Roger Hodgson - Take the Long Way Home (Live in Montreal)

19-09-2007

8.5

Roger Hodgson - Take the Long Way Home (Live in Montreal) (DVD)

Op 6 juni 2006 speelt Roger Hodgson, na een uitzinnig welkom door het publiek, in de concertzaal van Place des Arts in Montreal, Québec, Canada, de eerste tonen van ‘Take the Long Way Home’. Direct een gevoel van herkenning. Dit is het zo kenmerkende geluid van Supertramp, de Engelse popgroep die in jaren ’70 en ’80 wereldwijd grote hits scoorde. Hits als ‘Give a Little Bit’, ‘The Logical Song’, ‘Dreamer’, ‘Breakfast in America’, ‘It’s Raining Again’, ‘School’ en Fool’s Ouverture’.
Net als bij de The Beatles, waar Lennon en McCartney verantwoordelijk waren voor nagenoeg alle songs van The Beatles, zo waren de heren Rick Davies en Roger Hodgson de songschrijvers van Supertramp. De grote invloed van Roger Hodgson op het succes van Supertramp blijkt wel als hij in 1984 Supertramp na 14 jaar verlaat om solo verder te gaan. Vanaf dat moment mist Supertramp het zo typische fluweelzachte sopraanstemgeluid van Roger Hogdson en zijn filosofische schrijverstalent.
Vanaf het moment dat Roger Hogdson in Montreal begint te spelen en te zingen, is het Supertramp gevoel terug. Roger speelt op dit concert een groot deel van de bekende Supertramp hits. De hits die hij geschreven heeft en ten tijde van Supertramp ook gezongen heeft. Vanaf 1984 heeft Roger Hodgson natuurlijk niet stil gezeten en de nodige solowerken geschreven. Uiteraard speelt en zingt hij ook meer recent geschreven songs. De tracklisting van het concert is:

1. Intro
2. Take the Long Way Home
3. Give a Little Bit
4. Lovers in the Wind
5. Hide in Your Shell
6. Oh Brother
7. The Logical Song
8. Easy Does It
9. Sister Moonshine
10. Love is a Thousand Times
11. Breakfast in America
12. Don’t Leave Me Now
13. Dreamer
14. It’s Raining Again
15. School
16. Two of Us
17. Give a Little Bit

Roger Hodgson is een ‘self-taught’ muzikant, schrijver en zanger. Zijn eerste liedje schreef hij al op 12 jarige leeftijd. Als 19-jarige is hij een van de oprichters van Supertramp. Aangenomen wordt dat Roger Hodgson verantwoordelijk is voor driekwart van de hits van Supertramp. De hitsong ‘Breakfast in America’ schreef Roger al als tiener, toen hij ervan droomde naar Amerika te gaan. Van Supertramp was toen nog geen sprake. In zijn carrière heeft Hodgson ruim 60 succesvolle composities opgenomen en nog eens ruim zestig nooit opgenomen liedjes liggen.
Na Supertramp verscheen in de jaren ’80 twee solo albums van Roger Hodgson. Het eerste ‘The Eye of the Storm’ leverde hem de hitsong ‘Had a Dream (Sleeping with the Enemy)’op. Daarna wordt het rond Roger Hodgson rustiger en duurt het tien jaar eer weer een album van hem verschijnt.
Dat Roger Hodgson nog steeds populair is, met name in Amerika en Canada, laat het uitzinnige publiek in Montreal wel merken. Roger Hodgson speelt zelf piano, keyboard en gitaar en wordt op saxofoon begeleid door Aaron MacDonald. Samen creëren zij de muzikale sfeer die maar weinig onderdoet voor het echte Supertramp geluid. Het concert is vooral Supertramp wat de klok slaat. Naast enkele solohits speelt Roger vooral zijn Supertramp songs. En het publiek laat door een nog groter enthousiasme merken dat ook zij de oude Supertramp liedjes het meest waardeert. Roger Hodgson vertelt op het concert dat hij het aan spelen van de oude Supertramp hits nu meer plezier beleeft dan vroeger. Dat hij plezier heeft in het spelen, klinkt in alle nummers door. Qua sfeer en muzikaal enthousiasme is Take the Long Way Home – Live in Montreal een heerlijk concert om te beluisteren en van te genieten. Vele mensen gingen je al voor. De DVD werd augustus 2006 al in Canada uitgebracht en stond vervolgens drie maanden op de eerste plaats als best verkochte titel. Dit concert is een aanrader.

