Baantjer - Seizoen 11

16-10-2007

5.2

Baantjer - Seizoen 11 (DVD)

“De Cock … met ceeoooceekaa”, dat zijn de woorden die elf jaar, twaalf televisieseizoenen en 123 afleveringen uit de mond van acteur Piet Römer te horen waren. Na elf jaar moordonderzoek in hartje Amsterdam is een einde gekomen aan een van de best bekeken televisieprogramma’s in Nederland. Elke aflevering van Baantjer trok een royale 2 miljoen kijkers. En nog steeds worden de herhalingen van oudere afleveringen, onder de titel van Baantjer Classics zeer goed bekeken. In 1997 won de serie de Gouden Televizierring, de Nederlandse prijs voor televisieprogramma's, waarbij het publiek kiest welk programma op de Nederlandse televisie het beste van het jaar was.

De serie Baantjer dankt haar naam aan de geestesvader van De Cock, misdaadschrijver Albert Cornelis ‘Appie’ Baantjer. Baantjer heeft ruim 60 boeken geschreven waarin de hoofdpersoon de oudere Amsterdamse rechercheur De Cock… met “ceeooceekaa”, is. De afleveringen op televisie zijn gebaseerd op de karakters van Baantjer, maar geschreven door diverse schrijvers.
In de televisieserie is elf jaar lang de rol van Jurriaan De Cock op zeer fraaie wijze gespeeld door de nu 78-jarige Piet Römer. Vanaf de eerste aflevering is zijn jongere partner Dick Vledder gespeeld door Victor Reinier. Ook collega Ab Keizer, gespeeld door Martin Schwab, was er vanaf het eerste moment bij. Datzelfde geldt voor patholoog anatoom Dr. Den Koninghe, een rol van Hans Karsenbarg. Vast onderdeel in elke afleveringen is het motiverende gesprek met commissaris Buitendam, gespeeld door Serge-Henri Valcke. Steevast eindigt een gesprek met Buitendam met de woorden “eruit De Cock” op. Dat het genot van een drankje het denkproces helpt stimuleren, toont het eveneens iedere aflevering terugkerende bezoek aan het café van Lowietje in de rosse buurt. De rol van Lowietje is een paar keer gewisseld, maar wordt sinds seizoen zeven gespeeld door Piet Kamerman. Het team van De Cock heeft ook een vrouwelijke partner. De eerste jaren in de persoon van Vera Prins, gespeeld door Marian Mulder. De laatste drie seizoenen in de persoon van Iris de Graaf, gespeeld door Kirsten van Dissel. Vera Prins zien we in de allerlaatste aflevering ook nog meespelen.

Zoals hierboven wel blijkt is vertrouwdheid troef bij de afleveringen van Baantjer. Niet alleen al jaren dezelfde hoofdrolspelers, ook elke aflevering kent eenzelfde opzet. In een tijdsbestek van 42 minuten wordt een moord gepleegd en het lijk ontdekt, waarna De Cock en zijn team zich vastbijten in het onderzoek. Naast het verhelderend bezoek aan het café van Lowietje en het ‘er uit De Cock’ onderhoud met commissaris Buitendam, wordt elke aflevering met een flashback van de moord en als laatste een borrel met overpeinzing bij De Cock thuis afgesloten.

De laatste Disky boxset van Baantjer bevat ‘de laatste dossiers’. De boxset bevat 4 dubbelafleveringen, die elk dus bestaan uit twee losse afleveringen van elk ongeveer 42 minuten. Deze afleveringen kenmerken zich door een breder en dieper uitgewerkt verhaal. Qua opzet blijft de vertrouwde formule gevolgd. De vier dubbelafleveringen zijn op televisie voor het eerst te zien geweest in het najaar van 2006. Een kort overzicht:

Aflevering 1 & 2 “De Cock en de afrekening” (uitzending 8 augustus 2006)
Op het bureau meldt zich een vrouw die is aangereden. Volgens haar was het geen ongeluk. Ze werkt op een advocatenkantoor en is ervan overtuigd dat iemand het op haar gemunt heeft, omdat ze een bepaald dossier in handen heeft gekregen. Wanneer Iris de Graaff haar probeert te kalmeren, ziet zij een tatoeage op de arm van de vrouw, die bij haar een traumatische ervaring in herinnering roept. Kort daarna wordt de vrouw dood gevonden. Een mogelijke witwas affaire lijkt het motief. Maar als blijkt dat Iris informatie voor De Cock heeft achtergehouden, neemt De Cock drastische maatregelen.

