Grudge 2, The (SE)

21-06-2007

4.2

Grudge 2, The (SE) (DVD)

Karen Davis (Sarah Michelle Gellar) ligt na de gebeurtenissen in het eerste deel van The Grudge in het ziekenhuis. Haar moeder stuurt haar zusje Aubrey (Amber Tamblyn) naar Japan om haar op te helpen zodat ze thuis verder kan herstellen. Het gaat slechter met Karen dan gedacht en Aubrey is getuige van de klaarblijkelijke zelfmoord van haar zus. Samen met de journalist Eason (Edison Chen) gaat ze op onderzoek uit, want ze denkt niet dat haar zus zelfmoord heeft gepleegd. Via Eason hoort ze van een vloek dat een huis in zijn greep houdt, maar door het betreden van het huis haalt Aubrey iets over zich dat het leven kostte van haar zus. Ook drie schoolmeisjes die het huis bezochten hebben te maken met de vloek en wanneer deze zelf een gezin in Amerika bedreigt, lijkt de vloek niet langer gebonden aan het huis waar het allemaal begon.

Na het succes van de eerste Amerikaanse Grudge film moest er natuurlijk wel een vervolg komen. Zeker als je bedenkt dat dit al de zesde film is met dit onderwerp van regisseur Takashi Shimizu. Hij lijkt weinig anders te kunnen en willen doen en zeker is dat nu de klad er wel in begint te komen. Dit vervolg is geen directe vertaling van het Japanse vervolg, maar een nieuw verhaal met uiteraard de vloek als onderwerp. Shimizu en zijn schrijver Stephen Susco maken het geheel nodeloos ingewikkeld door drie verhalen door elkaar te vertellen. Het eerste verhaal draait om de hoofdpersoon uit het eerste deel en hoe het met haar afloopt. Haar zus wordt nu bij de vloek betrokken en moet zelf vrezen voor haar leven. Deze verhaallijn is een logisch vervolg van het "origineel" en daarom ook de meeste interessante. De makers hadden blijkbaar niet voldoende inspiratie voor een gehele film met alleen dit onderwerp en daarom moesten er nog twee verhalen bijkomen.
De tweede verhaallijn draait om drie schoolmeisjes die het vervloekte huis bezoeken en ook last krijgen van de geestverschijningen. Ook een familie in Amerika krijgt te maken met het lijkbleke spook met het lange haar en het witte jongetje met de kattenstem. Dit is uiteraard verhaallijn nummer drie. Aan het einde probeert Shimizu nog de drie verhalen met elkaar te verbinden maar hierin slaagt hij niet en de meeste kijkers zal het tegen die tijd ook een worst wezen. De aanwezigheid van de drie verhalen verwart namelijk, zeker als je bedenkt dat de verhalen zich ook niet eens in dezelfde tijd afspelen. Daarbij komt verder nog dat de film gewoon niet eng is en dat is toch vrij funest voor een horrorfilm. Shimizu leunt teveel op goedkope schrikeffecten en vaak zie je deze al ver van tevoren aankomen. De enge sfeer die soms gecreëerd wordt gaat ook snel weer verloren wanneer er wordt overgeschakeld naar een andere verhaallijn. Enkele schrikmomenten lijken zelf rechtstreeks uit het eerste deel gehaald te zijn en dat enge gezicht van het spook hebben we nu ook wel gezien.
De hoofdrolspeelster uit de eerste film, Sarah Michelle Gellar, speelt een korte cameo en hierna moeten we het doen met allemaal nieuwe acteurs. Echt bekende namen komen er niet voorbij, hoewel Amber Tamblyn voor veel mensen wel een bekend gezicht zal hebben. Mensen die bekend zijn met prenten uit Hong Kong, herkennen ongetwijfeld Edison Chen. Hij was onder andere te zien in de Infernal Affairs trilogie. De rest van de cast bestaat uit onbekenden, maar vrijwel allemaal spelen naar behoren.
The Grudge 2 is een film die tekort schiet als horrorfilm, maar ook in verhalend opzicht. De drie door elkaar heen lopende verhaallijnen zijn nodeloos verwarrend en de film is gewoonweg niet eng genoeg. Hierdoor is deze film zelfs voor de fans van het genre niet aan te raden. Iets wat wij regisseur Takashi Shimizu willen aanraden is dat het tijd wordt voor een film met een origineel verhaal. Zes van deze films zijn echt wel voldoende en eigenlijk hebben we het nu wel gezien. Of de beste man zal luisteren is een tweede aangezien het derde deel alweer gepland staat voor een release in 2008.

