene zin is het totale geluidsbeeld erg vlak met weinig diepte. Voor de jeugdige doelgroep van deze uitgave voldoet de soundtrack zonder meer. De krijsende bijdrage van het aanwezige extreem enthousiaste jonge publiek komt voornamelijk uit de frontspeakers. Voor het laag in de muziek geeft het LFE kanaal ondersteuning.

De DVD start uiteraard met enkele promotionele trailers, die je met de menutoets snel kunt overslaan. Het hoofdmenu is een geanimeerd breedbeeldscherm en voorzien van concertmuziek als achtergrondmuziek. De extra’s zijn allemaal, tenzij anders vermeld, in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid en natuurlijk Nederlandstalige ondertiteld.

Jordan Pruitt (13½ min)
Jordan Pruitt is een jonge zangeres die in Amerika erg populair is. Zij zong elke concertavond van High School Musical: The Concert het voorprogramma. Hier kun je de vier nummers van haar voorprogramma op het concert beluisteren en bekijken.

High School Musical op tournee (9 min)
Een blik achter de schermen bij het tournee, met een soort van Idols achtige aandacht voor de jonge artiesten.

Regie
Leuk extraatje, waarbij je zelf even in de stoel van de regisseur aan de regietafel kunt plaats nemen. Je kunt een paar liedjes uit de show selecteren, waarbij je op vier monitoren de verschillende camerahoeken ziet. De camera die je selecteert wordt weergegeven op het grotere scherm (zie screenshot 6). Beeldformaat is 1.78:1 anamorf.

Vooruitblik High School Musical 2 (30 sec)
Reclamespotje voor de vervolgfilm.

De DVD keepcase is voorzien van een kartonnen slipcase met een reliëfafbeelding van de cover.

High School Musical – The Concert is de concertregistratie van de concerten die de High School Musical sterren in 41 Amerikaanse steden gaven. De registratie op deze DVD is opgenomen in Houston. Alle bekende hits uit High School Musical worden live vertolkt door de High School Musical idolen. Het concert staat in niet anamorf breedbeeldformaat op DVD. Beeldkwaliteit is redelijk. Het geluid is een Dolby Digital 5.1 track en klinkt goed. Een paar korte extra’s is toegevoegd. Voor de jonge fans van High School Musical is de concertregistratie High School Musical: The Concert op deze DVD een mooie gelegenheid om alle liedjes uit volle borst mee te zingen.