High School Musical – Remix

20-08-2007

4.4

High School Musical – Remix (DVD)

Troy Bolton (Zac Efron) en Gabriella Montez (Vanessa Anne Hudgens) ontmoeten elkaar toevallig wanneer ze tijdens een skivakantie op oudejaarsavond aan een karaoke wedstrijd meedoen. Na een weifelend begin, zingen ze samen de sterren van de hemel en delen een magisch moment. Ze wisselen hun mobiele telefoonnummers uit, maar verliezen elkaar de rest van de vakantie uit het oog. De eerste schooldag komt Gabriella voor het eerst op de East High highschool, waar ze tot grote verrassing van beide elkaar weer terug zien. De stoere Troy is aanvoerder van het East High Wildcats basketbalteam en de verwachtingen van het team en zijn vader, die ook de coach is, zijn hoog gespannen. Gabriella is een verlegen wiskundegenie en wordt al snel gevraagd voor de tienkamp van de school. Troy heeft zijn teamgenoten niet verteld van zijn zangstunt tijdens de vakantie, bang als hij is voor hun reactie. Als op school de audities voor de schoolmusical worden aangekondigd, doen Troy en Gabriella na enige weifeling auditie voor de hoofdrollen. Dramakoningin Sharpay Evans (Ashley Tisdale) en haar broer Ryan (Lucas Grabeel) beschouwen het echter als hun geboorterecht om de hoofdrollen te krijgen. Dus wordt een tweede auditieronde aangekondigd. Als bekend wordt dat Troy en Gabriella zich voor deze tweede ronde hebben gekwalificeerd, staat de school op zijn kop. Sharpay en haar broer Ryan doen er alles aan om de hoofdrollen niet aan hun neus voorbij te laten gaan. Tegelijkertijd proberen Troy’s basketbalploeg en Gabriella’s wiskundeteam de twee tegen elkaar op te stoken. Zullen Troy en Gabriella erin slagen hun teams bij te staan en tegelijkertijd hun hartenwens te vervullen?

High School Musical is een Walt Disney productie, speciaal gemaakt voor het Disney Channel televisie betaalkanaal. Met 7,7 miljoen kijkers op de avond van de eerste televisie-uitzending, is deze film één van Disney’s meest succesvolle televisiefilms. Het verhaal is geschreven door Peter Barsocchini. Emmy Award winnaar Kenny Ortega regisseerde de film en verzorgde de choreografie. Ortega is onder andere bekend van de televisieseries Gilmore Girls, Chicoga Hope en Dirty Dancing 2. Ook de openingsceremonie van de 19e Olympische Winterspelen in 2002 is geregisseerd door Kenny Ortega. Voor de choreografie van High School Musical ontvind Ortega eind 2006 een Emmy Award. De film kreeg eveneens een Emmy Award als best bekeken kinderprogramma.
High School Musical is een echte Disney film, maar ook typisch Amerikaans. Centraal thema in de film is het nastreven van je hartenwens of levensdroom. Dit is een film waarvan een positieve stimulans uitgaat. Een film die je moet stimuleren ook je hartenwens of levensdroom na te jagen. En in de geschetste idyllische wereld komt alles natuurlijk goed op zijn pootjes terecht. Idyllisch, want het verhaal speelt zich af op een High School waar het als leerling heerlijk toeven is. Ook dat hoort bij de droomwereld die Disney ons voorschotelt, een wereld waarin iedereen lief voor elkaar is, goede vrienden met elkaar zijn en zich ook als echte vriend voor de ander inzet. Ook hier gaat een positieve stimulans en een soort opvoedkundig voorbeeldgedrag van uit. Maar het verhaal is ook typisch Amerikaans. Want winnen is alles waar het om gaat, de eerste worden. Met de boodschap dat als jij je daarvoor helemaal inzet, het ook zal lukken. In High School Musical wordt dit alles met een licht overdreven sausje neergezet. Het is allemaal een te glad, te ideaal en te mooi om waar te zijn. Maar och, High School Musical is dan ook een perfect georkestreerd verhaal met een uitgekiende balans van muziek, pakkende liedjes, romantiek en drama. De muziek bestaat uit gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes, die de tienerjeugd goed aanspreekt. En met succes, want de verschillende liedjes in de film zijn hits geworden. De film doet een beetje denken aan Grease en heeft daarom ook wel de ‘bijnaam’ Grease 3 gekregen. Voor de start van het nieuwe TV seizoen in augustus van dit jaar staat de Amerikaanse TV première van High School Musical 2 gepland, met zelfde regisseur en cast.

Buena Vista heeft High School Musical nu in een Remix 2-DVD editie uitgegeven. De eerste DVD is hierbij identiek aan de eerdere enkel DVD uitgave, lees hier onze recensie van deze enkel DVD uitgave. Op de tweede DVD staat aanvullend bonusmateriaal. Vreemd genoeg staat nu op de cover een speelduur van 131 minuten, de speelduur van de film is gewoon nog steeds 98 minuten.

Genre: Muziekfilm, Romantiek
Speelduur: 94 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418134969

• Meezingen met de film
  • De danspassen leren
  • De making of High School Musical
  • Muziekvideo 'I can't take my eyes off of you'
  • Muziekvideo 'We're all in this together
  • Dance Along
  • Remix van Breaking Free en We're all in this together
  • Muziekvideo 'Eres Tú'
  • Een High School Reünie
  • Een Hollywood Première

Ten aanzien van de beeldkwaliteit is niets veranderd en heeft ook deze uitgave weer een 1.33:1 pan & scan beeldformaat. Jammer dat Buena Vista deze Remix heruitgave niet gebruikt heeft om de film in het juiste formaat te presenteren. We herhalen onze beschrijving van de eerdere DVD release:
De film is gemaakt voor televisie. Het oorspronkelijke beeldformaat is 1.85:1. De film staat op DVD in het ‘oude’ standaard televisie formaat van 1.33:1 en in een pan & scan versie. Dit betekent aan de beide zijkanten van het beeld informatie verloren is gegaan. Regelmatig valt ook op dat personen niet net helemaal in beeld passen of juist net buiten het beeld vallen. Ook de Amerikaanse regio 1 release heeft een beeldformaat van 1.33:1. De Amerikaanse reviews spreken dan van full frame, maar dat is dus niet het geval. Voor zover ons bekend bestaat er op dit moment geen release met het juiste beeldformaat. De filmfragmenten die in de ‘making of’ featurette zit (zie onder extra’s), hebben wel het 1.85:1 beeldformaat, waardoor we een beeldvergelijking kunnen maken. Zie voor een beeldvergelijking screenshot 1.
De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Kleuren, scherpte, contrast zijn allemaal prima in orde. Scherpte en detaillering zijn ruim voldoende, het beeld doet licht soft aan. Edge enhancment is niet zichtbaar toegepast. Filmgrain is tot een minimum beperkt. Een prima beeld, dat verder vrij is van ongerechtigheden. De film is netjes verdeeld in 13 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, ook de liedteksten zijn van Nederlandse ondertitels voorzien. Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista releases, staat de ondertiteling erg hoog geplaatst onder in het beeld.

Ook qua geluid geen veranderingen, dus ook hier dezelfde beschrijving:
De Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s). Verder zijn er nog vier nasynchronisaties in Dolby Digital 5.1. De Nederlandse nasynchronisatie is in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s). De Engelse soundtrack klinkt aangenaam. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De surround speakers geven de muziek een prima ruimtelijk geluidsbeeld. Verder worden ze gebruikt voor de sfeergeluiden. Het LFE-kanaal wordt nauwelijks aangesproken. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen uiteraard netjes uit de centerspeaker.
De Nederlandse nasynchronisatie is leuk voor de jongste kijkers die nog geen ondertiteling mee kunnen lezen. Bij animatiefilms werkt een nasynchronisatie altijd zeer goed, maar bij live action films klinkt de Nederlandse nasynchronisatie altijd gekunsteld en dat is hier niet anders. De liedjes blijven trouwens gewoon Engelstalig.

De set bestaat uit 2 DVD schijven, waarbij de tweede DVD nieuw bonusmateriaal bevat. Dit bonusmateriaal is niet zo heel erg uitgebreid en had gemakkelijk nog op de eerste DVD geplaatst kunnen worden.
De eerste DVD start met enkele promotionele trailers, die je met de menutoets snel kunt overslaan. Het hoofdmenu is een geanimeerd breedbeeldscherm en voorzien van filmmuziek als achtergrondmuziek. De extra’s zijn allemaal, tenzij anders vermeld, in 4x3 beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid en natuurlijk Nederlandstalige ondertiteld. De filmfragmenten zijn in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

DVD-1

Muziek en meer

Muziekvideo “I Can’t Take My Eyes Off Of You” (3 min)
Liedje uit de film in een vlottere andere mix, gezongen door de beide tiener hoofdrolspelers Zac Efron, Vannessa Anne Hudgens, Ashley Tisdale en Lucas Gabreel.

Muziekvideo “We’re All In This Together” (1½ min)
Liedje uit de film, ondersteund met fragmenten uit de film.

Meezingen met de film
Met deze optie worden de liedjes ondertiteld met de letterlijk gezongen tekst.

Achter de schermen bij Disney

Voor en met elkaar ‘High School Musical’: De making-of (9 min)
Korte promotioneel bedoelde featurette over het maken van de film, bestaande uit interviews en filmfragmenten.

De danspassen leren (4 min)
Korte dansinstructie door regisseur/choreograaf Kenny Ortega.

DVD-2

Achter de schermen bij Disney

Een Hollywood Première (2½ min)
Korte impressie van de persreleasevoorstelling van High School Musical DVD.

Een school reünie (6 min)
De zes jonge hoofdrolspelers vertellen hoe het meespelen in deze film hun leven veranderde.

Dance Along (16½ min)
Dansinstructie voor de jeugd op de nummers ‘Get Your Head in the Game’ en ‘We're All In This Together’.

Muziek en meer

Muziekvideo Breaking Free Remix (3 min)
Clip uit de film in een geremixte ‘dance’ uitvoering. Bij de video worden ‘behind-the-scenes’ beelden van de film gebruikt.

Muziekvideo We’re All In This Together Remix (4 min)
Zelfde als bovenstaand

Muziekvideo Eres Tú (2 min)
Dit is een Spaans remix van het liejde ‘What I’ve Been Looking For’, hier gezongen door de Spaanse Belanova.

Si Provi A Volare Video Musicale Di Luca Dirisio (3½ min)
En nog een Spaande remix van een liedje uit de film.

De 2-DVD keepcase is voorzien van een licht glanzende kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als op de cover.

In High School Musical ontmoeten twee tieners elkaar tijdens een vakantie op een karaoke avond en het is liefde op het eerste gezicht. Na de vakantie zien ze elkaar terug en dingen mee naar de hoofdrollen van de schoolmusical. Niet alleen bij de schooldiva stuit dit op weerstand, ook het basketballteam ziet de muzikale uitstap van hun aanvoerder niet zitten. High School Musical is een Walt Disney productie, speciaal gemaakt voor het Disney Channel televisie betaalkanaal. De film biedt een uitgekiende balans van muziek, pakkende liedjes, romantiek en drama.
Buena Vista heeft de film opnieuw uitgegeven op een 2-DVD Remix uitgave. De eerste DVD is daarbij identiek aan de eerdere enkel DVD uitgave. De film staat hierop in het 1.33:1 standaardformaat, wat afwijkend is ten opzichte van het originele 1.85:1 formaat van de film. Hierdoor mist de film beeld aan de zijkanten. Het geluid is van prima kwaliteit. De toegevoegde extra’s zijn magertjes en voegen weinig toe. Ook de nieuwe extra’s op de tweede DVD zijn erg mager en voegen weinig toe. Deze nieuwe uitgave voegt weinig toe aan de eerdere enkel DVD release en is alleen interessant als je de film nog niet op DVD gekocht hebt.