Bruce Springsteen with The Sessions Band – Live in Dublin

01-07-2007

9

Bruce Springsteen with The Sessions Band – Live in Dublin (Blu-ray)

In 2006 maakte Bruce Springsteen een wereldtournee met The Sessions band. Een tournee met concerten die internationaal door critici zeer positief zijn ontvangen. Van het optreden dat Springsteen in het Wembley Arena gaf, schreven de critici dat ze niet eerder zo’n geweldige show hadden meegemaakt. Een van de laatste concerten van het tournee waren drie concerten die Springsteen en The Sessions Band op 17-19 november 2006 in The Point in Dublin, Ierland speelden. De compilatie van deze drie concerten, met 23 gezongen nummers, is uitgebracht op een dubbel CD en een DVD. Een registratie van een uniek concert waar Springsteen en de muzikanten vele songs spelen in diverse muziekstijlen. Je hoort songs van Springsteen zelf, songs van het The Seeger Sessions album en nog niet eerder gepubliceerde songs. De muziekstijlen omvatten folk, blues, dixieland, country, swing, gospel en rock. De registratie op deze DVD van de openlucht concerten bevat de volgende nummers:

1. Atlantic City
2. Old Dan Tucker
3. Eyes on the Prize
4. Jesse James
5. Further On (Up the Road)
6. O Mary Don't You Weep
7. Erie Canal
8. If I Should Fall Behind
9. My Oklahoma Home
10. Highway Patrolman
11. Mrs. McGrath
12. How Can A Poor Man Stand Such Times And Live (Bruce Springsteen version)
13. Jacob's Ladder
14. Long Time Comin'
15. Open All Night
16. Pay Me My Money Down
17. Growin' Up
18. When the Saints Go Marching In
19. This Little Light of Mine
20. American Land
21. Blinded By the Light (met aftiteling in beeld)

De Amerikaan Bruce (Ferederick Joseph) Springsteen, geboren in 1949 in Long Beach, New Jersey, is al jaren een zeer succesvolle rockzanger en gitarist. Springsteen is onder andere bekend van de hit Born in the USA uit 1984, waarvan meer dan 14 miljoen exemplaren verkocht zijn. Springsteen heeft in zijn carrier een Oscar en vijftien Grammys gewonnen. Zijn naam is ook opgenomen in de “Rock & Roll Hall of Fame”.
De in 1919 geboren folkzanger en politieke activist Peter Seeger is minder bekend. De hitsuccessen van Seeger dateren uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Zijn nummers zijn meer bekend van de coverversies die zo her en der gemaakt zijn. Bekende nummers zijn “Where Have All the Flowers Gone”, “If I Had a Hammer” en “Turn, Turn, Turn”. Zijn songs zijn door artiesten als Marlene Dietrich, Trini Lopez, The Byrds en Peter, Paul & Mary gezongen.

In 1997 zong Bruce Springsteen het nummer “We Shall Overcome” voor het Pete Seeger tribute album Where Have All The Flowers Gone: The Songs of Peter Seeger. Voor Springsteen was dit het begin van zijn interesse voor de muziek van Pete Seeger. Dit leidde ertoe dat Springsteen in 2006 een album, zijn veertiende, uitbracht met allemaal songs van Pete Seeger, genaamd We Shall Overcome: The Seeger Sessions. Hij maakte het album met een groot aantal muzikanten uit New York en nam het album zonder voorafgaande instudeersessies op. Springsteen wilde de muziek vastleggen alsof een groep mensen spontaan bij elkaar gekomen was om muziek te maken. En dit is ook precies de uitstraling die het live concert in Dublin heeft. Een podium vol met enthousiaste muzikanten, die er zichtbaar plezier in hebben de muziek te spelen en een spontane ‘jamsessie’. De groep muzikanten onder de naam The Sessions Band zijn:

