Knallhart

Wilbert Rietman
19-10-2007

7.5

Knallhart (DVD)

Het zit Michael Polischka (David Kross) allemaal niet mee. Niet alleen wordt hij samen met zijn moeder Miriam (Jenny Elvers) zonder pardon door haar huidige vriend op straat gegooid, ook moet hij de chique buurt waarin zij woonden, verlaten. Ze verhuizen naar een achterbuurt van Berlijn. Hier komt Michael op een nieuwe school terecht en wordt gelijk met zijn neus op de feiten gedrukt. Hij wordt geterroriseerd door Erol (Oktay Özdemir) en zijn vrienden. Op een dag ontmoet hij echter de crimineel Hamal (Erhan Emre). Deze ontmoeting verandert zijn leven drastisch. Hij gaat namelijk aan het werk als drugskoerier. Zijn eerdere pestkoppen hebben in één keer ontzag voor Michael. Maar of zijn leven daadwerkelijk gemakkelijker is geworden, is nog maar de vraag.

In 2006 gooide de prent Knallhart hoge ogen op het internationale filmfestival van Berlijn. Hier wist de productie twee belangrijke prijzen in de wacht te slepen. Ook tijdens de German Film Awards namen de makers meerdere prijzen mee naar huis. Toegegeven, de film zit redelijk in elkaar en ook de rauwe, realistische look doet de film goed. Toch laat het getoonde geen compleet bevredigend gevoel achter. Dit komt met name door een aantal plotgaten. De karakters nemen te snel genoegen met de situatie waarin ze verzeild zijn geraakt. Ook krijgen ze niet de directe diepgang die ze verdienen. Een pluspunt is het overtuigende spel van de cast. Met name de jonge hoofdrolspeler David Kross verdient een pluim voor het neerzetten van Michael. Lekkere spanning is in ieder geval goed aanwezig in deze film. Meerdere malen zit je als kijker op het puntje van je stoel. Dit gaat jammer genoeg wel vergezeld door een heleboel, vaak onnodig, geweld. Ook dit wordt weer realistisch getoond, zodat de kijker wel een beetje tegen bloed, knuppels en meppen moet kunnen. Als regisseur Detlev Buck (die we kennen van Wir können auch anders... en Karniggels) een realistisch misdaad/tienerdrama heeft willen maken, is hij daar maar deels in geslaagd. Daarvoor missen de meeste karakters gewoonweg te veel dimensie en achtergrond. Als lekkere wegkijkfilm met een mooi uiterlijk en redelijk verhaal, best aan te raden. De kijker zal zich er in ieder geval geen buil aan vallen en genieten van de topmomenten die de film toch wel rijk is. David Kross gaat in ieder geval een mooie toekomst als acteur tegemoet als hij zijn rollen zorgvuldig uitzoekt.

Genre: Drama, Misdaad, Speelfilm
Speelduur: 95 min
  • DTS 5.1 - Duits
Uitgever: Video Film Express
EAN: 5425019000868

• Lumière Trailers

De vertelling wordt gepresenteerd in de anamorfe verhouding van 1.78:1, wat maar minimaal afwijkt van het originele 1.85:1 formaat. Voor een recente productie als deze, mogen we verwachten dat het beeld er goed uitziet. Dit doet het dan ook. Om de film er rauw en realistisch uit te laten zien, is het vertoonde nogal grof korrelig van karakter. Ook zijn de felle kleuren er als het ware uitgefilterd, voor een documentaire-achtige sfeer. Krasjes en vuiltjes zijn niet te bekennen. Wel kent de film lichte edge enhancement en in wat ruimere mate filmgrain. Verder valt er weinig bijzonders aan te merken op dit prima beeld. De optionele Nederlandstalige ondertiteling is op een goede hoogte in het beeld geplaatst. Qua chapterstops is het geheel verdeeld in 13 stuks.

Op het gebied van het geluid is het waarlijk genieten met de twee beschikbare audiotracks. Er zijn namelijk zowel een Dolby Digital 5.1 track (448kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s), allebei in de originele Duitse taal. De soundtrack klinkt in zijn geheel mooi vol, met een goed gevoel van ruimtelijkheid. Voor diegene die de Duitse taal machtig is, zijn de dialogen altijd goed en duidelijk te volgen en komen uit de centerspeaker. De omgevingsgeluiden zijn netjes geplaatst en worden voornamelijk door de voorkanalen weergegeven. De achterkanalen ondersteunen dit lekker subtiel voor een fijn ruimtelijk gevoel, waarbij het LFE kanaal een mooi laag verzorgd. Het minpuntje zit hem een beetje in de muzikale soundtrack. Dit is al vrij elektronisch, maar komt een beetje te blikkerig over. Verder twee prima tracks die volstaan voor een film als deze. De voorkeur gaat hierbij lichtelijk uit naar de DTS track vanwege de iets rijkere detaillering.

Het geanimeerde menuscherm staat anamorf in de verhouding 1.78:1 op de DVD met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De volgende extra’s zijn hier terug te vinden:

Trailers (4 min.)
Twee verschillende trailers van de film. Allebei worden ze gepresenteerd aan de kijker in de beeldverhouding 1.85:1 niet anamorf met een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s).

Lumière Trailers
Een drietal trailers van andere films die Video/FilmExpress heeft uitgegeven op haar Lumière label.

Knallhart is een fijn weg te kijken, realistisch Duits misdaaddrama met een glansrol voor de nog jonge David Kross. De film schetst een redelijk beeld van de Berlijnse achterbuurten en het reilen en zeilen in de criminele wereld aldaar. Jammer genoeg kent de film een aantal plotgaten en weinig diepgang qua karakters, wat de realiteit en de inleving niet ten goede komt. Op het gebied van beeld en geluid, kent de productie een uitstekende transfer die het kijk- en vooral het luistergenot ten goede komt. Zonde blijft het echter dat er geen aansprekende extra’s zijn terug te vinden op de schijf. Een fijn weg te kijken film, die niet echt blijft hangen, maar garant staat voor anderhalf uur kijkplezier.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.