Aflevering 3 & 4 “De Cock en de moord op herhaling” (uitzending 27 oktober 2006)
Wanneer de zuster van De Cock overlijdt, keert hij terug naar zijn geboorteplaats Urk. Tegelijkertijd wordt in Amsterdam het lijk gevonden van een vrouw, die kort daarvoor Keizer ervan beschuldigde haar seksueel te hebben misbruikt. Vledder’s vader wordt aangevallen en mevrouw De Cock belandt in het ziekenhuis. De Cock beseft dat er iemand achter hem en zijn team aanzit en dat de oplossing gezocht moet worden in het verleden. Welke vrijgekomen moordenaar, die ooit door toedoen van De Cock in de gevangenis is beland, zint nu op wraak? Een aantal oude zaken wordt opnieuw nauwkeurig bekeken.

Aflevering 5 & 6 “De Cock en de dood van een doorbijter” (uitzending 3 & 10 november 2006)
Aan de rand van een weiland wordt de dode Theo Veldhuis gevonden. Wanneer De Cock en Vledder in de zaak duiken, ontdekken ze al snel dat de vader van Theo kort daarvoor ook onder verdachte omstandigheden is overleden. Was Theo bezig de moordenaar van zijn vader te ontmaskeren en is hem dat fataal geworden? Bij hun onderzoek komen De Cock en Vledder een hormonenschandaal op het spoor. Maar er is meer dat hen bezighoudt. Vledder ontmoet de liefde van zijn leven, maar weet niet of hij haar kan vertrouwen. De Cock moet afrekenen met stemmen uit een vroeg verleden.

Aflevering 7 & 8 “De Cock en de onzichtbare moordenaar” (uitzending 24 november & 1 december 2006)
Tijdens een vakantie met zijn vrouw komt De Cock in het hotel een oude bekende tegen. Wanneer deze man de volgende ochtend van zijn balkon lijkt te zijn gesprongen, gelooft De Cock niet dat het zelfmoord was. Hij besluit de weduwe een bezoek te brengen en belandt in de wereld van de kunsthandel. Dan duikt plotseling Vera Prins weer op. Kort explodeert het café van Lowietje, terwijl De Cock en Vledder daar op bezoek zijn. Volgens de technische recherche is de oorzaak een gaslek, maar het team van De Cock gelooft daar niet in. Als ze het onderzoek voortzetten, beseffen ze dat er maar één iemand is die de sleutel tot de oplossing in handen lijkt te hebben: Vera Prins.

In de bekende vormgegeven 3-DVD digipack heeft Disky het laatste seizoen van Baantjer op DVD uitgebracht. Sinds het zevende seizoen is de serie op DVD ook voorzien van een optionele Nederlandse ondertiteling, speciaal voor doven en slechthorenden. Alleen de gesproken teksten zijn trouwens van ondertiteling voorzien, een beschrijving van andere geluiden heeft men niet in de ondertiteling opgenomen.

De allerlaatste aflevering wordt afgesloten met een prijsuitreiking door de burgermeester van Amsterdam, Job Cohen. Voor De Cock het moment om er met zijn lange regenjas en kenmerkende hoedje definitief tussenuit te knijpen.

Genre: Misdaad, TV
Speelduur: 360 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Disky
EAN: 8711539036935

• TV-film De Cock en de Wraak Zonder Einde

De afleveringen van Baantjer worden op 16 mm film gefilmd. Alle afleveringen hebben een fullframe beeldformaat van 1.33:1. Op het gebied van de beeldkwaliteit weinig verrassingen. Evenals voorgaande seizoen is de beeldkwaliteit ook nu weer prima. Het beeld ziet er kleurrijk en goed verzadigd uit. Het contrast van het beeld is prima. De scherpte van het beeld is ook goed, waarbij het beeld ook goed gedetailleerd is. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is in lichte mate te zien, maar dit past ook goed bij het filmische karakter van de serie. De vier dubbelafleveringen zijn verspreid over twee DVD’s. De afleveringen zijn elk onverdeeld in 8 chapterstops. Per DVD is een optie om alle afleveringen aaneengesloten te bekijken. Optioneel is een Nederlandse ondertiteling aanwezig voor doven en slechthorenden.