Genre: Horror
Speelduur: 97 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664042748

• TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Interviews Cast & Crew
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available
  • Film Clips

The Grudge 2 staat op de DVD met een anamorfe transfer in het formaat 1.78:1. Dit wijkt iets af van het originele formaat van 1.85:1, maar echt storend is dit niet. De film is vrij donker van aard en bevat, zoals veel horrorfilms, veel donkere scènes. Deze zijn allen prima te volgen dankzij het prima contrast en schaduwdetail. Ook de scherpte is goed en het beeld heeft voldoende detail. De kleuren komen ingetogen over, maar dit gedaan met opzet. In de aankleding van de sets en de kleding van de cast worden slechts donkere kleuren gebruikt, dit om uiteraard een bepaalde sfeertje op te roepen. De gebruikte kleuren komen echter natuurlijk over en goed verzadigd. Ook het zwartniveau is in orde en de verschillende tinten zwart zijn mooi diep van kleur. Edge enhancement duikt hier en daar op in lichte mate en er is regelmatig wat filmgrain in het beeld te bespeuren. Ook aliasing steekt soms de kop op, maar alle artefacten niet in die mate dat het storend wordt.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er de keuze uit twee audiosporen, namelijk een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Beide tracks zijn in de originele Engelse taal. Beide tracks klinken erg goed en zorgen ervoor dat de spaarzame enge momenten extra goed overkomen. Het geluid wordt erg goed verdeeld over de aanwezige kanalen wat resulteert in twee dynamische en ruimtelijke tracks. De surrounds worden veelvuldig gebruikt voor het weergeven van effecten tijdens de schrikmomenten en subtiele muziek. Dit alles uiteraard in split-surround. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven het overige geluid weer en de aanwezige muziek. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Het geluid van beide tracks klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Twee goede tracks die weinig voor elkaar onderdoen, maar zoals wel vaker klinkt de DTS track net iets beter. Hier klinkt het laag wat beter gecontroleerd en ook de spreiding over de aanwezige kanalen is hier wat beter verzorgd.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze Special Edition uitgave bestaat uit twee schijven waarbij de meeste extra's te vinden zijn op de bonusdisc. Op de eerste schijf zijn alleen wat trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven te vinden.

Trailer (2 min.)
Bioscooptrailer van de film. Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Liner Notes
Zes tekstschermen waarop informatie te vinden over de totstandkoming van de film.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

TV Spots
Drie korte trailers speciaal gemaakt voor de televisie.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Film Clips
Vier scènes uit de film die hier afzonderlijk te bekijken zijn. Deze nutteloze extra zien we wel vaker voorbijkomen bij uitgaven Dutch Filmworks en nog steeds is ons niet duidelijk waarom je deze scènes in mindere kwaliteit nog een keer los zou willen bekijken.

Interviews Cast & Crew
Interviews met zeven leden van de cast en crew. Acteurs Sarah Michelle Gellar, Amber Tamblyn, Arielle Kebbel, Teresa Palmer, Edison Chen, Misako Uno en regisseur Takashi Shimizu komen voorbij en vertellen allemaal iets over hun aandeel in het maken van de film. De interviews zijn promotioneel van aard en leveren weinig echt leuke feitjes op.

Behind The Scenes (10 min.)
Beelden geschoten tijdens de opnames van de film van achter de camera. We zien hoe enkele scènes worden opgenomen en de voorbereiding hierop. Er wordt geen tekst of uitleg gegeven.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen afkomstig uit de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Also Or Soon Available
Trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven. Dit zijn andere trailers dan die op de eerste schijf.

The Grudge 2 is het vervolg op de succesvolle film uit 2004. De hoofdpersoon uit dit origineel ligt in het ziekenhuis en wordt opgezocht door haar zus. Kort daarna komt ze te overlijden waarna haar zus op onderzoek uitgaat en met de vloek te maken krijgt. Ook drie schoolmeisjes die het vervloekte huis bezoeken krijgen hier mee te maken, evenals een gezin in Amerika. Het gebruik van deze drie verhaallijnen maken de film onnodig ingewikkeld en verder is de prent gewoon niet eng genoeg. Het wordt dan ook hoog tijd dat regisseur Shimizu eens iets anders gaan proberen in plaats van door te hameren op deze films. De DVD heeft een goede beeld en vooral geluidskwaliteit. De extra's zijn vrij standaard en voegen niet heel veel toe. Dit vervolg is dus een slap aftreksel van het origineel en zelfs voor de echte horrorfanaat niet de moeite waard.