Corpse Bride

02-07-2007

8.9

Corpse Bride (Blu-ray)

In een 19e eeuws Europees dorpje zal de jonge Victor Van Dort (Johnny Depp) via een gearrangeerd huwelijk trouwen met de voor hem onbekende Victoria Everglot (Emily Watson). Wederzijdse ouders hebben elk een belang bij dit verstandshuwelijk. Vlak voor het huwelijk maakt Victor kennis met Victoria en is eigenlijk direct helemaal van haar onder de indruk. Als de huwelijksplechtigheid geoefend moet worden, krijgt de nerveuze Victor de huwelijksgelofte niet goed uitgesproken. In paniek vlucht hij het naastgelegen donkere bos in. Daar oefent hij de gelofte en schuift daarbij per ongeluk de huwelijksring om een boomtak. Die tak blijkt dan de vinger te zijn van een dode vrouw, de mysterieuze Corpse Bride (Helena Bonham Carter), die haar kersverse echtgenoot direct meeneemt naar het dodenrijk. In het ‘land van de doden’ blijkt het er heel wat kleurrijker aan toe te gaan, dan Victor met zijn strenge opvoeding ooit voor mogelijk had gehouden. Tot grote teleurstelling van Corpse Bride wil Victor niets liever dan terugkeren naar het ‘land der levenden’, naar zijn echte liefde Victoria. Victoria is echter troosteloos, niet wetende waar Victor gebleven is. En daar is ene Lord Barkis Bittern (Richard E. Grant) verschenen, die maar wat graag met Victoria in het huwelijksbootje wil treden.

In 1993 verscheen de film The Nightmare Before Christmas. Een productie van Tim Burton, geregisseerd door Henry Selick. Het was de eerste speelfilm die volledig met de stop-motion techniek gerealiseerd werd. Met Corpse Bride realiseert Tim Burton wederom een film die volledig met stop-motion techniek is gemaakt. Stop-motion is de techniek om een animatiefilm te maken met echte poppen. Met een (digitale) camera wordt beeldje voor beeldje vastgelegd, wat uiteindelijk een film moet worden. Deze techniek is ook toegepast bij de Wallace & Gromit speelfilm. Het unieke van Corpse Bride is dat de mondbeweging van de poppen nu geheel gecontroleerd werd door unieke radarwieltjes, die als klokwerken werden bediend. Om nog even bij de techniek te blijven, er is nog meer dat Corpse Bride uniek maakt. Want het is de eerste film die geheel met een digitale fotocamera is gemaakt. Voor Corpse Bride is gebruik gemaakt van 31 Canon EOS-1Ds MARK II digitale spiegelreflexcamera’s voorzien van Nikon lenzen. En hierbij is de combinatie camerabody / lens al een bijzonderheid op zich. Men heeft 55 weken gefotografeerd, waarbij bijna 110.000 foto’s zijn gemaakt. Om het proces van filmen te versnellen werkte men met meerdere identieke poppen. Zo gebruikte men bijvoorbeeld veertien exemplaren van Victor en Corpse Bride. Maar goed, techniek is maar één facet van de film. Het verhaal is een belangrijker onderdeel van de film. Daarover nu meer.
Corpse Bride is gebaseerd op een oude Russische volksvertelling, een klein griezelverhaaltje dat aan kinderen werd verteld voor het slapen gaan. Drie scriptschrijvers, John August, Pamela Petter en Caroline Thompson, hebben het script voor Corpse Bride geschreven. De regie van Corpse Bride is gezamenlijk door Tim Burton en Mike Johnson gedaan. Johnson is een expert op stop-motion gebied en werkte als animator aan de films The Nightmare Before Christmas en James and the Giant Peach. Wat Burton en zijn mensen ons hier laten zien is in één woord fantastisch. Corpse Bride is een hartverwarmend en romantisch sprookje op een schitterende donkere wijze in beeld gebracht. Terecht kreeg deze film een Oscar nominatie voor beste animatiefilm. We weten ook dat Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit uiteindelijk deze prijs won. Corpse Bride is een onnavolgbare maar uiterst effectieve combinatie van verschillende gotische stijlen. Allereerst natuurlijk de figuren die stuk voor stuk meesterwerkjes zijn. En waarbij heel duidelijk de stemacteur ook model heeft gestaan voor de gezichtsexpressie. Hier toont ook duidelijk dat de techniek nauwelijks meer een belemmering is om expressie in beeld te brengen. Dan de wijze waarop met grijze kleurloosheid het ‘land der levenden’ is neergezet. Een strak keurslijf van voorgeschreven regels. Dit in contrast met het zeer kleurrijke ‘land der doden’, waar uitbundigheid en vrolijke muziek de boventoon voeren. Burton lijkt hiermee de dood te presenteren als een aangename ontsnapping van ons donkere bestaan. De muziek is (uiteraard) afkomstig van de hand van meestercomponist Danny Elfman. Elfman heeft een muziekscore neergezet die de sfeer en toon van de film perfect ondersteunt. En de aanstekelijke liedjes vormen een als vanzelfsprekend onderdeel van de film. De stemacteurs, op wie de poppen zo goed lijken, vormen natuurlijk ook een bijzonder belangrijk onderdeel van de film. Al enige tijd werkt Tim Burton samen met acteur Johnny Depp, die ook nu de hoofdrol speelt. Dit doet hij samen met Helena Bonham Carter, Buton’s echtgenote. Johnny Depp en Helena Bonham Carter speelden ook al samen in Burton’s Charlie and the Chocolate Factory. Evenals Christopher Lee, die ook meewerkte aan Corpse Bride. Daarnaast nog de stemmen van Emily Watson, Albert Finney, Richard E. Grant, Tracey Ullman, Pau; Whitehouse en Joanna Lumley. Tim Burton heeft Corpse Bride opgedragen aan Joe Ranft. Joe Ranft was ‘storyboard supervisor’ bij zowel The Nightmare Before Christmas als James and the Giant Peach. Ranft was twintig jaar als stemacteur en als schrijver betrokken bij de belangrijkste Disney en Pixar animatiefilms. Corpse Bride is een hartverwarmend avondvullende stop-motion animatiefilm over optimisme, romantiek en een hiernamaals dat bruist van het leven. Dit mag je niet missen.

