Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

13-07-2007

9.3

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (Blu-ray)

Onderstaande samenvatting van de film is overgenomen van onze eerdere recensie van de eerdere 3-DVD uitgave.

In de havenstad Port Royal wordt bij toeval de legendarische piratenkapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) gevangen genomen, wanneer die het leven redt van Elizabeth Swann (Keira Knightley). Elizabeth is de dochter van gouverneur Weatherby Swann (Jonathan Pryce) en de net bevorderde commandant Norrington (Jack Davenport) heeft haar zojuist zijn liefde verklaard. Jack Sparrow weet handig te ontsnappen om vervolgens in de smidse in gevecht te komen met de jonge wapensmid Will Turner (Orlando Bloom). En zo wordt Jack wederom door Norrington gevangen genomen en zal de volgende dag tot de strop worden veroordeeld.
Maar die nacht wordt Port Royal aangevallen door de piraten van de Black Pearl onder leiding van kapitein Barbossa (Geoffrey Rush). Zij ontvoeren Elizabeth, die een bijzonder piratenmedaillon heeft en zich bij Barbossa bekend maakt als Elizabeth Turner. Dit medaillon is eigenlijk van Will Turner, die ooit als kind is gered nabij een brandend schip. Jack vormt samen met Will een team en beiden gaan achter Barbossa aan om Elizabeth te redden. Will weet echter niet dat een vervloekte schat ervoor heeft gezorgd dat Barbossa en zijn bemanning voor eeuwig moeten leven als onsterfelijke ‘ondoden’. Jack Sparrow weet dit wel, maar heeft met Will zo zijn eigen plannen.

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl was in 2003 de grote kaskraker van het jaar. Een heerlijke actiefilm vol spanning, wervelende zwaardgevechten, lekkere humor, gevatte opmerkingen, bijzondere karakters en heel veel speciale effecten. Kortom, een meeslepend episch en avontuurlijke actiefilm zoals met name producent Jerry Bruckheimer ze kan maken. Lekker no-nonsense vermaak met veel lawaai en spektakel die je gedachteloos kunt gaan zitten bekijken. Heerlijk toch?
Pirates of the Caribbean is ook een bijzondere film, want hij is gebaseerd op een gelijknamige attractie in het Disney pretpark in Amerika. Schrijvers Ted Elliott en Terry Rossio maakten er een avontuurlijk verhaal bij en regisseur Gore Verbinski realiseerde vervolgens de film. Verbinski was tot dan toe vooral bekend van de horrorfilm The Ring, toch even iets anders. Maar het ‘huis van de muis’ staat synoniem voor magie en dat is precies wat Verbinski je in deze film voorschotelt. Een magisch avontuur op een magische wijze in beeld gebracht.
Natuurlijk zijn er vele aspecten die Pirates of the Caribbean tot zo’n onderhoudende film maken. Uiteraard een goed script, met voldoende magie, fantasie en vooral actie. En dan de acteurs. Prima spel van de gehele cast, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de vier hoofdrolspelers. Orlando Bloom als de goede ‘piraat’, Geoffrey Rush als de slechterik en Johnny Depp als de charmante piraat met de verleidelijke praatjes. Vooral Johnny Depp heeft een nieuwe betekenis gegeven aan het woord piraat; wat een prachtig spel zet deze acteur neer. En dan natuurlijk Keira Knightley als de schone dame in nood, die tussen alle piraten minstens haar ‘eigen mannetje’ staat.
Naast het acteerspel zijn er de vele speciale effecten. Natuurlijk de idyllische en avontuurlijke omgeving en driemasters, die dankzij de computer tot leven komen. Maar ook de prachtige effecten van de ‘ondode’ piraten, die in het maanlicht hun ware aard laten zien. Zeer fraai gerealiseerd dankzij de speciale effecten van ILM (Industrial Light & Magic). Componist Klaus Badelt zorgde daarbij voor opzwepende muziek met heroïsche klanken. De muziek doet op sommige momenten wel een beetje denken aan de muziek van de film Gladiator van componist Hans Zimmer.

Na een succes kon het natuurlijk niet uitblijven. Jack Sparrow beleeft meer avontuur in The Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (2006) en Pirates of the Caribbean: At World’s End (2007). Alle films met dezelfde cast en crew, dus onder regie van Gore Verbinski en met Johnny Depp, Orlando Bloom en Keira Nightley.

