Queen, The

22-07-2007

7.3

Queen, The (DVD)

Het is mei 1997. Tony Blair (Michael Sheen) is net verkozen tot premier van Groot Brittannië en komt voor het eerst op audiëntie bij koningin Elizabeth (Helen Mirren). Amper vier maanden later komt prinses Diana om bij een auto-ongeluk in Parijs. Het hele land dompelt zich al snel in massaal verdriet, maar er komt geen enkele reactie vanuit het Koninklijk huis. Tony Blair spreekt de koningin daar op aan, maar die ziet het als een privé aangelegenheid en weigert haar landhuis in Balnagown te verlaten om naar Buckingham Palace te gaan. Blair begrijpt haar niet, maar neemt het wel voor haar op in de pers. De populariteit van Blair neemt zienderogen toe, terwijl die van de koningin daalt tot een dieptepunt. Het Britse volk is razend dat er geen teken van medeleven wordt getoond, maar de koningin is vastbesloten in haar besluit om niet in de openbaarheid te treden.

De dood van prinses Diana veroorzaakte een grote schok in de (Westerse) wereld en dan met name Groot Brittannië. Zij was zeer geliefd en werd ook wel de ‘prinses van het volk’ genoemd. Ze was reeds gescheiden van prins Charles, maar nog steeds ontzettend populair. Hoe het volk op de dood van Diana reageerde is alom bekend door de televisiebeelden die de hele wereld overgingen. De enorme bloemenzee voor Buckingham Palace zal bij menigeen nog op het netvlies gebrand staan. Stephen Frears laat in The Queen zien hoe het er achter de schermen van Buckingham Palace aan toe ging. Het koningshuis reageerde in eerste instantie helemaal niet op de dood van Diana. Het volk sprak er schande van. Frears wil met deze film laten zien waarom de koningin niet wilde reageren. Het is een vrij nauwkeurig op bestaande feiten geconstrueerd scenario dat overtuigend naar het grote doek is getransformeerd. Dat komt onder meer door de alom geprezen acteerprestatie van Helen Mirren als koningin Elizabeth (ze kreeg hiervoor een Oscar). Ze had al eerder de rol van koningin gespeeld (Elizabeth I) in het televisiedrama Elizabeth (overigens niet te verwarren met de speelfilm met Cate Blanchett in de hoofdrol). Haar gelijkenis met koningin Elizabeth is opzienbarend. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua intonatie en houding. Ze staat voor wat ze zegt of juist niet zegt. Stephen Frears weet ook de momenten te vinden waarin hij laat zien dat Elizabeth wel degelijk gevoelens heeft en niet alleen maar een koude, kille regentes is, die boven het volk en ieder ander staat. Uitstekend gecast en uitstekend vertolkt door Mirren. Hoewel de aandacht voor Helen Mirren volledig terecht is, mag ook de rol van Michael Sheen als Tony Blair niet onvermeld blijven. In het begin moet je even wennen aan hem, maar al snel is het een heel overtuigende Tony Blair waar je naar zit te kijken. In 2003 maakte Stephen Frears met The Deal al een film over de opkomst van Tony Blair. Ook toen speelde Michael Sheen de rol van Blair op een overtuigende wijze. Het is dan ook geen verrassing dat hij is gekozen voor deze rol in The Queen. Ook de rest van de cast mag niet vergeten worden. Bijna alle rollen worden goed vertolkt en de geloofwaardigheid is nooit in het geding. En dat is knap voor een film waarbij de karakters gebaseerd zijn op echte personen die zo bekend zijn bij het grote publiek.
Regisseur Stephen Frears weet van het geheel een goede, typisch Britse, film te maken. Eerder had hij al succes met sociale drama’s als My Beautiful Laundrette, Sammy and Rosie get Laid, The Snapper of The Van. Maar ook maakte hij meer Amerikaanse films als High Fidelity of Accidental Hero. Ofwel, Frears is van alle markten thuis. Ook van The Queen weet hij dus een overtuigende film te maken, waarin hij laat zien dat het koningshuis meer is dan alleen maar protocol of eeuwenoude gebruiken en tradities. De vraag is of de film over een aantal jaren nog steeds zo veel weet te boeien als nu. Blair is reeds van het Britse politieke toneel verdwenen, koningin Elizabeth heeft ook niet het eeuwige leven en prins Charles heeft nooit echt kunnen bouwen op een grote populariteit. Als deze personen uit het dagelijks leven zijn verdwenen, is ook de actualiteit van deze film achterhaald. Maar voor nu, een echte aanrader!

