Few Good Men, A

30-09-2007

6.5

Few Good Men, A (Blu-ray)

Luitenant Daniel ‘Danny’ Kaffee (Tom Cruise) is een jonge marine advocaat, die zijn baan bij de JAG ziet als springplank voor een latere carrière. Hij ‘verdoet’ zijn tijd met softbal en het maken van ‘dealtjes’ met de aanklager. Zo ook zijn volgende zaak, die hij op verzoek van ‘de top’ toegewezen heeft gekregen. Een zaak waarin twee jonge mariniers, korporaal Harold W. Dawson (Wolfgang Bodison) en soldaat Louden Downey (James Marshall) worden beschuldig van moord op collega marinier Santiago. Kaffee moet hierbij samenwerken met luitenant JoAnne ‘Jo’ Galloway (Demi Moore), een jonge ambitieuze advocaat bij Interne Zaken. Danny Kaffee wil de zaak snel afhandelen met een schikking met aanklager kapitein Jack Ross (Kevin Bacon). Maar Jo Galloway is ervan overtuigd dat Dawson en Downey hebben gehandeld in opdracht van hun meerderen, luitenant Kendrick (Keifer Sutherland) en kolonel Nathan R. Jessup (Jack Nicholson). Zij gelooft dat Jessup een ‘Code Red’ heeft gegeven, een niet toegestane disciplinaire maatregel. Bij de voorbereidingen op de rechtszaak raakt ook Kaffee er langzaam van overtuigd dat Dawson en Downey in opdracht hebben gehandeld. Hij ziet zich voor de ogenschijnlijk onmogelijke taak te bewijzen dat kolonel Jessup een ‘Code Red’ heeft gegeven.

A Few Good Men is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Aaron Sorkin, dat in 1989 op Broadway in première ging. Sorkin heeft zich laten inspireren door een vergelijkbare zaak bij de marine waarbij een jonge, onervaren advocaat werd toegewezen aan een moeilijke zaak met een zeer ervaren aanklager, met de bedoeling de zaak buiten de rechtbank af te handelen. Regisseur Rob Reiner heeft, na het zien van het toneelstuk, Sorkin gevraagd het stuk te bewerken tot een filmscript. A Few Good Men is een militair rechtbankdrama met een uitstekende cast. Tom Cruise zet op schitterende wijze een jonge, van zichzelf overtuigde advocaat neer die langzamerhand echt betrokken raakt bij de zaak. Met grote onzekerheid begint hij aan de rechtszaak, waarbij gedurende het proces zijn vertrouwen en overtuigingskracht toeneemt. Jack Nicholson zet op ongeëvenaarde wijze wijze de rol van kolonel Jessup neer. De kolonel die ervan overtuigd is dat die advocaten alleen maar de verdediging van Amerika tegen de vijand afzwakken. Deze rol leverde Nicholson een Oscar nominatie op. Ook de overige castleden, met Demi Moore, Kiefer Sutherland, Kevin Bacon en Kevin Pollak zetten zeer goede rollen neer en dragen evenzo bij aan het succes van deze film. Naast enkele Oscar nominaties kreeg de film ook vijf Golden Globe nominaties en diverse andere prijzen en nominaties, zoals een MTV Movie Award als beste film. In de film is ook een nog jonge Noah Wyle te zien, die later bekend zou worden als Dr. Carter in de serie ER. In het begin van de serie is een scène waarin acteur John M. Jackson als kapitein West bespreekt wie de verdediging van de twee mariniers op zich zal nemen. John M. Jackson werd enkele jaren later bekend van een soortgelijke rol als admiraal A.J. Chegwidden in de televisieserie JAG. A Few Good Men is een prachtige combinatie van een zeer geslaagd script, fraai camerawerk en prachtig vertolkte rollen. Een film die na vijftien jaar nog niets aan kracht en aantrekkingskracht heeft ingeboet.

