Girl Happy

25-09-2007

5

Girl Happy (DVD)

Rusty Wells (Elvis Presley) is de zanger van een band die net hun laatste optreden heeft gegeven in een club in het koude Chicago. Rusty en zijn bandleden staan te trappelen om af te reizen naar het zonnige Fort Lauderdale in de staat Florida. Hier wachten het strand, mooi vrouwen en veel zon op hen. Hun baas, de schurkachtige Big Frank (Harold J. Stone) heeft echter andere plannen met de jongens en wil ze graag nog enkele weken laten optreden in zijn club. De mannen zijn het hier niet mee eens, maar nee zeggen tegen Big Frank doe je niet zo snel. De redding komt wanneer de dochter van Frank niet naar huis komt met Pasen maar vertrekt naar Fort Lauderdale. Frank stuurt de jongens die kant op zodat ze daar kunnen optreden, maar belangrijker nog, zijn dochter in de gaten kunnen houden. Rusty en de band zijn blij en vertrekken snel naar Florida. Daar aangekomen komen ze erachter dat hun taak wel eens moeilijker kan worden dan gedacht, aangezien de dochter van Frank er goed uitziet en de stranden vol liggen met mannen die daar graag gebruik van willen maken.

De meeste films met Elvis Presley in de hoofdrol hoeven niet te rekenen op veel verhaal of spanning. De prenten bestaan uit snel in elkaar gedraaide scripts, aangevuld met een reeks liedjes om fans van Elvis naar de bioscoop te lokken en zo winst te maken. Ook Girl Happy valt in deze categorie en eigenlijk is deze film alleen aan te raden voor fans van Elvis Presley. Het verhaal is flinterdun: Elvis speelt de zanger van een band die samen met zijn bandleden de dochter van hun baas in de gaten moet houden. Dit alles is een excuus om Elvis zo vaak mogelijk in zang uit te laten barsten op de meest rare momenten. In deze prent zijn maar liefst 12 nummers te horen en dat is al een teken aan de wand dat het verhaal niet veel voorstelt. Sommige nummers zijn nog wel het beluisteren waard zoals de titelsong en het duet Puppet On A String, maar de meeste tracks zijn snelle tussendoortjes, met als absoluut dieptepunt één van Elvis’ meest belachelijke nummers alle tijden, Do The Clam.
Elvis oogt redelijk ontspannen in zijn rol en de aard van het verhaal zal hierbij geholpen hebben. Zijn tegenspeelster in dit project is de actrice Shelley Fabares, die na deze prent nog tweemaal met Elvis in een film zou spelen, namelijk Clambake en Spinout. Girl Happy is een leuk tussendoortje voor de echte fans van Elvis. Het verhaal stelt niet veel voor en is erg luchtig. De humor is op sommige momenten wel erg kinderachtig en alles is er op gericht Elvis zoveel mogelijk nummers te laten zingen. Door de setting van het verhaal, de zonnige kust van Florida, en het onbevangen sfeertje, is dit geen topper maar ook zeker niet de slechtste film die The King gemaakt heeft.

Genre: Komedie/Humor, Muziek
Jaar: 1965
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321932797527

Girl Happy staat op de DVD met een anamorfe transfer in het formaat 2.40:1. Net als bij andere releases van Elvis die onlangs door Warner op de markt gebracht zijn, heeft ook hier het beeld een opknapbeurt gehad. Het resultaat is een redelijk fraai ogende transfer waarbij vooral de scherpte van het beeld opvalt. Deze is uitstekend en het beeld bevat aardig wat detail. De kleuren ogen natuurlijk, maar kunnen soms wat dof overkomen. Dit is vooral te wijten aan het feit dat veel van de scènes die zich buiten af moeten spelen, gewoon binnen opgenomen zijn. Hierdoor hebben de scènes te lijden onder een onnatuurlijke belichting. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allen ruim voldoende. Artefacten zijn er eigenlijk nauwelijks, op wat scènes met filmgrain na. Een prima ogende transfer die geheel in lijn ligt met de andere releases van Elvis films.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s) op de DVD. De track klinkt, ondanks de beperkingen van het formaat, vrij goed. Het eerste wat opvalt, is de helderheid van de track en het detail in het geluid. Dit is allemaal uitstekend en de nummers die Elvis zingt komen prima tot hun recht. De dialogen zijn verder goed te volgen en er is voldoende laag aanwezig om de track niet al te flets over te laten komen. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Net als het beeld heeft dus ook het geluid duidelijk een opknapbeurt gehad en Warner is hier wederom prima in geslaagd.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er is één extra op de DVD te vinden, namelijk de originele bioscooptrailer. Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

In zijn 17e speelfilm geeft Elvis Presley gestalte aan Rusty Wells, de zanger van een band. Na een aantal optredens in een bar in Chicago staan Rusty en zijn bandleden te trappelen om af te reizen naar Florida. Daar willen ze het optreden combineren met het mooie weer en wat daagjes doorbrengen op het strand. Ook de vrouwen worden niet vergeten, maar helaas voor hen heeft hun baas andere plannen. Hij wil de band nog wat langer in Chicago houden, maar dit alles verandert wanneer de dochter van de baas naar Florida vertrekt en de jongens erheen gestuurd worden om haar in de gaten te houden. Girl Happy is een luchtig tussendoortje die eigenlijk alleen aan te raden is voor de echte Elvis fans. Het verhaal stelt weinig voor en The King zingt maar liefst 12 nummers. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en als extra vinden we een trailer van de film.