Warner heeft Corpse Bride in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. Onze recensie van de DVD kun je hier lezen.

Genre: Animatie
Jaar: 2005
Speelduur: 77 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Italiaans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Music Only
  • Dolby Digital 5.1 EX - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321932828504

• Featurettes
  • Music Only Track
  • Preproductie Gallerijen

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van het Microsoft’s VC-1 video compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 77 minuten tegenover 74 minuten op de PAL DVD uitgave.

De transfer van de gewone DVD uitgave van Warner hebben we in 2006 al als uitstekend beoordeeld. Een film als Corps Bride is natuurlijk uitermate geschikt om in High Defintion uit te brengen. Elk beeldje van de film is met behulp van Canon’s beste digitale fotocamera’s gefotografeerd. Al deze digitale beeldjes achter elkaar geplaatst vormen de film, die dus afkomstig is van een digitale bron. De Blu-ray Disc laat de prachtige animaties met al haar kleurnuanceringen, zowel het grijsblauwe grauw als de heldere kleuren van de onderwereld in een perfecte kwaliteit zien. Niets van het mooie beeld gaat verloren. Elk detail, elke kleine nuance is haarscherp te zien. Het beeld oogt mooi helder, de kleuren goed verzadigd en een uitstekend contrast. Het beeld is volledig vrij van artefacten en oogt bijzonder zuiver. Als geheel een zeer filmisch beeld. Kortom, deze Blu-ray Disc overtuigt met een prachtig mooi beeld dat het toch al uitstekende beeld van de gewone DVD weet te overtreffen. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 EX surround (bitrate 640 kb/s) op de schijf. Er staat ook een Duitse, Spaanse en Italiaanse nasynchronisatie op de DVD, deze zijn ook in DD 5.1 EX. De soundtrack heeft veel ruimtelijke ambiance en drie dimensionale effectgeluiden. Alle speakers voor en achter worden gebruikt, al licht de nadruk wel op de voorste drie speakers. De soundtrack klinkt daardoor fraai ruimtelijk. Dynamiek en detaillering van het geluid zijn zeer goed. Het laag wordt effectief ondersteund door het LFE kanaal, waarbij dit laag mooi straks klinkt. De dialogen zijn prima te verstaan en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal.
Door de hogere bitrate klinkt de soundtrack op deze Blu-ray Disc dynamischer en meer gecontroleerd dan op de DVD uitgave. Vooral het strakke laag en de uitstekende detaillering geven een beter surroundgevoel. Jammer dat Warner op deze Blu-ray Disc niet dezelfde hoge(re) kwaliteit Dolby Digital Plus soundtrack heeft gebruikt, zoals ze wel toepassen op de HD DVD uitgave van deze film.