De serie is op televisie met stereogeluid uitgezonden en zo staat het geluid ook op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 224 kb/s). Het geluid heeft een goed klinkend ruimtelijk geluidsbeeld, waarbij het zeker aan te bevelen is om de Dolby ProLogic IIx decodering in te schakelen. Je krijgt dan een goed klinkende surround soundtrack, waarbij de surrounds zowel ruimtelijkheid aan de muziek geven maar ook de omgevingsgeluiden weergeven. De ondertussen zo herkenbare begintune van de serie heeft een mooi ruimtelijk stereobeeld. Detaillering van de soundtrack is zeer goed en veel beter dan bij de televisie-uitzendingen. In de soundtrack is een zeer goed klinkend laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen. Bij gebruik van de de DPL-IIx decodering komen de dialogen netjes uit de centerspeaker.

Elke DVD heeft één statisch menuscherm met achtergrond geluid voor het selecteren van de afleveringen en het optioneel activeren van de ondertiteling. Als extraatje is de TV film De Cock en de wraak zonder einde opgenomen. De Tv-film was eerder al los verkrijgbaar en was tevens als extra opgenomen in de Collector’s Editie boxset van Baantjer.

De Cock en de wraak zonder einde (69 min)
Als voormalig collega Peter de Beer wordt vermoord, staat rechercheur De Cock door zijn persoonlijke betrokkenheid voor een moeilijke uitdaging. Peter’s dochtertje Michelle is getuige geweest van de moord, maar verkeert nog in een shocktoestand en kan daarom De Cock niet helpen. Bij zijn onderzoek blijkt dat Peter bezig was met het schrijven van een boek over nog onopgeloste zaken. Daarbij ook een zaak over Oud-Indiëgangers. Een oude zaak waar De Cock samen met De Beer een ogenschijnlijke zelfmoord hebben onderzocht en moord nooit hebben kunnen bewijzen. Het verleden blijft De Cock hierin achtervolgen als hij weer wordt geconfronteerd met deze oud-strijders onder leiding van Henk Donk (Johnny Kraaijkam Sr.). Donk heeft in het verleden De Cock belet de moordzaak op te lossen en staat ook nu weer op gespannen voet met de rechercheur. Maar ook de ietwat vreemde buurman Heerooms (Peter Faber) is een verdachte.

Het beeld van deze Tv-film is 1.78:1 niet anamorf. De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met de televisieafleveringen en dus van zeer goede kwaliteit. Ook de soundtrack is met een Dolby Digital 2.0 track (bitrate 192 kb/s) vergelijkbaar met de televisieafleveringen. De V-film heeft nu dus geen DD5.1 of DTS5.1 soundtrack, zoals wel het geval was bij de eerdere release.

Na twaalf televisieseizoenen is een einde gekomen aan de populaire politieserie Baantjer. Na 123 afleveringen stoppen de Amsterdams rechercheur De Cock - met “ceeooceekaa” – en zijn jongere partner Vledder samen met de collega’s Ab Keizer en Iris de Graaf en patholoog anatoom Den Koninghe hun moordonderzoeken. Als afsluiting bevat de elfde boxset van Disky ‘de laatste dossiers’. Vier dubbelafleveringen die als het twaalfde seizoen in het najaar van 2006 op televisie zijn uitgezonden. Deze afleveringen kenmerken zich door een breder en dieper uitgewerkt verhaal. Qua opzet blijft de vertrouwde formule gevolgd. Disky heeft de vier dubbelafleveringen weer uitgebracht in de bekende digipack verpakking. De afleveringen zijn verdeeld over twee DVD’s. Het beeld is standaard 1.33:1 en is ook nu weer van zeer goede kwaliteit. Het geluid is een goed klinkende Dolby Digital 2.0 stereo track. Als extra is op de derde DVD de TV-film van Baantjer toegevoegd.