Stranger than Fiction

22-08-2007

8.2

Stranger than Fiction (DVD)

Harold Crick (Will Ferrell) is een eenzame belastingambtenaar die belastingfraude onderzoekt. Hij leeft een eentonig leventje waarin alles volgens een uitgemeten patroon en vaste regelmaat verloopt. Dan op een ochtend hoort Harold een vrouwelijk stem in zijn hoofd die zijn leven beschrijft alsof hij een karakter in een roman is. Als belastingambtenaar komt Harold in de bakkerij van Ana Pascal (Maggie Gyllenhaal), waar hij de aangiften van afgelopen jaren moet controleren. Ana heeft op Harold een bijzondere romantische invloed, die hem in verwarring brengt. De stem in zijn hoofd maakt de verwarring nog groter. Harold ontdekt dat de wijze waarop de stem zijn leven beschrijft iets literairs heeft. Zo komt hij terecht bij de literatuurprofessor Jules Hilbert (Dustin Hoffman). Tegelijkertijd worstelt de excentrieke schrijfster Karen ‘Kay’ Eiffel (Emma Thompson) met haar nieuwste roman, waarin doodgaan centraal staat. Het schrijven wil niet erg lukken, zodat de uitgever Penny Escher (Queen Latifah) heeft gestuurd om het schrijven te bespoedigen. Karen worstelt met de vraag hoe de hoofdpersoon in haar roman om het leven moet komen. Ondertussen heeft professor Hilbert de literaire stijl van de stem in Harolds hoofd herkent als de stijl van Karen Eiffel. Maar de verblijfplaats van de schrijfster is onbekend. Harold moet Karen zien te vinden voordat het laatste hoofdstuk geschreven is...

Stranger than Fiction is een hele aparte en tegelijkertijd ook heel originele romantische komedie. Niet alleen het aparte verhaal, maar ook de wijze waarop het verhaal in het begin van de film in beeld is gebracht, maakt deze romantische komedie anders dan anders en zonder meer opvallend.
Het verhaal is geschreven door Zach Helm, die hiermee zijn eerste filmverhaal schreef. Helm kreeg voor het script diverse prijzen waaronder een nominatie voor een WGA Award van de Writers Guild of America. De film is geregisseerd door Forster. Forster is onder andere bekend van fraaie films als Monster’s Ball en Finding Neverland. Ook met Stranger than Fiction laat Forster je als kijker weer iets bijzonders zien. Opvallend zijn bijvoorbeeld de visuele animaties, waarmee het leven van Harold Crick in beeld wordt gebracht. Ook de vertelstem is apart, helemaal omdat die ook onderdeel uitmaakt van het verhaal. Regisseur Forster heeft voor Stranger than Fiction een bijzonder sterke cast tot zijn beschikking gehad. In de film spelen onder andere Will Ferrell, Emma Thompson, Dustin Hoffman, Maggie Gyllenhaal en Queen Latifah. Vooral de rol van Will Ferrell is heel anders dan je normaal van hem gewend bent. In deze film speelt hij een zeer ingetogen rol. Voor zijn uitstekende spel kreeg Ferrell een Golden Globes nominatie. Ook de andere spelers als Emma Thompson en Maggie Gyllenhaal kregen verschillende nominaties voor hun spel. Het horloge van Will Ferrell speelt een belangrijke rol in de film, waar we omwille van spoilers niet verder op in zullen gaan. Het gebruikte horloge is een Timex Men’s Watch, en zal de vraag naar dit type horloge zeker doen toenemen. Voor het karakter Harold is muziek en gitaar belangrijk. In de film zitten meerdere verwijzingen naar The Beatles en ‘hun’ Abbey Road. Stranger than Fiction is een leuke, hartverwarmende en zeker ook verfrissende komedie die we van harte kunnen aanbevelen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609598728

• verwijderde scenes
  • Audiocommentaar filmmakers
  • Audiocommentaar regisseur en cast
  • Vijf featurettes

De film staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. Het beeld van deze nog tamelijk recente film ziet er prima uit. Het zeer kleurrijke beeld oogt natuurlijk met goed verzadigde kleuren. De scherpte van het beeld en de detaillering zien er goed uit, al had dit nog wel iets beter kunnen zijn. In het beeld is een lichte beeldruis te zien. Het contrast is verder prima in orde. Edge enhancement is in heel lichte mate te zien, evenals incidenteel aliasing. De film is netjes verdeeld in 29 chapterstops. De ondertiteling (wit) is goed te volgen en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De soundtrack van de film is op de DVD een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) soundtrack. De film is vooral dialogen met ruime ondersteuning van muziek en enkele popsongs. De surroundspeakers worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en het ruimtelijke karakter van de muziek. Die muziek heeft verder een prima stereospreiding en detaillering. Via het LFE komt het aanwezige laag dat zich beperkt tot de muziek, die daarmee een stevige fundament heeft. Dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn leuke filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld en hebben 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

Director and Cast Commentary
Regisseur Mark Forster en acteurs Dustin Hoffman en Will Ferrell geven gedrieën een levendig en informatief commentaar, waarbij veel interactie met elkaar plaats vindt.