Jailhouse Rock

21-09-2007

6.9

Jailhouse Rock (DVD)

Vince Everett (Elvis Presley) is een jonge knul die in het dagelijkse leven werkzaam is als bouwvakker. Wanneer hij zijn salaris krijgt gaat hij dit vieren in een plaatselijke bar. Hier krijgt hij ruzie met een man, wiens vrouw stond te flirten met hem. Een gevecht breekt uit en Vince slaat de man hard op zijn kaak. De man komt te overlijden en dat is toch wel het laatste wat Vince in gedachte had. Hij wordt opgepakt en veroordeelt tot een gevangenisstraf. Het gevangenisleven is hard maar gelukkig voor Vince is daar zijn celmaat Hunk Houghton (Mickey Shaughnessy). Deze oud rot leert Vince de kneepjes van het gevangenisleven en kan bovendien aardig zingen. Hunk doet Vince een aanbod om te zingen in een televisiespecial, iets dat hij graag aanneemt. De special is een succes en Vince is de ster van de avond. Wanneer hij vrijkomt besluit hij verder te gaan in de muziek. Dit is echter makkelijke gezegd dan gedaan, maar Peggy Van Alden (Judy Tyler) ziet wel wat in de jonge knaap met de mooie stem. Samen proberen ze Vince aan de top te krijgen, maar als Vince naast zijn schoenen gaat lopen, komt hun relatie onder druk te staan.

Jailhouse Rock is de derde film waarin Elvis Presley zijn opwachting maakte. De film was een groot succes en zorgde ervoor dat Elvis nog populairder werd dan hij al was. Het verhaal werd speciaal voor Presley geschreven en vaststond dat er meerdere liedjes in de film te horen zouden zijn. Het verhaal draait om een jonge knaap, gespeeld door Elvis, die via het leven in de gevangenis probeert uit te groeien tot een ster in de muziekwereld. Het verhaal stelt op zich niet al te veel voor, maar het geheel is leuk gemaakt en nog steeds vermakelijk om naar te kijken. Bekendste nummer uit de film is uiteraard de titelsong, Jailhouse Rock. Voor het nummer werd een speciaal geschreven scène ontwikkeld, die later door critici bestempeld werd als de eerste videoclip. Deze scène is uitermate bekend en vrijwel iedereen zal wel eens een stukje hiervan voorbij hebben zien komen. Naast de titelsong komen er nog een aantal nummers voorbij waaronder het bekende Treat Me Nice en I Wanna Be Free.
Aangezien dit pas de derde film was van Elvis acteert hij op momenten nog wat houterig, maar hij liet volgens critici al veel vooruitgang zien ten opzichte van zijn eerste twee films. De momenten waarop hij mag zingen zijn duidelijk zijn favoriet en hierbij komt Elvis dan ook goed los. De meeste scènes deelt Presley met Judy Tyler, die een vrouw speelt die wel wat ziet in de talenten van het karakter van Presley. Zij zet een goede rol neer en de twee hebben een goede chemie. Tyler kwam drie dagen na het eindigen van de opnames om het leven tijdens een auto-ongeluk, iets waardoor Elvis de film zelf nooit kon bekijken. Verder zijn er niet veel karakters die er toe doen, de prent is duidelijk gericht op Elvis en zijn talenten. Fans van Presley zullen zich zeker vermaken met deze film, aangezien hun idool alle kans krijgt om te schitteren. De fans hebben bovendien lang moeten wachten voordat de prent eindelijk in Nederland op DVD verschijnt. Jailhouse Rock blijft één van Presley’s leukste en meest bekende films en staat nog altijd garant voor anderhalf uur vermaak.

Genre: Drama, Muziek
Jaar: 1957
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321934797860

• Theatrical trailer
  • The Scene That Stole Jailhouse Rock

Het originele beeldformaat van de film is 2.35:1, maar staat anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. Slechts een kleine afwijking en iets waarover we dan ook niet moeilijk zullen doen. De film is geheel geschoten in zwart-wit en de transfer ziet er erg goed uit. Het contrast is uitstekend en de verschillende tinten zwart en grijs worden goed weergegeven. Ook het schaduwdetail is goed en alle scènes zijn goed te volgen. Het beeld is verder mooi scherp en is duidelijk opgeknapt. Beschadigingen komen namelijk niet voor en artefacten zijn slechts een enkele keer zichtbaar. Zo zijn er wat scènes met lichte filmgrain, maar verder zijn er geen problemen waar te nemen.
De film is verdeeld in 26 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar staan te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in twee smaken op de DVD. Als eerste is er een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) en het geluid is hier opnieuw gemixed. De track richt zich op de voorste kanalen en klinkt vooral tijdens de muzieknummers uitstekend. Deze scènes zijn ook de momenten dat de subwoofer wat laag bijdraagt aan het geheel. De dialogen zijn prima te volgen en de surroundspeakers worden zo nu en dan gebruikt voor wat lichte sfeergeluiden. Naast deze 5.1 track staat ook de originele monotrack op de DVD in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s). Dit formaat heeft uiteraard zo zijn beperkingen, maar de track klinkt mooi helder en bevat genoeg laag om niet al te flets over te komen. Beide tracks zijn vrij van ruis en beschadigingen en Warner heeft dus goed werk geleverd met het opknappen van deze tracks.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar tijdens de film wordt verzorgd door Steve Pond en we leren aan het begin van het commentaar dat de schrijver is van het boek Elvis in Hollywood. Pond bezit duidelijk veel kennis over Presley en zijn jaren in Hollywood, evenals deze film. Het commentaar is wat saai om naar te luisteren aangezien Pond vrijwel alleen maar feitjes opdreunt en dit niet echt op een enthousiaste manier doet.

The Scene That Stole Jailhouse Rock (15 min.)
Deze featurette behandelt de beroemde dansscène in de film, een scène die feitelijk gezien kan worden als de eerste videoclip. We leren hoe de muziek tot stand is gekomen en hoe de scène in zijn geheel is ontwikkeld.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Vince Everett wordt na een ruzie in een bar naar de gevangenis gestuurd. Daar komt hij in de cel met een oude rot die hem de fijne kneepjes leert van het gevangenisleven. Dan krijgt Vince de kans mee te doen aan een special die wordt uitgezonden op televisie en waar hij zijn zangtalenten kan laten zien. De special is een groot succes en Vince krijgt veel brieven van fans. Als hij vrijkomt, wil hij graag verder in de muziekwereld, maar dit blijkt moeilijker dan gedacht. Jailhouse Rock is de derde film met Elvis Presley in de hoofdrol. De film werd bekend dankzij het muzieknummer waarin de titelsong ten gehore wordt gebracht. Elvis is redelijk in vorm, vooral tijdens de muzieknummers. Dit blijft nog altijd een leuke film, vooral de vele fans van Elvis Presley. Beeld en geluid van de DVD zijn opgeknapt en ogen prima. Er zijn enkele extra’s aanwezig die het geheel afronden.