Secret Window

11-10-2007

7.9

Secret Window (Blu-ray)

De succesvolle schrijver Morton Rainey (Johnny Depp) leeft teruggetrokken in zijn afgelegen buitenverblijf aan de oevers van Tashmore Lake. Zes maanden eerder trof hij zijn vrouw Amy (Maria Bello) met een andere man in bed. Op een dag verschijnt een vreemde man (John Turturro) voor zijn deur die beweert dat Morton zijn verhaal heeft gestolen. Vreemde beschuldiging, die Morton niet begrijpt. De man laat een manuscript achter met de melding dat Morton nog van hem hoort. Het manuscript is geschreven door John Shooter en het verhaal lijkt verdacht veel op Morton’s ‘Secret Window’ verhaal. Korte tijd later staat Shooter weer voor zijn deur en eist gerechtigheid. Terwijl Morton probeert het originele verhaal te vinden om zijn onschuld te bewijzen, gebeuren er vreemde dingen die dit onmogelijk maken. Als de bedreigingen van Shooter steeds heftiger worden, probeert Morton te achterhalen wie deze Shooter nou werkelijk is…

De schrijver Stephen King is met zijn vele succesvolle horrorverhalen en thrillers een van de meest succesvolle Amerikaanse schrijvers. Veel van zijn verhalen zijn verfilmd, waarmee Stephen King behoort tot de meest verfilmde schrijvers. Voorlopig komt er nog geen einde aan zijn schrijverstalent of de verfilming van zijn verhalen. Secret Window behoort tot de categorie thriller. Misschien moeten we wel zeggen: mysterie thriller. Want de kracht van Secret Window is dat je gedurende bijna het gehele verhaal niet goed weer wat er eigenlijk aan de hand is. Maar tegelijkertijd heb je het onbehaaglijke gevoel dat wat je ziet (of leest) niet klopt, dat er meer aan de hand is. Met gedachten van ‘zo meteen gebeurt vast …’. Secret Window is gebaseerd op King’s korte verhaal Secret Windows, Secret Garden. Regisseur David Koepp schreef ook het script voor de verfilming. Koepp is vooral als scriptschrijver bekend. Denk hierbij aan films alsJurassic Park, Mission: Impossible en Spider-Man. Dit zijn slechts enkele van vele filmtitels. Koepp is ook de scriptschrijver van de nog te verschijnen Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Als regisseur is hij minder actief, maar op dit terrein heeft hij enkele prima thrillers afgeleverd zoals bv. Stir of Echoes. Koepp heeft met zijn verfilming van Secret Window een uitstekende King verfilming neergezet. Het mysterieuze verloop van dit verhaal houd je als kijker geboeid. Dat is vooral ook een verdienste van hoofdrolspeler Johnny Depp, die hier goed gecast is. Met zijn uitstekende spel zet Depp een geweldig enigszins vreemde schrijver neer. In zijn spel zie je wel enkele overeenkomsten met zijn vertolking van piratenkapitein Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean. Naast Depp speelt John Turturro de mysterieuze vreemdeling. Turturro accepteerde de rol, omdat zijn zoon een groot fan van Stephen King is. Vanwege het gebruikte zuidelijke accent moeten we bij Turturro natuurlijk meteen denken aan zijn rol in O Brother, Where Art Thou?. Andere goede ondersteunende rollen zijn van Maria Bello, Timothy Hutton en Charles S. Dutton. Maar het zijn feitelijk de rollen van Depp en Turturro die in grote mate de film bepalen. Koepp heeft bij Secret Window gekozen voor een zeer ingetogen verfilming, waarbij de kracht vooral in subtiliteit zit. Ondanks het iets mindere einde van de film, is Secret Window een prima verfilmd Stephen King verhaal en zeker de moeite van het kijken waard.

Sony Pictures heeft Secret Window in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, daarom maken we in de recensie van de Blu-ray Disc uitgave geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 96 min
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 8712609599732

• Director's commentary
  • Animatics
  • Featurettes

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van het oudere MPEG-2 compressiemethodiek.

