Music and Lyrics

13-09-2007

4.7

Music and Lyrics (Blu-ray)

Alex Fletcher (Hugh Grant) was in de jaren ’80 een populair tienerpopster, maar is nu ruim 20 jaar later een vergeten idool. Hij teert nog steeds op de successen die hij had met onder andere de hitsong ‘PoP! Goes My Heart’ met optredens tijdens kermissen en braderieën. Als de razend populaire tienerpopsterretje Cora Corman (Haley Bennett) hem vraagt een duet voor hen beiden te schrijven, grijpt Alex deze kans op een comeback met beide handen aan. Er is alleen één probleem. Alex weet dan wat van muziek, een songtekst schrijven gaat hem absoluut niet goed af. Maar Alex heeft slechts een paar dagen om met een goede song te komen. Bij toeval ontdekt Alex dat Sophie Fisher (Drew Barrymore), zijn neurotische plantenverzorgster, een onverwacht talent voor tekstschrijven blijkt te hebben. Terwijl ze samen aan de lovesong voor Cora Corman werken, komen ze erachter dat ze ook wat voor elkaar voelen. Helpt dat om de perfecte lovesong te schrijven?

In Music and Lyrics speelt Hugh Grant weer in een romantische komedie. En laten we eerlijk zijn, dit zijn de rollen waar Grant het beste in is. Verrassend is het allemaal niet, maar leuk is het wel. En daar gaat het tenslotte om, dat je gedurende ruim anderhalf uur vermaakt wordt. De film start wat ‘slow’, maar komt gaandeweg de 100 minuten goed op gang. De variatie op het bekende liefdesverhaal is nu gebracht vanuit de muziekwereld waarin een kersvers schrijversduo de liefdessong van hun leven schrijft. De verwikkeling die komen zijn vervolgens allemaal niet zo verrassend. Maar dat stoort niet, het is leuk gebracht en tussen hoofdrolspelers Hugh Grant en Drew Barrymore klikt het op een leuke manier. De muziek in de film geeft de gewenste variatie. Het openingsnummer, met een typisch jaren ’80 muziekvideo is erg leuk gedaan. Hugh Grant is door het jaren ’80 popidool Martin Fry hierbij gecoacht.
Muziek is een belangrijk gegeven in de film. Zowel Drew Barrymore als Hugh Grant hebben zanglessen gehad. Grant wilde perse zijn eigen songs zingen, maar schijnt na het horen van zijn eigen resultaat toch overstag gegaan te zijn om te playbacken. Grant heeft tevens (opnieuw) leren pianospelen. Als tiener heeft Grant pianoles gehad van de moeder van Andrew Lloyd Webber. Evenals de bij de zang het geval is, speelt Grant niet echt zelf de muziek, maar kan hij zodanig spelen dat het wel lijkt alsof. Al biedt de film niets nieuws, het is toch een gezellige en bij tijd en wijle leuke romantische komedie, waarin je weer eens kunt genieten van het karakters die stuntelen op het gebied van de liefde. De komische insteek wordt tijdens de aftiteling nog even doorgezet, dus laat de film na de laatste filmbeelden nog even doorlopen.

Warner heeft Music and Lyrics zowel op DVD als in High Definition (HD) uitgebracht op Blu-ray Disc (BD) en HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de DVD uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321906112790

• The making of
  • Muziekvideo
  • Bloopers
  • Weggelaten scènes

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 104 minuten tegenover 100 minuten op de PAL DVD uitgave.

De beeldkwaliteit is uitstekend. In vergelijking met de DVD uitgave valt direct op dat het High Definition beeld van deze Blu-ray Disc meer gedetailleerd en zichtbaar scherper is. Ook in de achtergronden blijven nu de kleinste details zichtbaar. Het beeld is nog steeds niet gestoken scherp, maar dat hoeft ook niet bij dit type film. De sterk softe aanblik van de DVD uitgave is nu verdwenen. Ook van de ruis in het beeld is nu nauwelijks meer iets te zien. Het beeld oogt mooi zuiver en is vrij van ongerechtigheden. Ook de kleuren ogen voller en kleurrijker. Als geheel een zeer fraai ogend beeld. De optionele ondertiteling (wit) heeft een mooi klein, gestoken scherpe ondertiteling die zich goed laat lezen. De plaatsing is ook mooi onder in het beeld.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack met een bitrate van 640 kb/s. Bij de gewone DVD is de toegepaste bitrate 384 kb/s. Tevens is een viertal nasynchronisaties aanwezig. Uiteraard beperken we ons in deze bespreking tot de originele Engelstalige soundtrack.
Door de hogere bitrate, en dus mindere compressie van het geluid, klinkt de Dolby Digital soundtrack van deze Blu-ray Disc voller en gedetailleerder dan de Dolby Digital track op de DVD uitgave. De detaillering van de geluiden, met name de subtiele omgevingsgeluiden is hoorbaar beter, waardoor een beter surround gevoel ontstaat. Mede ook door de afwezigheid van de PAL speedup klinkt het geluid voller en dieper. De film heeft een soundtrack die voornamelijk bestaat uit dialoog met ondersteuning door de filmmuziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag. Het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is goed en vult op natuurlijke wijze aan. Vooral bij de muzikale stukken komt de soundtrack goed tot leven met een goed ruimtelijk klinkend geluid en gebruik van het LFE kanaal. De dialogen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de DVD uitgave, alleen hebben de extra’s nu een 480i (NTSC) resolutie.

Deleted Scenes (11 min)
Een zevental scenes die niet in de film gebruikt zijn. Helaas geen uitleg over het waarom van sneuvelen, al is dat soms wel duidelijk.

Gag Reel (4 min)
Een leuke verzameling van versprekingen en andere acteerfoutjes tijdens de opnames, vele ondergedompeld in een ‘beep’.

Note for Note: The Making of Music and Lyrics (13 min)
Een promotionele making-of documentaire gemaakt voor het Amerikaanse HBO televisiekanaal. Met interviewfragmenten, beelden op de set en natuurlijk veel filmfragmenten.

Music Video:PoP! Goes My Heart (2½ min)
De muziekvideo van het openingsliedje van de film

Hugh Grant speelt in Music and Lyrics een voormalig popster, die met hulp van een charmante, tikje neurotische plantenverzorgster, gespeeld door Drew Barrymore, weer een mogelijkheid voor een comeback ziet. Ze werken samen aan het schrijven van een lovesong voor popsterretje. Terwijl ze samen aan de lovesong werken, komen ze erachter dat ze ook wat voor elkaar voelen. Helpt dat om de perfecte lovesong te schrijven? Al biedt de film niets nieuws, het is wel een gezellige en bij tijd en wijle leuke romantische komedie. Beeld- en geluidskwaliteit van deze Warner Blu-ray Disc uitgave zijn beide zeer goed en een duidelijke verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. De extra’s zijn spaarzaam en kort.

HD DVD
Music and Lyrics is ook op HD DVD verschenen hetzelfde VC-1 gecodeerde beeld en een Dolby Digital 5.1 Plus soundtrack. De extra’s zijn identiek aan de Blu-ray Disc.