Gridiron Gang

01-08-2007

6.5

Gridiron Gang (DVD)

Sean Porter (Dwayne 'The Rock' Johnson) is werkzaam in een jeugdgevangenis. Dagelijks ziet hij hier veel jongeren langs komen die bezig zijn hun leven te vergooien. Ze houden zich bezig met bendes, onderlinge vete's, drugs en andere kleine criminaliteit. Wanneer veel van de jongeren de gevangenis verlaten, keren ze vaak vrij snel weer terug aangezien ze snel weer vervallen in hun oude patroon. Sean wordt hier moedeloos van aangezien hij zijn werk dus niet goed doet, maar ook omdat het programma gewoon niet blijkt te werken. Samen met zijn collega en vriend Malcolm Moore (Xzibit) probeert hij het over een andere boeg te gooien. Ze richten een footballteam op en de bedoeling is dat de jonge gevangenen samen leren werken en een team proberen te vormen. Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot en Sean en Malcolm moet alle zeilen bijzetten om het van los zand aan elkaar hangende groepje een echt team te maken.

Wanneer je de achterkant van de DVD van Gridiron Gang leest, weet je eigenlijk al precies wat er in de film zal gaan gebeuren. Zo ook ondergetekende, maar toch hoop je tijdens het kijken naar de film verrast te worden. Helaas is dat bij deze prent niet het geval. Wat je voor het bekijken al wist blijkt allemaal uit te komen. Alle cliche's van sportfilms worden uit de kast getrokken en voor de zoveelste keer zien we een groep jongens die ondanks grote verschillen en onderlinge rivaliteit moeten samenwerken. Dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan is natuurlijk alleen maar goed voor de dramatiek en wanneer alles aan het einde toch nog goed komt, zie je dit als kijker van mijlenver aankomen. Dit is niet echt goed voor het niveau van de film en dat maakt dat Gridiron Gang leuk is om een keer te kijken, maar meer ook niet. Het verhaal vol cliche's wordt nog geredt door hoofdrolspeler Dwayne 'The Rock' Johnson, uiteraard beter bekend als gewoon The Rock. Dat hij nu een gooi lijkt te doen naar een echte serieuze filmcarriere blijkt wel uit het feit dat hij zijn echte naam toe heeft gevoegd aan die van zijn worstelnaam. Binnenkort zal de naam van zijn alterego wel helemaal verdwenen zijn, maar het moet gezegd worden, hij weet zijn rol prima neer te zetten. Samen met Vin Diesel werd Johnson getipt als opvolger van actieheld Arnold Schwarzenegger, maar hij lijkt meer acteertalent te hebben dan beide acteurs bij elkaar. Dit liet hij al zien in bijvoorbeeld Be Cool waar hij een leuke rol neerzette als homofiele bodyguard. Het verhaal van Gridiron Gang is gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar uiteraard hebben de makers zich enkele vrijheden veroorloofd, dit allemaal voor het verhogen van de dramatiek. Veel van de karakters zijn echter daadwerkelijk gebaseerd op bestaande personen, bijvoorbeeld de karakters van The Rock en Xzibit. Aangezien de film gaat over een groep delinquenten die samen gaan spelen in een American Footballteam, zitten er ook veel scènes in de wedstrijden beschrijven. Deze scènes zijn goed in beeld gebracht en te vergelijken met veel films die eerder dit onderwerp lieten zien. De camera bevindt zich grotendeels op het veld tussen de actie en dit levert veel schokkerige en bewogen beelden op. Soms iets te veel van het goede waardoor de actie ietwat verloren gaat. Voor liefhebbers van de sport valt er dus genoeg te genieten en deze mensen zullen de prent waarschijnlijk iets meer waarderen dan mensen die niet houden van deze sport. Voor die personen is Gridiron Gang de zoveelste film die een verhaal laat zien van underdogs die moeten samenwerken en vele obstakels moeten overwinnen. Niet echt origineel dus, maar nog redelijk genietbaar dankzij goede optredens van de cast en de spectaculaire footballscènes.