Buena Vista heeft The Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl eerder gereleased in een 3-DVD Collector’s Edition uitvoering. Nu heeft Buena Vista de film in High Defintion beeld en geluid uitgebracht op een dubbele Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de Collector’s Edition DVD uitgave.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2003
Speelduur: 143 min
Verpakking: Duo Blu-ray Disc Keepcase
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Italiaans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Spaans
  • DTS 6.1 ES - Frans
  • DTS 6.1 ES - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418126520

• Afbeeldingengalerij
  • De Vrijbuiters van de Zee
  • Movie Showcase
  • De Making of Pirates of the Caribbean
  • Spion op de Set
  • Deleted en alternatieve scènes
  • 15 korte featurettes

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 143 minuten tegenover 137 minuten op de PAL DVD uitgave.

De film is in het oorspronkelijke beeldformaat 2.35:1 anamorf op DVD gezet. Over de beeldkwaliteit kunnen we vrij kort zijn, die is subliem. Mooie volle en natuurlijke kleuren sieren het beeld, dat er zeer scherp en uiterst gedetailleerd uitziet. Door de betere detaillering lijkt ook de diepte in het beeld toegenomen. Het kleurrijke beeld ziet er in vergelijking met de DVD nog rijker gekleurd uit met meer kleurnuanceringen. Ook het contrast en het zwartniveau van het beeld is prima. De film heeft geen last van edge-enhancement. Ook filmgrain of andere artefacten zul je niet tegenkomen. Een indrukwekkend sfeervol en filmisch prachtig beeld. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is een mooi klein en goed leesbare tekst. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak, dus boven de onderste zwarte balk, geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wat geluid betreft heeft deze Blu-ray Disc uitgave een duidelijk streepje voor op de gewone DVD uitgave. Bij deze Blu-ray Disc heb je bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz - 4.6 Mb/s) soundtrack.

Het geluid is genieten met een uitroepteken. De film heeft een soundtrack die alle speakers in je hometheater installatie benut en is een surround soundtrack van demonstratiekwaliteit. Zowel de Dolby Digital 5.1 EX soundtrack als de PCM 5.1 soundtrack klinken beide indrukwekkend. Beide trakteren je op een zeer fraai klinkend surroundgeluid, waarbij de geluidseffecten je van alle kanten tegemoet komen. Het geheel is een bijzonder ruimtelijke soundtrack met veel richtingsgevoel, waarbij de surround speakers in split-surround (stereo) worden gebruikt. Ook het LFE kanaal doet zeer nadrukkelijk mee om alle acties en explosies een stevige impact te geven. De fraaie muziek van Klaus Badelt klinkt mooi warm, met een heerlijk strak laag en een prima detaillering in het hoog. En ondanks al het actiegeweld blijven de dialogen, die uit het centerkanaal komen, zeer duidelijk te volgen.

De Dolby Digital 5.1 EX track is vergelijkbaar met de DD 5.1 track op de DVD. Door de hogere bitrate klinkt de audiotrack op de Blu-ray Disc indrukwekkender qua dynamiek, surroundbeleving en impact. De ongecomprimeerde PCM 5.1 track doet daar nog een hoorbaar schepje bovenop. Zowel dynamiek als impact zijn indrukwekkend. Het hoog is zeer fraai gedetailleerd, het laag mooi diep en strak.
Ondanks de bijzonde hoge kwaliteit van deze PCM 5.1 soundtrack, toch een kritische noot. Helaas heeft Buena Vista niet de 24 bit resolutie bij de PCM 5.1 surroundtrack gebruikt, die de Amerikaanse Blu-ray Disc release wel heeft. Met 24 bit is de detaillering namelijk nog beter.

Het gemis van de 24bit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de opslagcapaciteit die de twee nasynchronisaties nodig hebben. Want op de Blu-ray Disc staan ook nog twee nasynchronisaties, te weten een Franse en een Spaanse surroundtrack, beide in DTS ES 5.1 surround (24 bit, 48 kHz - 1.5 Mb/s) en in Dolby Digital 5.1 EX surround (bitrate 640 kb/s).

