Dennis P.

28-08-2007

6.2

Dennis P. (DVD)

Dennis P. (Edo Brunner) was vroeger een zelfstandig diamantair, maar zit nu met hoge schulden. Hij werkt bij een diamantair op de afdeling voorraad en woont weer bij zijn ouders (John Leddy en Willeke van Ammelrooy) om zijn schulden af te betalen. Dennis is een dromer met het vast geloof dat als je echt iets wilt, je het ook zal bereiken. Op een avond ontmoet Dennis in een seksclub de aardige Tiffany (Nadja Hüpscher). Hij wordt smoorverliefd op haar. Om haar aandacht te trekken doet Dennis zich voor als een rijke diamantair. Daarvoor is wel geld nodig, veel geld nodig. En dus drukt Dennis af en toe een diamantje achterover op het werk, wat eigenlijk heel eenvoudig gaat. Niemand verdenkt tenslotte de aimabele dikke Dennis. De grootste droom van Tiffany is een reis naar Mexico en natuurlijk wil Dennis deze droom van zijn grote liefde waar maken. Dennis vat het plan op om de hele voorraad daimanten ter waarde van 10 miljoen te stelen en dan met zijn liefde te vluchten naar Mexico. Ondertussen doet bedrijfsrechercheur De Winter (Haye van der Heyden) onderzoek naar het verdwijnen van de diamanten. Directeur Globos (Edwin de Vries) vraagt Dennis als jongste bediende in het bedrijf de oren en ogen open te houden en alles wat verdacht is te rapporteren. Met een grote magnetrondoos vol diamanten loopt Dennis op een ochtend het bedrijf uit. Hij reist met Tiffany af naar Mexico. In Mexico blijkt de wens van Tiffany meer in te houden dan hij had verwacht.

Op 4 augustus 2001 schreef de toen 26-jarige Dennis P. geschiedenis door de grootste diamantroof in Nederland te plegen. Dennis P. had een eigen diamantbedrijfje wat hij door zijn gokschulden verloor. Noodgedwongen trok hij weer in bij zijn ouders en kreeg werk bij de internationaal werkende diamantair Gassan Diamonds. Hij werd verliefd op een prostitué, waarna hij op 4 augustus voor 20 miljoen (gulden) aan diamanten meenam in een magnetrondoos. Via Duitsland vluchtte Dennis P. maar Mexica, maar meldde zich weken later bij de politie in Zwolle. De diamanten had hij verstopt in een kunstwerk langs de Hogering in Almere. De journalisten Tjerk de Vries en Gijsbert Termaat volgden de zaak Dennis P. vanaf het eerste moment en hebben diverse gesprekken gevoerd met deze diamantdief die Nederlandse geschiedenis schreef. Het relaas van Dennis P. hebben zijn vastgelegd in het boek ‘Aan de haal’.
Regisseur Pieter Kuijpers (ook Van God Los en De Griezelbus) verfilmde deze roman. Samen met Paul Jan Nelissen herschreef Kuijpers de roman tot een filmscript. De film is liefdeskomedie die zich concentreert op het verhaal achter de diamantroof. Want waar de grote krantenkoppen geen melding van maakte was het tragikomische liefdesverhaal dat achter deze grootste diamantroof schuil ging. Het stelen van 10 miljoen aan diamanten gaat heel wat makkelijker dan het stelen van een hart….
Voor de film heeft Kuijpers een keur aan bekende Nederlandse acteurs gebruikt. De hoofdrol wordt gespeeld door BN’ er Edo Brunner. Nadja Hüpscher speelt de prostitué waar Dennis P. verliefd op wordt. Zijn ouders worden gespeeld door John Leddy en Willeke van Ammelrooy. Verder nog rollen voor onder andere Mary-Lou van Stenis en Wimie Wilhelm als collega’s van Dennis P., Haye van der Heyden als de bedrijfsrechercheur, Edwin de Vries als de directeur en Sjoerd Pleijsier als de stiefvader van Tiffany. Dennis P. is een erg leuke tragikomedie geworden met een stevig aandeel droge humor. Edo Brunner zet Dennis P. prima neer als de goedaardige sul die overal iets positiefs in ziet en ook de rest van de cast laat prima spel zien. De film is deels in Almere opgenomen. In die stad ging Dennis P. op 12 maart 2007 in het Utopolis Cinema in première. Saillant detail is dat op diezelfde dag in Antwerpen een grote diamantroof plaats vond, waarbij voor 28 miljoen dollar aan diamanten werd gestolen. Ondanks alle positieve deed Dennis P. het in de bioscopen niet zo goed. Jammer, want Dennis P. is een leuke liefdeskomedie met een dikke knipoog van eigen Nederlandse bodem.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 90 min
Ondertiteling: Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212421

