Flags of Our Fathers

16-09-2007

8.5

Flags of Our Fathers (Blu-ray)

In 1945 wordt in de Stille Oceaan de Tweede Wereldoorlog nog in alle hevigheid. Amerikaanse troepen landen op het eiland Iwo Jima, wat in Japanse handen is. De overmeestering van dit eiland wordt van strategisch grote waarde geacht. Wanneer de Amerikanen op het strand van het eiland komen, lijkt de Japanse vijand nergens te bekennen. Korte tijd later barst de strijd in alle hevig los en zijn de verliezen bij de Amerikanen groot. Na vier dagen strijd wordt een strategische berg ingenomen, waarop de Amerikaanse vlag door Amerikaanse mariniers wordt geplant. De foto van dit moment en drie van de soldaten die de vlag hebben geplaatst, worden een wapen van de Amerikaanse propagandamachine. De Amerikanen hebben genoeg van de oorlog en het geld hiervoor is op. Als er niet snel geld ingezameld wordt is de oorlog verloren. De drie soldaten worden als helden op tour door Amerika gestuurd om geld in te zamelen. De drie beschouwen zich echter niet als helden en deze opdracht wordt hen al snel te veel. Een weg terug is er echter niet. Op Iwo Jima wordt nog steeds gevochten en een einde aan de strijd is nog niet in zicht.

De foto die journalist Joe Rosenthal van het hijsen van de Amerikaanse vlag op het eiland Iwo Jima maakte, is wereldberoemd. Bijna iedereen heeft deze foto wel eens een keer gezien, zonder misschien te weten wat er de achtergrond van is. Regisseur Clint Eastwood was geïntrigeerd door deze foto en besloot om de achtergronden van deze gebeurtenis vast te leggen in een film: Flags of Our Fathers. Een film over de helden van Iwo Jima, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van James Bradley. James Bradley is de zoon van één van de vlaggenhijsers, John Bradley.
Het vulkanische eiland Iwo Jima was voor zowel de Amerikanen als de Japanners van strategische waarde. De Japanners gebruikten het eiland als een beschermingsbuffer tegen de Amerikaanse bommenwerpers. De Amerikanen wilden de vliegvelden op Iwo Jima juist gebruiken om zo het vaste land van Japan aan te vallen.
Eastwood gebruikte het boek van Bradley als leidraad voor zijn film. In plaats van een heroïsch epos over de strijd op het eiland te maken, maakte Eastwood met Flags of Our Fathers vooral een antioorlogsfilm. Een verhaal waarbij leugens en bedrog de boventoon voeren, alles ten dienste om geld voor de oorlog binnen te halen. Eastwood laat de andere kant van deze oorlogspropaganda zien. Het verhaal van drie van de overlevenden, die de vlag op Iwo Jima hebben geplant, wordt gevolgd tijdens hun tournee door de Verenigde Staten om geld voor de oorlogsmachine binnen te halen. Wat de soldaten zelf voelen of denken is niet belangrijk. De strijd moet voort en daarvoor is geld nodig. Hoe dat geld er komt is niet belangrijk, als het er maar komt. Niet alle drie zijn even blij met hun rol als fundraiser en de uitwerking van deze tournee is voor iedereen anders. Ondertussen gaat de strijd op Iwo Jima onverminderd door. In de film worden beide verhaal- en tijdslijnen dwars door elkaar heen gemonteerd. Eastwood speelt ook met de montage en brengt de kijker zo soms in verwarring. In welk deel van het verhaal of in welke tijdslijn zitten we nu? Daarom is het bij deze film de noodzaak om de aandacht erbij te houden. Het is geen ‘mooi-filmerij’, maar Eastwood wilde met Flags of Our Fathers de rauwe werkelijkheid van het Amerikaanse verhaal zo natuurgetrouw mogelijk weergeven. Daar is hij goed in geslaagd.

Warner heeft Flags of Our Fathers in High Definition uitgebracht op een Blu-ray Disc (BD) en een HD DVD uitgave. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 132 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels
EAN: 7321916140899

• Visual effects
  • Bioscooptrailer
  • Introductie door Clint Eastwood
  • Zes moedige mannen
  • Het hijsen van de vlag
  • Een blik in het verleden
  • Woord op schrift
  • De creactie van een epische film

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 132 minuten tegenover 126 minuten op de PAL DVD uitgave.

