Home of the Brave (SE)

28-09-2007

6.9

Home of the Brave (SE) (DVD)

Home of the Brave vertelt het verhaal van vier Amerikaanse soldaten die na een lang verblijf in Irak op het punt staan terug te keren naar huis. Tijdens hun laatste missie wordt hun eenheid midden in een plaats in een hinderlaag gelokt. Er ontstaat een hevig gevecht, waarbij soldaten worden gedood en ernstig gewond raken. Bij thuiskomst moeten zij, lichamelijk en geestelijk getekend, proberen hun normale levens weer op te pakken. De chirurg Will Marsh (Samuel L. Jackson) ontdekt thuis dat zijn zoon hem haat, vanwege zijn actieve betrokkenheid in de oorlog. De leegheid van het bestaan thuis zit hem dwars, al laat zijn vrouw Penelope (Victoria Rowell) hem merken dat het voor de thuisblijvers ook niet gemakkelijk is geweest. Tommy Yates (Brian Presley) kan zijn oude baan niet meer terugkrijgen. Tommy heeft in Irak een goede vriend verloren, die voor zijn ogen werd doodgeschoten. Het rouw- en verwerkingsproces waar Tommy last van heeft, vindt zijn vader iets voor mietjes. In zijn ogen moet Tommy zich als een man gedragen en zich aanmelden op de politieschool. Vanessa Price (Jessica Biel) heeft bij de hinderlaag als gevolg van een bom een hand verloren. Ze moet leren leven met haar handicap, maar accepteert daarbij geen hulp van anderen. Jamal Aiken (Curtis ’50 Cent’ Jackson) heeft bij het gevecht tijdens de hinderlaag een vrouw doodgeschoten en blijft last houden van dat beeld voor zijn ogen. Zijn vriendin begrijpt zijn opvliegende karakter niet. Allemaal hebben ze moeite met het verwerkingsproces, waarbij de omgeving niet beseft welke last zij met zich meedragen…

Home of the Brave is de eerste speelfilm uit Hollywood die over de oorlog in Irak gaat. Tussen het uitbreken van de oorlog en de release van deze film zit meer dan drie jaar. De oorlog in Irak is nog dagelijks in het nieuws. Steeds meer Amerikanen twijfelen aan de rechtvaardiging van de aanwezigheid van de Amerikaanse soldaten in Irak. De aandacht gaat daarbij vooral om wat er gebeurt in Irak en de slachtoffers die daar vallen. Gelukkig zijn diegene die na een lange afwezigheid in die hitte en het zand van Irak, weer terug kunnen keren naar huis. Maar zijn zij wel zo gelukkig. Is de terugkeer wel zo’n feestelijke aangelegenheid. Evenals dertig jaar geleden met de oorlog in Vietnam, wordt met Home of the Brave aandacht geschonken aan de nasleep van de oorlog aan het thuisfront. Ook na de oorlog van Vietnam duurde het enkele jaren alvorens films als Coming Home en The Deer Hunter, maar ook een film als First Blood, pijnlijk duidelijk maakten hoe groot de kloof was tussen oorlogsveteranen en de maatschappij waarin ze terugkeerden.
Regisseur Irwin Winkler las enkele jaren geleden een artikel over de psychologische en lichamelijke pijn waarmee oorlogsveteranen te maken hebben. Voor hem ontstond hiermee het idee voor Home of the Brave. Gebaseerd op een script van Mark Friedman, vertelt de film het verhaal van soldaten die kort voor hun terugkeer in een hinderlaag lopen die hen zowel geestelijk als lichamelijk voor het leven tekent. Eenmaal thuis gekomen moeten zij zich proberen aan te passen aan het normale leven thuis. Winkler concentreert zich daarbij op het menselijke drama. Hij houdt zich verre van de politiek en neemt geen standpunt in ten aanzien van de Amerikaanse betrokkenheid bij de oorlog. Winkler laat zien wat deze oorlog met mensen doet, welke grote emotionele maar vaak ook fysieke ballast zij met zich meedragen en daar nauwelijks gehoor in vinden. Een donkere kant van de oorlog die je niet in het journaal ziet, maar die zich bij de mensen thuis afspeelt. En wat dat betreft is er vergeleken met dertig jaar geleden in de Amerikaanse oorlog in Vietnam maar weinig verandert.
De film begint met de hinderlaag in Irak, een actiescène die je meteen als kijker in het verhaal trekt. Deze scènes zijn opgenomen in het Marokkaanse Ouarzazate, een stad van 44.000 inwoners, omgeven door bergen, woestijnen en oases. Deze stad heeft een van de grootste filmstudio’s in de wereld, Atlas Studios, waardoor het al jaren een gewilde filmlocatie is. Voor de diverse actiescènes, zoals die waarin het humanitaire konvooi in een vijandelijke hinderlaag loopt, kregen de filmmakers steun van de Marokkaanse overheid, die militair personeel, voertuigen en helikopters ter beschikking stelde. Na 20 minuten concentreert de film zich op de thuiskomst van de soldaten en hun problemen om het normale leven weer op te pakken in het plaatsje Spokane in de staat Washington. Een probleem van de film zit wel in iets mindere geloofwaardigheid van de gespeelde karakters. Met name Curtis ’50 Cent’ Jackson zet geen bijster geweldige rol neer. Samuel L. Jackson is nog het meest overtuigend in zijn rol. Desalniettemin is Home of the Brave een indrukwekkende oorlogsfilm,
waarin Winkler een gevoelige onderwerp over de impact van oorlog op mensenlevens met respect en gevoel op het scherm heeft gebracht.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 102 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664048061