De Blu-ray Disc start met een reclametrailer voor andere High Definition Buena Vista uitgaven en een trailer van Pirates of the Caribbean: At The World’s End.
De geanimeerde menuschermen van deze Blu-ray Disc zijn geheel in Disney stijl met fraaie filmgerelateerde animaties en gesproken ondersteuning en muziek. Als gevolg van deze uitgebreide menuschermen heeft de Blu-ray Disc een redelijk lange laadtijd om alle Java code hiervoor te laden. Maar het resultaat is bijzonder fraai. Ook deze Blu-ray Disc maakt verder gebruikt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, tenzij anders vermeld.

Disc 1

De Vrijbuiters van de Zee
Een nieuw extra op deze BD uitgave. Een optie die veel herbergt en daarom op een aparte inlay in het Blu-ray Disc doosje nader wordt toegelicht. Ten eerste krijg je gedurende de film via kleine pop-up schermen, die als overlay worden getoond, extra informatie over een bepaalde onderwerp dat op dat moment te zien is. Een ondertiteling bij de film is nu niet mogelijk.
Af en toe worden de gouden Azteken munt getoond, die je kunt incasseren (op enter drukken). In totaal zijn er 33 momenten dat een munt wordt getoond, elke munt staat voor een korte documentaire over een film gerelateerd onderwerp. Als je de munt incasseert, wordt de bijbehorende documentaire geselecteerd. Je stelt zo met alle geselecteerde munten je eigen documentaire samen, die krijg je pas na de film te zien.
Optioneel kun je de documentaires ook via een index keuzemenuscherm selecteren. De onderwerpen zijn verdeeld over acht hoofdonderwerpen. Alle 33 documentairefilmpjes bij elkaar duren ongeveer 45 minuten. Beeldformaat is 1.78:1 HD met 1080p resolutie.

Movie Showcase
Geeft je de mogelijkheid om direct naar drie vooraf geselecteerde scènes in de film te gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc.

De drie audiocommentaren die op de DVD uitgave staan, zijn helaas niet op deze Blu-ray Disc opgenomen. De Amerikaanse Blu-ray Disc heeft deze drie audiocommentaren wel. De audiocommentaren worden onjuist op de cover vermeld.

Ook de Scenarioscanner en Storyboard-kijker zijn op deze BD uitgave vervallen.

Disc 2
De overige extra’s staan op de tweede Blu-ray Disc (capaciteit 25 GB). Alle extra’s op deze disc hebben standaard NTSC 480p beeldresolutie en 1.33:1 beeldformaat. Deze extra’s waren allemaal te vinden op de 3-DVD Collector’s Edition uitgave.

Een Epos Op Zee – De Making of Pirates of the Caribbean (38 min)
Een prima achter-de-schermen documentaire met een kijkje in de keuken tijdens het filmen. Veel aandacht voor de diverse productieaspecten en natuurlijk interviewfragmenten met cast en crew. En aandacht voor de première van de film, natuurlijk daar waar de Pirates of the Caribbean attractie staat: het Disney Adventure World in Californië. Deze documentaire is opgedeeld in negen apart te selecteren hoofdstukken. Tevens is er een alles spelen optie.

Spion Op De Set (35 min)
In de featurette wordt dieper ingegaan op bepaalde stuntscènes, aan de hand van negen specifieke scènes. Deze scènes zijn los te kiezen, of je kunt gebruik maken van de alles spelen optie.

Extra Bonusmateriaal
Met keuze uit een aantal korte featurettes:

Van Acteur naar Kapitein Jack (7 min)
Acteur Johnny Depp zet een prachtige rol neer als kapitein Jack Sparrow. Hij liet zich hierbij inspireren door onder andere Keith Richard van de Rolling Stones. In deze korte featurette vertelt Depp meer over zijn rol en de voorbereiding erop.

Van Acteur naar Barbossa (5½ min)
Beetje hetzelfde als voorgaand, maar nu Geoffrey Rush die kapitein Barbossa speelt.

De Lucht In (6 min)
Met meer informatie over een scène in de film waarin de zeilboot Interceptor wordt vernietigd. Dit is gedaan met een nauwkeurig nagebouwd schaalmodel.

De naam van de aap is Jack (4½ min)
Het aapje van kapitein Barbossa wordt hier nader bekeken. Het werken met dieren is altijd lastig, de trainer Ursula Brauner vertelt er meer over.

Verrassende computeranimatie (4 min)
Een concept versie van de computer geanimeerde onder water aanvalsscène.