Voor de opnames is zowel 35mm film als HDV materiaal gebruikt. De algehele beeldkwaliteit is uitstekend. De onderkoelde kleuren van de stilistisch aangepaste beelden ondersteunen de rauwe sfeer van de uitstekend. Het contrast is vrij hoog, veel scènes spelen zich ook ’s nachts en/of in grotten af. Maar ook in de donkere scènes is de detaillering uistekend. Het zwartniveau is uitstekend en de scherpte van het beeld is eveneens zeer goed. Een lichte mate van filmgrain verhoogt het realistische gevoel van de beelden. De gevechtscènes hebben een hard en rauw uiterlijk, wat uitermate sfeerverhogend is en past bij de rauwe sfeer van de film. Het beeld is volkomen vrij van ongerechtigheden. Deze Blu-ray Disc overtuigt met een zeer fraai beeld dat duidelijk scherper en meer gedetaillleerd is dan de DVD uitgave, waardoor ook het beeld meer diepte bevat. Ook de zuiverheid van het beeld en de grotere kleurintensiteit van het beeld valt in positieve zin ten opzichte van de DVD uitgave op. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc kun je naar keuze beluisteren door middel van de Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of door middel van de ongecomprimeerde PCM 5.1 soundtrack.
Beide soundtracks zijn een duidelijke verbetering ten opzichte van de gewone DVD uitgave, die een Dolby Digital track heeft met de lage bitrate van 384 kb/s.
Bij de Dolby Digital soundtrack doet de hogere bitrate de actierijke soundtrack zeker goed. Het totale surroundgevoel is beter, de dynamiek is groter en vooral het diepe laag via het LFE-kanaal klinkt voller, strakker en dieper. De soundtrack klinkt erg mooi en heeft een wijds surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. Het oorlogsgeweld met rondvliegende kogels en bommen komt je van alle kanten tegemoet. De impact van inslagen wordt dankzij het LFE kanaal gewoon gevoeld. Als geheel geeft dit een angstvallig realistisch. De sfeerverhogende filmgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Detaillering van het geluid is prima evenals de dynamiek. Bij al dit geweld blijven de dialogen via de centerspeaker goed te volgen.
Gelukkig heeft Warner deze Blu-ray Disc uitgave ook van een hoog resolutie audiotrack voorzien. Want de Engelstalige ongecomprimeerde PCM5.1 surround klinkt nog indrukwekkender. Bij deze ongecomprimeerde geluidstrack valt op hoe veel beter de detaillering, dynamiek en laagcontrole van de soundtrack is. Hierdoor ontstaat een buitengewoon indrukwekkend en ruimtelijk klinkend surroundbeeld, waarbij de impact van de actierijke soundtrack nog overtuigender is. Een soundtrack van demonstratieklasse!

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s op Blu-ray Disc uitgave zijn de filmgerelateerde extra’s die op de gecombineerde DVD uitgave Flag of our Fathers / Letters from Iwo Jima staan. Er missen geen extra’s. De extra’s zijn allemaal in 1080p HD resolutie op de schijf gezet. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Verhaal achter het verhaal - Introductie door Clint Eastwood (5 min)
Clint Eastwood reflecteert op de situatie in de Tweede Wereldoorlog tijdens de gevechten op Iwo Jima en op wat een bezoek van hem aan Iwo Jima voor emoties heeft losgemaakt. Vooral het respect voor de oorlogsmonumenten op het eiland deden hem goed.

Woorden op schrift (17 min)
John Bradley was een van de soldaten die de Amerikaanse vlag hees op Iwo Jima. Zijn zoon, James, ontdekte na het overlijden van John dozen vol herinneringen van zijn vader aan Iwo Jima. James raakte gefascineerd door dit alles. Zijn vader heeft nooit iets over de oorlog verteld, maar James wilde de verhalen wel weten. Daarom zocht hij contact met families van de overige soldaten en schreef hier een boek over. Dit boek werd de leidraad voor het script van Flags of Our Fathers.

