Stay Away, Joe

17-09-2007

3.3

Stay Away, Joe (DVD)

Joe Lightcloud (Elvis Presley) is woonachtig in het mooie Zuidwesten van Amerika en wel in een indianenreservaat. Hij is bekend als de plaatselijke rodeoster en is dan ook erg goed in het blijven zitten op een stier. Met zijn vader Charlie (Burgess Meredith) gaat het wat minder goed. Niets wat deze man aanpakt draait namelijk uit op een succes. Joe heeft dan ook een plan om zijn vader te helpen. Hij weet de overheid te overtuigen van zijn plan om vee te gaan fokken in het reservaat. Groot is dan ook de blijdschap van Charlie wanneer Joe thuiskomt met een hele horde koeien en een fokstier. Een groot feest is het gevolg, maar wanneer er een tekort aan vlees is, gooit iemand per ongeluk de fokstier op de barbecue. Zonder stier kan er niet gefokt worden dus heeft Joe een probleem. Nu moet hij alles op alles zetten om niet in de problemen te komen met de overheid en alsnog zijn vader te helpen.

Stay Away, Joe is de 28e film waarin Elvis Presley zijn opwachting maakte. Tussen 1956 en 1969 maakte hij 31 speelfilms, helaas niet allemaal even hoog van kwaliteit. De hier besproken film kan gezien worden als één van zijn slechtste en het is snel duidelijk waarom. Films van Elvis waren doorgaans variaties op elkaar waarin hij een zelfde soort rol speelde en enkele nummers ten gehore bracht. Stay Away, Joe is anders in dit opzicht aangezien hij dit keer een ander soort rol speelt en er slechts twee nummers van hem te horen zijn. De reden dat de film niet echt best genoemd kan worden, is het rammelende verhaal. Eigenlijk is er van een verhaal niet echt sprake en na het eerste half uur was de inspiratie van de schrijvers duidelijk op. De prent is bedoeld als een komische western, maar het komische element komt niet helemaal tot zijn recht. De humor is flauw en eigenlijk gewoon niet grappig. Elvis speelt de rol van een man die woont in een indianenreservaat en ook die afkomst heeft. De makers vonden het blijkbaar erg grappig enkele stereotype figuren in het verhaal te stoppen, maar dit pakt ook niet echt goed uit. De indianen praten over typische indianenzaken, zoals tipi’s, totems en praten vrijwel allemaal even gebrekkig Engels. De rol van zijn vader wordt gespeeld door Burgess Meredith, die de meeste van ons nog wel kennen als de trainer van Rocky in de gelijknamige film. Zijn rol heeft niet veel meer om het lijf dan maf doen en gek rondrennen, iets wat hij nog vrij redelijk doet. Ondanks de slechte kwaliteit van de film kan dit toch gezien worden als één van de beste van Elvis op het gebied van acteren. Hij oogt ontspannen en heeft het duidelijk naar zijn zin gehad tijdens de opnames. Wat wil je ook als je rekening houdt met het feit dat het vrijwel geheel op locatie is opgenomen in één van de mooiste gebieden van Amerika. Dit levert enkele mooie beelden op van de natuur rond Sedona, kenmerkend door de rode grond en aparte bergen. Als geheel dus mislukt en duidelijk één van Elvis’ slechtste films qua verhaal en vermaak. Voor de fans uiteraard verplichte kost, al is het alleen al om je verzameling compleet te maken.

Genre: Komedie/Humor, Western
Jaar: 1968
Speelduur: 97 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321932797558

De film staat anamorf op de DVD in het originele formaat van 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is vrij goed te noemen. De transfer is duidelijk opgeknapt en dit vertaalt zich vooral in mooie felle kleuren. De beelden van de kenmerkende natuur rond Sedona komen hiermee prachtig tot hun recht. Het beeld is ook mooi scherp, slechts hier en daar een soft moment. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende te noemen. Filmgrain is hier en daar zichtbaar en soms zien we een klein beschadiging voorbij komen. Dit blijft echter beperkt en verder zijn er geen arterfacten aanwezig. Complimenten aan Warner voor deze mooie transfer.
De film is verdeeld in 25 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Op de DVD is de originele Engelstalige monotrack te vinden in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s). Hoewel dit formaat zo zijn beperkingen heeft, klinkt het geheel toch vrij goed. De track is duidelijk opgeknapt en geheel vrij van ruis en beschadigingen. Dialogen zijn prima te volgen en ook de overige geluiden onderscheiden zich prima. In de film zijn slechts twee liedjes te vinden van Elvis, maar ook deze klinken vrij aardig. Er is ook voldoende laag aanwezig om het geheel niet al te flets over te laten komen. Recente films zouden niet veel baat hebben bij een track zoals deze, maar hier voldoet het allemaal prima en het is bovendien lovenswaardig dat de originele monotrack aanwezig is.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Op de DVD is slechts één extra, de originele bioscooptrailer. Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Stay Away, Joe is de 28e speelfilm met Elvis Presley in de hoofdrol. Deze keer speelt hij Joe Lightcloud, de plaatselijke rodeoster van het indianenreservaat. Hij wil zijn vader helpen en weet de overheid van zijn plan om vee te fokken in het reservaat, te overtuigen. Helaas voor hem en zijn vader gooit iemand tijdens een feest de fokstier op de barbecue en zonder stier kan er niet gefokt worden. Joe moet dus alles op alles zetten om niet in de problemen te komen met de overheid en zijn vader alsnog te helpen. Deze film van Elvis wordt doorgaans gezien als één van zijn slechtste en dit volledig te wijten aan het rammelende script. De film onderscheidt zich wel op andere films van Elvis, aangezien hij hier weinig zingt en ook een ander soort rol speelt als gewoonlijk. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, waarin Warner duidelijk moeite gestoken heeft. Als extra vinden we alleen een trailer.