This is Elvis (SE)

30-09-2007

7.5

This is Elvis (SE) (DVD)

Elvis Presley wordt op 8 januari 1935 geboren in het kleine stadje Tupelo in de staat Mississippi. Op jonge leeftijd verhuist hij samen met zijn vader en moeder naar Memphis in de staat Tennessee. Als kleine jongen krijgt hij een gitaar in handen en zijn liefde voor muziek is geboren. Op 18 jarige leeftijd besluit hij een plaatje te maken voor zijn moeder en hij doet dit bij de Sun Studios in Memphis. Zijn zangkunsten vallen op en wordt gecontracteerd door de baas van het label. Hierna gaat alles in een stroomversnelling en Elvis groeit uit tot één van de bekendste muzieksterren aller tijden. Zijn leven is echter allemaal niet rozengeur en maneschijn en hij kent vele ups en downs. Uiteindelijk komt hij te overlijden op 42 jarige leeftijd, officieel aan een overdosis van voorgeschreven medicijnen. Elvis Presley laat een schat een muziek achter voor zijn fans en vandaag de dag is hij nog steeds één van de meest verkopende artiesten.

This is Elvis is een film over het leven van Elvis Presley en is feitelijk een kruising tussen een documentaire en een speelfilm. De film is geregisseerd door Malcolm Leo en Andrew Solt en stamt uit 1981. De prent was het eerste project dat een overzicht gaf van het leven van Elvis en bevatte voor die tijd veel exclusieve beelden. Zoals gezegd is het een kruising tussen een speelfilm en documentaire. Dit om het feit dat er gebruik wordt gemaakt van acteurs die personen en gebeurtenissen naspelen, maar ook omdat er gebruik wordt gemaakt van archiefbeelden en homevideo’s van de Presley’s zelf. Gedurende de speelduur verzorgt een acteur die zich voordoet als Elvis een voice-over en hij neemt ons mee op reis door het leven van The King. Van zijn geboorte in Tupelo tot aan zijn dood in Graceland. This is Elvis kwam tot stand in samenwerking met de nabestaanden van Elvis en daarom is er geschoten in het huis van Elvis en zien we diverse homevideo’s voorbijkomen die geschoten zijn door de familie. Vandaag de dag hebben de meeste fans deze beelden wel gezien, maar in 1981 waren veel van deze beelden nieuw en opmerkelijk. Ook zijn er fragmenten te zien uit films waarin Elvis te zien was en beelden van optredens die hij verzorgde. De afwisseling tussen archiefbeelden en scènes waarin zaken nagespeeld worden, zorgt ervoor dat This is Elvis een wisselende ervaring genoemd kan worden. Zo zijn de archiefbeelden en homevideo’s leuk en interessant om te zien, maar de scènes waarin acteurs te zien zijn leiden enigszins af. De makers hadden beter kunnen kiezen voor een volledige documentaire met alleen archiefbeelden. Dit materiaal geeft namelijk een goed overzicht van het turbulente leven van Elvis en de geacteerde scènes doen wat goedkoop aan. Toch is deze film een aanrader voor fans van Elvis Presley, maar waarschijnlijk hebben de meeste hem al eens gezien. De prent is nu voor het eerst verkrijgbaar op DVD, maar al jarenlang zwerven er illegale kopieën rond, vaak van slechte kwaliteit. Nu dus eindelijk officieel verkrijgbaar en bovendien wordt deze 2 Disc Special Edition geleverd met een langere versie van de film. Hierover meer bij het gedeelte over de extra’s.

Genre: Drama, Muziek
Jaar: 1981
Speelduur: 97 min
Verpakking: Duo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321916150027

• Behind The Gates Of Graceland
  • This Is Elvis Trailer
  • Expanded Video Version

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.78:1. Het eerste dat opvalt is de wat tegenvallende beeldkwaliteit. This is Elvis is samengesteld uit archiefbeelden en speciaal voor de film geschoten scènes. De archiefbeelden zijn doorgaans zwart-wit en deze scènes kenmerken zich door beschadigingen en veel grain. Het zwartniveau is voldoende en ook contrast en schaduwdetail zijn in orde. Het beeld is bij deze scènes wel eens onscherp, maar dit wordt veroorzaakt door de staat van het bronmateriaal. Later in de film worden deze beelden wat beter van kwaliteit. De scènes die speciaal geschoten zijn voor de film zien er eigenlijk niet veel beter uit. Misschien dat de makers dit met opzet gedaan hebben om de beelden beter op elkaar te laten aansluiten, maar echt fijn kijken is het niet. Ook hier is filmgrain aanwezig en soms zelfs in die mate dat het storend wordt. De kleuren ogen flets en uitgewassen. Ook de scherpte valt tegen en het beeld bevat niet veel detail. Volgens de cover is het beeld volledig digital geremasterd, maar echt goed is het dus nog niet.
De film is verdeeld in 33 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid tijdens de film wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 surroundtrack (192 kb/s). De track klinkt heel redelijk en mooi helder. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en de aanwezige muziek wordt door de frontspeakers weergegeven. De muziek klinkt vrij goed en mooi vol. De achterkanalen laten soms wat omgevingsgeluiden horen en lichte muziek. Er is voldoende laag aanwezig in alle kanalen. Een prima track die ruimschoots voldoet voor een film zoals deze.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deze Special Edition uitgave van de film bestaat uit twee schijven, waarbij de extra’s op schijf één te vinden zijn en op schijf twee een verlengde versie van de film.

Disc 1

Behind The Gates Of Graceland (9 min.)
Hier krijgen we een rondleiding door en om het huis van Elvis, Graceland. Zo zien we het huis van binnen, zijn garage vol met auto’s en de tuin. De kwaliteit van het beeld is vrij matig en direct overgezet van de originele videoband.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

This Is Elvis Trailer (2 min.)
Trailer van de film met 1.78:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Disc 2

Expanded Video Version (144 min.)
Een verlengde versie van de film, speciaal gemaakt voor televisie en voor de video uitgave uit 1983. Ruim 40 minuten aan beeldmateriaal is toegevoegd, zoals meer beelden van Elvis’ optredens uit de jaren ’50, meer homevideo’s en meer beelden uit de ’68 Comeback Special. Het beeldformaat van deze versie is 1.33:1 en dit levert soms wat vreemde plaatjes op van mensen die buiten het beeld vallen. De kwaliteit van het beeld is vergelijkbaar met die van een videoband en lijkt direct overgezet. Opvallend is wel dat hier veel minder filmgrain aanwezig is en daarom oogt het beeld veel rustiger.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 1.0 (192 kb/s).

This is Elvis is een film uit 1981 met als onderwerp het leven en de carrière van Elvis Presley. De film werd dus vier jaar na zijn dood gemaakt en was de eerste die een overzicht gaf van zijn leven. De film bevatte voor die tijd veel exclusief beeldmateriaal, iets dat tegenwoordig veel minder is omdat de meeste fans de beelden al eens gezien hebben. De film is een kruising tussen een speelfilm en documentaire. Archiefbeelden van de echte Elvis worden afgewisseld door scènes met acteurs die Elvis en zijn familie naspelen. Deze scènes leiden enigszins af, maar over de gehele linie genomen is deze film een aanrader voor fans van Elvis. De film is al jaren geliefd bij fans en nu dan eindelijk verkrijgbaar op DVD. De beeldkwaliteit valt wat tegen en vooral de grote hoeveelheid filmgrain kan soms storend zijn. Het geluid is voldoende. Als extra’s vinden we een rondleiding door Graceland en een trailer van de film, maar ook een verlengde versie van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.