Zes moedige mannen (20 min)
De Amerikaanse vlag op de berg van Iwo Jima werd gehesen door zes jonge mannen. In de film worden deze rollen vertolkt door zes acteurs, die in deze documentaire door middel van interviews hun relaas geven over de invulling van hun rol. Ze hebben zich goed ingelezen om zo een voor zichzelf zo duidelijk mogelijk beeld te creëren van het karakter dat ze moesten spelen. Ook Clint Eastwood komt af en toe aan het woord. De interviews worden afgewisseld met setbeelden en fragmenten uit de film.

De creatie van een epische film (30 min)
Een making of van de film. Het begint met het verhaal van producer Robert Lorenz waarin hij vertelt dat Steven Spielberg de regisseursstoel van de film aan Clint Eastwood aanbood. Meerdere leden van de cast en crew vertellen over hun deel van het proces van filmmaken, waaronder cameraman Tom Stern, editor Joel Cox, kledingontwerpster Deborah Hopper, de hoofdrolspelers en Clint Eastwood zelf. Een belangrijk punt waar Eastwood naar zoekt is het ‘eerste moment’. Als het in de eerste drie, vier takes niet wil lukken, lukt het ook niet in twintig takes. Tussendoor zijn veel setbeelden en fragmenten uit de film te zien .

Het hijsen van de vlag (3½ min)
Het hijsen van de vlag is een belangrijk moment in de film. Clint Eastwood wilde een zo natuurgetrouw mogelijke weergave geven van de gebeurtenissen, dus moest de scène heel nauwkeurig worden opgenomen. Ten tijde van de opnames wist Eastwood ook nog niet of hij wel of niet origineel beeldmateriaal van het hijsen van de vlag zou gebruiken. Ook de acteurs vonden deze scène heel bijzonder om te doen.

Visual effects (15 min)
Michael Owens was verantwoordelijk voor de special effects in Flags of Our Fathers. De film zit boordevol special effects, dus er was een hoop werk te verrichten. Bijna alles werd op locatie gefilmd, wat het voor special effects mensen niet makkelijker maakt, zeker niet als regisseur Clint Eastwood op de laatste momenten nog wijzigingen aanbrengt in het filmplan. Veel van het beeld wordt uiteindelijk via de computer toegevoegd. Alles wordt heel erg duidelijk uitgelegd in deze boeiende documentaire.

Een blik in het verleden (9½ min)
Archiefmateriaal over de Amerikaanse strijd op Iwo Jima. De filmbeelden zijn opvallend allemaal in kleur. Er is een stuk uit een interview met een betrokkene te horen, die verteld over het moment dat hij de Amerikaanse vlag op Iwo Jima ziet wapperen. Ook zijn er beelden van het hijsen van de vlag, samen met enkele foto’s van datzelfde moment. Als afsluiting een korte newsreel van de drie mannen die mede de originele vlag hebben gehesen en nu op tournee door Amerika gaan.

Bioscooptrailer (2 min)
De originele bioscooptrailer.

In Flags of Our Fathers zie je de Amerikaanse kant van de strijd op het eiland Iwo Jima tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij patriottisme hoogtij voert. Er moet geld ingezameld worden om de strijd voort te kunnen zetten en een foto van het hijsen van een Amerikaanse vlag op Iwo Jima is hiervan het middelpunt. Clint Eastwood maakte met Flags of Our Fathers een rauwe en zeer realistische antioorlogsfilm. Beeld en geluid van deze Warner Blu-ray Disc uitgave zijn uitstekend. Vooral de ongecomprimeerde PCM5.1 surroundtrack klinkt indrukwekkend. De extra’s bieden voldoende aanvullende informatie. Deze Blu-ray Disc uitgave is een aanrader.

HD DVD
De film is door Warner ook op HD DVD uitgebracht. Beeld is dan VC-1 gecodeerd en de Engelse soundtrack in Dolby True HD en Dolby Digital Plus. Op het gebied van de extra’s is er geen verschil.

Letters from Iwo Jima