Hood of Horror (SE)

15-07-2007

6.2

Hood of Horror (SE) (DVD)

Hood of Horror bestaat uit drie korte, Urban horrorverhalen aan elkaar verteld door de Cribkeeper (Snoop Dogg). In het eerste verhaal leren we een jonge vrouw (Daniella Alonso) kennen die op jonge leeftijd haar moeder vermoord heeft zien worden door een gangster. Door deze gebeurtenis heeft ze gezworden wraak te nemen op alle gangsters. Een demonisch wezen (Danny Trejo) geeft haar en haar verfbus krachten die haar in staat stellen om gangsters betaald te zetten met hun eigen dood. Het tweede verhaal richt zich op de redneck Tex (Anson Mount) en zijn bimbovrouw Tiffany. Na de dood van Tex’ vader hebben zij een huis geërfd. Dit huis moeten ze echter delen met een stel donkere Vietnamveteranen. Tex heeft echter liever het huis voor zichzelf en speelt een sadistisch spelletje met de heren. Het is echter zo dat wie kaatst, de bal terug kan verwachten. De laatste vertelling draait om de populaire rapper Sod (Pooch Hall). Sod is iemand die alles heeft en de hele wereld ligt aan zijn voeten. Sod heeft echter in het verleden een klein foutje gemaakt. En dit foutje komt nu terug uit zijn graf om Sod een lesje te leren.

It ain’t all good in da hood. Ergens is het idee ontstaan om hiphop te mengen met horror. Qua opzet heeft men gekozen om een film à la Tales from the Cript en Tales from the Darkside te maken. Als verteller heeft men de populaire rapper Snoop Dogg weten te strikken en zo is Hood of Horror geboren, ook wel bekend als Snoop Dogg’s Hood of Horror. Snoop Dogg staat in deze film bekend als de Cribkeeper, waarmee hij in de voetsporen treedt van de cryptkeeper. Het verhaal hoe Snoop de Cribkeeper is geworden, wordt verteld in animatiesequenties tussendoor en aan het begin van de film. Deze geanimeerde stukjes doen nogal manga-achtig aan (zie screenshot 2) en zijn van goede kwaliteit. Sowieso oogt de film vrij professioneel en niet low budget stijl zoals zoveel horrorfilms. Verder ademt de film echt een Urban sfeertje uit en is de combinatie van de hiphop met de horror geslaagd te noemen. Ghetto’s, graffiti, hiphop, gangsters, blingbling, alles passeert de revue. Alles heeft ook zijn eigen plekje gekregen en het past verdorie ook nog eens. Verder vallen ook de leuke gastrollen en cameo’s op. Onder andere Star Wars-acteur Billy Dee Williams, cult-iconen Lin Shaye en Danny Trejo, worstelaar Diamond Dallas Page, rapper 50 Cent, Ghostbuster Ernie Hudson, Seinfeld’s Jason Alexander, ze komen allemaal even voorbij en doen allemaal hun ding. De lol is aan het gezicht van de meeste castleden af te lezen. Dat is dan ook gelijk het pluspunt van de film: men neemt het allemaal niet zo serieus. Hierdoor krijgt de film net de komische noot die het nodig heeft. Qua horror- en bloedgehalte valt het allemaal nog wel mee. Hierdoor kan de horrorfan nogal verveeld raken. Het hiphopsausje is daarvoor misschien ook wel te veel aanwezig. Voor de horrorfan een leuk tussendoortje en voor de hiphopper verplichte kost. Die laatste groep kan overigens ook nog eens genieten van de muziek. Verwacht tijdens de film namelijk nieuwe of onbekende songs van Snoop Dogg himself, Al Kapone, North Mississippi All Stars en Cool & Dre.

Genre: Horror, Komedie/Humor
Speelduur: 86 min
Verpakking: Star Metalpak
EAN: 8715664042687

• Also or Soon Available
  • Bonusfilm Dracula 3000

De originele verhouding van deze film is 1.78:1 en zo staat hij ook anamorf op de disk. Van een recente productie mag je verwachten dat alles er goed helder uitziet en dat is bij dit product ook zo. Wel bevat het beeld vrij veel grain en is er hier en daar edge enhancement toegepast. Dit is ook het enige wat negatief op te merken valt aan het beeld. De scherpte verdient een voldoende en ook de detaillering is oké. De kleuren ogen natuurlijk en helder en ook het zwartniveau is prima. De eerder genoemde geanimeerde stukken ogen een beetje wazig, maar het vermoeden rijst dat dit met opzet is gedaan. De prent is verdeeld in een magere 7 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een juiste hoogte in het beeld.