Genre: Muziek
Speelduur: 74 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504964570

• Behind the Scenes
  • Bonus tracks
  • A Conversation with Roger Hodgson
  • Montreal Interview
  • Roger's Repertoire

Het concert is voor televisie in breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen, waarbij de regisseur beide muzikanten en publiek vaak close-up in beeld brengt. Het beeld zit er in het algemeen goed uit. Scherpte en detaillering zijn redelijk goed, het beeld heeft een wat soft aanzien. Af en toe valt aliasing op, wat er mogelijk op duidt dat het concert in NTSC resolutie is opgenomen en voor onze regio naar PAL is omgezet. Het beeld oogt mooi kleurig. Bij de gedempte belichting blijven details goed zichtbaar. Het beeld ziet er verder zeer zuiver uit, waarbij ruis of andere ongerechtigheden volledig ontbreken. Het donkere toneel met de gedempte belichting wordt dankzij goed contrast en zwartniveau goed en met behoud van details weergegeven. Het concert is zodanig in chapterstops verdeeld, dat elke song direct te selecteren is. Een ondertiteling is niet aanwezig.

Qua geluid is het genieten. Je hebt keuze uit een een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1536 kb/s), een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (bitrate 192 kb/s). We concentreren ons voor deze bespreking op de biede 5.1 surroundtracks. Bij de 5.1 surround weergave van de muziek worden alle kanalen goed gebruikt, wat een mooi sfeervol ruimtelijk klinkend geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt daarbij mooi en heel natuurlijk op de voorkanalen. Het geluid van het enthousiaste publiek komt uit zowel de voorste als de achterste kanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. Het LFE kanaal wordt incidenteel aangesproken. Vooral bij de DTS track valt de goede detaillering en het fraaie surround geluid op.

De menuschermen hebben concertfragmenten als achtergrondgeluid. Enkele aantal interessante extra’s met een totale speeltijd van ruim één uur sieren deze uitgave. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Bonus Tracks
Met apart te selecteren nummers die tijdens andere concerten zijn opgenomen:
- Even In The Quietest Moments (4 min)
- Dreamer (met orkest) (3½ min)
En dan nog korte clips die langer geleden tijdens concerten zijn opgenomen:
- The Logical Song Clip 1 (45 sec)
- Fools Overture Clip 2 (1½ min)
- Fools OVerture Clip 3 (1½ min)

Behind the Scenes
Met enkele vervolgkeuzen:

Soundcheck (10 min)
Een impressie van de voorbereiding op het concert in Montreal.

Fans’ Impressions (6 min)
Interviewfragmenten met fans die het na afloop van het concert hun enthousiasme uiten.

Backstage Pass (7 min)
Een kijkje achter de schermen waar Roger onder andere na de concerten tijd neemt om fans te woord te staan. Verder vertelt een van zijn managers hoe het is om met Roger samen te werken.

Photo Gallery (4½ min)
Een foto impressie van het concert, met muziek op de achtergrond.

A Conversation With Roger (14 min)
Interview met Roger Hodgson waarin gesproken wordt over de Supertramp tijd, de composities en de concerten. Met natuurlijk muziekfragmenten en beelden van diverse concerten.

Montreal Interview (15 min)
Met Roger Hodgson achter de piano, waarbij diverse songs de revue passeren en besproken wordt hoe hij de songs nu brengt.

Roger’s Repertoire
Tekstschermen met een overzicht van de songs van Roger Hodgson en de albums waarop de songs uitgebracht zijn.

Bij de DVD zit nog een inlay met een tracklisting, een geschreven introductie op het concert en enkele concertfoto’s.

Op 6 juni 2006 speelt Roger Hodgson in de concertzaal van Place des Arts in Montreal, Québec, Canada, de eerste tonen van ‘Take the Long Way Home’. Het zijn de eerste tonen van een sfeervol soloconcert van Hodgson die bekende Supertramp hits de revue laat passeren. Met zijn direct herkenbare hoge sopraangeluid is Hodgson de stem van Supertramp. Uiteraard speelt Hodgson ook diverse nummers uit zijn solocarrière. Het beeld van deze uitgave is van redelijke goed kwaliteit. Het 5.1 surroundgeluid geeft de sfeervolle muziek zeer goed weer. Aanvullend een ruim aantal extra’s om het geheel compleet te maken. Nette DVD presentatie van een heerlijk concert.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.