Catch a Fire

25-09-2007

6.2

Catch a Fire (DVD)

In 1980 gaat de zwarte bevolking van Zuid-Afrika zwaar gebukt onder de apartheid. De zwarte Patrick Chamusso (Derek Luke) wordt regelmatig geconfronteerd met de gevolgen van de apartheid. Als voorman bij een olieraffinaderij houdt Patrick zich afzijdig van alle politieke activiteiten. Onopvallend leeft hij een redelijk goed leven met zijn mooie vrouw Precious (Bonnie Henna) en hun twee kinderen. Patrick is trainer van een jeugdvoetbalteam en gaat met zijn team naar een kampioenschap in een nabijgelegen dorp. Als zijn team de volgende dag in de finale kan spelen, meldt hij zich ziek voor zijn werk om bij de finale te kunnen zijn. Diezelfde nacht wordt een bomaanslag gepleegd op de raffinaderij. Het onderzoek staat onder leiding van de harde Nic Vos (Tim Robbins), hoofd terrorismebestrijding. Patrick wordt gearresteerd als verdachte en wordt afgevoerd naar een geheime locatie alwaar hij hardhandig wordt ondervraagd. Hij houdt zijn onschuld vol, maar Vos is ervan overtuigt dat Patrick een vrijheidsstrijder van de ANC is. Patrick blijft volhouden onschuldig te zijn, totdat Vos zijn vrouw Precious meeneemt voor verhoor. Om haar te sparen, bekent Patrick alles. Vos is er nu van overtuigt geraakt dat Patrick inderdaad onschuldig is. Maar de onmenselijke behandeling van Vos en zijn mensen heeft Patrick juist doen besluiten zich aan te sluiten bij de ANC. Kort daarna ziet Vos een foto van Patrick te midden van ANC mensen. Vos laat geen middel onbenut in zijn hernieuwde jacht op Patrick.

Catch a Fire is gebaseerd op een waar gebeurd gegeven. Aan het eind van de film komt de echte Patrick Chamusso in beeld en zie je wat er van hem terecht is gekomen. Het apartheidsregime van Zuid Afrika en de gevolgen ervan voor de zwarte bevolking van Zuid Afrika, wordt de laatste jaren steeds vaker als onderwerp van een film genomen. Denk hierbij aan films als Blood Diamond (2006) Drum (2004), Red Dust (2004), Stander (2003) en Bopha! (1993). Regisseur Phillip Noyce, onder andere bekend van uitstekende films als Patriot Games (1992) en Clear and Present Danger (1994), heeft al eerder een film gemaakt waarin onrecht tegen mensen centraal staat. In Rabbit Proof Fence (2003) besteedde Noyce aandacht aan de wrede behandeling van de Aboriginals in Australië. In zijn film over de apartheid staat niet zozeer de apartheid zelf centraal, als wel wat de gevolgen ervan zijn op het menselijk handelen. Patrick Chamusso is een man die zich afzijdig houdt van de gevechten van de vrijheidsstrijders. Maar juist die gezaghebbers die strijden tegen deze vrijheidsstrijders en het geloof hebben dat ook hij een vrijheidsstrijder is, drijven hem met hun geweld uiteindelijk in de armen van de vrijheidsstrijder. Waarna de man als tegenreactie zich gaat verzetten tegen de machthebbers. En wat brengt het ons uiteindelijk? Aan het einde van de film een korte blik of wat er van zowel Patrick Chamusso als het hoofd terrorismebestrijding terecht is gekomen. Regisseur Phillip Noyce heeft, tezamen met scriptschrijver Shawn Slovo het verhaal realistisch verfilmd. Realistisch in de zin dat beide hoofdpersonen, de zwarte voorman Patrick Chamusso en de blanke politieman Nic Vos, mensen van vlees en bloed zijn. Mensen met gevoelens, mensen met hun onvolkomenheden, mensen die vanuit ieders eigen perspectief denkt het juiste te doen. De hoofdpersonen worden met veel overtuiging gespeeld voor Derek Luke en Tim Robbins. De filmtitel Catch a Fire is afkomstig van het in 1973 verschenen gelijknamige popalbum van reggaemuzikanten Bob Marley & The Wailers. Catch a Fire is bijna geheel op locatie in Zuid Afrika opgenomen. Tegen de achtergrond van een verscheurd land staan twee culturen met geweld tegenover elkaar. Catch a Fire vertelt het verhaal van een man die tot het uiterste wordt gedreven en uiteindelijk terugvecht om zichzelf, zijn familie en zijn volk te verdedigen. Aan het eind van de film komt de echte Patrick Chamusso in beeld en zie je wat er van hem terecht is gekomen.

Speelduur: 97 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
EAN: 5050582477054

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het beeld is scherp en goed gedetailleerd. De kleuren zien er zeer natuurlijk en helder uit. Het kleurenpalet is aangepast om de film een authentiek karakter te geven. Het contrast en zwartniveau zijn beide dik in orde. Het beeld is zuiver, volledig vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft nauwelijks last van filmgrain of ruis in het beeld. De film is verdeeld in 21 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 348 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk, waarbij tijdens enkele actiescènes een driedimensionaal geluidsbeeld wordt weergegeven met veel richtingsgevoel. Bij deze actiescènes worden de surroundspeakers in split-surround (stereo) gebruikt. Meestentijds ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. Daarbij zorgen de surroundspeakers voor een goed klinkend ruimtelijk geluid, waarbij de muziek van Philip Miller zeer fraai klinkt. De surroundspeakers geven die momenten met name de subtiele omgevingsgeluiden weer De dynamiek van de soundtrack is zeer goed, met een mooie balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt bij de actiescènes gebruikt voor een mooi diep laag doorgaat. Ondanks de (te) lage bitrate klinkt de soundtrack mooi ruimtelijk en gedetailleerd.

De geanimeerde breedbeeld menuschermen zijn beschikbaar in enkele talen, waaronder Engels en Nederlands en voorzien van achtergrondmuziek. Alle extra’s hebben Nederlandse ondertiteling. Een overzicht van deze extra’s: