Déjà Vu

15-08-2007

7.3

Déjà Vu (DVD)

Het is Mardi Gras in New Orleans en dat betekent veel mensen die naar de stad komen om te feesten. Een veerboot vertrekt uit de haven met daarop honderden mensen, waaronder veel matrozen van de marine. Wanneer de veerboot net is vertrokken doet er zich een explosie voor en veel mensen komen om het leven. ATF-agent Doug Carlin (Denzel Washington) is één van de eerste die op de zaak gezet wordt en het duurt niet lang voordat bekend wordt dat het gaat om een terroristische aanslag. Carlin ontdekt bovendien dat de aanslag te maken heeft met de moord op een jonge vrouw, Claire Kuchever (Paula Patton). De FBI neemt de zaak over, maar Doug wordt gevraagd te helpen vanwege zijn kennis. Hij wordt door mensen van de FBI meegenomen naar een geheime locatie waar zij beschikken over een apparaat waarmee 4 dagen in het verleden gekeken kan worden. Zo kunnen ze de dader opsporen en arresteren. Doug gaat echter veel verder dan dat. Waarom het apparaat niet gebruiken om de aanslag te voorkomen en het leven van Claire te redden? Dat dit niet zomaar gaat en er nogal wat haken en ogen aan dit plan zitten, wordt al snel duidelijk.

Deja Vu is een film van de hand van regisseur Tony Scott, broer van de eveneens bekende regisseur Ridley Scott. Net als zijn oudere broer Ridley heeft hij al vele succesvolle films op zijn naam staan zoals Top Gun, True Romance, Crimson Tide, Enemy of the State en Man on Fire. In tegenstelling tot Ridley maakt Tony Scott doorgaans films die vallen onder de noemer thriller en actie of een combinatie hiervan. Ook het hier besproken Deja Vu kan onder deze genres gerangschikt worden en dan vooral die van de thriller. De prent begint als een normale "who-did-it" thriller waarbij hoofdrolspeler Denzel Washington op zoek moet naar de dader van een aanslag op een veerboot in New Orleans. Gaandeweg krijgt het verhaal een science fiction tintje aangezien de hoofdpersoon terug in de tijd kan kijken en zo de dader kan achterhalen. Als pure thriller weet het geheel aardig te boeien en de toevoeging van het snufje science fiction lijkt overbodig. Dit maakt de film namelijk nodeloos ingewikkeld en het geheel lijkt soms wel erg ver gezocht. Denzel Washington's karakter op zoek naar de dader van de aanslag had op zich alleen al een aardige film op kunnen leveren en het hele tijdreis gedeelte had van ondergetekende best geschrapt mogen worden. Zoals gezegd lijkt het allemaal soms wat ver gezocht en als kijker heb je ook aardig wat inlevingsvermorgen nodig om bij de les te blijven. Ook Scott en zijn crew hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen en het verrassend bedoelde einde komt wat geforceerd en vergezocht over. Toch scoort de prent hier een voldoende en wel om de volgende redenen. Ten eerste het verhaal zonder de science fiction, dit is vermakend en het geheel is goed geschreven. Ten tweede de actiescènes. Deze zijn goed gemaakt en vooral de ontploffing op de veerboot, overigens geen CGI maar dus een echte ontploffing, maakt indruk. Ook zien we een autoachtervolging langskomen en wel één die op een heel bijzondere manier plaatsvindt. Het hoe en waarom zullen we hier niet verklappen, maar het mag gezegd worden dat deze achtervolging weet te vermaken. Als laatste weet hoofdrolspeler Denzel Washington de film te redden met zijn solide optreden. In films als deze speelt hij vrijwel altijd dezelfde rol, maar hij doet dit op zo'n overtuigende manier dat je haast alles gaat geloven wat er in de film verteld wordt. Waarschijnlijk had een andere acteur dit niet voor elkaar gekregen en Washington is andermaal boeiend om naar te kijken. Naast hem zien we nog enkele bekende acteurs voorbijkomen en dan vooral Val Kilmer en James Caviezel. Spijtig worden beide acteurs niet echt goed benut en spelen ze opzichtig tweede viool ten opzichte van de hoofdrolspeler. Zoals vrijwel altijd bij films van Tony Scott ziet het geheel er ook visueel goed uit en dit alles maakt van Deja Vu een film die leuk is om een keer te bekijken. Geen topper of klassieker dus, maar een aardige actiethriller die zeker niet teleur zal stellen voor een avondje vermaak.

Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Speelduur: 121 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418124298

• Het Observatiescherm
  • Uitgebreide Scène

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. Tony Scott staat bekend om zijn stilistisch geschoten beelden en ook deze film kenmerkt zich hierdoor. De kleuren ogen daarom soms wat uitgewassen en bepaalde tinten overheersen. Huidtinten komen natuurlijk over. Het beeld is vrijwel de gehele film mooi scherp, maar komt hier en daar wat soft over. Dit gaat op die momenten ten koste van het detail. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn voldoende, hoewel sommige donkere scènes wat moeilijk te volgen zijn. Dit is echter ook grotendeels toe te schrijven aan de belichting. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig, slechts hier en daar wat beeldruis. Een prima transfer dus, maar het detail in het beeld dat hier en daar tegenvalt, voorkomt een hoger cijfer.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. Het geluid klinkt erg goed en vooral tijdens de actiescènes klinkt het geheel erg dynamisch en vooral luid. De schietpartijen en explosies worden uitstekend ondersteunt door een diep en goed gedoseerd laag uit de subwoofer. Ook komt het geluid op deze momenten van alle kanten en laten de surrounds de effecten goed horen in split-surround. Tijdens de wat rustiger momenten concentreert de track zich op de voorste kanalen waar de dialogen uit de centerspeaker komen. Deze zijn goed te volgen en klinken mooi helder. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen met goede scheiding van de kanalen. Er zijn beschadigingen of ruis aanwezig. Een prima track die op de juiste momenten weet te knallen en op andere momenten mooi ingetogen en gedoseerd klinkt.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het Observatiescherm
Hier zijn negen korte documentaires te kijken die verschillende aspecten van de productie belichten. Zo krijgen we onder andere te zien hoe de explosie op de veerboot is gemaakt, hoe het karakter van Denzel Washington tot stand is gekomen en verschillende featurettes over de stunts en actiescènes. Deze negen filmpjes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar. Ook is er nog de optie om het Observatiescherm te activeren tijdens het kijken naar de film. Dit betekent dat tijdens het kijken de film onderbroken wordt voor de hierboven genoemde documentaires. Wanneer deze optie is aangezet is er bovendien een audiocommentaar te horen tijdens de rest van de speeltijd. Dit commentaar is ingesproken door regisseur Tony Scott, producent Jerry Bruckheimer en schrijver Bill Marsilii. De heren vertellen veel over het maken van de film en welke uitdagingen hierbij kwam kijken.

Uitgebreide Scène (1 min.)
Eén uitgebreide scène en het gaat hier om de scene waarin we de nasleep van de aanslag zien op de veerboot. De scene is te bekijken met of zonder commentaar van regisseur Tony Scott.
Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Tijdens Mardi Gras vindt er op een veerboot in New Orleans een aanslag plaats. Veel mensen komen om het leven en ATF-agent Doug Carlin wordt op de zaak gezet. Hij vindt al snel een verband tussen de aanslag en de moord op een jonge vrouw. Wanneer de zaak wordt overgenomen door de FBI blijft Carlin bij de zaak betrokken. Hij krijgt van werknemers van de FBI te horen dat ze een apparaat ontwikkeld hebben waarmee ze terug in de tijd kunnen kijken. Er zitten echter wel wat haken en ogen aan deze techniek en stukje voor stukje moeten de onderzoekers zien te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de aanslag. Carlin wil echter nog wel een beetje verder gaan, want waarom niet terug in de tijd reizen en de aanslag gewoon voorkomen? Deja Vu een actiethriller die aardig weet te boeien tot het moment dat het hele tijdreisidee naar voren wordt geschoven. Dit maakt de film nodeloos ingewikkeld en je hebt als kijker nogal wat fantasie nodig om met dit alles mee te gaan. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele interessante extra's aanwezig.