Believers

18-09-2007

6.4

Believers (DVD)

De twee medische hulpverleners en vrienden David (Johnny Messner) en Victor (Jon Huertas) krijgen de melding dat er een bewusteloze vrouw op straat ligt. De heren haasten zich met hun ambulance naar de plek. Daar aangekomen blijkt de vrouw, die Rebecca heet (Deanna Russo) een ook aanwezig dochtertje (Saige Ryan Campbell) te hebben. Terwijl de twee Rebecca proberen te redden, arriveert er een pick-up truck. In deze truck zitten een aantal mannen die David en Victor onder dreiging van een vuurwapen dwingen hun werk te staken en mee te komen. Ze worden opgesloten in een cel in een oude, ondergrondse basis. Ze blijken ontvoerd te zijn door een sekte, genaamd de Quanta Group. Deze groep staat onder leiding van The Teacher (Daniel Benzali) en zijn rechterhand IO (Erik Passoja). Zij geloven dat de wereld op het punt staat te vergaan. Daarom zullen zijn de wereld in geïoniseerde vorm verlaten. David en Victor weten niet hoe snel ze bij de zelmoordsekte vandaan moeten komen, maar is ontsnappen wel mogelijk?

Raw Feed is een label binnen Warner Home Entertainment. Op dit label worden goedkoop geproduceerde films direct op DVD uitgebracht. Het budget voor deze prenten bedraagt zo ongeveer anderhalf miljoen dollar per film. Ondanks deze gegevens, levert de reeks aardige films op, waaronder deze derde productie Believers. Verwacht geen bloed, ingewanden of gore bij dit verhaal, maar wel veel spanning en realiteit. Grote man achter deze productie was Daniel Myrick, die we allemaal nog kennen van The Blair Witch Project. De realistische en creepy sfeer die The Blair Witch Project ook al had, komen we nu weer tegen bij Believers, ondanks dat de film een totaal ander verhaal en setting kent. Het verhaal zit redelijk in elkaar en komt ook voor een groot gedeelte geloofwaardig over. De suggesterende vorm van de film en de kunst van het weglaten zorgen ervoor dat het geheel spannend genoeg blijft. Het acteerwerk is niet van een topniveau, maar de meeste acteurs weten te overtuigen. Hierbij valt vooral het soepele spel van de nog jonge Saige Ryan Campbell op. Ook de rol van Daniel Benzali die The Teacher een hoop mystiek meegeeft, mag niet onbenoemd blijven. Hij geeft de sekteleider net die extra creepy glans die het nodig heeft. De plaatjes in combinatie met de muzikale score, zorgen ervoor dat de film net die beklemmende sfeer krijgt, die het nodig heeft. Alles bij elkaar opgeteld, levert een aardige prent op, die het verdient om gezien te worden. Alleen de allerlaatste scène van de film lijkt er niet helemaal in thuis te horen.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 99 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321932838176

• Extended Lina Vance Interview
  • Introduction to the Facility
  • The Teacher (Hidden Camera)
  • IO Explains the Formula (Night Vision)
  • The Aftermath (Forensic Video)

De film is in het formaat 1.78:1 geschoten en staat zo ook anamorf op de schijf. Wat gelijk opvalt is het (bewust gekozen?) grove uiterlijk van het beeld. Zo is er veel filmgrain waar te nemen en is de detaillering hierdoor laag te noemen. In de donkere scènes wordt het hierdoor helemaal lastig het één van het ander te onderscheiden. Verder doen vele buitenscènes nogal overbelicht aan. Sporadisch zijn er zaken als edge enhancement en interlacing waar te nemen, maar dit in zo lage mate dat het menigeen zal ontgaan. Wel zorgelijk zijn een aantal krasjes en vuiltjes die te zien zijn. Dit lijkt niet nodig voor een recente productie, maar het kan ook een keuze zijn geweest van de makers om de prent extra sfeer te geven. De kleuren ogen continu natuurlijk en ook het zwartniveau is goed. De optionele Nederlandse ondertiteling staat te hoog in het beeld, maar is wel goed leesbaar. Het aantal chapterstops tenslotte bedraagt 21.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s) klinkt over het algemeen zeer goed. De nadruk van deze track ligt op de voorkanalen. De dialogen zijn altijd uitstekend te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De voorkanalen geven goed de overige geluiden en de sublieme filmmuziek weer. De achterkanalen worden hierbij subtiel gebruikt om de score nog beter tot zijn recht te doen komen en om de omgevingsgeluiden weer te geven. Hierdoor ontstaat een goed gevoel van ruimtelijkheid. Het LFE kanaal laat niet veel van zich horen, maar draagt wel zijn steentje bij aan het geluidsbeeld. Een goede geluidstrack die niet agressief overkomt, maar wel bijdraagt aan de creepy en dreigende sfeer van de prent.

Het hoofdmenu staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de DVD. De achtergrondmuziek wordt weergegeven als een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s). De volgende, Nederlands ondertitelde extra’s (met uitzondering van de trailers) zijn via dit menu toegankelijk. Hierbij moet opgemerkt worden dat de extra’s de film een nog realistischere sfeer geven.

Extended Lina Vance Interview (4 min.)
Het interview tussen Lina Vance en IO waarmee de film start, is hier nogmaals te bewonderen. Ditmaal echter in volle glorie en met een betere beeldkwaliteit.

Introduction to the Facility (3 min.)
IO presenteert het introductiefilmpje dat alle nieuwe leden van de Quanta Group te zien krijgen.

The Teacher (Hidden Camera) (3 min.)
Een opname gedaan door een verborgen camera van The Teacher. Hierin filosofeert de leider van de Quanta Group erop los en vertelt hij over zaken als de overheid, de sekte en de formule.

IO Explains the Formula (Night Vision) (3 min.)
Deze opname heeft plaatsgevonden in het donker, vandaar het groene beeld dat je krijgt wanneer je met ‘Night Vision’ filmt (zie screenshot 6). IO legt aan ons uit hoe de formule werkt.

The Aftermath (Forensic Video) (5 min.)
In dit filmpje kijken we mee met de technische recherche en wat zij allemaal aantroffen na de bijna laatste scène van de film. Dit had ook als alternatief einde kunnen dienen.

Trailers (4 min.)
Hier vinden we geen trailer van Believers, maar wel van de andere twee Raw Feed uitgaven. Dit zijn Rest Stop en Sublime.

Na Rest Stop en Sublime is Believers de derde veel die verschenen is op het Raw Feed label van Warner. Verwacht hier geen bloederige horrorprent waar het bloed en de ingewanden van het scherm afspatten, maar een subtiele en realistische horror/thriller van de hand van Daniel Myrick (The Blair Witch Project). De productie is ideaal kijkvoer en weet de kijker in spanning te houden met minimale middelen. Qua beeld had het één en ander beter gekund, maar voor veel minpuntjes van het beeld lijkt bewust gekozen te zijn. Ook de aanwezige audiotrack draagt zeker bij aan de sfeer. De extra’s zorgen ervoor dat het geheel nog realistischer overkomt. De vertelling verdient het om gezien te worden en scoort hoge ogen in de middenmoot van zijn genre.