Hollywoodland

21-10-2007

7.5

Hollywoodland (DVD)

George Reeves (Ben Affleck) is een beginnend acteur en probeert aan de bak te komen in Hollywood. Op een dag keert zijn geluk en ontmoet hij de mooie Toni Mannix (Diane Lane). Zij is getrouwd met een studiobaas en de twee krijgen een affaire. Ook weet George een rol te bemachtigen in een televisieserie over de Man van Staal, Superman. In eerste instantie lijkt hem dit niks maar tot ieders verbazing is de serie een groot succes. Alles koek en ei zou je zeggen voor George, maar tot zijn eigen frustratie wordt hij niet meer serieus genomen als acteur van serieuze rollen. Dan wordt op een dag het stoffelijk overschot gevonden van George die zichzelf van het leven beroofd lijkt te hebben. Zijn moeder gelooft hier echter niks van en samen met de enigszins mislukte privédetective Louis Simo (Adrien Brody) probeert zij de waarheid achter de dood van George te achterhalen.

Hollywoodland is een wat aparte film van regisseur Allen Coulter. In zijn eerste bioscoopfilm, hiervoor was hij slechts actief als regisseur van enkele televisieseries, levert hij een mix af tussen een film noir en een biografie. De film vertelt het verhaal van George Reeves, de man die Superman speelde in de televisieserie Adventures of Superman van 1951 tot 1958. Reeves pleegde volgens de officiële lezing zelfmoord, maar zijn dood is nog altijd omgeven met mysterie. Coulter pakt het verhaal op twee wijzen aan, zoals gezegd die van de biografie en de film noir. De eerste verhaallijn concentreert zich op het leven van Reeves. We zien hoe hij van een beginnend acteur uitgroeit tot een cultheld dankzij het succes van de serie en hoe moeilijk hij het heeft in zijn privéleven. De tweede verhaallijn brengt de film noir invloeden in de prent en hier zien we hoe een privédetective onderzoek doet naar de dood van Reeves. De twee verhaallijnen wisselen elkaar af en hierdoor komt de film soms wat rommelig over. Ook het toevoegen van allerlei subplots in het verhaal van de detective werkt afleidend. De film wordt ook verder nergens echt spannend en onderhoudend. De ene na de andere scene volgt zich op en de vertelwijze van Coulter keert zich al snel tegen de maker. In de film zijn enkele bekende acteurs te zien, die helaas geen van allen echt weten te overtuigen. Dit is uiteraard grotendeels te wijten aan het rommelige script en de matige uitwerking van de karakters. Deze komen wat plat over en weten je als kijker niet echt mee te sleuren in het verhaal. De rol van George Reeves wordt gespeeld door Ben Affleck. Er is al veel gezegd over Affleck en zijn acteertalenten of volgens sommigen zijn gebrek daaraan. Toch zet hij een aardige rol neer, maar misschien komt dit eerder door het feit dat je als kijker minder verwacht van hem. Zo zullen de meeste kijkers meer verwachten van Adrien Brody, nota bene een Oscarwinnaar. Zijn rol weet echter ook niet te overtuigen en is er één die hem deze keer geen prijzen al opleveren. Als laatste zien we nog oudgedienden Diane Lane en Bob Hoskins voorbijkomen. Samenvattend kunnen we zeggen dat Hollywoodland op papier een film lijkt met veel potentie. Helaas is de uitwerking wat minder en levert dit een matige film op. Het verhaal rond het leven van George Reeves is interessant maar wordt niet goed uitgewerkt. Het rammelende script weerhoudt de betrokken acteurs van echt goede optredens en daarom is de prent voor liefhebbers van film noir misschien leuk om een keer te huren, maar meer ook niet.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 121 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418121716

• Het Hollywood Van Toen Laten Herleven
  • Achter De Koppen
  • Hollywood Toen En Nu

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.85:1. Zoals wel vaker bij dit soort film is het beeld aangepast om het tijdsbeeld goed naar voren te laten komen. De kleuren ogen dan ook wat flets en de nadruk ligt op bruine en gele tinten. Het beeld oogt redelijk scherp, maar er zijn wel enkele scènes waarbij de transfer wat soft overkomt. Het beeld bevat redelijk wat detail, in de softe scènes wat minder en het beeld bevat continue filmgrain dat ook het detail in de weg staat. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn allen voldoende. Naast de filmgrain is er hier en daar wat edge enhancement te zien en ook wat lichte aliasing. Een transfer die een ruime voldoende scoort, maar nergens echt van je beeld spat.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. De track klinkt ruim voldoende, maar weet nergens echt te overtuigen. Dit is voornamelijk te wijten aan de film zelf, die grotendeels uit dialoog bestaat. Het geluidsbeeld richt zich dan ook op de voorste kanalen waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De frontspeakers laten de muziek horen en de overige geluiden. Hier is een goed stereogeluid te horen met een mooie scheiding van de kanalen. De surrounds worden een enkele keer gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden, maar deze momenten zijn spaarzaam. Het LFE kanaal komt verder ook weinig in actie, maar ook dit is te wijten aan de film zelf. De track klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Op de schijf zijn enkele korte extra’s aanwezig die een vluchtige blik geven in het maken van de film. Volgens de cover moet er ook een audiocommentaar aanwezig zijn, maar deze was helaas nergens te vinden. De schijf begint bij het opstarten met enkele trailers van andere Buena Vista uitgaven.

Het Hollywood Van Toen Laten Herleven (6 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden gaat deze extra over het tot leven wekken van het oude Hollywood. De film speelt zich af in de jaren ’50 van de vorige eeuw en de makers wilden het allemaal authentiek over laten komen. De sets, auto’s en de kleding moesten zo gemaakt worden dat de sfeer goed over zou komen.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Achter De Koppen (7 min.)
Hier wordt door de makers een kijkje genomen naar het verhaal van de film en vertellen zij hoe ze zo dicht mogelijk bij de waarheid probeerden te blijven. Dit alles om uiteraard zo authentiek mogelijk over te komen, maar ook uit respect tegenover de echte George Reeves.

Hollywood Toen En Nu (7 min.)
In deze featurette wordt het Hollywood van de jaren ’50 behandeld en hoe de filmindustrie werkte in die jaren. De makers van de film vergelijken dit met hoe Hollywood nu in elkaar zit en uiteraard vinden zij dat de vroegere werkwijze zo zijn charme had.

Deleted Scenes (5 min.)
Een reeks verwijderde scènes komen achter elkaar voorbij. Er wordt verder geen toelichting gegeven over het hoe en waarom van het sneuvelen van de scènes.
Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Hollywoodland vertelt het verhaal van George Reeves. Een beginnend acteur die op een gegeven moment roem vindt in het neerzetten van Superman in een televisieserie over de Man van Staal. Dit brengt hem echter niet het geluk waarop hij gehoopt had en korte tijd na het stoppen van de show, pleegt hij zelfmoord. Zijn moeder gelooft echter niks van het feit dat haar zoon zichzelf beroofde van het leven en samen met een mislukte privédetective probeert ze achter de waarheid te komen. Het waargebeurde verhaal van George Reeves is op zich interessant genoeg voor een film en zeker zijn mysterieuze dood. Helaas weten de makers er geen goede film van de te maken en de prent wordt nergens echt spannend of onderhoudend. Het rammelende script weerhoudt de acteurs van grootse prestaties en hierdoor is de film er één die je snel weer zal vergeten. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voldoende zijn en bevat enkele korte extra’s. Net als de film weten ook zij niet te overtuigen.