12:08 East of Bucharest

27-07-2007

7

12:08 East of Bucharest (DVD)

Het is 22 december 2005, precies 16 jaar na de revolutie in Roemenië. Emanoil “Opa” Piscoci (Mircea Andreescu) bereidt zich voor op zijn jaarlijkse rol als kerstman van de familie. Tiberiu Manescu (Ion Sapdaru) is de altijd dronken geschiedenisleraar van een school. Als hij zijn salaris krijgt gaat dat altijd direct op aan drank en het afbetalen van openstaande schulden. Beide mannen worden door Virgil Jderescu (Teo Corban), de autoritaire eigenaar en presentator van een klein lokaal televisiestation, uitgenodigd voor een live debat op televisie. De vraag is namelijk of er wel een echte revolutie heeft plaatsgevonden in de stad. Kwam de grote mensenmassa op het grote plein in de stad op de been vóór of na de vlucht van dictator Nicolea Ceausescu uit Boekarest? Manescu claimt een vroege demonstrant te zijn geweest op die dag, maar enkele kijkers laten telefonisch weten het daar absoluut niet mee eens te zijn. De meningen zijn duidelijk verdeeld.

Roemenië staat nou niet echt bekend als een filmland. Jarenlang waren alleen de films van regisseur Lucian Pintilie over de landgrenzen bekend. In het postcommunistische tijdperk maakte hij een aantal interessante films (Balanta, Un Été Inoubliable, Terminus Paradis). Films die vaak met geld uit Frankrijk werden gemaakt. Maar tijden zijn veranderd en er zit progressie in. De laatste tijd worden er steeds meer films uit Roemenië in andere (West-) Europese landen uitgebracht. 12:08 East of Bucharest (originele titel A fost sau n-a fost?) is daar het meest recente en meest bekende voorbeeld van. De titel verwijst naar het tijdstip en de plaats waarop dictator Nicolea Ceausescu vluchtte uit Boekarest tijdens de revolutie in december 2005. Het moment waarop het volk het overnam in het voormalige communistische oostblokland. Het is een belangrijk moment in de geschiedenis van Roemenië en daarom nog regelmatig onderwerp in films. Ook de debuutfilm van de dertigjarige regisseur Corneliu Porumboiu heeft dit dus als belangrijkste thema. Sommige critici vinden de film een aanklacht tegen de revolutie, omdat deze in de film ter discussie wordt gesteld. Is er wel een revolutie geweest in Boekarest? Niemand zal ontkennen dat de ‘echte’ revolutie in Timioara was, maar ook in Boekarest gingen de mensen de straat op. In de film vraagt men zich af of dat vóór of ná de vlucht van Ceausescu was. Maar de absurdistische ondertoon in de film geeft aan dat je het verhaal vol zelfspot en met een vette knipoog moet zien.
12:08 East of Bucharest heeft een aparte stijl meegekregen van Porumboiu. De film is onder te verdelen in grofweg twee delen. Het eerste deel is heel afstandelijk gefilmd door middel van statische totaalshots, soms zelfs met de karakters maar half in beeld. Er is binnen scènes niet gemonteerd, zodat het soms een toneelmatige indruk geeft, waarbij identificering met karakters niet makkelijk is. De kleurstelling is grauw en grijs. Zelfs het pak van de Kerstman heeft een grauwe kleur rood. Het zorgt allemaal voor een uiterst trieste sfeer. Het tweede deel van de film bestaat uit het debat van het televisieprogramma. Dat is met bijna alleen maar close-ups gedraaid en de kleuren zijn een stuk feller dan in het begin van de film. Het tweede deel van de film is eigenlijk maar één lange scène, maar weet toch door de bizarre interacties en komische dialogen te blijven boeien. Internationaal was er ook waardering voor deze film, die een flink aantal Europese prijzen in de wacht wist te slepen, waaronder in Cannes.
Het is duidelijk dat met films als 12:08 East of Bucharest de Roemenen de revolutie een plek willen geven. Film is daar een uitstekend medium voor. Makkelijk toegankelijk voor iedereen en het laat na afloop ruimte voor discussie. Nu het beter gaat met de Roemeense film zullen er zeker nog meer films tot bij ons doordringen. Als die van het niveau van 12:08 East of Bucharest zijn zal niemand daar problemen mee hebben.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 86 min
  • Dolby Digital 2.0 - Roemeens
Uitgever: Video Film Express
EAN: 5425019000110

