Hunt for the BTK Killer, The

19-07-2007

5.2

Hunt for the BTK Killer, The (DVD)

Wichita, Kansas. Het jaar is 1974 en het kleine stadje in Amerika wordt opgeschrikt door enkele bloederige moorden. De moordenaar lijkt met de politie te spelen en laat bij elke moord een briefje achter met daarop enkele aanwijzingen. Hij noemt zichzelf de BTK Killer, wat staat voor Bind, Torture, Kill. Dit is ook de manier waarop hij te werk gaat. Hij ontvoert zijn slachtoffers, bindt ze vast, martelt ze en brengt ze vervolgens om het leven. Tot het jaar 1991 houdt de BTK Killer het plaatsje in angst en dan lijkt hij ineens verdwenen. De politie staat voor een raadsel en de moordenaar wordt niet gevonden. Dan is het 2004 en ineens krijgt de politie weer brieven van de moordenaar. Hij lijkt terug te zijn en op zoek naar nieuwe slachtoffers. De politie zet echter alles op alles om te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen en om deze keer de moordenaar in de kraag te kunnen vatten.

Amerika is een land waarin vele seriemoordenaars actief zijn en in het verleden geweest zijn. Het verhaal van deze film is gebaseerd op de moorden die werden gepleegd door Dennis Rader, beter bekend als de BTK Killer. Een waargebeurd verhaal dus wat is verfilmd voor televisie. De film is dus geen zoektocht naar de dader in de zin dat we als kijker niet weten wie dit is, maar eerder een kijkje in zijn leven en zijn handelswijze. Rader communiceerde met de politie over de moorden die hij pleegde en in brieven schepte hij op over zijn prestaties. Van 1974 tot 1991 hield hij het stadje van Wichita, Kansas in zijn greep tot hij van de ene op de andere dag ineens stopte met moorden. Tot het jaar 2004 toen er ineens weer brieven van de beste man verschenen en hij op zoek leek naar nieuwe slachtoffers.
The Hunt for the BTK Killer kan niet echt een slechte film genoemd worden, maar echt goed wordt het ook nergens. Het verhaal ontbreekt spanning door het feit dat we al weten wie de moordenaar is en of hij gepakt zal worden of niet. Dit wordt namelijk al prijs gegeven aan het begin van de film en wat overblijft is een kijkje in de geest en handelswijze van een ontspoorde moordenaar. Dit is echter al eens vaker en ook beter gedaan dan in deze prent. De rol van Dennis Rader wordt gespeeld door Gregg Henry, iemand die voor velen wel een bekend gezicht zal hebben dankzij zijn talloze bijrollen in evenzoveel films. Hij zet een prima rol neer en weet te overtuigen als de gewetenloze gek die in het dagelijkse leven probeert over te komen als een normaal iemand. Wanneer hij echter alleen is, komen zijn gestoorde fantasieën naar boven en Henry weet deze transformatie goed neer te zetten. Een andere belangrijke rol is die van de politieagent die onderzoek doet naar de moorden van Rader. Deze rol wordt gespeeld door Robert Forster, maar hij weet weinig indruk te maken. De overige rollen zijn van ondergeschikt belang.
The Hunt for the BTK Killer is een film die leuk is om een keer te kijken, maar meer ook echt niet. De spanning ontbreekt om echt te boeien en de prent had dan ook niet veel langer moeten duren dan nu het geval is. Het kijkje in de geest van de moordenaar is wel eens beter gedaan en daarom is deze film aan te raden om een keer te huren.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 84 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 8712609685787

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De film is zoals gezegd gemaakt voor televisie, maar dit is tegenwoordig geen excuus meer voor een wat tegenvallende beeldkwaliteit. Dat is namelijk hier wel het geval en het eerste dat opvalt is de grote hoeveelheid filmgrain. Dit zelfs in die mate dat het storend wordt op sommige momenten. Dit gaat verder ook ten koste van het detail en de softe momenten die hier en daar zichtbaar helpen hier ook niet bij. De kleuren ogen redelijk natuurlijk maar hadden wel iets feller gemogen. Ook de verschillende kleuren zwart komen soms wat flets over. Het contrast is aan de hoge kant en het schaduwdetail is voldoende, hoewel er weinig echt donkere scènes zijn. Naast de filmgrain is er soms wat aliasing te zien en wat lichte compressiefoutjes, maar dit alles blijft beperkt tot een minimum. Een wat tegenvallende beeldkwaliteit dus en vooral de grote hoeveelheden filmgrain werken soms storend.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar de film zelf leent zich ook niet echt voor veel ruimtelijkheid. Het geluidsbeeld bestaat dan ook grotendeels uit dialoog en deze worden netjes via de centerspeaker weergegeven en zijn goed verstaanbaar. De frontspeakers laten het overige geluid horen en de soms aanwezige muziek. Het LFE kanaal wordt niet tot nauwelijks gebruikt, net als de surroundspeakers. Een track die doet wat hij moet doen, maar verder weinig indruk weet te maken. Het geluid klinkt verder wel mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Er zijn op deze uitgave geen filmgerelateerde extra's te vinden, alleen wat trailers van andere Sony uitgaven.

Jarenlang hield Dennis Rader het stadje Wichita in Kansas in zijn greep met een reeks bloederige moorden. Onder de zelfverzonnen naam BTK Killer correspondeerde hij met de politie via brieven die hij achterliet op de plaats delict. Na enkele jaren verdween de BTK Killer uit het nieuws en werd hij dus niet gepakt door de politie. Dan is het 2004 en ineens duikt hij weer op. Rader laat weer brieven achter en lijkt op zoek te zijn naar nieuwe slachtoffers. Aan de plaatselijke politie de taak hem te pakken voor hij weer aan het moorden slaat. The Hunt for the BTK Killer vertelt het waargebeurde verhaal van Dennis Rader, een seriemoordenaar die van 1974 tot 1991 huishield in Amerika. De film probeert ons een kijkje te geven in de gedachtegang van de moordenaar en zijn dagelijkse leven. Helaas is dit al eens vaker en beter gedaan en de film zelf levert weinig spanning op. Leuk om een keer te kijken, maar meer ook echt niet. De beeldkwaliteit van deze uitgave valt wat tegen door de grote hoeveelheden filmgrain en fletse kleuren. Het geluid is voldoende maar weet ook weinig indruk te maken. Er zijn geen extra's te vinden op de DVD.