• verwijderde scenes
  • Interviews met de cast

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de schijf. De beeldkwaliteit van deze release is redelijk. Het grootste probleem van deze transfer is de scherpte en detaillering, die matig zijn. De algehele uitstraling van het beeld is erg soft, mede doro de constant aanwezige beeldruis. De detaillering is nog wat minder bij (snel) bewegende beelden. Dit heeft vooral te maken met de toegepaste beeldcompressie, die wat aan de hoge kant is. Het beeld oogt wel mooi kleurig, waarbij de in sommige scènes toegepaste overdreven zuurtjeskleuren er goed verzadigd uitzien. Contrast en zwartniveau zijn beide voldoende. Er is in lichte mate edge enhancement toegepast. Spetters of andere soortgelijke ongerechtigheden zitten niet in het beeld. De film is verdeeld in 11 chapterstops. De optionele Engelse ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij Nederlands gesproken soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s).
Simon is vooral een dialooggeoriënteerde film, de nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers.De muziek heeft een prima stereospreiding en klinkt dankzij de surrounds ook goed ruimtelijk. Verder worden de surrounds in split-surround (stereo) subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden, wat bijdraagt aan het ruimtelijk geluidsbeeld geeft. Het LFE kanaal wordt niet aangesproken, het aanwezige laag is voldoende. De stemmen komen netjes via de centerspeaker en zijn in het algemeen goed te volgen.

De DVD start met een trailer tegen het illegaal kopiëren van films en DVD’s en enkele reclametrailers voor andere komende RCV uitgaven. De DVD heeft één menuscherm waarop alle opties gekozen kunnen worden.

Deleted scenes (8 min)
Een aantal korte scènes die niet in de film gekomen zijn. Sommige scènes zijn best leuk. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf, waarbij boven en onder diverse tellers meelopen.

Cast Interviews(36 min)
Interviewfragmenten met regisseur, de twee hoofdrolspeler en diverse crewleden en de twee journalisten (screenshot 6), die het verhaal geschreven hebben. Ieder van de geïnterviewden stelt zichzelf kort voor en vertelt over zijn/haar aandeel in de film. Uit de interviews blijkt dat niet iedereen blij was met de film, waaronder de echte Dennis P. en de Gassan Diamonds.

Dennis P. vertelt het waargebeurde verhaal achter één van de grootste diamantroven uit de Nederlandse geschiedenis. De dader Dennis P. is werkzaam bij een diamantair en verliefd op een prostitué. Als hij haar droom wil waarmaken, stopt hij de totale diamantvoorraad in een magnetrondoos en loopt het pand uit. Het verhaal achter deze diamantroof is beschreven door twee journalisten en door regisseur Pieter Kuijpers als uitgangspunt gebruikt. Dennis P. is een erg leuke tragikomedie geworden met een stevig aandeel droge humor. In de hoofdrollen spelen Edu Brunner en Nadja Hüpscher. RCV heeft de film uitgebracht met een redelijke beeldkwaliteit en goede geluidskwaliteit. Als extra zijn enkele niet gebruikte scènes toegevoegd en interviews met betrokkenen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.