Speelduur: 99 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777920510

• Also Available

De film is gedraaid in 1.85:1 beeldformaat en als zodanig staat de transfer ook anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is nogal wisselend. Er is bij de opnames gebruik gemaakt van verschillende filmformaten. Zo zijn de scènes met Tony Blair (bewust) gedraaid op 16mm film en die met koningin Elizabeth op 35mm. Zo wordt het contrast tussen het strakke koningshuis en het lossere leven van Tony Blair weergegeven. Ook zijn er originele video opnames uit die periode gebruikt. Die hebben sowieso een mindere beeldkwaliteit, maar ook de overige opnames vallen enigszins tegen. De scènes met Tony Blair hebben, vanwege de 16mm film, veel last van filmgrain en ook beeldruis. Maar ook de scènes gedraaid op 35mm zijn niet optimaal. De scherpte is over de gehele linie gezien vrij matig en het contrast is aan de hoge kant. De kleuren daarentegen ogen weer mooi helder en vol. Maar over de gehele linie gezien toch een licht teleurstellende transfer.
De DVD is onderverdeeld in 12 hoofdstukken en bevat goed leesbare ondertiteling die op de juiste hoogte in beeld staat.

De DVD heeft uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidsband. Het geheel klinkt mooi helder en heel naturel, maar had soms wat levendiger mogen zijn. De dialogen zijn uitstekend verstaanbaar en komen allen uit het centerkanaal, met hier en daar wat echo in de frontkanalen. Het stereobeeld wordt gecreëerd door de atmosferen, de muziek en geluidseffecten, die mooi zijn geplaatst in het stereobeeld. In de achterkanalen zijn uitsluitend muziek en atmosfeergeluiden te horen en het LFE kanaal wordt een enkele keer aangesproken, maar uitsluitend door de muziek. Scènes die zich binnen afspelen bevatten nauwelijks atmosfeergeluiden en klinken dan een beetje droog. Maar voor de rest een prima verzorgde geluidsband. De muziek van Alexandre Desplat is weinig opvallend, maar doet precies waarvoor het bedoelt is.

De DVD heeft een licht geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat en heeft een fragment uit de filmmuziek als achtergrond geluid in Dolby Digital 2.0. Naast de extra’s bevat de DVD ook nog drie trailers van andere A-Film DVD uitgaven. De extra’s zijn 1.78:1 anamorf beeldformaat met Dolby Digital 2.0 geluid en zijn Nederlands ondertiteld. Het audiocommentaar is helaas niet Nederlands ondertiteld.

Making of (19½ min)
Een making of die voornamelijk bestaat uit interviews met de cast en crew, afgewisseld met enkele setbeelden en fragmenten uit de film. De nodige clichés komen voorbij, maar ook een bijzondere uitspraak van regisseur Stephen Frears (die er wel erg sjofel uitziet), die de film niet sensationeel vindt, maar het wel sensationeel vond om ‘m te maken.

Trailer (2 min)
Een goed gemonteerde trailer van de film, die in een notendop duidelijk maakt waar de film over gaat, zonder de belangrijkste clues weg te geven.

Een audiocommentaar van regisseur Stephen Frears en scenarioschrijver Peter Morgan. Morgan is het meest aan het woord, maar er vallen ook een hoop pauzes. Het commentaar is bij vlagen zeer informatief met de nodige achtergronddetails. Er is ook de nodige interactie tussen Frears en Morgan. Zeker de moeite waard om een keer te beluisteren.

Tony Blair is net door koningin Elizabeth beëdigd als premier van Groot Brittannië als prinses Diana verongelukt in Parijs. De koningin ziet het als een privé-aangelegenheid en wil niet in de openbaarheid treden. Blair probeert haar te overreden toch naar Londen te komen, waar het volk in rouw is gedompeld.
The Queen is een prachtige film die een goed beeld geeft van wat er achter de schermen gebeurde in het Koninklijk Huis ten tijde van het overlijden van prinses Diana. Het acteerwerk is erg sterk en het verhaal is zeer geloofwaardig. Door het gebruik van verschillende beeldmaterialen (35mm, 16mm en video) valt de beeldkwaliteit enigszins tegen. Het geluid is echter erg gedetailleerd en klinkt prima. De extra’s vallen in de categorie aardig, maar niet opzienbarend. Maar voor de film op zich is de DVD zeer zeker aan te bevelen.