Deze High Definition uitgave laat de film buitengewoon fraai tot zijn recht komen. Het beeld ziet er zeer kleurrijk uit met natuurlijk ogende heldere kleuren en een prima contrast. Het beeld heeft ook een grote kleurrijkdom met fijne nuancering van de kleuren en een uitstekende kleurverzadiging. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Ook hier veel subtiele details in het beeld te zien. Hierdoor heeft het beeld een fraaie diepte, dat gecombineerd met de fraaie kleuren een zeer filmisch beeld oplevert. Het beeld vrij van ongerechtigheden. Het beeld oogt ook zeer schoon, waarbij filmgrain nauwelijks een issue is. Bij de meer donkere scènes ziet het beeld er ook zeer goed uit, met een goed zwartniveau maar iets mindere detaillering. Maar als totaal is dit een zeer fraaie HD beeldpresentatie van deze film. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit / 48kHz) soundtrack. Het merendeel van de film heeft een ingetogen, rustige soundtrack met fraaie sfeervolle muziek van Phillip Glass. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers. De muziek heeft een mooi breed stereobeeld, waarbij de surrounds de muziek een ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De soundtrack is mooi gedetailleerd, waarbij de subtiele omgevingsgeluiden goed te onderscheiden zijn. De dialogen klinken helder en zeer goed verstaanbaar. De soundtrack heeft enkele momenten in de film enkele spanningverhogende effecten, die dynamisch luider klinken. Daarbij worden de surrounds ook actief gebruikt, zoals bijvoorbeeld bij de scène waarin de muur scheurt. Het LFE kanaal ondersteunt de effecten met een stevig laag. Uiteraard heeft de ongecomprimeerde PCM 5.1 track de voorkeur. Deze PCM track klinkt mooi vol en laat de dynamiek en de subtiele details het beste tot zijn recht komen. Als geheel is ook dit weer een ongecomprimeerde PCM5.1 soundtrack die het bioscoopgevoel tijdens het kijken van de film versterkt.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s hetzelfde als de eerdere DVD uitgave. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld. Beeldformaat is 1.33:1 met 480i resolutie.

Director’s Commentary
Het commentaar tijdens de film wordt verzorgd door regisseur en schrijver David Koepp. Het commentaar heeft Koepp als ingesproken voordat de film in release kwam. Hij geeft een interessant informatief commentaar.

Deleted Scenes (6 min)
Vier scènes die niet in de film gebruikt zijn, optioneel met een toelichting van regisseur David Koepp.

Featurettes
Met drie aparte vervolgkeuzen of een ‘play all’ optie om alles aaneengesloten te bekijken:

From Book To Film (19 min)
Waarin natuurlijk aandacht voor de boekverfilming. Regisseur David Koepp en enkele acteurs vertellen er meer over.

A Look Through It (30 min)
Regisseur David Koepp geeft uitleg over het hoe en waarom van enkele scènes.

Secrets Revealed (14 min)
Zoals de titel van dit extra al zegt, hierin worden de ‘geheimen’ van het verhaal uitgelegd. Dikke spoilers, dus pas bekijken nadat je de film hebt gezien.

Animatics
Een soort van storyboard benadering, in dit geval gedaan met computerbeelden, waarin je ziet hoe een scène is opgebouwd. Met keuze voor vier scènes, die je apart kunt kiezen of via ‘play all’ aaneengesloten kunt bekijken.

Met de Blu-ray Disc promotietrailer van Sony en de HD trailer van andere Sony Pictures Blu-ray Disc uitgaven.

Secret Window is de verfilming van een Stephen King verhaal. Een thriller waarin een schrijver door een vreemdeling wordt beschuldigd van plagiaat. Wanneer de schrijver probeert aan te tonen dat hij geen plagiaat heeft gepleegd, gebeuren er vreemde dingen. De hoofdrollen worden gespeeld door Johnny Depp en John Turturro. De film is geregisseerd door scriptschrijver David Koepp.
De Blu-ray Disc heeft een zeer goede HD beeldkwaliteit en een evenzo goede PCM 5.1 geluidskwaliteit. De extra’s zijn informatief en zijn overgenomen van de DVD uitgave. Een prima verfilmd Stephen King verhaal en zeker de moeite van het kijken waard.

HD DVD
Secret Window is in High Definition alleen uitgebracht op Blu-ray Disc en is dus niet verkrijgbaar op HD DVD.