BZN – Adieu BZN, the Last Concert

Wilbert Rietman
29-08-2007

6.1

BZN – Adieu BZN, the Last Concert (DVD)

In 2006 kondigde de Nederlandse hitformatie BZN (Band Zonder Naam) aan dat zij ermee zouden stoppen. Een lange afscheidstournee volgde met afsluitend een laatste concert in een uitverkocht Ahoy op 16 juni 2007. Dit evenement werd tevens live uitgezonden door de TROS. Voor de vele fans die dit concert graag in huis willen hebben, is er nu de hier besproken DVD met het complete concert. De inhoud van het concert ziet er als volgt uit:

1. Intro
2. Medley (La Primavera, Amore, La France, El Cordobes)
3. Medley (Lady McCorey, Oh Me Oh My)
4. Filmpje John Meijer
5. Troubadour
6. Love’s Like a River
7. Nathalie
8. Filmpje Dick Plat
9. My Number One
10. It Happened 42 Years Ago
11. Medley (Mon Amour, Don’t Say Goodbye)
12. Medley (Twilight, Le Légionnaire, Just an Illusion, The Old Calahan)
13. Filmpje Carola Smit
14. Medley (Wheels On Fire, If I Had Only a Chance, Help Me, Yeppa)
15. Leef Je Leven
16. Mon Amour (A Capella)
17. Filmpje Jack Veerman
18. Medley (If I Say the Words, Livin’ In a World Of Love, The Summertime, Marrakesh, Waltzing Maria)
19. Medley (Wedding Bells, Rockin’ the Trolls)
20. Filmpje Jan Keizer
21. Medley (Countless Days, Walking In Heaven, Alleen Zonder Jou, The Gypsy Music)
22. Le Lac Du Connemara
23. Voor Deze Ene Keer
24. Filmpje Jan Tuijp
25. Medley (Baby Voulez-Vous?, Santo Domingo, La Spagnola)
26. Afkondiging
27. The Banjo Man
28. Goodbye
29. Aftiteling/Credits

Er zijn 2 verschillende uitvoeringen van dit concert op DVD verschenen, eentje met en eentje zonder bijpassende CD. Voor deze bespreking hadden we de beschikking over de uitvoering met CD.

Voor velen was het een zwarte bladzijde die dag en ook de Nederlandse popgeschiedenis mag daarbij gerekend worden. We hebben het dan op 16 juni 2007, de dag dat BZN zijn afscheidsconcert gaf in een uitzinnig en uitverkocht Ahoy. Het concert was ook nog eens live te volgen via de vaderlandse televisie (namelijk de TROS) en zelfs premier Balkenende deed van zich spreken. Het ruim 2 uur durende concert werd bekeken door 1,6 miljoen mensen en kende pieken van boven de 2 miljoen. Deze gegevens zeggen dat dit concert wel heel erg leefde onder de Nederlandse bevolking. Het was natuurlijk ook niet niets. BZN was en is nog steeds de meest succesvolle Nederlandse popact allertijden met maar liefst 54 top 40 hits en inmiddels meer als 80 gouden en (dubbel)platina platen. Dit aantal kan overigens nog met gemak stijgen, al was het maar door de verkopen van de hier besproken DVD en CD, welke bij release gelijk doorstootte naar de nummer 1 positie in de DVD Muziek top 30 en de Album top 100.
Het concert zelf zit erg goed in elkaar en is een lust voor het liefhebbende oog en oor. Om de meeste hits toch een plaatsje te geven in de show, voert de band veel medleys op, met telkens korte stukjes van de desbetreffende songs. Toch ontbreken er nog steeds een aantal, wat schijnbaar onoverkoombaar was. Elke song op zich wordt voorafgegaan aan een stukje informatie (zie screenshot 2). Elk bandlid heeft op zijn beurt nog eens extra de kans gekregen om afscheid te nemen van het publiek door middel van een kort filmpje die tijdens het concert werden getoond. Dit alles staat chronologisch op deze DVD, wat zo een goed beeld geeft van de avond. Een nu al tijdloos document en een must voor alle fans, liefhebbers en een ieder die de band een warm hart toedraagt.

