R.V. : Runaway Vacation

30-07-2007

4.4

R.V. : Runaway Vacation (Blu-ray)

Bob Munro (Robin Williams) is vader van een gezin met twee kinderen. Bob heeft een erg drukke baan, mede waardoor zijn gezinsleven niet al te best meer is. Met zijn twee kinderen kan hij niet echt praten en ook met zijn vrouw loopt het allemaal wat stroef. Bob wil zijn gezin verrassen met een vakantie naar Hawaï, maar zijn baas heeft hem nodig voor een presentatie in Colorado. Dan maar het nodige met het aangename combineren denkt Bob. Hij huurt een grote camper waarmee het gezin op vakantie gaat naar… Colorado. Het plan wordt niet met veel enthousiasme ontvangen. Reizen in een camper betekent ook veel tijd op elkaars lip doorbrengen. De ene na de andere tegenslag doet zich voor, maar Bob blijft volhouden. Als zij op de eerste R.V. camping in contact komen met het gezin van Trevor en Mary Jo Gornicke (resp. Jeff Daniels en Kristin Chenoweth), blijkt dat het gezin Munro niet eens zo heel raar is.

Barry Sonnenfeld is een regisseur die zijn strepen inmiddels wel verdiend heeft op het gebied van film maken. Zo was hij verantwoordelijk voor enkele grote hits zoals Men in Black, Get Shorty en de twee Adams Family films. Vrijwel al deze films waren een groot succes aan de kassa\'s en daarom heeft Sonnenfeld wel wat krediet opgebouwd bij de filmmaatschappijen. Met R.V. levert hij een iets mindere film af. Het verhaal is simpel en bij tijden wat voorspelbaar. Een gezin gaat tegen wil en dank met elkaar op vakantie en onderweg groeien de irritaties en de problemen. Toch hoef je geen genie te zijn om te zien hoe deze film zal eindigen. De komische situaties geeft leuke momenten die een lach waard zijn. Het verhaal vertoont ook opmerkelijk veel overeenkomsten met de National Lampoon\'s Vacation films waarin Chevy Chase zijn gezin meesleurt op allerlei vakanties die vervolgens de mist ingaan. In de hoofdrol zien we de bekende komiek Robin Williams. In R.V. laat Williams zien dat hij nog steeds over een groot komisch talent beschikt. In de bijrollen zien we onder andere Cheryl Hines, Will Arnett, Jeff Daniels en popster Jojo als de dochter van Williams. Jeff Daniels is privé een fervent camper, dus deze rol was hem op het lijf geschreven. Hij speelt ook zelf de banjo in de film. Regisseur Barry Sonnenfeld is ook te zien in de film. Je kunt hem niet missen, hij staat levensgroot op de zijkant van de groene …. R.V. heeft de twijfelachtige eer om de Razzie Award te winnen voor “Worst Excuse for Family Entertainment”. Echt slecht is de film niet. Maar het verhaal is te standaard en te braaf om blijvende indruk achter te laten. De komische scènes maken het geheel nog leuk. Toch een leuke film om een keer te bekijken.

Sony Pictures heeft RV in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde DVD uitgave. Onze recensie van de DVD uitgave kun je hier terugvinden.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Engels
  • PCM 5.1 - Frans
EAN: 8712609597240

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je daardoor geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De kwaliteit van het High Definition beeld is bijzonder goed. Wat direct opvalt is het zeer kleurrijke beeld. De kleurverzadiging is uitstekend, de intensiteit van de felle kleur groot. Het beeld is mooi scherp en goed gedetailleerd. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Behoudens wat filmgrain, dat bij sommige scènes opvalt en de constant licht aanwezige beeldruis. Verder is dit een mooi ogend High Definition beeld. Bij de DVD uitgave waren we al zeer te spreken over de beeldkwaliteit, maar deze High Definition release doet daar op het gebied van scherpte, detaillering en kleurrijkdom nog een schepje bovenop. De film is netjes opgedeeld in 16 chapterstops. De ondertiteling heeft een mooi klein en goed leesbaar lettertype dat netjes onder in het beeld is geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en in een ongecomprimeerde LPCM 5.1 surround soundtrack (16 bit / 48 kHz – 4.6 Mb/s). De Dolby Digital soundtrack is haast identiek met de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave. Alleen heb je nu geen PAL speedup, waardoor de soundtrack wat voller klinkt. Maar bij deze komedie zorgt de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack voor een verbluffend mooi klinkend geluid, waarbij alle zes geluidskanalen intensief gebruikt worden. De nadruk van het geluidsbeeld ligt op de voorste drie kanalen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en de frontspeakers geven de filmmuziek en het merendeel van de filmgeluiden weer. De surrounds worden effectief gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Op sommige momenten weet de soundtrack te verbazen met uitstekende geluidseffecten via de surroundspeakers. Let bijvoorbeeld maar eens op bij de scène waar Bob de ‘sewer’ van de camper leegt. Een geweldige scène, ook qua geluidseffecten. Bij dit soort moment ondersteund het LFE kanaal met een goed gedoseerd diep laag. Met de ongecomprimeerde LPCM track is de impact van de geluidseffecten, zoals bij eerder genoemde scène, een stuk groter. Luister ook maar eens naar de RV als die door de Rocky Mountains dendert. Een soundtrack met een gedetailleerd klinkend driedimensionaal geluidsbeeld met veel richtingsgevoel en een grote diepte in het geluid.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Helaas zijn de extra’s van de gewone DVD uitgave niet overgenomen op deze Blu-ray Disc uitgave en heeft deze Blu-ray Disc uitgave totaal geen extra’s!

Bob Munro, gespeeld door Robin Williams, neemt zijn familie mee op vakantie in een camper. Ze trekken dwars door Amerika en zitten elkaar nodig op de lip. Onervaren als ze zijn, gaat dit natuurlijk niet goed, ook omdat ze thuis bepaald niet het ideale gezin vormen. Wanneer ze echter een andere absurd gezin tegenkomen, lijkt het allemaal nogal mee te vallen met de familie Munro. R.V. is een komische film van regisseur Barry Sonnenfeld, die iets te voorspelbaar en te standaard is om blijvende indruk achter te laten. Wel leuk om een keer te bekijken. En dan zeker in High Definition op de Blu-ray Disc uitgave, want de kwaliteit van het beeld en het geluid op deze uitgave zijn zeer goed. De extra’s van de DVD uitgave zijn niet overgenomen op de Blu-ray Disc. Deze Blu-ray Disc is een kale uitgave zonder extra’s.