De transfer van de film op DVD heeft een anamorf beeldformaat van 1.85:1. Voor de DVD is een nette print gebruikt zonder beschadigingen of vuiltjes. Wat voor het verhaal geldt, geldt eigenlijk ook voor de beeldkwaliteit. Het is onder te verdelen in twee delen. In het eerste deel van de film is het voornaamste probleem van het beeld de enorme hoeveelheid filmgrain. De scherpte heeft ook te lijden onder de filmgrain. Op sommige momenten is flinke edge-enhancement toegepast. De belichting is heel vlak en de kleuren zijn allemaal grauw en grijs. Het contrast is daardoor ook matig en diepte in het beeld ontbreekt. Het tweede deel – ten tijde van het televisiedebat – ziet er een stuk beter uit. Kleuren zijn meer verzadigd (eigenlijk zelfs een beetje té), de belichting is beter en de filmgrain is flink minder (maar niet afwezig). Daardoor is de scherpte hier ook een stuk beter. Zelfs de edge-enhancement is hier niet meer zichtbaar. Iets anders wat opvalt is dat het beeld en geluid net niet helemaal synchroon lopen. Het beeld loopt een paar beeldjes voor op het geluid.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is prima leesbaar en staat op de juiste hoogte in beeld. De DVD heeft een laagwisseling, maar deze is nauwelijks merkbaar.

Het geluid van de DVD staat in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) op de disc. Het geluid geeft een erg mono indruk. Af en toe zijn er een paar geluidseffecten en off-screen dialogen vanuit het linker- of rechterkanaal te horen. Het geluidsbeeld is verder heel kaal. Atmosferen zijn nauwelijks aanwezig en filmmuziek ontbreekt geheel. De dialogen zijn voornamelijk via zendermicrofoons opgenomen en klinken daardoor wat dun en rasperig. Door het gebruik van zendermicrofoons ontbreekt ook het perspectief in het geluid. Alles klinkt op hetzelfde niveau en heeft dezelfde klankkleur. Bij het tweede deel van de film is dat niet zo erg, omdat dat zich in het geheel in een televisiestudio afspeelt, maar in het eerste deel van de film komt dat de film niet ten goede.

De DVD heeft een menuscherm met licht geanimeerde achtergrondbeelden in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is er een fragment van een lied uit de film te horen in Dolby Digital 2.0.

Trailer (1½ min)
Als enige extra is er de trailer van de film. Deze is afkomstig van het Filmmuseum en heeft een erg matige beeldkwaliteit. Ook bevat de trailer nogal wat spettertjes en vuiltjes. De trailer heeft ingebrande Nederlandse ondertiteling. Het beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf.

Een gepensioneerde man en een geschiedenisleraar worden door een eigenaar en presentator van een plaatselijk televisiestation uitgenodigd om te debatteren over de vraag of de revolutie in Boekarest wel heeft plaatsgevonden. De geschiedenisleraar claimt een van de eerste demonstranten te zijn geweest, maar er zijn mensen die dat verhaal genadeloos onderuit halen.
12:08 East of Bucharest is een van de nieuwe generatie Roemeense films die de revolutie tot onderwerp hebben. Met een absurdistische ondertoon weet de film een punt aan te snijden waar niet iedereen gelukkig mee is, zodat er flink wat reacties losgemaakt (kunnen) worden. Een interessante film, die in het begin wat afstandelijk is, vooral door het camerawerk. Technisch valt er het nodige aan te merken op de film, waardoor de DVD ook niet briljant oogt. Afgezien van een versleten trailer heeft de DVD geen extra’s. Wie kennis wil maken met de Roemeense film en houdt van een cynische ondertoon kan met 12:08 East of Bucharest zeker uit de voeten.