Genre: Drama, Sport
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609598025

• Gridiron Gang: Football Training
  • Phil Joanou Profile
  • The Rock Takes The Field
  • Multi-Angle: Football Scene

De kwaliteit van het 2.40:1 anamorfe beeld is zoals we mogen verwachten van een recente film zoals deze, prima dus. Eigenlijk valt er weinig aan te merken op de transfer en alleen wat filmgrain en aliasing zijn waarneembaar qua artefacten. Het beeld is verder goed scherp en bevat genoeg detail. Dit is wat minder tijdens de footballscenes waarbij de camera middenin de actie staat en dit levert veel schokkerige beelden op. De kleuren ogen realistisch en prima verzadigd. Ook zwartniveau, contrast en schaduwdetail zijn ruim voldoende te noemen. Een prima transfer die geheel in de lijn der verwachtingen ligt.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De film is te bekijken met de originele Engelstalige soundtrack in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s). De track is voornamelijk gericht op de voorste kanalen, maar tijdens de footballscenes worden alle kanalen goed benut en klinkt het geheel mooi ruimtelijk. Je waant je bijna zelf op het veld aangezien het geluid van het aanwezige publiek uit alle richtingen lijkt te komen. De surrounds laten dit geluid horen in split-surround en tijdens de rustiger scènes worden ze gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal ondersteunt voornamelijk de muziek en ook tijdens de footballscenes om harde tackles wat meer impact te geven. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een goed verdeeld stereogeluid horen waarbij muziek en overige geluiden worden weergegeven. Een prima track die vooral tijdens de footballscenes mooi ruimtelijk klinkt en die scènes wat meer sfeer weet te geven.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 2.35:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar wordt verzorgd door regisseur Phil Joanou en scriptschrijver Jeff Maguire. De twee mannen vertellen hoe de film tot stand is gekomen, iets over het waargebeurde verhaal en de problemen die kwamen kijken bij het maken van de film. Het commentaar is redelijk leuk om naar te luisteren, maar soms wat standaard en saai.

Deleted Scènes
Een reeks verwijderde of verlengde scènes die los van elkaar te bekijken zijn of allemaal achter elkaar. Ook heb je de keuze om de scènes te bekijken met of zonder commentaar van de regisseur. Die legt dan uit waarom de scènes gesneuveld zijn en ingekort.
Het beeld is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Gridiron Gang: Football Training (6 min.)
Zoals de naam al doet vermoeden gaat deze extra over de training die de cast kreeg voor het opnemen van de film. De footballscenes moesten er zo echt mogelijk uit zien en daarom kreeg de cast drie maanden lang elke dag training in het spel. De cast vertelt hoe dat was en ook komt de man aan het woord die verantwoordelijk was voor het omtoveren van een stelletje acteurs in echte footballspelers.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Phil Joanou Profile (3 min.)
Een korte featurette waar de regisseur centraal staat. Hij vertelt zelf wat over zijn werkwijze en de cast en crew vertellen hoe het was om met hem te werken.

The Rock Takes The Field (4 min.)
In de film is een scène te zien waarin het personage van The Rock zelf het uniform van een American Footballspeler weer aantrekt en het opneemt tegen één van zijn spelers. The Rock heeft zelf de sport gespeeld bij de universiteit van Miami en vertelt hoe het was om het uniform weer aan te trekken.

Multi-Angle: Football Scene
Hier is een scène uit de film te bekijken uit vijf verschillende hoeken. Het betreft een footballscène en zo krijg je een goed overzicht van geschoten actie. Als laatste is er een scène te bekijken waarin alle vijf de hoeken zijn samengevoegd tot één.
Het beeld is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Sean Porter is werkzaam in een jeugdgevangenis en verantwoordelijk voor de rehabilitatie van de gevangenen. Hij ziet echter dat de werkwijze niet werkt aangezien veel jongens na korte tijd weer achter de tralies zitten of om het leven gekomen zijn. Gefrustreerd door deze ontwikkelingen besluit hij het over een andere boeg te gooien. Samen met zijn collega en vriend Malcolm richt hij een American Footballteam op en hierin moeten de jongen zien samen te werken. Gridiron Gang is een wat standaard sportfilm waarin een groep jongens die erg verschillend zijn, moeten zien samen te werken en obstakels te overkomen. We hebben dit al eens eerder gezien en alle cliche's worden dan ook uit de kast gehaald. De film is echter wel leuk om een keer te kijken dankzij de goed gemaakte footballscènes en de optredens van de cast, vooral hoofdrolspeler Dwayne 'The Rock' Johnson. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele leuke extra's aanwezig. Wat meer informatie over het echt gebeurde verhaal en de personen hierin had echter wel leuk geweest.