Richard Pryor: Live in Concert

31-08-2007

8.8

Richard Pryor: Live in Concert (DVD)

Live in Concert is een registratie van een optreden van komiek Richard Pryor. Ondanks de titel zingt hij geen nummers, maar vertelt hij grappen aan het aanwezige publiek. Een stand-up comedy show dus en Richard Pryor was in zijn tijd één van de betere in het vak. Tijdens deze bijna 80 minuten durende show brengt hij veel grappen en grollen ten tonele, onder andere gebaseerd op zijn eigen leven. Zo horen we enkele zaken over zijn jeugd en hoe hij opgroeide, maar ook de verschillen tussen blank en zwart komen aan bod. Live in Concert is niet geschikt voor tere zieltjes aangezien Pryor niet kijkt op een vloekwoord meer of minder.

Richard Pryor is een bekende komiek en bij vrijwel iedereen wel bekend. Naast zijn carrière als acteur was hij jarenlang actief in de stand-up comedy wereld en daarin was hij één van de beste. Hij diende als voorbeeld voor veel zwarte komieken na hem, onder andere Eddie Murphy en Chris Rock. Na het bekijken van Live in Concert is het duidelijk waar Murphy en Rock hun inspiratie vandaan halen. Eddie Murphy wijdt in zijn eigen show Delirious nog een gedeelte aan Richard Pryor en het mag gezegd worden, de hier besproken show is een tijdloos stukje vermaak. Het ontbreken van echt sociale onderwerpen draagt hieraan bij en de gemaakte grappen zijn eigenlijk tijdloos. Pryor weet de grappen met veel dramatiek en een perfecte komische timing te brengen en het publiek hangt aan zijn lippen. De grappen worden gebracht met veel vloekwoorden en vooral het woord nigger is een favoriet van de komiek. Aangezien hij zelf zwart was kwam hij hier mee weg, maar duidelijk wordt wel dat de show niet echt geschikt is voor tere zieltjes. Dit is al duidelijk vanaf het begin van de show waarin Pryor minutenlang een man uitscheldt die foto's van hem aan het nemen is. Maar ook zichzelf ontziet hij niet en veel van zijn grappen gaan over zijn eigen persoon en zelfkritiek is iets wat hij niet ontbeert. Dit maakt van hem een komiek die makkelijk benaderbaar is en niet zo ver afstaat van zijn publiek. Voor deze show was Pryor al een bekende komiek die onder andere een aantal maal de Oscaruitreiking mocht presenteren. Hij zou dat na het uitkomen van Live in Concert nog steeds doen, maar vooral zijn filmcarriere nam een behoorlijke vlucht. Hij speelde in films als Superman III, See No Evil, Hear No Evil, Stir Crazy en Brewster's Millions. De laatste jaren van zijn leven was hij behoorlijk ziek en in 2005 kwam hij dan ook te overlijden. Hiermee is het verschijnen van deze show extra leuk voor de fans en iets waar naar uitgekeken werd. Nu dan eindelijk verkrijgbaar op DVD en een aanrader voor alle fans van cabaret en stand-up comedy.

Regisseur

Jeff Margolis

Acteurs

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Jaar: 1979
Speelduur: 78 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Three Lines Pictures
EAN: 8712806994415

De show staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De opnames dateren alweer uit 1979 en dit is duidelijk terug te zien aan de beeldkwaliteit. Toch is het beeld veel beter van kwaliteit dan de eerder verschenen regio 1 uitgave. Deze transfer was werkelijk te slecht voor woorden en hoewel ook hier nog wel het één en ander aan te merken valt, is het aardig wat stappen vooruit. De kleuren ogen wat uitgewassen en de scherpte is redelijk te noemen. Iets wat veel beter is geworden ten opzichte van de regio 1 transfer is het schaduwdetail. Bij die uitgave was het gezicht van Pryor amper te onderscheiden van de zwarte achtergrond en hier is dat wel het geval. Ook het zwartniveau is goed en het contrast is voldoende. Filmgrain en beeldruis zijn aanwezig, evenals wat lichte beschadigingen hier en daar. Nog altijd niet perfect dus en het beeld heeft een typische jaren '70 uitstraling, maar ruim voldoende voor een uitgave zoals deze.
De show is verdeeld in 8 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. De track richt zich voornamelijk op de voorste kanalen waar de dialoog van Pryor netjes uit de centerspeaker komt. De frontspeakers laten het aanwezige publiek horen en ook de surrounds worden hier voor gebruikt, alleen in mindere mate. Het LFE kanaal heeft niks te doen en is dan ook de gehele show inactief. Dit is op zich niet zo vreemd aangezien er geen effecten te horen zijn en de show voornamelijk bestaat uit gepraat. Een track die doet wat hij moet doen en dat is geluid leveren. Misschien ietwat overdreven om een 5.1 track bij een show als deze te leveren, maar het initiatief is te waarderen.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is PCM 2.0 (1536 kb/s).

Er zijn geen extra's op deze uitgave aanwezig.

Richard Pryor: Live in Concert is een stand-up show van de onlangs overleden komiek. De show is opgenomen in 1979, maar nog verrassend actueel. Dit omdat Pryor echt sociale onderwerpen ontwijkt en voornamelijk praat over zaken uit zijn eigen leven. De show wordt gezien als één van de beste in het genre en komieken als Eddie Murphy en Chris Rock haalden veel inspiratie uit deze show en uit Richard Pryor in het algemeen. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voldoende is voor een uitgave zoals deze. Er zijn geen extra's aanwezig. Deze uitgave is eigenlijk verplichte kost voor alle fans van stand-up comedy. De show wordt gezien als een klassieker en het begin van moderne stand-up comedy.