Breaking and Entering

05-10-2007

6.8

Breaking and Entering (DVD)

Landschapsarchitect Will Francis (Jude Law) en zijn vriend Sandy (Martin Freeman) vestigen zich met hun bloeiende bedrijf in het Londense King’s Cross. In hun moderne kantoor wordt diezelfde nacht ingebroken. Will’s laptop met persoonlijke bestanden wordt daarbij ook gestolen. Als vrij snel daarna weer ingebroken wordt, gaat Will ’s nachts zelf de wacht houden voor het kantoor. Will vindt het niet erg om daar de wacht te houden. Thuis is de sfeer koel en gespannen. Zijn vriendin Liv (Robin Wright Penn), met wie hij al tien jaar samenwoont, brengt meer tijd door met haar verwarde 13-jarige dochter Bea (Poppy Rodgers). Will voelt zich steeds meer buitenstaander in de relatie met Liv en Bea. Op een avond zit Will één van de jonge inbrekers Miro (Rafi Gavron). Hij volgt Miro naar de flat waar de jongen woont met zijn moeder Amira (Juliette Binoche). Amira is een Bosnische vluchtelinge die in onder andere met naaiwerk in haar onderhoud voorziet. Met een gescheurd jack als excuus zoekt Will contact met Amira. Zijn affectie voor Amira groeit, waarbij zijn constant aandacht ook Amira niet onverschillig laat. Totdat Amira de ware reden ontdekt waarom Will zo opeens in haar leven kwam.

Regisseur Anthony Minghella is ook de schrijver van het script van Breaking and Entering. Minghella staat bekend om zijn sfeervolle films, waarin bijzondere relaties en interacties tussen mensen centraal staan. Denk hierbij aan films als The English Patient, The Talented Mr. Ripley en Cold Mountain. Voor al deze films schreef hij ook het script. Met Breaking and Entering bewandelt Minghella een vergelijkbare weg. De film vertelt het verhaal van enkele mensen die min of meer gevangen zitten in een dagelijkse sleur en daar niet gelukkig in zijn. Een specifieke gebeurtenis, in dit geval de inbraak in het kantoor, zet vervolgens een reeks van handelingen in gang, die niet zonder gevolgen blijft. Vanaf dat moment zijn de levens van de jonge inbreker en de architect waar hij bij inbreekt, met elkaar verbonden. En komen hun handelingen voort uit dit contact, met een steeds verdergaande wisselwerking tot gevolg. Voor beide geldt dat sommige dingen eerst kapot moeten gaan, alvorens je ze kunt maken en weer opnieuw waardeert.
Ook met Breaking and Entering zet Minghella een sfeervolle film neer. De veranderende omgeving van Londen is als decor voor dit verhaal gebruikt, waarbij dit alles sfeervol in beeld is gebracht. Breaking and Entering is een drama waarin het leven van gewone mensen centraal staat. De gebeurtenissen in hun leven voltrekken zich op eenzelfde wijze als dat in het echte leven zou kunnen gebeuren. Soms met opwindende momenten, maar andere momenten met rust en overweging. Dit reflecteert de film op eenzelfde wijze, waardoor sommige momenten in de film als traag ervaren kunnen worden. Toch gebeurt er dan ook veel, voor in de emotionele sfeer. Emotie die door de cast bijzonder goed wordt gespeeld. De cast met bekende namen als Jude Law, Juliette Binoche, Robin Wright Penn en Martin Freeman, laten zich hier van hun beste kant zien. Jude Law speelt een bijzonder goede rol als de architect. Je ziet en voelt zijn teleurstelling, zijn verbazing, zijn pijn. Breaking and Entering is zijn derde film met regisseur Minghella. Ook Juliette Binoche laat met haar rol als de gevluchte Kroatische Amira een zeer fraai gespeelde rol zien. Zij en Robin Wright Penn kregen voor hun rol een nominatie voor de British Independent Film Award. Breaking and Entering is een sfeervolle film die wat langzaam op gang komt en waarbij niet direct duidelijk is welke richting het opgaat. Maar langzaam word je meegesleurd in een emotioneel en diepzinnig, modern drama

Speelduur: 114 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418125844

• Deleted Scenes met optioneel commentaar

De film staat in het breedbeeldformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ruim voldoende. Het beeld heeft een licht softe aanblik, die het geheel wel een mooie filmische aanblik geeft. Filmgrain is in heel lichte mate aanwezig. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 16 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar, en staat geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (384 kb/s). De soundtrack klinkt voldoende ruimtelijk met de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen heel subtiel voor de ruimtelijkheid. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker.

Het breedbeeld menuscherm is geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De DVD start met enkele reclametrailers voor andere Buean Vista uitgaven. Je kunt deze trailers makkelijk overslaan.

Gesproken toelichting van regisseur/schrijver Audiocommentaar
Regisseur en schrijver Anthony Minghella geeft een boeiend gesproken informatief commentaar. Zijn passie voor zijn werk blijkt er duidelijk uit.

Leugens. Bedrog. Diefstal. Liefde (12 min)
Een korte, enigszins promotionele Making Of van de film met de bekende beelden tijdens de opnames en interviewfragmenten met regisseur en spelers.

Deleted Scenes met optioneel gesproken toelichting (8½ min)
Een zevental scènes die op de montagetafel zijn blijven liggen. Optioneel door regisseur Minghella voorzien van commentaar. Uit dit commentaar blijkt dat er meer dan een half uur niet gebruikt materiaal is.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

In Breaking and Entering laat schrijver en regisseur Anthony Minghella je kennis maken met een Londense landschapsarchitect, wiens leven overhoop wordt gehaald als in zijn nieuwe kantoor wordt ingebroken. Als hij de jonge inbreker achtervolgt, komt hij in contact met zijn moeder, een Bosnische vluchtelinge. Zijn groeiende affectie voor haar, doet hem beseffen wat hij thuis mist. i>Breaking and Entering is een sfeervolle film die je langzaam meeneemt in een emotioneel en diepzinnig, modern drama. Met uitstekend gespeelde hoofdrollen van Jude Law, Juliette Binoche en Robin Wright Penn. De kwaliteit van beeld en geluid van deze Buena Vista uitgave is goed. Een paar extra’s geven je meer informatie over de film.