Replacement Killers, The (Extended Cut)

28-09-2007

7

Replacement Killers, The (Extended Cut) (Blu-ray)

In Los Angeles wordt bij een drugsinval de zoon van de Hongkong maffialeider Terence Wei (Kenneth Chang) gedood door politieman Stan ‘Zeedo’ Zedkof (Michael Rooker). Wei geeft huurmoordenaar John Lee (Chow Yun-Fat), een Chinese immigrant in Los Angeles, de opdracht de zoon van Zedkof als vergelding te vermoorden. Maar als Lee de zevenjarige jongen in het vizier heeft, kan hij de trekker niet overhalen. En daarmee haalt hij zich de woede van Wei op zijn hals. Lee moet met zijn familie naar China vluchten uit angst voor de wraak van Wei en komt voor papieren terecht bij de keiharde Meg Coburn (Mira Sorvino). Direct daarna arriveren de mensen van Wei, onder leiding van Michael Kogan (Jurgen Prochnow). Wei heeft intussen vervangende huurmoordenaars ingehuurd die moeten afrekenen met Lee en de politieman. Er rest John Lee en Meg Coburn niets anders dan samen te werken om de gewetenloze achtervolgers te snel af te zijn en een gevreesde afrekening te voorkomen.

The Replacement Killers is het speelfilm regiedebuut van regisseur Antoine Fuqua. Fuqua heeft ondertussen zijn naam als regisseur gevestigd met succestitels als Training Day , Tears of the Sun en King Arthur. Voor acteur Chow Yun-Fat is The Replacement Killers zijn Hollywood. Daarna werd CHow Yun-Fat bekend door zijn rol in Crouching Tiger, Hidden Dragon. Voor The Replacement Killers was Chow Yun-Fat bekend van Hong Kong actiefilm. Met de actie zit het in The Replacement Killers trouwens ook wel goed. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor. The Replacement Killers is een grote aaneenschakeling van achtervolgingen en schietgevechten. Het aantal kogels dat afgevuurd wordt is zeer groot. Volgens de IMDB heeft The Replacement Killers het record van “the most bullets fired in an American film”. The Replacement Killers is daarmee ook een zeer lawaaierige film. Een aspect dat door de luide filmmuziek wordt versterkt. Ondank de geringe diepgang en het actiekarakter van de film, is The Replacement Killers wel een hele mooie film. Regisseur Antoine Fuqua heeft de actiescènes wel heel mooi in beeld gebracht, met regelmatig fraaie slow motion effecten. Zeker is hier ook de invloed van John Woo te herkennen, die een van de producenten van de film is. The Replacement Killers is daarmee een lekkere actiefilm voor ruim 90 minuten gedachteloos vermaak.

Sony Pictures heeft de zogenaamde ‘Extended Cut’ van The Replacement Killers uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Al eerder was de gewone (kortere) versie van The Replacement Killers in ons land op DVD uitgebracht. De ‘Extended Cut’ is ruim 10 minuten langer en heeft vooral meer actiescènes. We hebben niet de beschikking over de DVD uitgave van deze film, daarom maken we in de recensie van de Blu-ray Disc uitgave dit keer geen vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie
Jaar: 1998
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • PCM 5.1 - Engels
  • PCM 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
EAN: 8712609598155

• Chow Yun-Fat Goes Hollywood
  • The Making of The Replacement Killers Where the Action Is

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

De beeldkwaliteit is erg goed, maar niet helemaal perfect. Bij de start van de film valt op dat de begintitels een kleine beetje schommelen (telecine wobble). Dit is alleen bij het begin van de film te zie en valt verder niet op. Het beeld ziet er zeer kleurrijk uit, waarbij de huidtinten natuurlijk ogen. De film heeft in het algemeen een donkere aanblik, vooral omdat veel scènes zich in het donker afspelen. In het algemeen is het zwartniveau prima met een mooi diep zwart. Ook het contrast is goed met voldoende schaduwdetail in de donkere delen van het beeld. De scherpte van het beeld is zeer goed met een evenzo zeer goede detaillering. De scherpte-indruk van het beeld is zonder meer goed, al is het beeld niet zoals sommige recente films gestoken scherp. Het beeld is volledig vrij van artefacten en oogt bijzonder schoon. In lichte mate is wel constant een lichte filmgrain in het beeld aanwezig. Als geheel een zeer fraai beeld dat mooi filmisch aandoet. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en zeer fraai klinkende ongecomprimeerde LPCM 5.1 (16bit / 48kHz – 4,6 Mb/s) soundtrack. Het beste klinkt de film bij beluistering van de ongecomprimeerde LPCM 5.1 surroundtrack. Vooral deze actiegerichte soundtrack heeft baat bij de grote(re) dynamiek van de LPCM track. Bij de actiescènes vliegen de kogels je rond de oren en komen de filmgeluiden met bijzonder goed surroundgevoel van alle kanten je tegemoet. De surrounds worden intensief in split-surround (stereo) aangesproken. Het LFE kanaal ondersteunt de actiescènes met een zeer (soms iets te) nadrukkelijk aanwezig laag, dat dankzij de PCM track wel zeer strak klinkt. Bij de actiescènes blijven de dialogen steeds goed te volgen. Bij de incidentele rustigere scènes beperkt het geluid zich meer tot de voorste kanalen, met subtiele achtergrondgeluiden uit de surrounds. Als geheel versterkt de ongecomprimeerde LPCM 5.1 het bioscoopgevoel tijdens het kijken van de film.

De Blu-ray Disc start met een reclametrailer voor andere Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt twee extra’s, die gepresenteerd worden in NTSC 480i resolutie met een 1.33:1 beeldverhouding.. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Chow Yun-Fat Goes Hollywood (20 min)
Korte featurette over de Hong Kong acteur Chow Yun-Fat, die met deze film zijn Hollywood première als filmacteur beleeft.

The Making of The Replacement Killers: “Where the Action Is” (10 min)
Een kort, promotioneel kijkje achter de schermen tijdens de filmopnamen, afgewisseld met interviewfragmenten met acteurs, regisseur en andere betrokkenen. Deels dezelfde beelden als in bovenstaand featurette

Met enkele promotietrailers van andere Sony Pictures High Definition releases. Geen trailer van The Replacement Killers.

In The Replacement Killers moeten Chinese huurmoordenaar en een Amerikaanse documentvervalser gedwongen samenwerken om te voorkomen dat ze geliquideerd worden door een Hongkong maffiabaas. Deze baas is boos op de huurmoordenaar omdat die niet het zoontje van een Amerikaanse politieman wilde vermoorden. The Replacement Killers is het speelfilm regiedebuut van regisseur Antoine Fuqua. De film heeft het record van meest afgeschoten kogels in een Amerikaanse film. De Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures heeft goede HD beeldkwaliteit en een zeer goede PCM 5.1 surround geluidskwaliteit. Als extra twee korte, weinig inhoudelijke featurettes. The Replacement Killers is een lekkere actiefilm voor ruim 90 minuten gedachteloos vermaak.