Piraten over de hele wereld (4 min)
Iets dat we bij tekenfilms ook al hebben gezien, aan de hand van een scène hoor je de verschillende nagesynchroniseerde versies van de film.

De attractie als inspiratie (7 min)
Zoals al eerder naar voren kwam, de film is gebaseerd op een attractie in het Disneyland park. In deze featurette wordt daar door regisseur Gore Verbinski, scriptschrijvers Ted Elliot en Terry Rossio en hoofdrolspeler johnny Depp nog eens nader op ingegaan.

Doden kunnen niks navertellen (14 min)
Featurette over de geschiedenis van de gelijknamige Disneyland attractie.

Deleted Scenes en Alternatieve Scènes (19 min)
Een collage van 19 verwijderde of langere scènes, waarbij een tekst in beeld kort de scène uitgelegd. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf. Zonder Nederlandse ondertiteling. Scènes zijn apart te kiezen of via een alles spelen optie te bekijken.

Extra Bonusmateriaal:

Logboek Van Een Piraat (10 min)
Acteur Lee Arenberg, piraat Pintel in de film, heeft een videologboek bijgehouden. Hier het resultaat.

Logboek Van Een Schip (11 min)
Een verslag van de 4400 mijl lange reis van het schip ‘Lady Washington’ naar de Cariben om als de Black Pearl gebruikt te worden in de film.

Jerry Bruckheimer: Fotologboek Van De Producer (4 min)
Met persoonlijke foto’s van producent Jerry Bruckheimer op de set tijdens het filmen.

Bloopers (3 min)
Scènes waarbij de opname niet helemaal goed ging. Beeldfragmenten zijn 2.35:1 niet anamorf. Hier geen Nederlandse ondertiteling.

Benedendeks (22 min)
Op ontdekkingsreis op een piratenschip, waarbij je meer te weten komt over de mythes, legendes en waarheden over piraten. Dit onderdeel is onderverdeeld in 25 hoofdstukken.

Scèneontwikkeling ‘Moonlight Serenade’ (7 min)
De scène waarin Elizabeth in het maanlicht de ware aard van kapitein Barbossa en zijn bemanning ontdekt. Hier van storyboard via computeranimatie tot het uiteindelijk eindproduct.

Walt Disney’s Wonderbaarlijke Kleurrijke Wereld (18 min)
Ofwel, waar het idee van de film vandaan kwam, de attractie in het Amerikaanse Disneyland. Dit is een film uit 1968 over deze attractie.

Afbeeldingengalerij
Heel, heel veel foto’s, tekeningen en ander artwork, ondergebracht in acht menukeuzen die de verschillende stadia van het productieproces weergeven.

En Buena Vista zet de DVD traditie voort met enkele moeilijk te vinden easter eggs.

De 2-disc set is verpakt in een blauw transparante duo Blu-ray Disc keepcase, voorzien van een zeer fraai glanzende slipcase met dezelfde opdruk als op de cover.

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl was in 2003 de grote kaskraker van het jaar. Een heerlijke meeslepende, avontuurlijke actiefilm vol spanning, gevatte humor en veel speciale effecten. Lekker no-nonsense vermaak met veel lawaai en spektakel die je gedachteloos kunt gaan zitten bekijken. In de hoofdrollen Johnny Depp als charmante piratenkapitein Jack Sparrow, Orlando Bloom als de nobele smid Will Turner, Keira Knightley als de schone dame en Geoffrey Rush als de duistere piratenkapitein Barbossa. Het verhaal is geïnspireerd op een Disneyland pretparkattractie.
Deze spectaculaire avonturenfilm is door Buena Vista nu uitgebracht op Blu-ray Disc met High Definition beeld en geluid. Wat betreft kwaliteit laten zowel beeld als geluid weinig te wensen over. Het beeld is superscherp en gedetailleerd, de PCM 5.1 soundtrack klinkt indrukwekkend. Bij de film is een interactieve documentaire opgenomen, waarbij je de onderwerpen zelf tijdens de film selecteert. Tijdens de film krijg je optioneel met pop-up schermen een korte toelichting. De extra’s van de eerdere gereleasde 3-DVD Collector’s Edition zijn als extra op de tweede Blu-ray Disc opgenomen. Helaas zijn de drie audiocommentaren, die wel op de Amerikaanse uitgave staan, niet als extra opgenomen. Jammer van dit smetje op een verder zeer fraaie Blu-ray Disc release.