Sony Pictures heeft A Few Good Men in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere Collector’s DVD uitgave, die je hier nog eens kunt nalezen.

Jaar: 1992
Speelduur: 138 min
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • PCM 5.1 - Duits
  • PCM 5.1 - Engels
EAN: 8712609599176

• Audiocommentaar regisseur
  • Toelichting op het script
  • Documentaire Code of Conduct
  • Cross Promotional Trailers

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van het (oudere) MPEG-2 video compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 138 minuten tegenover 132 minuten op de PAL DVD uitgave.

Ondanks de iets minder geavanceerde MPEG-2 beeldcodering, is de kwaliteit van het High Definition beeld erg mooi. Wat direct opvalt is de grote kleurrijkdom en de uitstekende kleurverzadiging van het beeld. Met een nog meer sprekend beeld worden de fraaie beelden op filmische wijze zeer kleurrijk weergegeven. Scherpte en detaillering van het beeld zijn zeer goed. Let vooral op de openingsscène van de film, waarbij een regiment soldaten een leuke oefening met hun geweer doet. Let hierbij vooral op de glanzende zwarte schoenen, hoe fraai die op dit HD beeld ogen. Het beeld is zeer gedetailleerd, zowel in de voorgrond als in de achtergrond. Hierdoor heeft het beeld een fraaie diepte, dat gecombineerd met de fraaie kleuren een mooi filmisch beeld oplevert. Het beeld vrij van ongerechtigheden. Edge enhancement en lichte filmgrain, wat we bij de gewone DVD in lichte mate konden waarnemen, zijn nu volledig afwezig. Kortom, een overtuigende HD beeldpresentatie. De film is opgedeeld in 28 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is op deze Blu-ray Disc uitgave naar keuze te beluisteren als een een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of als een ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz).
De van origine Dolby Stereo geluidsmix is eerder als opnieuw gemixt naar een Dolby Digital 5.1 surroundmix. Omdat de film voornamelijk uit dialogen bestaat, die prima verstaanbaar uit het centerkanaal komen, ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De surround kanalen worden alleen gebruikt voor het goede ruimtelijke karakter van de muziek en enkele omgevingsgeluiden. Wat vooral opvalt is dat Sony Pictures ook bij deze meer dialooggedreven soundtrack een ongecomprimeerde PCM 5.1 track heeft gebruikt. We kunnen hen daar alleen maar om complimenteren, want ook deze rustig klinkende soundtrack klinkt daardoor prachtig. De dialogen klinken kraakhelder en zijn zeer goed te volgen. Elk subtiel geluidje in de soundtrack is te horen. Het surroundkarakter van de soundtrack komt vooral bij de filmmuziek tot uiting. Die muziek klinkt geweldig vol en gedetailleerd. Ook het aandeel laag in de filmmuziek is opvallend goed, waardoor de soundtrack een mooi stevig geluid heeft. Bij enkele scènes, zoals een scène met stromende regen en rollend onweer, geven de surround ook aan de filmgeluiden een mooi ruimtelijke dimensie. Vergeleken met de DVD uitgave heeft de Dolby Digital track een iets hogere bitrate. Dit en de afwezigheid van de PAL speedup, maakt dat ook de Dolby Digital track als geheel gedetailleerder en ruimtelijker klinkt. Maar als je de keuze hebt, dan moet je ook deze film gewoon beluisteren via de ongecomprimeerde PCM 5.1 track, mooier kun je het niet krijgen.

De Blu-ray Disc start een reclametrailers voor Sony Pictures Blu-ray Disc uitgaven. Daarna wodt het geanimeerde menuscherm getoond, dat voorzien is van achtergrondmuziek. Tijdens de film kan dit menu ook geselecteerd worden, zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als Collector’s Edition DVD uitgave. Alleen zijn de extra’s nu allemaal in 480 of 480p (NTSC) resolutie, wat vergeleken met de DVD een kleine achteruitgang in resolutie is. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.