• Behind the Scenes
  • Bioscooptrailer
  • Photogallery
  • Liner Notes
  • Saddam Hussein: The Butcher of Bagdad
  • Schwarzkopf vs Saddam
  • Saddam's Bombmaker

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. Het beeld ziet er goed uit. Diepe, volle kleuren, uitstekend contrast en een prima zwartniveau. Het beeld oogt ook voldoende scherp en heeft een goede detaillering. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is in een lichte mate aanwezig, maar dit past ook bij het karakter van de film. De film is verdeeld in 12 tracks. De ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Het geluid is naar keuze te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) of DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Evenals het beeld is ook de soundtrack zeer mooi. Met name tijdens de gevechtsscènes wordt het geluid vanuit alle kanalen met veel ruimtelijkheid en richtingsgevoel weergegeven en dat maakt het schietgeweld gewoon ‘voelbaar’. De soundtrack klinkt zeer ruimtelijk geluid met uitstekende brede plaatsing van alle effect- en omgevingsgeluiden. De achterkanalen worden in split-surround gebruikt. Bij de meer rustige scène klinkt de sfeervolle filmmuziek zeer ruimtelijk en geven de subtiele omgevingsgeluiden de soundtrack een gevoel van realisme. Het totale geluid klinkt mooi vol met een goed aanwezig laag. De dialogen komen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan. Een zeer fraaie soundtrack.

De film is uitgegeven als een 2-disc Special Edition. De eerste DVD bevat alleen de film met daarbij enkele promotionele trailers van andere Dutch Filmworks releases. De DVD start met deze trailers, die eenvoudig te skippen zijn. De geanimeerde breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn allemaal opgenomen op een tweede DVD. Het zwaartepunt van deze extra’s ligt op een aantal documentaires over de oorlog in Irak. Een overzicht:

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat.

Liner Notes
Acht pagina’s Nederlandstalige informatie over de film.

Photogallery
Met 10 foto’s uit de film.

Behind the scenes (10 min)
Een korte promotionele blik achter de schermen tijdens de opnames, met interviewfragmenten met cast en crew en filmfragmenten.

Saddam Hussein: Butcher of Badgad (50 min)
Een Amerikaanse ‘biography’ documentaire over Saddam Hussein. Uiteraard bekeken vanuit een Amerikaans standpunt, waarbij de Amerikaanse gevangenneming van Saddam Hussein nadrukkelijk wordt genoemd.

Schwarzkopf vs Saddam (45 min)
Amerikaanse ‘Clash of Warriors’ documentaire over de oorlog van Amerika tegen Irak en Operatie Dessert Storm.

Saddam’s Bombmaker (43 min)
Wederom een Amerikaanse documentaire, nu over de wapenindustrie van Saddam Hussein.

Also/Soon Available
Een stukje cross promotion van andere DVD uitgaven van Dutch Filmworks.

De dubbel DVD zit verpakt in een steelbook verpakking.

Home of the Brave vertelt het verhaal van vier Amerikaanse soldaten die na een lang verblijf in Irak op het punt staan terug te keren naar huis. Tijdens hun laatste missie wordt hun eenheid midden in een plaats in een hinderlaag gelokt. Er ontstaat een hevig gevecht, waarbij soldaten worden gedood en ernstig gewond raken. Bij thuiskomst moeten zij, lichamelijk en geestelijk getekend, proberen hun normale levens weer op te pakken. Home of the Brave van regisseur Irwin Winkler is de eerste speelfilm uit Hollywood die over de oorlog in Irak gaat. Dutch Filmworks heeft de film met goede kwaliteit beeld en geluid op DVD gezet. Op een tweede DVD een drietal Amerikaanse documentaires over de oorlog in Irak en Saddam Hussein. Helaas maar zeer beperkte achtergrondinformatie bij de film.