Bruce Springsteen - Vocals, Guitar, Harmonica
Sam Bardfeld - Violin, Vocals
Art Baron - Sousaphone, Trombone, Mandolin, Penny Whistle, Euphonium
Frank Bruno - Acoustic Guitar, Vocals, Field Drum
Jeremy Chatzky - Bass
Larry Eagle - Drums, Percussion
Clark Gayton - Trombone, Vocals, Percussion
Charlie Giordano - Accordian, Piano, Organ, Vocals
Curtis King Jr. - Vocals, Percussion
Greg Liszt - Banjo, Vocals
Lisa Lowell - Vocals, Percussion
Ed Manion - Saxophone, Vocals, Percussion
Cindy Mizelle - Vocals, Percussion
Curt Ramm - Trumpet, Vocals, Percussion
Marty Rifkin - Steel Guitar, Dobro, Mandolin
Patti Scialfa - Acoustic Guitar, Vocals
Marc Anthony Thompson - Acoustic Guitar, Vocals
Soozie Tyrell - Violin, Vocals

De registratie van het concert bestaat uit een compilatie van de opnames die de drie concertavonden in Dublin zijn gemaakt, is één groot muzikaal feest. Muzikanten die met enorm enthousiasme staan te spelen en een Bruce Springsteen in topvorm. Heerlijk om naar te luisteren, een genot om naar te kijken.

Een klein kritiekpuntje ten aanzien van de samenstelling van de uitgave. Het laatste concertnummer (track 21) wordt ontsierd door de aftiteling. Dit nummer eindigt vrij abrupt, waarbij het daarop volgende applaus van het enthousiaste publiek is weggelaten. Twee andere songs zijn als bonus opgenomen onder de extra’s. Je moet deze nummers beide apart selecteren. Het is erg jammer dat deze nummers niet gewoon integraal deel uitmaken van het concert. De aftiteling had daarna over het afsluitende publieksapplaus gezet kunnen worden zonder de beelden van het concert te ontsieren.

Sony/BMG heeft dit concert uitgebracht op een 2-CD / DVD combinatie. Het concert staat in zijn geheel op de DVD en op twee CD’s. De schijven zitten in een uitvouwbare kartonnen digipack verpakking, met daarin een boekje met foto’s en een overzicht van alle betrokkenen. Het concert is ook op Blu-ray Disc uitgebracht. Deze bespreking betreft de Blu-ray Disc uitgave.

Genre: Muziek
Regio: 0, B
Speelduur: 119 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
  • PCM 5.1 - Muziek
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 886970987394

• Bonus tracks

Het concert is met negen camera’s in High Definition breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de Blu-ray schijf. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080i (1080 beeldlijnen interlaced) en is H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) gecodeerd. De tijdsduur van deze Blu-ray Disc is gelijk aan de SD DVD uitgave, dus 119 minuten.

De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen, waarbij de regisseur een goed overzicht houdt op alles wat op het podium gaande is. Op juiste momenten wordt ingezoomd op de artiesten die op dat moment aandacht moeten hebben. Evenals bij de SD DVD uitgave valt ook nu op dat het beeld niet gestoken scherp is, maar een beetje soft oogt. Mogelijk dat de sterk gedimde verlichting debet is aan de iets mindere kwaliteit van de HD opname. Toch is dit geenszins storend. Detail is zeker aanwezig, wat vooral zichtbaar is bij close-up shots. De overzichtsshots van het podium ogen iets minder scherp. Het beeld is in vergelijking met de SD DVD uitgave wel veel mooier. Niet alleen scherper en vooral gedetailleerder, maar ook veel kleurrijker. Veel duidelijker is nu te volgen wat allemaal op het podium te zien is. Ook oogt het beeld als geheel rustiger doordat de aanwezige ruis in het beeld nagenoeg verdwenen is. Bij deze BD uitgave valt op hoe sfeervol het hele concert is. Het concert is verdeeld in 21 tracks, elk song een track. Een ondertiteling is niet aanwezig.

