Love Sick

18-09-2007

7

Love Sick (DVD)

De extraverte Christina (Maria Popistasu) woont met haar ouders en broer Sandu in een appartement in Boekarest. Op de universiteit bij het vak poëzie leert ze de stille en ingetogen Alexandra (Ioana Barbu) kennen en helpt haar aan een kamer bij een hospita in hetzelfde flatgebouw. Binnen afzienbare tijd wordt Christina verliefd op Alexandra en na een tijdje beantwoord zij deze liefde. Ze brengen veel tijd met elkaar door en praten veel over literatuur en liefde. Ze vergelijken zichzelf met personages uit romans en gedichten. Christina heeft ook nog een bijna incestueuze haat/liefde verhouding met haar broer Sandu. Het is een continue afstoten en aantrekken tussen die twee. Alexandra kan hier niet goed tegen en is ook jaloers. Christina geeft soms meer tijd en aandacht aan haar broer dan aan Alexandra. De vraag is dan ook of de relatie tussen de twee meisjes wel stand kan houden.

Het gaat erg goed met de Roemeense cinema de laatste jaren. Er komen veel en, belangrijker, ook goede films uit het voormalig Oostblokland. Maar Love Sick (originele titel Legaturi Bolnavicioase) van regisseur Tudor Giurgiu is de eerste die als thema homosexualiteit in z’n film heeft. Het wordt steeds duidelijker dat de Roemenen het oude communistische juk achter zich hebben gelaten en zich op het heden en de toekomst richten. In het Ceausescu tijdperk zou het onmogelijk zijn geweest om een film over twee lesbische meisjes te maken. Homo’s bestonden namelijk niet in Roemenië. Nu durft men dat thema wel aan, hoewel ook op dit moment homosexualiteit in Roemenië nog niet algemeen geaccepteerd is. Tudor Giurgiu weet er met zijn speelfilmdebuut meteen een acceptabele creatie van te maken. De twee meisjes, Maria Popistasu als Christina en Ioana Barbu als Alexandra, zetten allebei hun rol behoorlijk geloofwaardig neer. Ze spelen beiden heel naturel en de twee weten de kijker al snel voor zich te winnen. De literaire discussies tussen de meisjes maakt de film soms wat pretentieus. De film kabbelt een flinke tijd door zonder dat zich een conflict voordoet. Je beseft als kijker dat het op een gegeven moment fout moet gaan. Maar dat moment wordt steeds maar uitgesteld, zodat de spanning op de een of andere manier toch aanwezig is. Giurgiu doet echter niets met de plaats die de lesbische relatie van de meisje in de maatschappij inneemt. Hij laat aan de buitenwereld overduidelijk zien dat de meisjes een relatie met elkaar hebben (zoenen in een restaurant bijvoorbeeld), maar niemand reageert daar op. Dat wekt de indruk dat zo’n relatie alom geaccepteerd zou zijn in Roemenië, maar dat is zeker niet zo. Nu geeft de film een vertekend beeld van de Roemeense maatschappij. Giurgiu weet met zijn debuutfilm zeker aandacht te trekken en is de film met name door het overtuigende spel van de twee hoofdrolspeelsters zeker boeiend, maar het mist toch net even de diepgang die de film naar een hoger niveau had kunnen tillen.

Speelduur: 84 min
  • Dolby Digital 2.0 - Roemeens
  • Dolby Digital 5.1 - Roemeens
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249472490

De DVD heeft een beeldtransfer in het originele 1.85:1 anamorfe beeldformaat. De film is gedraaid op 16mm film en later overgezet naar 35mm film voor bioscoopprojectie. Die transfer ziet er redelijk goed uit. Vooral de filmgrain, die bij zo’n blow-up vaak voorkomt, valt heel erg mee. Daardoor blijft de scherpte ook behoorlijk goed. Wel is door het vrij hoge contrast (vooral bij binnenscènes) de detaillering wat minder. De kleuren ogen over het algemeen heel naturel en goed verzadigd. Een enkele keer zijn er filters gebruikt om de kleuren een warme tint mee te geven. In de achtergrond zijn af en toe lichte compressiefoutjes te zien. Bij dit recensie-exemplaar is een enorme compressiefout halverwege de film (38 min.) te zien. Het is de vraag of dit exemplarisch is of niet.
De film is onderverdeeld in een schamele 8 hoofdstukken. De optionele witte ondertiteling heeft een vrij vet lettertype en bevat enkele fouten als er speciale tekens worden gebruikt.

Op de DVD is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) of een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. Het DD 5.1 geluid is echter unwrapped, ofwel gecreëerd uit het originele DD 2.0 geluid. Daarbij valt vooral het geluid uit de achterkanalen op, dat vrijwel volledig uit fase staat met de voorkanalen. Dit zorgt voor een zweverig geluid en stoort nogal. De keuze valt dan ook al snel op het DD 2.0 geluid. Dat klinkt heel naturel door gebruik van veel direct geluid vanaf de setopnames. Het bevat mooie atmosferen die ook redelijk hard in de mix staan. De gebruikte geluidseffecten maken het geluidsbeeld dynamischer, maar passen soms niet helemaal bij de ‘kleur’ van het geluid. De muziek is vrij sober van opzet, maar past prima bij de sfeer van de film.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 beeldformaat zonder achtergrondgeluid.

Trailers (3 min.)
Een korte trailer van de film die vol dramatiek zit. Het is echter in een verkeerd beeldformaat. Het is een 1.33:1 kader, maar met het anamorfe beeld, waardoor dat uitgerekt wordt en er ‘lange’ gezichten ontstaan.
Daarnaast is er nog een trailer van Sister My Sister. Deze heeft een uiterst magere beeld- en geluidskwaliteit.

Christina en Alexandra zijn twee meisjes die elkaar hebben leren kennen op de universiteit en verliefd op elkaar worden. Ze besteden veel tijd samen. Christina heeft echter ook nog een haat/liefde verhouding met haar broer Sandu, waardoor Alexandra jaloers wordt.
Love Sick is het speelfilmdebuut van de Roemeense regisseur Tudo Giurgiu. Het is een ingetogen film met uitstekende acteerprestaties, maar mist een beetje diepgang. Qua thema is het voor Roemeense begrippen wel een redelijk gedurfde stap om zo’n film te maken. De beeldkwaliteit is ruim voldoende, al bevat het recensie-exemplaar een enorme compressiefout halverwege de film. De surroundkanalen van het geluid staan volledig uit fase, waardoor de voorkeur naar het DD 2.0 geluid gaat. Qua extra’s zijn er alleen 2 trailers voorhanden, waarvan de kwaliteit ruim beneden niveau is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.