We krijgen de keuze uit maar liefst twee uitstekende audiotracks, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s), beiden origineel Engelstalig. De DTS track krijgt net iets de voorkeur boven de 5.1 track vanwege meer detail. Allebei de tracks klinken mooi helder, kennen absoluut geen beschadigingen en komen goed ruimtelijk over. De frontspeakers laten niet alleen de bijgeluiden, maar ook de hiphop prima tot hun recht komen in stereo. De dialogen zijn altijd uitstekend te volgen en komen, zoals het hoort, uit de frontspeaker. De surrounds dienen netjes tot ondersteuning van het geheel. Dit alles wordt weer ondersteund door het LFE kanaal dat een mooi gedoseerd laag laat horen. Dit gebeurt ook bij de muziek, wat zeker meerwaarde geeft. Het geluid van deze DVD in de vorm van de twee aanwezige tracks verdient zijn cijfer dan ook met verve.

Het statische menuscherm van DVD nummer 1 van deze “Special 2 Disc Edition” staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de schijf. Als achtergrondmuziek hoor je één van de rapsongs die film rijk is in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Als extraatje is het volgende terug te vinden op de tweede schijf. Een schijf die een menuscherm kent in de verhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De extraatjes zijn:

Dracula 3000 (2004– 83 min.)
De enige overeenkomst tussen deze film en Hood of Horror is het meespelen van een rapper. In deze, ronduit slechte, film speelt Coolio namelijk één van de hoofdrollen. De film vertelt het verhaal over kapitein Abraham van Helsing (Casper van Dien) die samen met zijn crew (waaronder bimbo Erika Eleniak) een verlaten ruimteschip vindt in het jaar 3000. Dit ruimteschip is afkomstig van de planeet Transylvanië (jaja) en bevat op het eerste oog geen lading. Doch door een bloederig ongelukje, komt graaf Dracula zelf tot leven en stelt zichzelf tot doel de gehele bemanning uit te moorden.
Deze televisieproductie moet zo ongeveer één van de slechtste films zijn van de afgelopen jaren. Het plot zit vol gaten, de effecten zien er niet uit, het verhaal is ronduit belachelijk en het acteerwerk prut. Dat er toch nog een aantal bekende namen aan de prent verbonden zijn, doet vermoeden dat de medewerkers goed geld nodig hadden. Een ieder doet er goed aan deze film te mijden. De kwaliteit van het getoonde beeld en geluid is al niet veel beter als de film zelf. De anamorfische transfer in de verhouding 1.78:1 toont veel beschadigingen en met name grain. Verder lijken de kleuren ook niet helemaal natuurzuiver. De twee aanwezige audiotracks, een Dolby Digital 5.1 en een Dolby Digital 2.0 track, klinken niet geheel zuiver. De ruimtelijkheid is bij de 5.1 track ver te zoeken, aangezien deze unwrapped is. Een slechte uitgave van een slechte film. Zie screenshots 5 en 6.

Also or Soon Available
Een drietal trailers van andere films uitgegeven door Dutch Filmworks.

De verpakking van de set is een Star Metalcase, die het geheel een luxe en speciale uitstraling geeft.

Hood of Horror is een aardige kruising tussen een horror en een komedie met een dikke laag Urbansaus. Snoop Dogg speelt met zichtbaar plezier de rol van de Cribkeeper. In deze gedaante praat hij drie korte horrorverhalen aan elkaar, elk met een eigen thema. Diverse bekenden komen voorbij in deze film, in grote en in kleine rollen. Een aardige titel voor de liefhebber. Op het gebied van beeld en geluid valt er vrij weinig te klagen. Als extraatje is de film Dracula 3000 toegevoegd met rapper Coolio in één van de hoofdrollen. Dit is ook de enige link die er tussen beide films te leggen valt, namelijk dat beide horrorfilms een rapper in de hoofdrol hebben. De vampierenprent zelf is één van de dieptepunten in de filmgeschiedenis.