Wat geluid betreft heeft deze Blu-ray Disc uitgave wel een duidelijk streep voor op de gewone DVD uitgave. De meerwaarde van deze Blu-ray Disc zit vooral in de aanwezigheid van de buitengewoon fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (24bit/48kHz) geluidstrack. Evenals op de DVD is nu ook de goed klinkende ongecomprimeerde PCM stereotrack (24bit/48kHz) aanwezig. Verder ook weer de goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s), die hier een hogere bitrate heeft dan op de DVD.

Het pareltje op deze Blu-ray Disc is de ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track, die 24 bit gecodeerd is. En dat heeft een indrukwekkende weergave van het concert tot gevolg met een bijzonder zuiver en gedetailleerd geluid. Het algehele geluidsbeeld is mooi ruimtelijk en laat de muzikale sfeer van het concert prima tot zijn recht komen. De nadruk ligt daarbij heel natuurlijk op de voorkanalen met het geluid van het enthousiaste publiek voornamelijk uit de achterste kanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. Bij deze PCM 5.1 track is de ruimtelijke detaillering en de detaillering van elke instrument fantastisch. Door deze betere detaillering is ook veel duidelijker te volgen welke teksten Bruce Springsteen zingt. Ook hoorbaar is de grotere dynamiek van deze geluidstrack en de duidelijke aanwezigheid van het LFE kanaal met een bijzonder krachtige en vooral strakke bas. Deze PCM 5.1 surroundtrack is indrukwekkend mooi en doet de toch niet slecht klinkende Dolby Digital track verbleken. Prachtig demonstratiemateriaal!
De PCM stereotrack is dezelfde als die ook op de gewone DVD uitgave te vinden is. Een goed klinkende stereotrack met een prima gedetailleerd geluid. De Dolby Digital soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave. Door de hogere bitrate klinkt deze surroundtrack nu iets ‘strakker’ dan bij de gewone DVD. Maar hoe netjes de Dolby Digital ook klinkt, de wonderschone PCM 5.1 track heeft hier zonder enige twijfel de voorkeur!

De Blu-ray Disc heeft dezelfde geanimeerde breedbeeld menuschermen met achtergrondgeluid als de gewone DVD. Het menu wordt als een 'pop-up' menu weergegeven. Dit is een extra voorzien van Blu-ray Disc waarbij het menu over het concertbeeld heen getoond wordt, zonder het afspelen te onderbreken. De extra’s zijn gelijk aan de DVD uitgave, ofwel twee extra bonustracks, te weten: Love of the Common People (4½ min) en We Shall Overcome (5½ min). De technische specificities van deze bonustracks zijn gelijk aan het concert, zowel qua beeld als qua geluid.

De inlay biedt een overzicht van alle betrokkenen bij het concert.

In 2006 maakte Bruce Springsteen een wereldtournee met The Sessions band, als vervolg op zijn album We Shall Overcome: The Seeger Sessions. Een van de laatste concerten van het tournee waren drie concerten die Springsteen en The Sessions Band op 17-19 november 2006 in The Point in Dublin, Ierland speelden. De compilatie van deze drie concerten, met 23 gezongen nummers, is door Sony/BMG uitgebracht op een high definition Blu-ray Disc. De kwaliteit van het High Definition opgenomen breedbeeld is goed en een duidelijke verbetering ten opzichte van de gewone DVD uitgave. Bij het geluid zorgt met name de ongecomprimeerde 24 bits PCM 5.1 surroundtrack voor het supermooi muzikale genot. Ook een Dolby Digital 5.1 plus surround track en een PCM 2.0 stereotrack zijn aanwezig. Het concert is één groot muzikaal feest met muzikanten die met enorm enthousiasme staan te spelen en een Bruce Springsteen in topvorm. Deze Blu-ray Disc uitgave voegt een extra dimensie toe aan het kijk- en luistergenot.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony BMG Music Entertainment.