Prairie Home Companion, A

08-07-2007

6

Prairie Home Companion, A (DVD)

Op een regenachtige zaterdagavond in Minnesota loopt het Fitzgerald theater vol met fans, die “A Prairie Home Companion” komen kijken – niet wetende dat vanavond de allerlaatste show zal zijn. Een nieuwe eigenaar die het theater heeft gekocht, wil het theater laten slopen. Na 30 jaar moeten de kleurrijke personages die het programma maken afscheid nemen. Ze kunnen nog één laatste show doen… Deze show wordt gepresenteerd door de zingende presentator GK (Garrison Keillor). De artiesten van de avond zijn onder meer de zusjes Yolanda en Rhonda Johnson (Meryl Streep en Lily Tomlin) met hun countryduetten act en de hilarische, ietwat ondeugend zingende cowboys Dusty & Lefty (Woody Harrelson en John C. Reilly). Lola Johnson (Lindsay Lohan), de morbide dochter van Yolandal, krijgt die avond onverwachts haar grote kans als ze tijdens de show mee mag zingen. Guy Noir (Kevin Kline), een privé detective die slechte tijden beleeft en daarom als uitsmijter bij de achterdeur van het theater werkt, heeft achter de schermen een ontmoeting met een mysterieuze vrouwelijke verschijning (Virginia Madsen). Een plotseling sterfgeval brengt de artiesten in verwarring, terwijl het publiek zoals altijd van A Prairie Home Companion geniet.

In Minnesota, Amerika bestaat al 30 jaar de varietyshow ‘A Prairie Home Companion’. Een live radioshow van Garrison Keillor die wekelijks in Amerika meer dan 4 miljoen luisteraars trekt en op 558 radiostations in Amerika wordt uitgezonden. De show wordt ook in West-Europa, Australië en Nieuw Zeeland uitgezonden. In 2005 vierde de show haar 30ste verjaardag. Presentator Garrison Keillor heeft rond deze 30-jarige uitzending een script geschreven voor een film. Keillor heeft het script speciaal geschreven voor de 80-jarige regisseur Robert Altman. Met zijn laatste film geeft Robert Altman een bijzonder kijkje achter de schermen van de (fictieve) allerlaatste radio-uitzending van A Prairie Home Companion. De film is geheel opgenomen in het Fitzgerald Theater in St. Paul, Minnesota, de echte thuisbasis van het radioprogramma. De film is een sfeervolle mozaïek van verhalen en personages met acteurs die zich van een verrassende kant laten zien. Acteurs die allemaal hun muzikale bijdrage in hun rol live zingen op het podium van het Fitzgerald Theater. Zo zie je Meryll Streep en Lily Tomlin als twee zingende zusjes countryliedjes zingen. Woody Harrelson en John C. Reilly zingen hun lied over ‘bad jokes’. L.Q. Jones is de zingende grijze Chuck Akers en Lindsey Lohan maakt als dochter van het karakter van Meryll Streep haar zangdebuut. Bijzonder kenmerk van de show is de wijze waarop tussendoor de commercials van de sponsors worden voorgelezen of gezongen. In de zijlijn zijn bijzondere rollen voor Kevin Kline als beveiligingsman, Tommy Lee Jones als de Axeman en Virginia Madsen als Dangerous Woman. Wat de betekenis van Dangerous Woman is moet je zelf maar bepalen als je de film bekijkt. Regisseur Robert Altman zou de rol van Dangerous Woman niet zo zien zitten en had deze rol sterk beperkt. Actrice Virgania Madsen heeft hem kunnen overreden de rol te laten zoals origineel geschreven. Uit de ‘making of’, die ook op deze DVD uitgave staat, leer je dat de film zowel Garrison Keillor als Robert Altman na aan het hart lagen. Keillor bleef tot het laatste moment wijzigingen aan het script maken. Uit voorzorg had men Paul Thomas Anderson gevraagd de film af te maken, voor het geval de 80-jarige Robert Altman de film niet zou kunnen voltooien. De film had op 12 februari 2006 haar eerste voorstelling op het Berlin International Film Festival. De film werd in Berlijn genomineerd voor de Golden Berlin Bear. 20 november 2006 is Robert Altman overleden. A Prairie Home Companion vormt een waardig afscheid van deze grote filmmaker.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Muziek
Speelduur: 101 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777920961

• Gesproken toelichting

De film is op HDTV video opgenomen met Sony HDW-F900 digitale high definition camera’s. Alhoewel het gefilmde beeldformaat daarmee 1.78:1 is, is de film uitgebracht in het 2.35:1 beeldformaat. In dit originele bioscoopbeeldformaat staat de film anamorf op DVD. De kwaliteit van het beeld is bijzonder goed. Het kleurrijke beeld wordt prachtig kleurrijk weergegeven, waarbij de kleuren goed verzadigd zijn en natuurlijk aandoen. De film heeft een warm kleurenpalet, die de sfeer van nostalgie versterkt. Bij de scènes op het podium met gedempt licht blijven details goed zichtbaar, dankzij een uitstekend contrast en zwartniveau. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide ook erg goed. Wetende dat de film digitaal is opgenomen, verrast het zuivere beeld, met nagenoeg geen ruis, niet. Een eventuele release op Blu-ray Disc of HD DVD zal natuurlijk helemaal een prachtig beeld laten zien. Voor nu laat deze DVD een uistekende transfer zien, die de sfeervolle cinematografie recht doet. De film is verdeeld in 10 chapterstops. De optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s). Het is een erg mooi klinkende surround track, met een lichte nadruk op de voorste kanalen. De muziek, een belangrijk onderdeel van de film, heeft een zeer mooi breed en gedetailleerd stereobeeld. De surrounds zorgen voor een natuurlijk klinkend ruimtelijk geluidsbeeld bij de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. De soundtrack klinkt mooi vol met een lekker stevig laag en prima detaillering in het hoog. Het LFE kanaal wordt hierbij nauwelijks gebruikt. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen uiteraard uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties en voorzien van achtergrondgeluid. Twee uitstekende extra’s vormen een fraaie aanvulling op de film.