De film start direct, zonder tussenkomst van een menuscherm. De menuschermen zijn pop-up schermen die als een ‘overlay’ bovenop het filmbeeld worden getoond, zonder dat de film wordt onderbroken. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld en hebben een resolutie van 480i of 480p met een beeldverhouding van 1.33:1. De Blu-ray Disc biedt geen nieuwe extra’s ten opzichte van de DVD uitgave.

Inside the Two Worlds (4 min)
Is een nadere blik op de twee werelden in de film; het land der levenden en het land der doden.

Danny Elfman Interpretts the Two Worlds (5 min)
Waarin componist Danny Elfman zijn muzikale visie op het verhaal geeft.

The Animators: the Breath of Life (6½ min)
Ofwel de toepassing van de stop-motion techniek om de poppen zo levensecht mogelijk te laten zijn.

Tim Burton: Dark vs Light (3½ min)
Hierin geeft regisseur Tim Burton en andere betrokkenen in het kort hun visie op de film en de beide werelden.

Voices from the Underworld (6 min)
Waarin de stemacteurs aan het woord komen over de film en hun samenwerking met Tim Burton.

Making Puppets Tick (6½ min)
Nogmaals de techniek op poppen zo levensecht mogelijk te laten lijken.

The Voices behind the Voice (7½ min)
Gaat dieper in op de casting van de stemacteurs, waarbij de split-screen techniek is gebruikt en je de scènes tegelijkertijd met de stemacteur ziet (screenshot 6)

The Corpse Bride Preproduction Galleries (13½ min)
Waarin je de ontwikkeling van de hoofdkarakters in de film ziet, van eerste schets tot aan uiteindelijke animatie.

Music-Only Track
Waarbij je de film kunt zien met alleen maar de fraaie muziek van Danny Elfman, zonder storende dialogen of andere filmgeluiden. Deze track is ook Dolby Digital 5.1 EX surround (bitrate 640 kb/s). Wel verandert het volume van de soundtrack en klinkt de soundtrack zachter op die plaatsen waar ook dialogen in de film zitten. En bijgevolg zijn de liedjes dan ook zonder de gezongen teksten.

Theatrical Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, in 1.85:1 anamorf beeldformaat.

In Corpse Bride vertelt regisseur Tim Burton met behulp van de stop-motion techniek het donkere, romantische verhaal van een jongeman die op de vooravond van een gearrangeerd huwelijk per ongeluk de mysterieuze Corpse Bride als vrouw neemt. In de onderwereld blijkt het er heel wat leuker en kleurrijker aan toe te gaan dan in de saaie en strenge wereld waarin hij is opgegroeid. Toch wil hij niets liever dan terugkeren naar zijn enige echte liefde. Met de stemmen van Johnny Depp, Emily Watson en Helena Bonham Carter. Regisseur Tim Burton laat met deze film weer een bijzonder staaltje van creativiteit en digitale technieken zien. Het resultaat is een indrukwekkende en stijlvolle animatiefilm.
De Blu-ray Disc uitgave van Warner geeft je de gelegenheid de film met een perfecte kwaliteit beeld te bekijken. De Dolby Digital 5.1 EX soundtrack klinkt zeer goed. Als extra een verzameling korte featurettes die verschillende aspecten van het maken van de film belichten en een music-only soundtrack. Het prachtige beeld dat de Blu-ray Disc laat zien is het belangrijkste pluspunt van deze uitgave ten opzichte van de gewone DVD uitgave.