Genre: Muziek
Speelduur: 141 min
Verpakking: Scanavo Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Muziek
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
Uitgever: Universal Music
EAN: 0602517400894

• Achter de schermen
  • Bonus CD
  • Videoclip Goodbye

Het afscheidsconcert wordt in zijn originele verhouding van 1.78:1 anamorf gepresenteerd. De kwaliteit is zoals je van een recente (televisie)productie mag verwachten en die is goed. Het getoonde is scherp en gedetailleerd. Beschadigingen in welke vorm dan ook, zijn niet aanwezig. We is er edge enhancement toegepast en valt er in lichte vorm filmgrain waar te nemen. Ook is er sprake van interlacing, maar dit is pas echt een goed zichtbaar mankement bij het bekijken van de DVD’s op een goede monitor via de computer of als er gekeken wordt via een beamer. Elk stukje zoals beschreven bij de samenvatting kent zijn eigen hoofdstuk. Ondertiteling in welke vorm dan ook is afwezig.

Qua geluid is er de keuze uit 2 uitstekend klinkende audiotracks, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s). De nadruk van de 5.1 track ligt op de twee frontspeakers die ondersteund worden door de centerspeaker. Deze laatste wordt ook gebruikt voor de aankondigingen en mededelingen die bijna allemaal door Jan Tuijp worden gedaan. De percussie en de geluidseffecten uit de synthesizer worden mooi weergegeven door de achterste kanalen, waarbij ze mooi bijgestaan worden door het LFE kanaal met een fijn en natuurlijk laag. Het aanwezige publiek is er subtiel door heen gemixt en te horen via alle speakers. Dit geeft een ruimtelijk gevoel wat de kijker als het ware deel uit laat maken van de aanwezigen. De 2.0 track is ook een fijn klinkende stereotrack, maar valt een beetje in het niet door de 5.1 track.

Het menu bestaat uit één geanimeerd scherm in de verhouding 1.78:1 anamorf met als achtergrondgeluid het bij het concert aanwezige publiek wat de song Mon Amour zingt. Deze DVD heeft de volgende extra’s meegekregen:

Videoclip Goodbye (5 min.)
De videoclip van BZN’s laatste single, Goodbye. De muziekvideo staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op deze schijf. De muziek wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Achter de Schermen (18 min.)
Dit item is niets meer als de laatste aflevering van de reallife-soap Adieu BZN. Deze aflevering behandelt de dag van het optreden en alles wat er aan vooraf ging. Ook hier is het beeld in de verhouding 1.78:1 anamorf en het geluid een Dolby Digital 2.0 track met een bitrate van 224 kbit/s.

Bonus CD
Als extraatje bevat deze set een CD met daarop een verkorte uitvoering van het concert, zodat er ook op deze manier nagenoten kan worden.

Afscheid nemen is altijd een lastige kwestie, maar als dat gedaan wordt zoals BZN dat deed, is er altijd plek voor een lach. Op 16 juni 2007 nam de groep afscheid van zijn publiek door middel van een concert in een uitverkocht Ahoy dat ook nog eens live werd uitgezonden op de televisie. De hierna en hier besproken DVD bevat een registratie van het concert dat net iets anders is als de televisie-uitzending. Zo zijn er andere camerastandpunten gekozen en staat het complete concert, inclusief aan- en afkondigingen en tussenfilmpjes, op de zilveren schijf. De beeld- en geluidskwaliteit kent weinig mankementen, wat ook niet nodig is voor een recente productie. Zelfs op het gebied van extra’s valt er het één en ander te genieten, al was het alleen maar van de bijgesloten CD. Het resultaat is een document wat elke BZN-adept in zijn verzameling behoort te hebben. Gezien de verkoopcijfers is een groot gedeelte van die groep inmiddels al voorzien.